Recension
av
Anna J. Evertsson: ”Gå
vi till paradis med sång” Diss. BTP 69, Arcus förlag, Lund 2002. X + 357 sidor. ISBN 91-88553-11-6 |
Kyrkomusikern
och prästen Anna J. Evertsson har skrivit en intressant och lättläst
avhandling om psalmers funktion i begravningsgudstjänster. Bokens titel
avspeglar att den är en del av
NordHymns projekt ”Dejlig är jorden”. Huvudrubriken är ju ett
citat ur psalmen ”Härlig är jorden”. Uttrycket ”Gå vi till
paradis med sång” kan också syfta på det mål som den kristna människan
hoppas nå efter döden. Också från den synvinkeln är huvudrubriken väl
vald. Avhandlingens disposition och upplägg i stort har jag inget att anmärka
på. Boken kännetecknas också av grundliga analyser i en fungerande
analysmodell. Förf. har i det stora hela varit mycket noggrann. Akribin
är god. Avhandlingen
behandlar ett aktuellt och brännande ämne för var och en som skall
planera en begravningsgudstjänst. När människorna har fjärmats från
kristen tro och livsåskådning men ändå vill bli begravda enligt
kyrkans ordning bör man ställa de frågor som förf. har gjort i denna
bok. Begravningsgudstjänsten är verkligen en pastoral utmaning. Jag tror
att boken kommer att vara till nytta i varje församling där man brottas
med konkreta frågor kring begravningsgudstjänsternas innersta mening. I
synnerhet exemplen i kap. 4 och analysen i kap. 5 gav mig mycket att tänka
på för det praktiska församlingslivet. Stort tack för denna bok! Det
inledande kapitlet tar upp den hymnologiska forskningsbakgrunden med särskild
tonvikt på vad som har skrivits på svenska. Förf. konstaterar att
forskning kring begravningspsalmer har visat sig vara sällsynt, också på
andra språkområden. Detta faktum motiverar redan i sig att denna bok har
skrivits. Forskning kring andra delar i begravningen har också nyligen
bedrivits, bl.a. kring griftetalets pastorala funktion (Jan-Olof Aggedal). Syftet
med avhandlingen har enligt förf. varit att belysa psalmers funktion i
begravningsgudstjänster i Svenska kyrkan under 1990-talet. Den övergripande
målsättningen är att svara på frågan vilken roll psalmerna i
begravningsgudstjänsten spelar för mötet mellan människors behov när
de sörjer någon död anhörig och kyrkans trosbudskap när den möter människor
i sorg. Det mötet sker både vid begravningsgudstjänsten och vid de
samtal som förs i anslutning till begravningsgudstjänsten. Författaren
delar upp huvudfrågeställningen i följande frågor:
Förf.
har formulerat syftet och frågeställningen utifrån antagandet att
begravningsgudstjänsten kan fungera som en möjlig mötesplats mellan samhällsaspekten
och kyrkoaspekten. Med samhällsaspekten menas människorna och
deras behov i sorg. Kyrkoaspekten utgörs av kyrkans ordningar och
trosbudskap. Det inledande kapitlet innehåller även begreppsdefinitioner
(funktion, livsfrågor, kyrka, pastoralt) samt en redogörelse för hur
forskningsarbetet är insatt i ett tvärvetenskapligt hymnologiskt
sammanhang inom ämnet kyrkovetenskap. I
det första huvudkapitlet redogör förf. för förutsättningarna för
studien. Kan människors existentiella upplevelser i sorg och kyrkans
trosbudskap mötas? Förf. menar att materialet från Göran Gustafssons
projekt kallat Begravningsseder –
studier av sociala skillnader efter döden ger möjlighet att belysa
frågeställningen. I det andra kapitlet redogör förf. för det
empiriska materialet. De besvarade enkäterna som rörde 2 222
