Tidskriften Skärgård
Årgång 24 Nr 4 / 2001
Tema: Åland
ÖNNINGEBYKOLONIN - en bortglömd konstnärsgemenskap från
landskapsmåleriets guldålder av Kjell Ekström
Önningebykolonin på Åland var Finlands enda egentliga
målarkoloni under friluftsmåleriets guldålder. Önningebykolonin
verkade under åren 1886-1914 med den finländske landskapsmålaren
Victor Westerholm som centralgestalt. Friluftsmåleriet var nyheten
inom konsten i slutet av 1800-talet. Konstnärerna lämnade sina
ateljéer för att ute i det fria måla direkt inför motivet. Fria
konstnärsgrupper och målarkolonier uppstod runtom i Europa och i
Norden blev konstnärskolonin på Skagen i Danmark den mest
berömda.
I Finland uppkom på Åland 1886 en konstnärskoloni i Jomala
Önningeby, kring den finländske landskapsmålaren Victor
Westerholm (1860-1919). Önningebykolonin som den brukar kallas,
verkade med växlande intensitet fram till första världskriget.
Victor Westerholm tidig impressionist Victor Westerholm är en av
de mest uppskattade landskapsmålarna från tiden kring sekelskiftet
1900. Hans monumentala målningar med betande kor i prunkande
björkhagar gjorde honom känd och älskad redan under hans livstid.
Victor Westerholm var född 1860 i Åbo och skrevs redan som
nioåring in i Konstföreningens Ritskola i Åbo med R. W. Ekman som
första lärare. I slutet av 1870-talet blev Düsseldorf Westerholms
studieort. Han studerade där fram till mitten av 80-talet, men
sommartid vistades han i hemlandet och då målade han främst
landskap på Åland. Av betydelse för hans konstnärliga utveckling
blev även resan till Holland 1879 samt ett kort besök i Paris
1882. I slutet av 80-talet vistades Westerholm en längre tid i
Paris.
Det var egentligen 1885 som Victor Westerholm slog igenom på
allvar, då hans utställda målningar på konstsalongen i
Helsingfors gjorde succé: Oktoberdag på Åland samt Eckerö
postbrygga. Målningarna förebådar Westerholms intresse för
impressionismen, men de är gjorda i en stramare traditionell stil
med exakt färg- och ytbehandling över hela duken. Tre år senare
skulle Westerholm närmast göra skandal med sin impressionistiska
tavla Björkhage som han sände till statens tävling för
landskapsmåleri. Kritiken var nedgörande och Victor Westerholm tog
åt sig av kritiken. Han satte familjens bärgning framom
konstnärlig avantgardism och det är mest i sina skisser som han
fortsättningsvis renodlar det impressionistiska
förhållningssättet.
Konstnärerna samlas
I Düsseldorf hade Westerholm kontakt med den unge åländske
konstnären Anders August Jansson (1859-1882). Kanske var det rentav
Jansson som lockade honom till Åland första gången kring 1880.
Victor Westerholm blev betagen av det åländska landskapet och 1884
köpte han ett litet hus invid Lemströms kanal. Det var en gammal
handelsbod som utbjöds till salu då kanalen färdigställts 1882.
Ett år efter husköpet gifte sig Victor Westerholm med Hilma f.
Alander och sommaren 1886 flyttade paret till sitt nya hem som de
kallade Tomtebo. På våren samma år hade Westerholm uppmanat
konstnärsvännen Fredrik Ahlstedt att komma till Åland tillsammans
med några målarkamrater. Ahlstedt kontaktade bland andra Hanna
Rönnberg, Elin Danielson och Ada Thilén. Thilén blev förhindrad
att komma, men Rönnberg och Danielson anlände så småningom till
Önningeby. Från Sverige kom Axel Andersson, eller JAG Acke som han
kallade sig. Fredrik Ahlstedts hustru Nina var även målarinna och
i gruppen ingick också Alexander Federley denna första
kolonisommar. Konstnärerna fick inte rum i Westerholms Tomtebo,
utan de hyrde in sig i gårdarna i Önningeby. Hanna Rönnberg och
Elin Danielson bodde på gården Mattas, JAG Acke hos Övre Knapans
och Ahlstedts fick rum hos kaptenskan Lundberg på Önningeby
Näset.
