Tidskriften Skärgård
nr 2/2009 - Årgång 32
Tema: Vårt värdefullaste kapital
Inledaren: Vårt värdefullaste kapital
Socialt kapital, social kompetens, sociala nätverk och social
intelligens är begrepp och ämnen som upplever en exponentiell
tillväxt inom forskarsamhället. Trots att det inte handlar om några
nya begrepp så kan intresset delvis tillskrivas uppmärksamheten
kring den amerikanska statsvetaren Robert Putnam och hans bok
”Making Democracy Work” (1993) som kom ut på svenska med titeln ”Den
fungerande demokratin” (1996). Ett arbete som snabbt nådde
”klassikerstatus” inom samhällsforskningen. Putnams forskarlag
visade hur teorin om det sociala kapitalets betydelse kunde
utnyttjas i omfattande empiriska undersökningar. Idag kan man via
olika databaser få ihop kvantitativa mått som belyser många
intressanta fenomen.
Förklaringen till varför olika individer, organisationer och
samhällen lyckas olika bra intresserar forskare och beslutsfattare
kopplade till de mest olika ämnesområden, allt från psykologi och
sociologi till historia och ekonomi.
I DETTA NUMMER skriver
Markku T. Hyyppä i artikeln ”Socialt kapital kräver social
kompetens” om sin forskning gällande kustfolkets sociala kapital där
han som känt har kommit fram till att vi i Svenskfinland är friskare
och lever läng re än de finskspråkiga. Hyyppä framför hypotesen att
finlandssvenskarnas goda hälsotillstånd beror på vår sociala
delaktighet, samhörighetskänsla och sociala tillit. Han skriver att
”de svenskspråkiga finländarna har mera socialt kapital än den
finskspråkiga majoriteten” och menar att detta i slutändan också
syns i hälsorelaterad statistik. I Skärgård nr 3/2004 publicerade
Hyyppä artikeln ”Varför är kustfolket friskare?”, men det materialet
drunknade i uppståndelsen kring kulturfiaskot i Korpoström som tog
all uppmärksamhet, som i sig var ett exempel på hur ett positivt
socialt kapital och sociala nätverk plötsligt fick negativa
förtecken.
Men det är klart, för en liten folkgrupp som vi tillhör, som jämt
och ständigt får vara på vår vakt för att inte ”slukas upp” av
majoriteten och som ständigt får uppleva nya domänförluster och
motgångar, gäller det att via starka sociala nätverk försöka hålla
ihop. Och enligt teorin om socialt kapital är sociala nätverk en
tillgång; i sig en del av en överlevnadsstrategi som med all orsak
är värd all uppmärksamhet. Det finns också ett antal ÅA-forskare som
intresserar sig för det sociala kapitalets roll inom olika sektorer
i Svenskfinland, men ingen hade tid att dela med sig av sina rön för
detta nummer, tyvärr.
I ARTIKELN ”Generell välfärd
skapar socialt kapital”, som publicerades i tidskriften Tvärsnitt nr
1/2003, skriver professorerna Bo Rothstein och Dietlind
Stolle att ”länder, regioner och städer där människorna har
många sociala kontakter och där en majoritet tror att man i
allmänhet kan lita på att de flesta människor agerar med goda
avsikter, lyckas bättre både med att få sin demokrati att fungera
men också med den ekonomiska tillväxten.” De konstaterar att
samhällen där människorna har få sociala kontakter utanför sin
omedelbara familj och vänkrets och där man betraktar de flesta andra
människor med misstänksamhet, lyckas sämre både med sin demokrati
och med den ekonomiska tillväxten.
De noterar också att en person med utvecklade sociala kontakter
också har en större chans att hitta en livspartner, än en i övrigt
likartad person som är socialt isolerad, som i sig förstås inte är
något nytt, men dock belysande. Socialt kapital och sociala nätverk
är förstås en tillgång även på de mest privata nivåer.
