Tidskriften Skärgård
nr 3/2008 - Årgång 31
Tema: Museer i kustland och skärgård
Inledaren: Vårt viktiga kulturarv
Ordet museum härstammar från mouseion som i
antikens Grekland var en helgedom åt muserna. Muserna var
vetenskapens och konstens gudinnor. Museum är latin och romarna
använde det för att beskriva platser där man förde filosofiska
diskussioner. På 1500-talet började man använda ordet museum för att
beskriva Lorenzo di Medicis samlingar i Florens. På 1700-talet blev
den allmänt vedertagna betydelsen av termen museum en lokal där man
bevarar samlingar och där de kan visas för allmänheten.
ENLIGT International Council of Museums (ICOM) stadgar definieras
ett museum som en ”Icke-kommersiell, permanent institution som
tjänar samhället och dess utveckling och är öppen för allmänheten,
som insamlar, bevarar, undersöker, förmedlar och ställer ut – i
studiesyfte, för utbildning och förnöjelse – materiella vittnesbörd
om människan och hennes omvärld.”
I Finland finns det mer än 1000 sådana museer. Enligt Finlands
museiförbunds databas arbetar 163 av dessa museer vetenskapligt och
sammanlagt 322 museer sköts på yrkesmässig basis. Resten, d v s
största delen, av våra museer är små lokala museer eller
hembygdsmuseer som oftast bara håller öppet under sommaren och som
är resultatet av aktiva, lokala eldsjälars verksamhet.
VI HAR TRE riksomfattande centralmuseer som presenterar Finlands
natur- och kulturarv i ett nötskal: Finlands nationalmuseum,
Naturhistoriska centralmuseet vid Helsingfors universitet samt
Statens konstmuseum.
Nationalmuseet som är en del av Museiverket är ett
kulturhistoriskt centralmuseum. Naturhistoriska centralmuseet
presenterar vårt naturarv och Statens konstmuseum fungerar som
centralmuseum för våra konstskatter.
Förutom dessa har vi 20 landskapsmuseer och 16 regionala
konstmuseer. Deras uppgift är att främja och styra museiverksamheten
i området. Dessutom finns det 14 riksomfattande specialmuseer som
inom sina specialområden på nationell nivå bedriver betydande
dokumenterings-, forsknings- och utställningsverksamhet. Dessa
museer fungerar som minnes- och kunskapsorganisationer i samhällets
tjänst där olika aspekter av mänsklig verksamhet dokumentera(t)s.
Enligt Finlands Museiförbunds hemsida (www.museot.fi)
finansierar kommuner och stat vardera ca 40 procent av utgifterna
för museiverksamheten. Resten finansieras med museernas egna
intäkter samt sponsorstöd. Källorna till små lokala museers
finansiering är lika varierande som museerna själva. Många har det
ekonomiskt mycket svårt. Utan en massa gratisarbete från eldsjälar
och volontärer, både yrkesaktiva och pensionärer, skulle många
mindre museer gå under. En viktig samhällsresurs som sällan
uppmärksammas av samhället.
I DETTA NUMMER av Skärgård presenteras ett litet axplock
finlandssvenska museer med koppling till vår kustsvenska kultur; en
”droppe i havet” av allt det intressanta som finns tillgängligt i
vårt kustland och skärgård. Tillsammans står de för en
publikanpassad dokumentation av ett värdefullt kulturarv som är
basen för en livskraftig kultur och identitet, både lokalt,
regionalt och nationellt. Samtidigt skapar alla dessa kulturkällor
förutsättningarna för spännande upptäcktsresor i tid och rum och är
tacksamma besöksmål för turismnäringen; här kan främlingen snabbt
bilda sig en uppfattning om besöksmålets tidigare historia,
utveckling och särdrag. Många hembygdsmuseer utgör också en naturlig
plattform för olika typer av sommarevenemang som gärna utnyttjas av
bygdens döttrar och söner i förskingringen, som under semestern ofta
söker sig tillbaka till sina rötter. Ett snabbt växande bestånd av
Naturum på många orter presenterar i sin tur ett tvärsnitt av
områdets naturhistoria.
I en superkommersialiserad medievärld med allt ytligare och
alltmer fördummande underhållningskoncept är det en stor utmaning
för våra lokala ”minnes- och kunskapsorganisationer”, som olika
typer av museer och hembygdsföreningar de facto utgör, att nå ut
till de yngre generationerna och trygga deras känsla och stolthet
för det egna kulturarvet. Detta är viktigt, att de inte helt formas
av den globala underhållningsindustrins falska värld och villkor.
DETTA MED ATT VÄRNA OM ett kulturarv handlar förstås om så mycket
mer än fokusering på enskildheter, prylar eller unika och
märkvärdiga kulturminnesmärken.
Lika mycket handlar det om samhällsplanering, kunskap och
attityder. Det handlar om helhetssyn och avvägning, hur mycket skall
vi forma om hela vårt bebyggda samhälle med omgivande natur? Har vi
rätt att gentemot kommande generationer helt radera ut spåren av det
naturoch kulturarv som vi själva ärvt, och just nu har makt och
myndighet att förvalta och förändra?
Här kan man fråga de ansvariga för planering och förverkligande
hur det egentligen står till med respekten för, eller kunskapen om,
vårt natur- och kulturarv?
Detta med ”skogsarvet” diskuterades i senaste nummer av Skärgård,
som till stor del utelämnats att helt omformas enligt
skogsindustrins behov, där inte ens fornlämningar respekteras. Lika
mycket har stora delar av vårt bebyggda samhälle utelämnats åt stora
byggbolags väl och ve. Ofta har stora, oersättliga och ickemonetära
värden offrats på de maximala (och snabba) vinsternas altare.
I skärningspunkten mellan samhällets snabba ekonomiska
utveckling, omstrukturering och vinstfokuserade synsätt är det många
yrkesgrupper och beslutsfattare som blivit fartblinda och tycks tro
att Nutiden och Framtiden i det mesta överglänser Dåtiden, att ett
värdefullt natur- och kulturarv med ekonomers och politikers
välsignelse helt sonika tillåts raderas ut i byggandet av
välfärdsstatens produktionslandskap. Spåren i vårt bebyggda samhälle
och i produktionslandskapet runt om tyder tyvärr på att så är
fallet; de flesta miljöer är fragmenterade, helhetsmässigt
luggslitna och omformade till oigenkännlighet.
FÖRVALTNINGEN och skötseln av vårt natur- och kulturarv får inte
uppfattas som restriktionsplanering, som bromsklossar för ekonomisk
utveckling och produktion. Alltför sällan framhävs natur- och
kulturarvets positiva effekter och attraktionskraft och vikten av
att för kommande generationer spara så många representativa områden
som möjligt intakta. Det utesluter inte att de med varsamhet kan
aktivt utnyttjas. Gamla fina boendemiljöer eller skogsområden som en
gång förstörts återskapas inte i en hast på nytt.
De kommuner som förstått att gå varsamt fram i värdefulla
områden, oberoende om det gäller det bebyggda samhället eller det
omgivande landskapet, har framtiden för sig beträffande
attraktionskraft både för de boende, företagarna och för
besöksindustrin. Fråga de som är bosatta och verksamma i Gamla stan
i Stockholm eller i Tallinn, eller i de gamla stadsdelarna i Ekenäs
och Nådendal – för att nämna några exempel.
Håkan Eklund, redaktör |