Mediauppmärksamheten skapade kolonin
Den nya konstnärsgemenskapen fick publicitet från första
stund. Det var Mariehamns postmästare Uno Godenhjelm som lät
publicera små notiser i Åbo Tidning och Åbo Underrättelser. Han
rapporterade ständigt om konstnärernas förehavanden och kanske
var det till och med Godenhjelm som genom sin bevakning i pressen
skapade kolonin. Önningeby blev orten på modet för konstnärer
och kulturpersonligheter.
Tack vare tidningsnotiserna vet vi en hel del om kolonins tidiga
verksamhet. Godenhjelm skriver inte bara om vilka som anländer till
kolonin. Han berättar om tavlor som målas, om slädpartier från
Mariehamn ut till Önningeby o.s.v. Den fjärde januari 1887 skriver
han i Åbo Tidning : "En egen anblick är det för den resande
att nu för tiden färdas genom Önningeby. Här och där mellan
träna i snödrifvorna varseblir han mänskliga varelser, hvilka med
själ och hjärta ägna sig åt arbete, oaktadt termometerns 8 á 9
köldgrader. Det är artisterna. Inspirationens eld, den evigt
flammande, värmer dem, medan vi andra frysa med våra dubbla brasor
i kakelugnen, stora väldiga pälsar, skinnmössor m.m.
dylikt."
Sex intensiva år
Victor Westerholm hade tänkt flytta helt och hållet till
Åland, men Tomtebo blev i huvudsak ett sommarställe för familjen.
Dels upptäckte han säkert ganska snart att det var svårt att
sälja tavlor på Åland med dess ringa befolkning, dels fick han en
lockande tjänst vid Ritskolan i Åbo. Ibland övervintrade
konstnärerna dock i Önningeby. De sex första åren, 1886-1892 kan
betecknas som de intensivaste och intressantaste i
Önningebykolonins historia. Under dessa år målade bland andra
Elin Danielson och JAG Acke kontinuerligt i Önningeby. Kolonins
medlemsantal utökades och förutom de tidigare nämnda verkade
Edvard Westman, Ida Gisiko och Anna Wengberg från Sverige här,
liksom Eva Topelius, Dora Wahlroos, Elin Alfhild Nordlund, Helmi
Sjöstrand, Ellen Favorin, Amelie Lundahl och flera andra
finländare.
Westerholms ateljé
Den gamla handelsboden som Victor Westerholm köpt var för liten
för att kunna tjäna både som bostad och ateljé. Han lät
därför uppföra en fristående ateljé som stod färdig redan
sommaren 1886. Det var en byggnad som väckte uppmärksamhet, inte
minst på grund av utformningen. Hanna Rönnberg beskriver bygget
med orden "Man kan inte påstå att arkitekturen blifvit något
vidare påverkad af konsten, den liknar mest en badkabin och har
helt skämtsamt blifvit målad som en sådan med röda och hvita
ränder ".
Ateljén byggdes i liggande timmer med ett enkelt snedtak och ett
stort fönster mot norr. Ateljén finns fortfarande bevarad och
används idag av Westerholms ättlingar, liksom huvudbyggnaden, som
fritidshus. Den gamla handelsboden byggdes till med en stor
tornförsedd glasveranda mot väster och det gamla magasinet
flyttades ned till stranden och inreddes till en gammaldags stuga.
En målning i ett fönster i huvudbyggnaden förvånade många
förbipasserande. Victor Westerholm målade ett porträtt av äldsta
dottern Greta och hon har själv berättat om fönstermålningen i
en av sina böcker: "Klara minns det som igår, då hon fick
sitta modell för flickan. --- År har svunnit, men än idag går
ingen främmande förbi utan att nicka åt den lilla flickan i
fönstret. Ofta händer det att körare stanna och stiga av för att
förvissa sig om att ´hon är molager´." Den Westerholmska
familjen växte med åren. Dottern Greta föddes på Åland 1886,
Anna-Lisa 1890, Torsten 1892, Maja-Stina 1900 och Ragnar 1902.
