Tillbaka
|
HUVUDDRAGEN I ÖSTERBOTTENS
ÄLDRE BOSÄTTNINGSHISTORIA
Pentti Virrankoski |
|
Det har forskats en hel del i Österbottens
bosättningshistoria , men ändå finns det fortfarande
dunkla punkter. Med Österbotten avser jag här hela
det vidsträckta Österbotten ända upp till gränsen
mot Lappland, men jag begränsar mig här att granska
bosättningen i dess södra och mellersta delar. Jag
börjar från järnåldern, då Österbotten
endast beboddes av samer, ett östersjöfinskt folk,
som i Finlands skogstrakter troligen var ganska nära besläktade
med finnarna beträffande ras och språk.
I Sydösterbotten bodde i början
av järnåldern, från tiden omkring Kristi födelse
till 800-talet, ett hemlighetsfullt folk, som jag har kallat
fornkyrobor. Deras grannar torde ha kallat dem "kainulaiset"
eller "kainufolket". I Norge kallades de "kvenir"
och på svenska kanske något liknande. Idag används
benämningen "kväner".
Detta forntida folk bodde på bägge
sidor om Kyro-älvens nedre lopp ända upp till Ylistaro,
och den kraftigaste bosättningen sträckte sig från
Malax till Vörå. Fornkyrobornas kultur är väl
känd. Den liknade sydvästfinnarnas kultur, men visade
även spår av skandinaviskt inflytande. Denna befolkning
var välbärgad, i gravrösen har man hittat en hel
mängd guldföremål, och man förmodar att
de nått detta välstånd genom handel med samerna
i inlandet och i norra Finland främst genom förmedling
av pälsvaror till den europeiska marknaden. Uppenbarligen
gick handeln via Mellansverige och delvis även genom Tröndelag
i Norge. Fornkyroborna odlade jorden genom svedjebränning,
men det är givet att svedjebränningen inte kan ha utgjort
grunden för deras välstånd.
Om fornkyrobornas rasegenskaper har man en
viss kännedom på grund av de omkring hundra skelettfynd
som man gjort i Leväluhta källa i Storkyro och i Keldamäki
i Vörå. Hur de avlidna hamnat i källorna är
oklart, men arkeologerna antar att det troligen handlar om ett
helt normal begravningssätt.
Skeletten tyder på att fornkyroborna
var små, späda människor, vilka man kunde tro
vara samer, om inte formen på deras skallar vore lång
och smal, vilket fullständigt avviker från samernas
huvudform. Och till sin kroppsbyggnad skiljer de sig från
de kraftigt byggda finnarna och skandinaverna.
Den som senast forskat i fornkyrobornas benbyggnad
är Tarja Formisto, som doktorerade vid Stockholms universitet
1993. Hon kompletterade sin noggranna forskning genom att jämföra
sina egna resultat med uppgifter om olika folk som bott inom
en radie av 2000 kilometer. Resultatet visade att fornkyroborna
visade stor likhet med den befolkning, som bodde i mellersta
Ryssland, i trakterna av floderna Volga och Oka och vars bronsålderskultur
kallas för Fatjanovo-kulturen.
Märkligt nog har språkforskarna
Jorma Koivulehto och Asko Parpola samt arkeologen Christian Carpelan
visat att just från Fatjanovo-kulturens område har
folk under bronsåldern flyttat till Östra Finlands
inland ett folk som talade ett finskt-ugriskt språk,
men använde många ord som tillhörde den ariska
språkgruppen av indo-europeiska språk. Man antar
därför att en del av dessa arier flyttade med, kanske
som ett slags ledarskikt. Det är möjligt att en del
av denna folkgrupp under bronsåldern kom till Sydösterbotten
och bodde kvar där ända in i järnåldern
utan att mycket beblanda sig med andra folk. Detta skulle kunna
lösa gåtan om fornkyrobornas ursprung. Så tänker
dock inte arkeologerna, såvitt jag vet.
En annan gåta är fornkyrobornas
öde efter 800-talet. Deras typiska gravplatser med gravrösen
har inte påträffats från senare tid och en del
arkeologer antar att hela folket försvunnit, dvs. antingen
dött ut eller flyttat bort. Min egen teori är att sydvästfinnarna
på 800-talet tog över pälshandeln med de nordliga
samerna, med den följden att fornkyroborna förlorade
sin inkomstkälla, deras byagemenskaper splittrades och de
frångick sina gamla seder såsom gravrösen samt
minskade i antal och delvis skingrades. Jag antar dock att senare
tiders sydösterbottningar till en viss del härstammar
från fornkyroborna och därför har jag skrivit
så mycket om dem här.
