Tidskriften Skärgård
nr 1/2012 - Årgång 35
Tema: Kaj Dahls Skärgårdsarv
Inledaren: Fallstudie Kaj Dahl
Detta temanummer tillägnas minnet
av fotografen, författaren och konstnären
Kaj Dahl (1945-2003) och
det skärgårdsarv han lämnade efter
sig. En del är förädlat i böcker som
är till stor glädje för eftervärlden, och för sina lyckliga ägare – Kaj
Dahls skärgårdsböcker är svåra att få tag på idag.
MÅNGA MINNS ännu hans första fotoutställning
"Än lever skärgården", som inledde hans skärgårdsdokumentation;
de yngre vet knappast vem
han var, vad han ville och vad han var känd för.
DET FINNS MYCKET att lära från "fallstudie Kaj
Dahl", som kan läsas ur hans efterlämnade papper
och urklippsarkiv. Framförallt är det en påminnelse
om hur sårbar en liten kultur är, som vår kustsvenska,
när enskilda individer i nyckelposition
med lätthet kan omintetgöra värdefulla projekt.
Idag är detta ämne lika aktuellt som när det
drabbade Kaj Dahl under 1970-talet. Närhistorien
har bjudit på flera chockerande exempel där
kunniga kulturarbetare av olika orsaker tvingats in
i tystnaden. Ofta handlar det om enskilda makthavares
subjektiva tyckande och det inflytande de
skapat över medarbetare och kollegor som är för
svaga och inställsamma för att säga ifrån.
Detta temanummer visar hur eftervärlden berövats
ett intressant material, som började med att en
nykomling till förlagschef inte var intresserad, och
som i förlängningen fick ett helt system att solidarisera
sig med det beslutet – som är ankdammens
styrka och svaghet.
En stor del av Kaj Dahls originalmaterial är än idag
outnyttjat, en del gav han bort till regionerna (där
det glömts bort) eftersom förlagen svängt ryggen.
En del (värdefulla filmnegativ) har hamnat på
okända vägar.
VIA FÖRLAGSCHEFEN Ola Zweygbergk på Holger
Schildts fick Kaj Dahl en bra start. Ola Z trodde
genast på den projektidé som Calle Hård och Kaj
Dahl presenterade 1974, att i reportageform dokumentera
den finlandssvenska skärgården från Östnyland
till Österbotten. När Hårds nya arbetssituation
inte tillät hans medverkan, körde Kaj Dahl
och förlaget vidare på ett koncept som var både
nyskapande och "modernt" för sin tid och där ett
högklassigt bildmaterial låg i fokus. Jämfört med
Ulla-Lena Lundbergs "Kökar", var layouten, pappret,
tryckkvaliteten och bilderna betydligt bättre i
Kaj Dahls två skärgårdsböcker, som Ola Z och
Schildts lotsade fram och som verkligen inte borde
ha stoppats! Om Ulla-Lena var ett författarämne,
var Kaj Dahl ett fotojournalistämne.
Satsningen på bra bilder hade också den marknadsmässiga
fördelen att man via välbesökta fotoutställningar
kunde skapa ett stort medieintresse
för den skärgårdsdokumentation som sen kom ut
i bokform.
STARTEN var lysande. Fotoutställningen "Än lever
skärgården" och böckerna "Nyländsk skärgård"
(1975) och "I Ålands övärld" (1976) blev en
framgång. De recensenter som verkligen förstod
sig på skärgård insåg genast det dokumentära värdet
i en tid av snabb förändring, när det genuina
skärgårdssamhället avfolkades.
Utställningen turnerade i Finland och i Sverige
under många år och böckerna bjöd på en typ av
fotojournalistik och layout som var nytt i Svenskfinland.
Skulle förlaget ha gjort ett noggrannare
redaktionellt arbete, hade resultatet varit ännu
bättre.
Men sen var det stopp. Materialet om Åbolands
och Östnylands skärgårdar, som skulle fortsätta
bokserien, intresserade inte Schildts nya förlagschef
Jacob af Hällström som tog över 1976. Han
ströp Kaj Dahls livsverk just som det fått luft under
vingarna, som Dahl i intervjuer långt efteråt berättat
om.