Ragnar Westerholm var den enda av barnen som försökte satsa på en
konstnärskarriär, men han blev till slut jordbrukare i Ruovesi.
Det berättas att för sitt eget nöjes skull målade Greta
Westerholm en blomstermålning varje söndag .
Hanna Rönnberg - en viktig medlem
Redan den första sommaren 1886 anlände Hanna Rönnberg till
Önningeby. Hon blev en av de viktigaste medlemmarna i kolonin och
återvände sommar efter sommar. Det faktum att Rönnberg även var
litterärt aktiv har bidragit till kännedomen om kolonin. Hanna
Rönnberg var född 1862 i Tavastehus. Hon fick en gedigen
konstutbildning och skrevs redan 1875 in i Finska konstföreningens
ritskola. Åren 1881-85 studerade hon i Konstakademin i Stockholm
och 1887-89 i Paris, bland annat i Academié Julien.
Hanna Rönnberg har själv berättat om sin ankomst till
Önningeby. Hon fick hyra rum på gården Mattas och efter att
först ha varit rätt betänksam till omgivningarna ändrade hon sig
efter rekognoscering:
"Det var inte utan att Önningeby förbluffade mig. Den låg
på en hög torr bergsrygg, tolv stora välbyggda bondgårdar med
tolv väderkvarnar på bergsknallarna, uthus, stallar, bodar m.m.,
men torrt, torrt som i en öken, minst ett par kilometer till någon
strand. Det kändes ej vidare inbjudande att hamna på ett sådant
ställe efter allt det vackra jag under vägen sett av Åland",
men hon fortsätter betydligt positivare " Mot kvällen gick
jag ut på rekognoscering. Det var redan lite bättre. Det skarpa
solljuset var borta och kalheten och torrheten ej så framträdande.
Byn låg i norr och söder, var en halv kilometer lång, i öster
ett gott stycke nedanom byn lågo fälten och åkrarna, begränsade
av skog och berg ända ner till Lumparn. På västra sidan om byn
sluttade bergsryggen, beväxt med torra tallar och enrisbuskar, ner
till skogen, men från krönet skymtade fjärden med Saltholmarna
och Lemböte berget, där sjövägen gick till Mariehamn. När jag
stod där uppe, höll solen just på att gå ner och sände långa
guldstrimmor över bergknallarna och skogarna och glödde på
Lemböte bergtopparna - det var vackert ! En underbar frid vilade
över hela nejden och färgerna smälte samman, så jag stod helt
betagen."
I Önningeby målade Rönnberg gärna människor i
kulturlandskapet och hennes bästa produktionstid verkar vara åren
kring 1890. Hon gör några utomordentliga arbeten och vinner också
berömmelse på utställningar. Men efter 1890-talets mitt är
hennes produktion ytterst ojämn och hon når aldrig samma höjder
som tidigare.
Skrivandet tog över
Det litterära intresset tog överhanden och 1899 utgav hon sin
första bok, Från Ålands skär. Det är en novellsamling som
baserar sig på den muntliga tradition hon mötte på Åland. Boken
fick rättmätig uppmärksamhet och den följande novellsamlingen,
Brovaktens historier (1904), belönades med statens litteraturpris.
Åren 1910-1916 gav Rönnberg ut en tidskrift, Hemma och ute, där
reseskildringar varvades med konstreportage och allmänbildande
artiklar.
När Ålandsfrågan var aktuell efter första världskriget, tog
Hanna Rönnberg parti för dem som ville att Åland skulle förbli
en del av Finland. "Detta härliga land, denna juvel bland
Finlands fagra bygder skulle vi ge bort! Nej, tusen gånger
nej!", utropar hon i huvudstadspressen. Hennes åsikt har
ibland tolkats som ålandsfientlig, men det är ju tvärt om -
hennes kärlek till Åland var så stor att hon absolut inte kunde
tänka sig att landskapet skulle tillfalla Sverige. Sedan är det en
annan sak att en majoritet av befolkningen just då kanske tyckte
annorlunda.