Min uppfattning är att sydvästfinnarna,
särskilt den finskspråkiga befolkningen i Egentliga
Finlands västra del och i sydvästligaste delen av Satakunda
eller mao. i trakten av Nystad och Raumo på 800-talet e.Kr.
började göra handelsresor till havs upp till Österbotten
och tog hand om pälshandeln. Orsaken var säkert att
de svenska varjagerna utvidgade sin handel över Ryssland
till Bysans och Volga-flodens nedre lopp. Sydvästfinnarna
hade veterligen redan på den här tiden täta handelsförbindelser
med Mellansverige.
Sedan en del av dessa sydvästfinnar lärt
känna de möjligheter som Österbotten erbjöd,
beslöt de att slå sig ner där, de första
möjligen redan på 900-talet, men mera sannolikt under
följande sekel då de redan via Sverige hade tillägnat
sig ett slags primitiv kristendom. Det förklarar varför
man inte hittat sådana gravar som var typiska för
de hedniska finnarna.
Jag antar att sydvästfinnarna till en
början slog sig ner vid den syd-österbottniska kusten,
i första hand på de av gammalt bebodda markerna från
Malax till Lillkyro och Vörå samt i Karleby-trakten
och speciellt ännu längre norrut vid Torneälvens
nedre lopp, dit de lockades av de väldiga laxfångsterna.
Mycket snart, kanske redan på 1100-talet,
fick sydvästfinnarna konkurrens: i norr av karelarna från
Ladogas avlägsna stränder, i söder av tavasterna,
som också hade börjat med pälshandel från
sitt basområde i nuvarande Tavastlands södra del och
Satakundas övre del, ett område som sträckte
sig ungefär från trakten av Vammala till Hollola i
öster.
Även tavasterna började slå
sig ner i Sydösterbotten, till en början vid Kyro-älvens
nedre lopp från Lillkyro till Ylistaro, men deras handelsfärder
sträckte sig ända till Kemi och Torne älvar. Jag
förmodar att den sydvästfinska bosättningen blev
svag i Pedersöretrakten trots dess i mycket gynnsamma läge,
på grund av att Esse å var tavasternas viktigaste
färdväg norrut och dessa därför inte gärna
tillät nybyggare att slå sig ned längs dess stränder.
Sydösterbottens finska befolkning härstammar
främst från tavasterna, vilka kom dit i synnerhet
från övre delen av Satakunda och dialekten där
är också en gren av tavastdialekten. Den innehåller
dock en hel del inflytande från sydvästfinskan och
i synnerhet tidigare fanns här en hel mängd svenska
lånord, vilket visar att en del av den svenska kustbefolkningen
flyttat inåt landet. Sydösterbottningarna flyttade
i någon mån även till Mellersta Österbotten
och t.ex. i dialekterna i Kaustby och Vetil finns några
sydösterbottniska drag som på detta sätt kommit
in i språket.
På det här sättet kom två
finska stammar under loppet av 1100-talet att kolonisera en stor
del av den österbottniska kusten och en del av inlandet
längs Kyro älv, även om det ännu var fråga
om en mycket gles bosättning. Jag antar att det, liksom
under fornkyrobornas tid, också rörde sig svenskar
här från Mälarbygden och Hälsingland, kanske
också säljägare från västersidan som
gjorde handelsresor. På detta sätt lärde de sig
småningom känna det österbottniska kustlandet
rätt bra och kunde konstatera att det var på allt
sätt en gynnsam traktför bosättning, därtill
mycket glest bebott.
Dessa tankar började svenskarna veterligen
realisera under 1200-talet, kanske snarast under dess senare
hälft, då även södra Finland fick sin svenskspråkiga
befolkning förutom Åland och Åbolands skärgårds
västra del, som redan tidigare blivit svenska. I Österbotten
bosatte sig svenskarna enligt Lars Huldéns forskningar
till en början främst i Närpes- och Pedersöre
trakten, där den finska be-folkningen var mycket gles. Kolonisterna kom
från trakter där man talade en uppsvensk dialekt,
dvs. från Mälardalen, Gästrikland, Hälsingland
och i nedre delen av Dalarna. En del gamla namn i Österbotten
tyder på samband med Hälsingland och Dalarna.