MÄNNISKOR som bor ute i
skärgården, eller på mindre orter ute i Glesbygdsfinland, har alltid
varit beroende av varandra, och brytt sig om varandra. Där är social
kompetens och utvecklade sociala nätverk en viktig del av
överlevnadsstrategin, i ordets rätta bemärkelse. Skall man kunna bo
kvar och leva i någon slags harmoni med sina grannar krävs det en
utvecklad social intelligens, och man har lärt sig att inte säga
högt allt det man måhända tänker.
Om man behöver hjälp med något, speciellt om det är akut, är det
grannarna som gäller, all annan hjälp ligger ju alltför långt borta,
och då är det ju en fördel att ha goda relationer till sin närmiljö.
I ett större perspektiv gäller ju detta också för Svenskfinland som
sådant. Det där med att bry sig om sina medmänniskor är ju något som
stadsbor tycks ta lätt på eftersom de med lätthet kan gömma sig i de
anonyma massorna. Här finns ju yrkesrelaterad hjälp på några
minuters avstånd, om bara telefonkontakterna är i ordning. Därför är
det är också möjligt att bo i ett våningshus eller i ett radhus där
ingen känner varandra, eller vill känna varandra, eller vill hälsa
på varandra. Och just därför hittas de allra mest ensamma i dylika
folkrika miljöer, paradoxalt nog. Urbana människors sociala nätverk
ser ju också annorlunda ut, de är ju inte kopplade till fysiska
grannar, som alla urbant boende finlandssvenskar nogsamt känner
till. Vi har ju alla våra ”svenska rum” geografiskt utspridda över
stora ytor, likaså våra närmaste vänner. Egentligen är vi
glesbygdsboende i tätort, med allt vad det innebär.
MYCKET AV DETTA med social
kompetens, eller social intelligens handlar på individnivå om vett
och etikett, om gammal hederlig bondförnuft. Den som insett dess
vikt klarar sig bättre än de som inte insett det, som i sin tur
leder till att den flexibla och anpassningsbara är smartare och
starkare och mera framgångsrik i många avseenden. I boken ”Utveckla
din sociala intelligens” (2000) skriver författarna Mel Silberman
och Freda Hansburg att en socialt intelligent person måste
besitta åtta olika färdigheter: ”Om du förstår någon annan blir du
uppskattad, om du uttrycker dig klart blir du förstådd, om du hävdar
dina behov blir du respekterad, om du ger och tar emot feedback blir
du upplyst, om du utövar positivt inflytande på andra blir du
värdefull, om du är bra på att lösa konflikter litar människor på
dig, om du är en lagledare blir du belönad och om du byter spår får
dina relationer nytt liv.” Det sistnämnda betyder att om du kan
förändra ditt beteende fungerar det också som en katalysator för en
förändring av den andres beteende, dvs man skapar möjligheter att
reparera problematiska relationer.
EN TOLKNING av det sociala
kapitalet är att det handlar om ömsesidig tillit och förmåga att
agera tillsammans. Vill man betrakta socialt kapital ur ett vidare
perspektiv och lägger till vikten av god förvaltning och
institutionellt kapital, blir det också en fråga om hur samhället,
företag och dess strukturer fungerar. Och om vikten att lita på dem
och att de agerar ändamålsenligt. Men vad händer egentligen med det
sociala kapitalet och välmående i samhälle och företag när
kvartalsekonomins girigbukar sätter en hel värld i gungning? Där
orden ömsesidig och tillit tillhör de mest
missbrukade. Vilken tillit känner de som arbetar (arbetade) vid
företag där ägandet och beslutsfattandet är kopplat till okända,
okänsliga globala företagsnätverk utan någon som helst koppling till
varken nation, region eller lokalsamhälle? Där ett rött streck på
ett papper i ett avlägset direktionsrum på andra sidan jordklotet
kan förgöra ett helt samhälle och få dess strukturer och tilltro
till medmänniskor, företagsledare och beslutsfattare att vackla.
Är detta den verklighet, den globala girigbuksekonomins, som vi
nu står inför? Där man gärna exploaterar fungerande sociala nätverk
och socialt kapital, för att sen när skörden (vinsten) är bärgad
likt Egyptens gräshoppor dra vidare. Har vi inte misslyckats med
vårt samhällsbygge om detta koncept är slutresultatet?
Håkan Eklund, redaktör
|