Page 6 - handbok_for_undervisng_2015-16
P. 6
Kursmaterial

Lärare uppmuntras till att använda Moodle i undervisningen och där ladda upp allt kursmaterial,
handledning i att använda lärplattformen ges vid behov.

Om man inte använder sin egen Moodle-sida:
Informera i god tid innan kursens början sekreteraren om det material som används på kursen, så
att det kan göras tillgängligt för kursdeltagarna. Föreläsningsslides kan skickas till sekreteraren

under kursens gång. Föreläsningsslides bör vara studerande tillhanda före föreläsningen.
Psykologins undervisningsmaterial finns på Moodle på området Psykologins kursmaterial för
huvudämnesstudier, kursnyckeln är huvudpsyk. En biämnessida med material för studerande som
läser psykologi som stort eller litet biämne finns på Moodle på området Psykologins kursmaterial
för huvudämnesstudier, kursnyckeln är bipsyk.

Logopedins undervisningsmaterial finns på Moodle, bakom olika kursnycklar beroende på kursen.

Kursnyckeln fås av sekreteraren.



Individuella lösningar

Föreläsaren har ingen skyldighet att låta studerande komplettera sin frånvaro med extrauppgifter
(undantag: sjukskrivning eller förtroendeuppdrag). Föreläsaren har rätt att neka till
specialarrangemang som extra tentdatum och förlängda deadlines. Undantag: om det är den sista
kursprestationen som krävs innan examen – kontakta vid behov egenläraren (psykologi) eller den
kursansvariga (logopedi). Om man utöver detta vill tillåta specialarrangemang, kontrollera först
saken med egenläraren (psykologi) eller den kursansvariga (logopedi). Om en studerande behöver

hjälpmedel eller stöd på grund av funktionshinder eller läs- och skrivsvårigheter, kontakta
studierådgivaren för närmare vägledning.



Förändringar i tidtabell och kursstruktur

Informera i god tid sekreteraren om förändringar i kursens schema eller upplägg. Om information
om förändrade tider kommer mindre än tre veckor före den ursprungliga tiden kan närvaro inte

förutsättas. Föreläsningar bör inte gå över den utsatta tiden om inte skälig orsak föreligger.



Frågor om mångfald i undervisningen

Frågor om mångfald bör nämnas på samtliga kurser så att även icke-normativa identiteter, kön,
sexualiteter och etniciteter beaktas. Detta kan ske antingen under föreläsningarna eller i tentamen.
Minimikravet är att konstatera att frågor om mångfald inte är relevanta för kursinnehållet i den
specifika kursen.





6
   1   2   3   4   5   6   7   8