Svenskarnas bosättningsrörelse var
tydligen spontan. Numera torde man ha frångått den
tidigare uppfattningen att det varit fråga om en kolonisation
organiserad av kronan. Den svenska statsmakten var inte på
1200-talet så utvecklad att den hade förmått
organisera en dylik rörelse och inte var det nödvändigt
heller. Forskarna har dragit slutsatsen att det i Svealands centrala
områden, Hälsingland och nedre delen av Dalarna fanns
mera folk än den tidens ineffektiva jordbruk kunde försörja
och därför var det mycket lockande att flytta över
till de obebodda eller mycket glest bebodda kusttrakterna i Finland.
Det är troligt att kyrka och stat inte
genast gav sig på att beskatta de nybyggare som flyttat
till Finland, eftersom den svenska bosättningen tycks ha
förstärkts och brett ut sig snabbt. Jag antar att den
redan på 1300-talet sträckte sig till Vasa- och Karlebytrakten.
Längre norrut blev den mycket gles, ty jordmånen i
synnerhet norr om Lochteå är fruktbarare och det kallare
klimatet gör sig påmint. Den nordligaste svenskbyn
torde ha varit Ingervik, som senare smälte ihop med Maringais
i Lochteå, men enstaka svensknamn påträffas
även längre norrut. Inåt landet flyttade svenskarna
rätt långt: från Pedersöre till Lappajärvi,
Vindala och Alajärvi, från Karleby till Röringe
i Vetil.
Vid den sydösterbottniska kusten blev
den finskspråkiga befolkningen tydligen rätt snabbt
en minoritet. Gamla finska ortsnamn finns väldigt få
i Närpes- och Pedersöretrakten, så någon
nämnbar tvåspråkighet fanns väl knappast
i dessa trakter ens på medeltiden. Å andra sidan
finns kraftiga spår av finsk namngivning i Malax, Mustasaari,
Vörå och Nykarleby och dessa trakter var uppenbarligen
tvåspråkiga under medeltiden och till en del även
något senare, tills svenskan tog överhanden. Även
Laihela var länge tvåspråkig, men här vann
finskan till slut, liksom i Lillkyro, där den finska bosättningen
var stark ända från början.
Karlebytrakten har alltid varit tvåspråkig,
och utvecklingen växlade byavis, Kronoby och Terjärv
(urspr. Tervajärvi) försvenskades snabbt, medan Karleby
och Nedervetil försvenskades långsammare och mera
ofullständigt, medan finskan åter tog överhanden
i Vetil och Kelviå och senare även i Kaustby. Alla
som härstammar från befolkningen i Stor-Karleby socken
har såväl finsk- som svenskpråkiga förfäder.
När jag forskat i min egen släkt som härstammar
från Torp, har jag kunnat konstatera att de flesta av mina
släktingar i Mellersta Österbotten är svenskspråkig,
minoriteten är finskspråkig, även om min närmaste
släkt är finskspråkig.
Den senaste av det gamla jordbrukssamhällets
bosättningsrörelser nådde Österbottens sydliga
delar från Savolax på 1500-talet, där en befolkning
som specialiserat sig på svedjebruk bredde ut sig över
vidsträckta områden. Även senare kom en del folk
som talade savolaxdialekt från Mellersta Finland. Synnerligen
talrikt bosatte sig savolaxare på 1500-talet i Sydösterbottens
insjöbygd: i Kortesjärvi, Evijärvi, Vindala och
även längre inlands. En del slog sig också ner
i Perho och Lestijärvi och i Kalajokidalens övre del.
Närmare kusten var de färre men något fåtal
kom också dit.
Även i den dialekt som talas i Mellersta
Österbottens kustsocknar finns en hel del drag av savolaxdialekt,
men enligt Paavo Suihkonens forskningar är den här
dialektens struktur ändå mycket lik den gamla sydvästfinskans.
Några drag av savolaxdialekten har allmänt kommit
in i språket på grund av de har varit lätta
att uttala,även i trakter där det funnits blott få
savolaxare.
Den österbottniska bosättningens
senare skeden kommer jag här inte av att behandla. Men redan
detta visar att den gamla befolkningen i Mellersta Österbottens
södra del, dv.s Pedersöre och Karlebytrakten, härstammar
i första hand från sydvästfinnar och svenskar,
medan tavasternas och savolaxarnas andel är jämförelsevis
liten, utom i mera avlägsna inlandsbyar, där det savolaxiska
inflytandet är kraftigt. Inte att förglömma är
de fåtaliga samerna som blev kvar i inlandet och den möjligheten
att det i oss finns en droppe av det hemlighetsfulla fornkyrofolket.
Pentti Virrankoski
(översättning till Svenska: Jan-Erik
Nygren) |