Man kan ju fråga sig om det inte hade gått att
byta förlag? Först och främst var alternativen inte
så många 1976, och det sedvanliga bästabroderskapet
i en liten finlandssvensk kulturelit gjorde
sitt. Stängde en dörren, stängde de andra också
av solidaritet; mycket av den kulturen är bekant
för kulturmänniskor och projektarbetare än idag.
ÅRETS KOLUMNIST i Skärgård, fotografen, frilansskribenten
och kulturarbetaren Mikael Herrgård i
Korsholm vittnar om samma förlagsovilja som
mötte ett motsvarande skärgårdsbokprojekt i Österbotten
under 1970-talet. Varken Schildts eller
Söderströms var intresserade. Det projektet räddades
av initierade personer (Kurt Gullberg och
Ole Norrback) på Svenska Österbottens landskapsförbund
som förstod värdet av att dokumentationen,
något som vi idag kan glädja oss åt. Först
senare etablerades det österbottniska förlaget
Scriptum; de skulle säkert ha tagit sig an Herrgårds
och Höglunds skärgårdsbok "Människor
och arbete i österbottnisk skärgård" (1980), som
idag är ett värdefullt dokument över en tid som
aldrig kommer tillbaka.
Det sistnämnda är just det som är det mest
tragiska; det material som Kaj Dahl hade samlat
ihop i Skärgårdshavet och i Östnyland under
1970-talet var på många vis unikt. Då fanns ännu
rester kvar av ett levande skärgårdssamhälle och
en ursprungskultur som idag bara hittas i museer.
Det var dessa sista rester av ett gammalt primärproduktionssamhälle,
där den "gamla stammens
skärgårdsbor" ännu levde av och med havet och
de små jordlotter de ägde, som Dahl dokumenterade
– men som inte intresserade hans gamla
förlags nya chef.
Dagens uppsjö av högklassiga skärgårdsböcker
får hålla till godo med en skärgård som förvandlats
till ett fritidssamhälle i en serviceproduktionskultur.
I EFTERLÄMNADE papper hittas också noteringar
om en nyländsk dam på Svenska kulturfonden
som beslutit sig för att motarbeta alla understödsansökningar
från Kaj Dahl ... Igen ett exempel på
sårbarheten i trånga finlandssvenska cirklar, som
också en del av utställnings- och bokrecensionerna
ger prov på.
Däremot var boksamarbetet med fil.dr Carl-
Jacob Gardberg i slutet av 1980-talet och i början
av 1990, kring böckerna om herrgårdarna och om
Kungsvägen, mycket framgångrikt. Här var det två
experter som kom till tals, i ord och bild. Dessutom
hade Schildts förlag som igen hade en ny chef,
gjort ett gott arbete och bildmaterialet är i färg.
Men trots att dessa bokverk blev storsäljare,
handlade det inte materialmässigt om något unikt
i sig. Att dokumentera skärgårdsliv i en svårtillgänglig
och vidsträckt arkipelag kräver något helt
annat i tid och resurser. Och för att fotografera
människor som inte är vana att posera för en fotograf
gäller det att man först skapar en tillit och en
relation till sina motiv, som Kaj Dahl har lyckats
mycket väl med. Bilder som skulle vara värd en ny
Kaj Dahl-bok, postumt, med dagens papper och
teknik som ger bilderna ett utseende som 1970-talet
inte klarade av.
DOKUMENTÄRMATERIALET om spritsmugglingen
i våra skärgårdar, som blev Kaj Dahls sista bok,
utgör också det enda i sitt slag. Här lyckades han
exponera och dokumentera ett känsligt ämne för
eftervärlden som ingen annan gjort, och han hade
intervjuat skärgårdsbor som hade första hands information.
Tragiskt nog hann Kaj Dahl gå hädan några
månader innan boken "Smugglare i skärgården"
kom ut 2003, ett bokverk som han satt ner mycken
tid och arbete på.
Hur som helst, Kaj Dahls skärgårdsarv är värt
att ihågkommas – därav detta temanummer.
Håkan Eklund, redaktör
|