begravningsgudstjänster hållna i Svenska kyrkans ordning 1997 visade att
ca 220 psalmer ur Den svenska
psalmboken 1986 användes som församlingssång vid de undersökta
begravningsgudstjänsterna. Det framgick också att man i ca 10 % av
gudstjänsterna valde att byta ut en psalm ur psalmboken mot någon annan
psalm, sång eller musik. De vanligast förekommande psalmerna är ”Härlig
är jorden”, ”Blott en dag” och ”Bred dina vida vingar”. Många
av de mest använda psalmerna kommer ur väckelsemiljö. Också en och
annan ny psalm användes: bland de tio i topp ligger ”Det finns djup i
Herrens godhet”. Många andra nya psalmer finns representerade i
materialet, t.ex. ”Jordens Gud, stjärnornas Herre” och ”En dag jag
lämnar mitt hem och mina vänner”. Kyrkoårspsalmer är svagt
representerade, inte minst vad gäller påskpsalmer, vilket förf. anser
vara anmärkningsvärt, detta både med tanke på teologiska beröringspunkter
mellan påsk och begravning och den tid på året då enkätmaterialet
samlades in och begravningsgudstjänsterna ägde rum. För
att kunna genomföra de funktionella analyserna av begravningsgudstjänsterna
analyserade förf. i kap. 3 först 14 utvalda psalmers existentiella innehåll
och kristna trosbudskap med hjälp av begreppen hopp,
fruktan, tacksamhet, klagan,
skuld och förlåtelse,
sett i ett spänningsfält mellan död
och liv. Analyserna visade
enligt förf. att många av dessa psalmer har ett trygghetsskapande
grundtema. Psalmerna ger människor möjligheter att formulera
erfarenheter
och upplevelser framför allt kring sådant som förf. tolkat som uttryck
för hopp. Som sådant som inger hopp ses vanligtvis just trygghet. Även
psalmuttryck kring de mörkare sidorna i livet, sådant som förf. har
tolkat som uttryck för fruktan och klagan, kan uttrycka människors
upplevelser när de drabbas av sorg. Vissa psalmer ger möjlighet för människor
att kunna uttrycka upplevelser av skuld. Motvikten till skulden är att
samma psalmer också talar om förlåtelse. Framför allt de nyare
psalmerna rymmer möjligheter att formulera tacksamhet. Så är det t.ex.
med ”Jordens Gud”, som är skriven för begravning och sorg, vilket de
övriga psalmerna inte är. I de allra flesta av psalmerna ser förf. förutsättningar
för ett samspel mellan det existentiella innehållet och trosbudskapet i
psalmen, men hon menar att det finns undantag. Ett sådant skulle då vara
påskpsalmen ”Du segern oss förkunnar”, en psalm som enligt förf.
knappast ger något utrymme för människors upplevelser och behov i en
sorgesituation utan har ett dominerande trosbudskap grundat i Jesu död
och uppståndelse. För att analysera psalmers funktion i begravningsgudstjänster har förf. i kapitel 4 valt ut tio begravningsgudstjänster för fördjupade analyser. Psalmerna i kap. 3 sätts nu in i begravningsgudstjänstens helhet. Psalmerna ingår i ett sammanhang där komponenterna definieras som bibelläsningar, utgångspunkter för griftetalet, diktläsning, instrumental och vokal musik samt liturgi. Förf. anser att analyserna av de tio begravningsgudstjänsterna har visat att psalmerna ofta, men på olika sätt, samspelade med andra delar av begravningsgudstjänsterna. Hon menar att de allra flesta av begravningsgudstjänsterna visade sig vara väl sammanhållna och bör ha kunnat fungera som en mötesplats mellan människors behov i sorgen och kyrkans trosbudskap. I
kap. 5 studeras begravningsgudstjänsten som pastoral utmaning genom fördjupade
analyser av begravningsgudstjänsterna. Det studiet innebär att förf.
