Page 8 - opiskeleturussa
P. 8
Åbo Akademi 1918 5500
perustettu
perustutkinto-opiskelijaa
Ensimmäisten sadan toimintavuotensa aikana Åbo Akademi on kasvanut
pienestä alueellisesta yliopistosta kansainvälisesti tunnustetuksi tutkimus
yliopistoksi, jossa tehdään huippututkimusta sekä tekniikan ja biotieteiden
alalla että ajankohtaisten yhteiskunnallisten kysymysten parissa. Yliopistos-
samme on 20 koulutusohjelmaa, jotka antavat opiskelijoille laaja-alaisen
perustan syventäviä erikoistumisopintoja varten. Meille on hyvin tärkeää kehit-
tää jatkuvasti koulutusta ja parantaa sen laatua kuuntelemalla tarkkaan opiske-
lijoiltamme saatavaa palautetta ja seuraamalla työmarkkinoiden muutoksia.
Kansainvälistä
koulutusta
ruotsiksi
Jo lähes sadan vuoden tea olonsa kotoisaksi, opiskeluilma- myös sellaisiin, joita ei vielä ole. mässä kuin muissakin kansainvälisissä
ajan Åbo Akademi on piiri on hyvä ja yhteydet opiskelijoiden Ruotsinkielisyydestä huolimatta verkostoissa, jotta se voi tarjota opis-
tarjonnut laadukasta ja henkilökunnan välillä toimivat hyvin. kelijoille mahdollisuuden lähteä ulko-
koulutusta ruotsin kielellä. Åbo Akademin pienuus on sen vah- noin viidennes Åbo Akademin opis- maille ja vastavuoroisesti ottaa vastaan
vuus. Opetuksessa voidaan jousta- kelijoista on äidinkieleltään suomen muista maista tulevia opiskelijoita. Tällä
Suomen pienempien yliopistojen vasti kokeilla erilaisia opetusmenetel- kielisiä. Åbo Akademi on aina ollut hetkellä Åbo A kademissa on kuusi
joukkoon lukeutuva Åbo Akademi tar- miä, joita arvioidaan ja kehitetään jat- luonteeltaan kansainvälinen ja se on kansainvälistä maisteriohjelmaa, joissa
joaa laajan kirjon oppiaineita. Åbo kuvasti. Aktivoivat opetusmenetel- jäsenenä muun muassa Coimbra- opetusta annetaan englanniksi.
Akademissa opiskelijat voivat tun- mät antavat opiskelijalle oikeanlaisia ryhmässä, johon kuuluu 40 vanhinta
valmiuksia tulevaisuuden työtehtäviin, yliopistoa eri Euroopan maista. Yliopis-
to toimii aktiivisesti niin Coimbra-ryh-
Pelkoni oli täysin turha
Karolina Hatt Haluan auttaa ja Kun sain tiedon, että minut oli hyväk tia Å A:ssa. Työmarkkinoilla minulla
kannustaa muita sytty ensimmäinen tunne oli ilo, mut- tulee olemaan suuri hyöty siitä, että
oppimaan uusia asioita ta pian tuli pelko siitä, että tulenko saan toimia sekä luokanopettajana
sekä olla mukana pärjäämään ruotsinkielisessä koulus- että englannino pettajana ruotsin- ja
kehittämässä suoma- sa. Olen kaksikielisestä kodista, mut- suomenkielisissä kouluissa. Koulu
laista koulutusta. Siksi ta en ollut ikinä opiskellut ruotsiksi ja kieltä ei kannata pitää esteenä unel
luokanopettajaksi opis- lähes kaikki ystäväni olivat suomen- malle, kaikki on mahdollista jos
keleminen tuntui luon- kielisiä. Nopeasti huomasin, että pel- tarpeeksi haluaa. Ammatin lisäksi
nolliselta vaihtoehdolta. koni oli täysin turha. olen saanut paremman kielitaidon,
Lähin koulu löytyi rutkasti itseluottamusta ja monikieli-
V aasasta, mutta ruotsin Kirjoittaminen kehittyi nopeasti sen ystäväpiirin.
kielellä. ja sain aina apua tarvittaessa. Aluk-
si jännitti osallistua keskusteluihin
tunneilla koska pelkäsin, että sanon
jotain väärin. Tekemällä oppii ja
yhtäkkiä olinkin jo kirjoittanut sekä
kandin että gradun ruotsiksi!
Viimeisenä opiskeluvuotenani muu-
tin Turkuun opiskelemaan englan-