Tidskriften Skärgård
nr 1/2008 - Årgång 31
Tema: Skärgårdssamarbetet 30 år
Nordiskt och europeiskt skärgårdssamarbete i 30
år
Fram till 1809 var Finland och Sverige ett rike med samma
historia, kung, överhet och styrelseskick och med gemensamma
institutioner, religion, officiellt språk och kultur.
Folkets levnadsvillkor var lika hårda på ömse sidor om Ålands
hav, en kamp mot naturens och vädrets makter, överhetens pålagor och
utskrivningar, fattigdom, hunger och farsoter.
I skärgårdarna kom föda, bränsle, uppehälle och inkomster från
fisket och jakten, de magra jordarna och betesmarkerna, den glesa
skogen och den riskabla sjöfarten. Så hade det varit sedan urminnes
tider; för det mesta hade man att sköta sig själv och leva sitt
enkla liv, men ibland kom myndigheterna med nya bud och krav:
lantmätaren skiftade mark och vatten, prästen kontrollerade vandel
och bibelkunskaper, fiskalen och tinget skipade rätt, kronan och
fogden krävde tributer i skatt, manskap, postroddare och andra
tjänster.
Men någon riksgräns fanns inte som kunde hindra skärgårdsbornas
samfärdsel, umgänge och inbördes affärer. Och de flesta talade samma
språk, delade vanor, erfarenheter, kunskaper och livsöden.
Stockholm var den gemensamma huvudstaden, dit man förde strömming
och torsk, skinn, tjära, ved för avsalu och varifrån man fick salt,
kryddor och sådant som kunde förgylla vardagen och slitet. Redan på
medeltiden hade fisket vid Kökar stor betydelse för huvudstadens
försörjning och in på vårt sekel försåg de åländska vedskutorna
stadsborna med bränsle.
Med Fredrikshamnfreden 17.9.1809 kom riksgränsen och med tiden
flera hinder mot den fria trafiken över Ålands hav. Skärgårdarna
vände sig mot var sitt håll: Stockholm, Åbo och småningom Mariehamn,
och utvecklingen kom att skilja sig åt. I 1800- talets växande
världshandel blev de åländska segelfartygen välkända på de långa
spannmålstraderna och förde nytt välstånd hem till öriket, något som
bondeseglationen i de stockholmska och åboländska skärgårdarna inte
riktigt förmådde. Än idag ter sig den åländska företagasamheten
särskilt kraftfull.
Trots gränser, tullar och skilda lagar, regler och system
försvann aldrig den urgamla gemenskapen helt. Efter första
världskriget blev Finland fritt och den åländska självstyrelsen
internationellt garanterad. Kontakterna ökade på nytt, i synnerhet
efter andra världkriget.
Skärgårdarna integrerades i det omgivande samhället – på gott och
ont. Ekonomi och kommunikationer förbättrades. Skärgårdarna blev
fritidsmål för stadsborna och årstidsrytmen förändrades:
överbefolkning under sommarmånaderna och avfolkning och förgubbning
höst, vinter och vår, sedan många unga, i synnerhet kvinnor, hade
lämnat det hårda och osäkra livet därute och sökt arbete och
regelbundna inkomster i städernas industrier och service.
Skärgårdarna fick med tiden del av det tilltagande välståndet i
konsumtionssamhället, men miljön försämrades med övergödning av
vattnen och ökad konkurrens om fisk och utrymme på sommarfjärdarna.
Det småskaliga landskapet började genomkorsas av allt större vita
och röda färjor. Vågsvall och vattenrörelser gröpte ur stränder
längs farlederna, och konflikter med fiskefartyg och fritidsbåtar
och riskerna för sjöolyckor ökade. Det växte fram krav på en
skärgårdspolitik.
Trevande myndighetssamarbete
Myndigheterna på ömse sidor om riksgränsen fick upp ögonen för
att inte bara skärgårdarnas och kommunikationernas goda sidor utan
också problemen i hög grad var gemensamma.