diskuterar relationen och samspelet mellan psalmerna och övriga delar av
begravningsgudstjänsten. Begravningens plats i samhället, människors
tro och människors existentiella behov i sorgesituationen, det som
kallats samhällsaspekten, undersöks i möte med kyrkoaspekten, som består
av kyrkorättsliga förutsättningar, begravningsgudstjänstens innebörd
och kyrkans trosbudskap. Förf. säger att det är allmänt accepterat i
samhället att sjunga psalmer vid begravningar. I folks medvetande hör
det till riten som sådan, och psalmerna utgör då det rituella navet. Välkända
psalmer inger dessutom trygghet. Ibland har det funnits behov att byta ut
en psalm mot någon annan för de anhöriga känd sång eller känt
musikstycke. Detta förfarande sägs ge rum för det allmänmänskliga.
Begravningsgudstjänsten accepteras och ses av de flesta, oberoende av
tro, som en kärlekstjänst till den döde. För människor med kristen
tro tillkommer gudstjänstperspektivet, vilket innebär att
begravningsgudstjänsten är för de levande. Detta perspektiv kan i och för
sig finnas också hos människor som inte är uttalat kristna, i synnerhet
om de kan känna delaktighet i handlingen genom de förberedelser de
gjort tillsammans med prästen. Begravningsgudstjänsten
är ett av de starkaste banden mellan svenska folket och Svenska kyrkan
och prästerna tar mycket allvarligt på sin pastorala uppgift. Förf.
anser att resultatet av undersökningen visar att flertalet av de tio
begravningsgudstjänsterna var väl sammanhållna gudstjänster som både
gav utrymme för människors existentiella behov i sorgesituationen och
innehöll ett kristet trosbudskap. Detta i sin tur innebär att de
analyserade begravningsgudstjänsterna gav förutsättningar för att
ett möte skulle kunna ske mellan samhällsaspekten och kyrkoaspekten.
Utformningen av begravningsgudstjänsterna var sådan att förf. menar att
de troligtvis kunde bli till hjälp för människor i sorg att vända sig
från död till liv. Det sista kapitlet är avhandlingens klimax, där trådarna
knyts samman. De
två första bilagorna i slutet av boken omfattar Göran Gustafssons frågeformulär
Frågor om en begravning och
tabeller över psalmernas användning vid begravningsgudstjänsterna. I
den tredje bilagan redogör förf. för urvalsförfarandet när det gäller
de begravningsgudstjänster som har analyserats. Allt detta är överskådligt
gjort och nyttigt att stifta bekantskap med när man fördjupar sig i
texten. Trots
att jag är imponerad av bokens innehåll har jag dock några invändningar,
där jag menar att förf. kunde ha problematiserat mera än hon gör. Det
första gäller begreppsdefinitionerna. Många begrepp, t.o.m. i
analysinstrumentet, tas för självklara trots att de inte är det. Det gäller
för metoddiskussionen, där begreppet kvalitativ analys tas i bruk utan någon
teoretisk förklaringsmodell för vad som menas med kvalitativ analys i
detta sammanhang. Också förhållandet mellan begreppen teologisk och
existentiell kunde ha utretts bättre. Det finns ytterligare några
begrepp som inte alls definieras eller som definieras knapphändigt och
som kan ha olika innebörd för olika människor. Alla förstår t.ex.
inte samma sak med uttrycken från död till liv eller vad det
innebär att äga ett hopp när ens närmaste anhöriga är död.
