I samband med utgivningen av en av sina många
böcker fick Christer Boucht (1911 – 2009)
frågan vad det är som får en äldre herreman
och advokat att lämna en ombonad bostad och
komfort i Vasa för att skida omkring bland
livsfarliga isbjörnar och isberg, dras med
bångstyriga eskimåhundar och i dagar ligga
insnöad i tält medan en häftig storm rasar
utanför – som han i detalj dokumenterat i
flera böcker.
Boucht svarade genom att jämföra med de
”lapplandsbitna”, de som lider av den s k
lapplandssjukan och ändå om och om igen
återvänder upp till nordlandet trots alla
myggor, strapatser och annat obekvämt.
Han sade om detta anses vara en sjukdom måste
han vara illa däran, eftersom han lider av en
obotlig ”arktisk sjuka”, men han tillade: ”Det
är en sjuka som jag njuter av!”
VI SOM HAR LÄST hans böcker kan bara
hålla med. Åtminstone får han det att verka så
i sina böcker. Ändå är det ibland svårt att
förstå vad det är som lockar till att
frivilligt utsätta sig för de strapatser som
det egentligen handlar om. Det är att notera
att Bouch var 55 år när han inledde sina
arktiska äventyr. Otaliga är de situationer
när han och hans ressällskap befunnit sig i
sådana prekära situationer ute i kalla,
ogästvänliga isöknar i väglöst land att man
bara inte fattar hur de kom levande därifrån.
Men förutom det äventyrliga har Christer
Boucht lika ofta i sina böcker gjort en
kulturgärning genom att berätta om de
människor, samhällen, kulturer och
förhållanden som han lärt känna under sina
resor i arktiska områden.
Det finns knappast någon finlandssvensk som i
modern tid skapat ett sådant intresse och en
sådan kännedom om dessa områden som Boucht
gjort via sina böcker.
För många av oss tycks suget till att utmana
vildmarkerna i norr ligga i våra gener; de
flesta män (det gäller åtminstone
österbottningar) drar under fritiden hellre
norrut än söderut, om det går att välja. Var
ligger förklaringen till det?
FRÅGAN KUNDE STÄLLAS till Pentti
Kronqvist som i stället för att skriva böcker
om sina upplevelser och strapatser i arktiska
områden helt resolut och handgripligt med egna
(och andras) händer byggt upp ett helt
arktiskt museum (Nanoq) utanför Jakobstad i
Österbotten! Dessutom ett museum som idag inte
bara utgörs av en byggnad utan tretton
olika byggnader och formar en egen liten
”by” i Fäbodaskogen, som smälter bra in i
omgivande natur och som vunnit priser och
internationell ära.
Ett Nanoq-besök är en unik upplevelse i sig,
speciellt om man har turen att bli guidad av
Pentti ”himself” som i detalj kan berätta en
historia kring varje föremål, varje byggnad,
varje detalj i en byggnad och varje person som
kan kopplas till både föremålen, hur de
erhållits och hela historien om Nanoqs
tillkomst. Detta om något handlar om förmågan
att förverkliga visioner via positiv energi
och ett gott handalag med människor. Där alla
pusselbitar bara hittat sina platser. Pentti
själv är en levande legend.
Skynda på med ett besök så länge han själv
finns till hands! Också hans ”arktiska sjuka”
är smittosam. Resultatet av hans livsverk är
både konkret och unikt. På ort och ställe i
Fäbodaskogen blir man helt mållös.
EN TREDJE österbottning, också han med
specialkunnande i frostiga marker, är Eirik
Granqvist som tampats med rester av istida
mammutelefanter och stäppbison både i Sibirien
och i Alaska och som tagit honom flera varv
runt polerna med nedslag på de mest märkliga
ställen. Allt för att vi skall kunna begripa
lite mera om vad som fordom timat på nordliga
latituder.
Att sen i goda forskarvänners lag köttsoppa på
en 36 000 år gammal istida stäppbison i
Alaska, som han berättar om i detta
tidskriftsnummer, måste väl tillhöra något av
det mest bisarra man kan vara med om!
SEDAN HAR VI den unga ÅA-doktoranden i
ämnet etnologi, Marcus Lepola, också han med
rötter i Österbotten som reste till Alaska för
att återbörda ett stycke hantverkskunskap i
pilbågsbygge, via föremål som finlandssvenska
ämbetsmän i tiden hämtat från Alaska och
donerat till olika ställen i landet. Denna
uppgift, att som kustsvensk lära ut
pilbågsbygge till indianättlingar i Alaskas
övärld måste anses som rätt ”coolt”. Se där
vad ett specialintresse från pojkår kan leda
till!
Samtidigt uppmärksammar Marcus Lepola oss på
ett stycke kolonial historia där också
finlandssvenskar fungerade som koloniherrar
och regenter över världens ände.
DET HANDLAR förstås om ryska Alaska
(1784 – 1867) som bl a K-G. Olin dokumenterat
i populärhistorisk form i boken ”Alaska -
ryska tiden” (1995). Olin skriver i
inledningen till sin bok att för många av oss
med en eurocentrerad världsbild är detta en
nästan helt okänd historia på jordklotets
baksida. På boksidorna passerar ett hundratal
finlandssvenskar revy, som på sätt eller annat
haft en koppling till denna avlägsna utpost i
det mäktiga ryska furstendömet, som i tiden
öppnade nya horisonter för finländska
tjänstemän, sjömän, hantverkare och militärer.
De två helsingforsbor och f.d.
generalguvernörer för ryska Alaska, Arvid
Adolf Etholén (1799 - 1876) och Johan Hampus
Furuhjelm (1821- 1909), reagerade med
bitterhet på tsarens beslut att sälja Alaska
till USA – de tyckte att det var synnerligen
oklokt. Som alla med facit i hand idag
bergriper.
Det var Furuhjelms efterträdare, furst
Maksutov, som verkställde försäljningen 1867.
Efter försäljningen var plötsligt Maksutov
stadd vid mycket god kassa, som indikerade att
allting inte hade gått rätt till. Något som
påminner om det som skedde efter
Sovjetunionens fall under vår tid när en mängd
inflytelserika sovjetpampar skodde sig på
statens bekostnad och blev miljonärer.
PÅ ÖSTRA SIDAN sidan av Baranovön i
Alaska har Hampus Furuhjelm ett berg uppkallat
efter sig, det 3 610 fot höga Mount
Furuhelm. Också det ett landmärke.
Med dagens klimatutveckling blir dessa
tidigare så marginaliserade utkanter av
civilisationen alltmer centrala nyckelområden.
På gott och ont.
Håkan Eklund, redaktör
Centret för livslångt lärande vid Åbo Akademi
/ Centre for Lifelong Learning at Åbo Akademi
University
Fabriksgatan 2 · 20500 ÅBO/TURKU, Finland +358 (0)2
215 4944 · fax (02) 215 4943 · fc-info@abo.fi