Det åländska samhället var mest utsatt, helt beroende av
sjöfarten för import och export, påverkat av restriktioner i stort
och smått mot gränshandel och samarbete kring skola, vård och
omsorg, och av suget från Sveriges överhettade arbetsmarknad.
Språkgemenskapen förstärkte både möjligheterna och problemen.
Ålands
landskapsstyrelse tog upp frågan på olika nivåer: med landsting och
skärgårdskommuner i Stockholm och kommunalförbund i Egentliga
Finland, med länsstyrelser och riksmyndigheter, i Nordiska Rådet.
Från sjuttiotalets begynnelse blev samarbetet mellan Åland och de
regionala organen i Stockholm och Åbo allt intimare, särskilt kring
sjöfarten och dess problem, farleder och hamnar, hastighetsregler,
katastrofberedskap, men också kring hinder av olika slag för
vardagssamarbete på områden där medborgarna hade mycket att vinna
och där samhället kunde spara utgifter genom ett samutnyttjande. Den
nordiska konventionen om gränskommunal samverkan blev ett välkommet
stöd.
För riksmyndigheterna tycktes det svårare att agera på ett
sätt som kunde tolkas som att en av Finlands regioner – Åland –
särbehandlades. Självstyrelsen och dess konsekvenser hade ännu inte
nått fram till verklig förståelse i Stockholm och Helsingfors.
Regionfrågan sågs allfort i båda länderna som regionalpolitik längs
axeln mellan huvudstaden och de nordliga länen, inte som något som
kunde röra tämligen välbärgade områden vid den sextionde breddgraden
nord-syd men inte öst-väst! Högtidstalens Europe of Regions hade
inte översatts till svenska och finska.
Från Skärgårdsinstitut till
gränsregionalt samarbete
I Nordiska Rådet hade Åland sökt gehör för
tanken på en nordisk institution, ett skärgårdsinstitut för
forskning och utredningar om skärgårdarna, förlagt till Mariehamn.
1974 beslöt rådet undersöka projektets bärkraft. Tre år senare lades
en förstudie fram, som på landskapsstyrelsens uppdrag och med
nordisk finansiering hade utarbetats av Anders Sundroos.
Studien
redovisade en rad skärgårdsproblem: gårdsbrukets ekonomi, de öppna
landskapens igenväxning och skogsbrukets svårigheter, beskattning av
stuguthyrning mm, skärgårdsfiskets förskjutning mot havsfiske,
turismens behov och kanalisering, indragning av statliga tjänster
(post, lots, sjöbevakning), kommunikationerna inom skärgården och
mycket annat.
Det utmynnade i förslag om tre teman för
skärgårdsbefolkningen:
- växelverkan mellan det rörliga
friluftslivet och den bofasta befolkningen
- sjötrafik i skärgården
- Stockholmsregionens influens på Ålands och Åbolands skärgårdar.
På
hösten 1977 ägde flera möten rum mellan företrädare för de tre
regionerna inbördes och mellan dem och representanter för NÄRP,
Nordiska ämbetsmannakommittén för Regionalpolitik. NÄRP var villig
att föreslå Nordiska Ministerrådet att satsa 100 000 norska kronor
på skärgårdarna 1978 och ännu mera 1979, om deenades om att inleda
ett gränsregionalt samarbete som redan förekom i andra
gränsregioner, t ex i Kvarken och Öresund, och avstod från idén om
ett institut för skärgårdsforskning. NÄRP menade att det redan fanns
tillräckligt många forskningsinstitut i Norden; dit kunde de tänkta
projekten med fördel hänvisas.
Den 17 oktober 1977 ägde det första
protokollförda mötet rum i Mariehamn mellan företrädare för de tre
regionerna, som utsetts av respektive huvudmän.