Giftermål när ekonomin tillåter
I Önningebykolonin ingick också den svenske målaren Edvard
Westman. Det är möjligt att Rönnberg träffat honom tidigare i
Paris eller i Akademin i Stockholm. De fattade tycke för varann och
1888 när Westman varit i Dieppe i Normandie och målat skriver han
till Rönnberg i Önningeby. Han bad henne komma till Danmark och de
träffades i Köpenhamn i september. Tillsammans gav de sig av till
Skagen, där de blev upptagna i Skagenkolonin.
I Skagen förlovade de sig hemligt och Hanna anförtrodde
Önningebykolonisten Elin Danielson hemligheten i ett brev, där hon
även berättar att de skall gifta sig först när ekonomin så
tillåter. Förlovningen bröts dock redan i början av 1890-talet.
Åtminstone är det slut dem emellan 1894, då Rönnberg väljer att
vistas på Finska Utö i stället för i Önningeby. Både Hanna
Rönnberg och Edvard Westman förblev ogifta. Rönnberg avled 1946 i
Helsingfors efter ett långt, aktivt och innehållsrikt liv. Westman
dog redan 1917.
JAG Acke - första rikssvenska medlemmen
Hur den svenske konstnären Axel Andersson fick vetskap om den
nya konstnärsgruppen på Åland vet man med säkerhet inte. Han
blev den första rikssvenska medlemmen i kolonin. I tre år bodde
Andersson i Önningeby och hans målningar från denna tid hör till
det bästa i hans produktion. Axel Andersson eller Acke som han
kallades, hyrde in sig på gården Övre Knapans. Den stora salen
som annars användes enbart vid högtider och festligheter blev hans
ateljé.
Gårdsfolket kom Acke väl överens med och gamla värdinnan
"Knapans farmor" blev hans första modell. Från 1888
finns en målning som Acke dedicerade åt "Vicke", Victor
Westerholm, där han porträtterat den gamla gumman sittande på
härbretrappan rensande nyfångad sik och torsk. Det är en lysande
folklivsskildring där konstnären genuint fångat den gamla
kvinnans omedelbarhet på ett kärleksfullt sätt. Från samma år
härstammar en monumental målning av skördearbete. Acke hade
tidigt på morgnarna följt med till höängen där männen slår
gräset medan daggen ännu ligger våt. I bakgrunden ses några
väderkvarnar i soldiset. Det skarpa ljuset från den lågt liggande
morgonsolen och framställningen av liemännen gör att målningen
lika gärna kunde vara målad i Frankrike. Acke är annars inte
känd för att vara bra på figurframställningar, men i sitt
önningebymåleri behärskar han även dessa.
Gifte sig med Topelius dotter
På Åland mötte JAG Acke sin tillkommande, skalden Zacharias
Topelius dotter Eva. Hon kom den andra kolonisommaren till
Önningeby, liksom den svenska målarinnan Anna Wengberg. Zacharias
Topelius var inte odelat positiv till dotterns vistelse på Åland.
Han uppmanade henne att vara försiktig "ej blott med hälsan,
men äfven med namn och rykte". Men i oktober 1891 gifte sig
Eva Topelius och Acke och i februari 1892 kom de till Önningeby på
smekmånad i den kalla vintern. De hyrde den öde gården Nedre
Knapans mangårdsbyggnad och Acke arbetade febrilt med att
färdigställa sitt storverk Snöljus, som han redan 1888 hade
påbörjat. Det var en monumental målning, 4,6 meter bred och 1,6
meter hög, som skildrar vinternotfiske på is.
Acke hade en dröm om att göra succé på salongen i Paris med
en extrem friluftsmålning. Den stora tavlan målades så med
levande modeller utomhus. De övriga kolonimedlemmarna verkar i viss
mån ha tröttnat på den stora tavlan. Hanna Rönnberg skrev i ett
brev att Acke inte talade om något annat och hon frågade sig hur
han skulle ta en framgång med verket.
Refuserad i Paris
När målningen var klar skickades den med postrotebåt till Åbo
och vidare med tåg via St Petersburg till Paris. I Paris väntade
den förhandsbeställda ramen. På Åland gick Acke och väntade på
telegram och när det kom blev det ett hårt slag för honom. Tavlan
hade refuserats !
Efter detta nederlag verkar Åland ha tappat sin dragningskraft
på konstnärsparet. De bosatte sig i Stockholm och när Zacharias
Topelius avled köpte de en villa i Vaxholm utanför Stockholm.