Hopp och trygghet likställs ofta, men vilken grund hoppet och
tryggheten inför döden vilar på för den som saknar kristen
referensram, det fick jag inte klarlagt för mig när jag läste boken. Livsriterna behöver inte ges något teologiskt innehåll för att de skall ha en viktig funktion för människan. ”Endast knappt en fjärdedel (23 %) av svenskarna ger begravningen en religiöst eller teologiskt motiverad innebörd med betoning på uppståndelsemotivet” (s. 16). Kyrkan verkar för de allra flesta (77 %!) bara vara en ceremonimästare vid livets övergångsriter. Att så många ändå av traditionens makt och trygghet håller fast vid Svenska kyrkans begravningsgudstjänst, trots att de inte tror på kyrkans budskap, talar för detta. Det är en stor utmaning att få människors tro av olika slag eller brist på tro och kyrkans uppståndelsetro att mötas. Förf. konstaterar och diskuterar detta, men borde nog i högre grad ha problematiserat det. Jag tror nämligen att det är en ödesfråga för kyrkan att en stor majoritet av begravningsgästerna inte tror sig behöva någon frälsning. Enligt
Paulus (1 Kor. 15:3–4) är det första som skall föras vidare i förkunnelsen
”att Kristus dog för våra synder i enlighet med skrifterna, att han
blev begravd, att han uppstod på tredje dagen i enlighet med
skrifterna”. Tappar kyrkan bort detta och talar endast diffust om hopp
och trygghet, då menar jag att kyrkan bör akta sig så att hon inte förlorar
sin själ. Kyrkan kan degraderas till att bli enbart en kyrkligt-kommunal
ceremonimästare, som ger de kyrkotillhöriga vad de i demokratisk
ordning har rätt till därför att de har betalat sin kyrkoavgift. Kyrkan
riskerar att bli ett led i samhällets vård–skola–omsorg. Det är
farligt. I avhandlingen tycker jag mig finna en rädsla för att teologin
och kyrkans budskap om Kristi uppståndelse och de dödas uppståndelse
skall vara något svårbegripligt eller rentav frånstötande, så att
begravningsgudstjänsten inte blir den hjälp för varje människa som
den är avsedd att vara (t.ex. s. 260–261). Enligt förf. kan påskbudskapet
t.o.m. stå i vägen för människors behov i sorgesituation (exempel 9,
s. 223 ff, s. 292). Vad är det egentligen för hjälp som förtränger
det kristna kärnbudskapet om påskens omstörtande händelser när detta
som mest behövs? Och när har inte påskbudskapet varit kontroversiellt?
Det var frånstötande redan på apostlarnas tid. Inte desto mindre är
det kyrkans uppgift att förkunna det i alla tider. Utan påsk ingen
kyrka. Jag
får det intrycket att förf. är nöjd om begravningsgästerna är nöjda.
Då får det positiva intrycket de har fått t.o.m. ha uppnåtts med hjälp
av sånger som inte har mycket gemensamt med kyrkans bekännelse. Visor
utan kristen anknytning förekommer redan vid begravningsgudstjänsterna.
De har då ofta valts av de anhöriga, eftersom psalmbokens psalmer var okända
eller upplevdes frånstötande i situationen. Det första som verkar
tunnas ut vid begravningsgudstjänsterna är sångerna, sedan följer
andra delar som texter och böner så småningom efter. Det är farligt om
kyrkan vinner hela världen men förlorar sin själ. Då är hon inte
heller mera det ljus som lyser klart på ljusstaken. All denna uttunning
och förflumning av kyrkans trosbudskap, som dock är förankrat i påskens
händelser, kunde förf. alltså ha problematiserat i mycket högre grad
än vad som har blivit gjort. Jag tycker det verkar som om
samhällsaspekten
hotar köra över kyrkoaspekten, om det inte blir något möte att tala om
mellan människor och kyrka när det gäller det centrala i kristen tro, påskbudskapet. Trots
dessa anmärkningar intill tjatighet om påskbudskapet har jag haft stor
behållning av att läsa boken. Nordiska bröder och systrar: läs och
begrunda ”Gå vi till paradis med sång”! Vi kunde gärna få
en debatt om psalmerna i begravningsgudstjänsten. Ju mer främmande
människorna
blir för psalmboken, desto svårare blir det förmodligen att över huvud
taget kunna sjunga psalmer vid begravningsgudstjänster och andra
kyrkliga sammankomster. Jag har härmed försökt starta debatten. Kunde
den kanske föras på NordHymns
webbsidor (www.teol.lu.se/nordhymn)? Birgitta Sarelin |