Man beslöt att:
- inleda ett formellt gränsregionalt samarbete Stockholm – Åland –
Åboland kring konkreta frågor av gemensam vikt som kunde få ett
nordiskt intresse
- kalla samarbetet Skärgårdsprojektet
- som
huvudram ha Samspelet mellan den bofasta befolkningens
levnadsvillkor och de omgivande regionernas rekreationsbehov
- utverka ett anslag från Nordiska Ministerrådet om 100 000 norska
kronor
- inom huvudramen inleda arbetet på delprojekten: Båtlivet
och dess inverkan på skärgården samt Uthyrningsstugor i samband med
gårdsturism
- hemställa hos Ålands landskapsstyrelse att ta på sig
det formella projektledareskapet, räkenskaper, redovisning och
administration.
Deltagare den 17 oktober 1977:
Åland
Lantrådet
Alarik Häggblom, kanslichefen Gunnar Jansson, lantmäteriingenjören
Bertel Fagerlund, regionplanechefen Stig Svahnström, utredaren
Anders Sundroos.
Stockholm
Länsrådet Lennart Lindskog,
regionplanedirektören Bo Wijkmark, 1:e sekretaren Jan Linzie.
Åboland
Skärgårdssekreteraren Johan Hollsten, byråchefen
Keijo-Kalevi Nyström.
NÄRP
Kanslichefen Risto Tienari.
Tre månader
senare beslöt NÄRP stödja förslaget och anvisa 104 000 NOK för 1978,
och den 1 juni 1978 tillsattes en styrningsgrupp efter beslut i
varje region med Häggblom som ordförande, Lindskog vice, Svahnström
som sekreterare och som ledamöter Wijkmark, Hollsten och Nyström
samt kommunstyrelseordföranden i Västanfjärd Nils Lönnfeldt.
För
båtlivsprojektet tillsattes en expertgrupp med Bertel Fagerlund som
ordförande, Ålands turistchef Jan-Erik Enestam som sekreterare och
chefarkitekt Per Olf Wickström vid Stockholms regionplanekontor som
ledamot. Wickström ritade för övrigt samarbetets ännu använda
logotyp. För uthyrningsprojektet blev sekreterare Yngve Mörn vid
landskapsstyrelsen ansvarig.
Alarik Häggblom efterträddes från 1979
av Folke Woivalin som lantråd och ordförande i styrningsgruppen.
Woivalin, Fagerlund och lagtingets talman Nils Dahlman bildade en
särskild åländsk förtroendemannagrupp för interregionala frågor. Med
detta var de aktörer på plats som sedan skulle komma att driva
arbetet i många år.
Skärgårdsprojektet fick 1980 det officiella
namnet Nordiska Ministerrådets Skärgårdssamarbete, styrningsgruppen
blev Samarbetsrådet med ett arbestutskott och en heltidsanställd
projektchef för den löpande verksamheten. Som paraply för samarbetet
sammankallades ett Årligt möte med landshövdingar och ledande
politiker från samarbetsregionen med familjer. Där ventilerades
idéer och drogs riktlinjer upp för det kommade arbetet och det lades
stor vikt vid att ge mötet en sådan atmosfär och inramning att
bestående vänskapsband kunde skapas över regiongränser och
partilinjer och mellan politiker och tjänstemän.
1987 gjordes en
större omorganisation. Samarbetsrådet hade dittills varit blandat av
politiker och tjänstemän, men blev nu en renodlat politisk
församling med huvudansvar för verksamheten och med fem-sju valda
ledamöter per region. Arbetsutskottet blev tjänstemannaorganet
Samarbetsstyrelsen med tre representanter utsedda av varje region
och ansvar för det löpande arbetet tillsammans med projektschefen.
Årliga mötet förvandlades till en årlig konferens kring något
aktuellt och viktigt tema och öppen för alla intresserade samt i
anslutning därtill ett årsmöte för samarbetsrådet.