Huset som de kallade Villa Ackleja byggdes om och till och blev ett
vackert konstnärshem, där också deras italienske adoptivson
Fausto växte upp. Ackes måleri utvecklades i nya riktningar efter
önningebyperioden. Hans färgbehandling blev expressivare och han
intresserade sig för symbolism och en riktning som kallats
friluftsvitalism. År 1924 avled Acke och fyra år senare även Eva.
Konstnärsparets konstnärliga verksamhet har inte riktigt fått den
uppmärksamhet den förtjänar, men på senare år har dock Ackes
måleri blivit mer känt.
Elin Danielson-Gambogi
Den kanske främsta av alla önningebykolonister var Elin
Danielson. Hennes konstnärskap har också först på senare tid
fått sin rättmätiga uppmärksamhet. Att hon inte av samtiden fick
den erkänsla hon förtjänade kan dels förklaras av hennes val av
bostadsort, hon flyttade till Italien i slutet av 1890-talet, dels
av det faktum att hon var kvinna. På senare år har en rad
kvinnliga finska konstnärer ställts i fokus av konsthistorikern
Riitta Konttinen och intressanta utställningar har kastat nytt ljus
över en bortglömd del av Finlands konsthistoria.
Flera av dessa kvinnliga konstnärer var med i Önningebykolonin.
Elin Danielson kom samtidigt med Hanna Rönnberg till Önningeby.
Hon installerade sig på gården Mattas och under hela sin tid i
Önningeby bodde hon där. Redan i december 1886 hade hon låtit
dekorera salen hos Mattas. Mariehamnsposten berättar "Hon har
omskapat salongen der till en treflig målarstuga. De
väggmålningar i rika färger - rödmålade kyrkor och dito hus,
blåa sjöar och dito himlar, åländningen önskar se sina rum
prydda med - ha här fått ge vika; väggarna äro numera hållna i
en jemn vacker färgton, dekorerade i götisk stil med linieornament
i hvilka man finner, då man nogare betraktar det hela, än en, än
en annan lyckad karikatyr af ej allenast målarena på Önningeby,
utan och af andra storheter såsom af Strindberg, Belsebub med flere
'framtida'."
Målade gärna vardagliga porträtt
Elin Danielson var produktiv och hennes måleri synnerligen
flyhänt. I minsta skiss är hon träffsäker. Hon målade gärna
människor och skapade tillsammans med de övriga kvinnliga
önningebykolonisterna det typiska motivvalet för kolonin:
människan i kulturlandskapet. Kolonins centralgestalt Victor
Westerholm hade inte påverkat dem till detta - han var en
utpräglad landskapsmålare som sällan sysslade med dylika motiv.
Visst målade även han människor, men då är det oftast mer
plikttrogna familjebilder eller beställda porträtt.
Elin Danielson retade ibland sin samtid genom sitt val av
vardagliga porträtt. När hon provocerade konstkritikerna med ett
porträtt av en rökande kvinna vid köksbordet var det ingenting
som applåderas, trots att framställningen var lysande. År 1898
gifte sig Elin Danielson med den 12 år yngre italienske målaren
Raffaello Gambogi. Paret bosatte sig i Italien, nära Livorno och
trots giftermålet fortsatte Elin sin målarkarriär. Paret fick
inga barn och detta möjliggjorde fortsatt konstnärskap. Elin
Danielson hade en del framgångar i Italien, liksom hennes man. Hon
deltog även i utställningar i Finland. När hon 1919 avled i
Antingiano föll hennes gärning i glömska.
Önningebykolonin upphör
Som tidigare påpekats verkar de första sex åren 1886-1892 ha
varit de mest livaktiga i Önningebykolonin. Men trots att Elin
Danielson och JAG Acke lämnade kolonin 1892 fortsatte den att
verka. Kvar var bland andra Hanna Rönnberg och Edvard Westman.