Samarbetsrådets
presidium består av den ledande företrädaren för varje region, och
ordförandeskapet cirkulerar. Den första ordföranden var
landstingsrådet Peggy Lagerström, 1:e vice var
kommunstyrelseordföranden Nils Lönnfeldt och 2:e vice var lantrådet
Folke Woivalin.
Småskaligt praktiskt arbete
Den som mer än någon
annan satte sin prägel på samarbetet var Bertel Fagerlund, som
inledninsgvis formulerade maximen ”Undvik partipolitik och
byråkrati; gå rakt på problemen!”. Så har man alltid försökt arbeta,
fast det hela tiden suttit politiker och chefstjänstemän i de
beslutande och beredande instanserna. Småskaligheten på den åländska
och åboländska sidan fungerar som en spärr mot alltför stor distans
gentemot vardagen i skärgården. Hela landskapet Åland har inte fler
än dryga 27 000 invånare och i de två dagliga tidningarna bevakas
lantrådets och landskapsstyrelsens varje steg noga. Och i var och en
av Åbolands skärgårdskommuner bor inte så många tusen invånare – i
vissa fall bara några hundra.
Skärgårdssamarbetet har genomgående
försökt fungera som igångsättare med målet att senast efter tre år
finna en permanent lösning hos en annan huvudman, om delprojektet
bedöms livskraftigt. För det mesta har det gått, men ibland har även
intressanta projekt stupat på att det är fråga om en
gränsöverskridande verksamhet och att det många gånger är svårt för
aktörer ute i skärgården att hitta en bra organisation för att
hantera sådant. På hemmaplan vet man rätt väl hur man skall göra,
men inte på den andra sidan gränsen.
Under de första tjugo åren
drevs ett stort antal projekt. Det gällde småbåtssjökort, gästhamnar
och sjösäkerhet med katastrofövningar. Skärgårdsslöjd och hantverk
och annat kultursamarbete fick stöd. På gemensamma
skärgårdsmarknader bjöds det ut produkter från gårdsbruk, fiske och
hantverk från alla tre regioner. Högskolesamarbete kring småskalig
teknik initierades. Mycket kretsade kring arbetsliv och företagande:
kvinnors möjligheter, bruk av ny informationsoch
kommunikationsteknik, distansarbete. Den stora och växande
skärgårdsnäringen turism stimulerades. Miljöforskningen samordnades
med sikte på ny avloppsteknik, begränsning av olägenheter från
fiskodlingar, nya kunskaper om mink och sjöfågel. Detta är några
axplock ur den mångskiftande verksamheten under de första tjugo
åren.
Nordiska ministerrådet lämnade stöd på olika sätt. De
finansiella bidragen växte från 104 000 NOK till 1 850 000 DKK 1987,
varefter de trappades ner. Sekretariatet i Oslo och sedermera
Köpenhamn fanns alltid tillhands som en källa till inspiration och
nya idéer. Samtidigt höll sekretariatet tummen på ögat på alla
nordiska gränsregionala samarbetsområden, så att de ständigt
förbättrade och effektiverade sin resursanvändning. Sekretariatet
medverkade aktivt till de goda kontakterna och den personliga
vänskapen mellan samarbetsområdenas projektchefer. Även om man
konkurrerade om de begränsade nordiska medlen, så dominerade en helt
annan stämning vid de regelbundna mötena och täta
telefonkontakterna: gemenskap, erfarenhetsutbyte och uppmuntran.
Finland och Sverige blir medlemmar i EU
Med Finlands och Sveriges
EU-medlemskap 1995 fick skärgårdssamarbetet möjlighet att bli ett
INTERREGområde, vilket medförde att skär- gårdsregionen blev både
ett nordiskt och ett europeiskt gränsregionalt samarbetsområde. Det
var en tämligen lång och delvis komplicerad process med
programarbete och förhandlingar, innan kommissionen sommaren 1996
hade tagit slutliga beslut om medelsanvisning, program och
organisation för INTERREG II A SVERIGE-FINLAND SKÄRGÅRDEN, som var
det officiella namnet på svenska.
Övervakningskommittén (the
Monitoring Committee) saknade motsvarighet i det nordiska
skärgårdssamarbetet men fanns i alla EU:s 59 INTERREG-områden och
skulle för kommissionens räkning ta principiella beslut om EU-medel,
svara för utvärderingar etc. Interregionala beslutsgruppen (the
Management Committee) beslöt om bidrag av EU-medel till projekt.
Regeringarna i Finland och Sverige utsåg ledamöterna, som var
politiker och höga ämbetsmän från samarbetsregionen. Skärgårdshavets
samarbetsråd hade exakt samma ledamöter och ordförande och möttes i
anslutning till beslutsgruppens sammanträden. Interregionala
beslutsgruppens arbetsutskott bestod av samma tjänstemän från
regionerna som samarbetsstyrelsen. I egenskap av arbetsutskott
fattade man beslut om projektbidrag upp till 200 000 FIM i EU-medel
och beredde ärenden om större bidrag för beslut i beslutsgruppen. I
egenskap av samarbetsstyrelse tog man beslut om bidrag av nordiska
medel.
Skärgårdssamarbetets projektchef var inledningsvis ansvarig för
all löpande verksamhet både i det nordiska och det europeiska
gränsregionala skärgårdssamarbetet, men detta visade sig vara för
tungt för en person, och dessutom uppkom vissa jävsproblem. Därför
anställdes en sekretariatschef, Christel Lindholm, som enbart
svarade för EU-samarbetet. Till hennes hjälp fanns deltidsanställda
medarbetare i Mariehamn, Stockholm och Pargas.
Vidgat område och ökade resurser
Med INTERREG II A – SKÄRGÅRDEN som startade 1995 kom framförallt
två välkomna förändringar i det nordiska skärgårdssamarbetet: det
geografiska området vidgades och de ekonomiska resurserna
mångfaldigades.
På den svenska sidan tillkom Sörmanlands och Upplands skärgårdar
och på den finska västra Nylands skärgårdskommuner. Samarbetsrådet
och styrelsen utökades med representanter för respektive landsting,
länsstyrelse och landskapsförbund. Trots detta var det fortfarande
ett av de allra minsta gränsregionala samarbetsområdena både i
Norden och EU med ca 70 000 öar och 65 000 invånare.
Räknat i geografiska avstånd är det inte så litet, det är vida
vatten mellan och inom dessa skärgårdar. Den största förändringen
gällde finanserna. Som mest hade det nordiska skärgårdssamarbetet
rört sig med en årsbudget på drygt 220 000 €, genom EU-inträdet och
Interreg ställdes nu över 1 miljon € per år till förfogande för det
gränsregionala samarbetet. Till detta skall läggas en lika stor
nationell medfinansiering eftersom detta är en bärande princip för
medel från den Europeiska Regionala Utvecklingsfonden (ERUF).
Skärgårdskonventionen med varumärket
Skärgårdssmak
Med de kraftigt ökade ekonomiska resurserna öppnades helt nya
möjligheter att starta större, långsiktigare och mer visionära
program.
Ett sådant var Skärgårdskonventionen med grundtanken att med
Alpkonventionen som mönster skapa ett internationellt känt och
erkänt skärgårdsbegrepp som skulle stå för kvalitet i flera
dimensioner och därmed en föreställning om det fascinerande och
unika landskap som skärgårdarna utgör. Utgångspunkten var att skapa
ett varumärke som skulle locka till besök. Tidigare fraktade
skärgårdsborna på egna kölar sina varor till marknaderna på
fastlandet. Den idé som nu lanserades av samarbetets chef Henrik
Beckman, tillsammans med branschexperter och konsulter som Anders
Ingves, Peter Rhedin och Dag Boman, var att vända på kuttingen.