Victor Westerholm lät ibland sina elever komma till Åland på
sommaren. Åland räckte dock inte riktigt till för Victor
Westerholm. Han sökte nya inspirationskällor till exempel vid
Kymmene älv, där han virtuost skildrade det strömmande
älvvattnet i vinterdräkt. Åland och Tomtebo var dock hans fasta
punkt för sommarmånaderna och hela familjen flyttade ut tidigt på
försommaren och tillbaka till Åbo först på sensommaren. I
flyttlasset fanns ofta ett 70-tal kollin och däri ingick pianot och
de meterhöga fuchsiorna från stadslägenheten i Åbo.
När första världskriget utbröt 1914 måste alla icke bofasta
lämna Åland omedelbart och under hela kriget stod Tomtebo tomt.
När Victor Westerholm 1918 kunde återvända till Åland besökte
han sina gamla favoritställen och målade full av iver. Året
därpå insjuknade han hastigt och i november 1919 avled han. Samma
år avled Elin Danielson och Ellen Favorin. Edvard Westman hade
dött två år tidigare. Hanna Rönnberg och Anna Wengberg besökte
på 20-talet Önningeby, men också de fick lov att inse att
Önningebykolonins tid var all - friluftsmåleriets guldålder var
förbi, kolonisternas glada ungdom var likaså förbi.
Minnesfrimärke och -bok succé
Önningebykolonin glömdes bort av byborna och av
konsthistorikerna. Hanna Rönnbergs bok om kolonin utkom 1938 och
glömdes naturligt nog bort under de omtumlande åren därefter.
Föreningen Ålands Vänner på Åland reste 1960 en minnessten
över Victor Westerholm, invid Lemströms kanal och 1986 var det
dags för ett åländskt minnesfrimärke över kolonins grundande.
Dåvarande postmästaren i Mariehamn, Torsten Wikstrand, bosatt på
Önningeby Näset, inspirerade Önningeby hembygdsförening att
uppmärksamma frimärksutgivningen på hembygdsgården och man utgav
påpassligt en minnesbok och utgivningsdagen blev en fullständig
succé för föreningen. Året därpå gjorde hembygdsföreningen en
resa till Skagen och på färjan hem från Skagen bestämde
styrelsen att Önningeby också skulle få ett eget kolonimuseum.
Drömmen kunde förverkligas fem år senare. Då öppnades i Jonesas
gamla stenladugård från 1869 ett litet museum över kolonin.
Önningeby hembygdsförening hade fått arrendera byggnaden på
30 år för museiändamål, men på invigningsdagen så skänkte
ägarna Roy och Anne-Marie Karlsson huset till föreningen. Sju år
senare kunde föreningen stolt inviga en utbyggnad av
Önningebymuseet, som förutom utställningssal inrymmer cafékök
och samlingsrum.
Konstsamlingen växer
Hembygdsföreningens konstsamling växer kontinuerligt och
förutom genom inköp har den växt genom frikostiga donationer.
Framlidna Irina Orre i Stockholm, systerdotterdotter till Hanna
Rönnberg, testamenterade sin konstsamling till museet. Därigenom
fick Önningebymuseet bland annat tre högklassiga verka av Elin
Danielson, flera målningar av Hanna Rönnberg och en tidig målning
av den ryske mästaren Ilja Repin.
Önningebymuseet har fått ett blygsamt stöd från
Landskapsstyrelsen och de utvecklingsplaner föreningen haft för
verksamheten har inte kunnat förverkligas i önskad takt på grund
av brist på ekonomiska resurser. I planerna ingår till exempel
gästateljéer för nutida konstnärer. 1999 gick Önningebymuseet
med i den europeiska organisationen EURO-ART som samlar
konstnärskoloniorter. Ett medlemskap som förhoppningsvis skall ge
ökad kunskap om den okända nordiska konstnärskolonin i Önningeby
på Åland. Önningeby hembygdsförening ser med tillförsikt på
framtiden - intresset för byns konstnärskoloni verkar bara öka
utanför landskapet.
___________________________________________
Fil mag. Kjell Ekström är ordförande för Önningeby
hembygdsförening som driver Önningebymuseet - Önningebykolonins
eget museum.
Adress: Önningebyvägen 453, Önningeby, FIN-22140 MARIEHAMN,
Åland. Tfn +358 (0)18 33804, gsm +358 (0)40 553 3804. E-post: kjell.ekstrom@aland.net,
http://home.aland.net/kjell.ekstrom
|