Skärgårdens utsökta produkter skulle i större utsträckning inhandlas
och konsumeras på plats. Det är ett känt faktum att goda
smakupplevelser lever kvar hos människor och förknippas med de
platser där dessa bidragit till de positiva helhetsupplevelserna.
Smaken i vid bemärkelse skulle därför bli det bärande konceptet.
Projektet och varumärket fick följdriktigt namnet ”Skärgårdssmak”.
Det stod klart från början att även om skärgårdens produkter och
råvaror redan var av god kvalitet behövdes något alldeles extra för
att leva upp till de förväntningar den kommande marknadsföringen av
begreppet Skärgårdssmak skulle skapa. Projektet blev därför i lika
hög grad inriktat på utbildningsinsatser, kompetenshöjning och
erfarenhetsutbyte. Men viktiga i detta sammanhang var också
miljöfrågorna, både när det gällde transporterna och hanteringen av
varorna. Skärgårdarnas krogar, konsthantverkare och
råvaruproducenter inbjöds att delta i detta utvecklingsarbete.
Skärgårdssamarbetet blir projektägare i nya
Interreg
Henrik Beckman tog på sig ledarskapet för huvudprojektet men
varje delprojekt inom krog, hantverk och råvaror hade också sina
egna projektledare. Anslutningen från skärgårdsentreprenörerna blev
stor och snart samlades de på seminarier med branschernas främsta
företrädare som vägledare och föreläsare på skärgårdsöarna.
INTERREG II A avslutades 1999 och avlöstes 2000 av det nya
programmet INTERREG III A. Skärgårdssmaksprojektet var då väl
inarbetat och hade nått stora framgångar bland annat genom medverkan
i mässarrangemang i både Finland och Sverige och genom de populära
tävlingar om ”Skärgårdens Bästa Krog” som anordnades i samband med
dessa. Även hantverksmönstringar anordnades och tävlingar bland
råvaruproducenterna om bästa lammkött, potatis mm.
Det beslöts att Skärgårdssamarbetet skulle stå kvar som
projektägare även en bit in i den nya perioden som sträckte sig från
2000 till 2006, men att branscherna sedan själva skulle ta över
ansvaret. Detta var också helt förenligt med den policy som
Skärgårdssamarbetet följt ända sedan begynnelsen 1978 dvs att vara
med och initiera och i starten driva projekt men att sedan när tiden
var mogen lämna över verksamheten till berörda institutioner och
organisationer.
Redan under den första interregperioden som alltså sträckte sig
från 1995 till 1999 skedde en stark etablering av varumärket
Skärgårdssmak. Inte mindre än 150 entreprenörer fördelade över hela
skärgårdsregionen deltog. De utgjordes av 50 krogar, 50
konsthantverkare och 50 råvaruproducenter. Totalt under denna period
investerades ca 2 miljoner € i utvecklingen av dessa näringar såväl
kompetens- som marknadsföringsmässigt. Men inte en enda euro gick
till de enskilda företagen helt enligt statuterna för dessa medel
från ERUF. Krogarna ökade sin omsättning med i genomsnitt mer än 20
procent, antalet anställda med närmare 10 procent och inköpen från
råvaruleverantörerna ökade med ca 10 procent.
Interreg 2000 – 2006
I samband med den nya interregperioden 2000 – 2006 ändrades
beslutsorganisationen enligt följande. Den interregionala
beslutsgruppen övergick till att kallas styrkommitté och utsågs av
respektive regeringar utan koppling till Skärgårdssamarbetet. Även
Interregsekretariatet blev helt fristående från Skärgårdssamarbetet.
Dessa förändringar skedde främst på grund av en större fokusering på
jävsfrågan vid själva beslutsfattandet. Däremot kvarstod
samarbetsstyrelsen, med namnet arbetsutskott som ett slags beredande
organ inför styrkommitténs beslutsmöten angående beviljning av medel
till nya interregprojekt.
Under denna andra interregperiod stärktes marknadsföringen av
Skärgårdssmak bland annat genom en omfattande TV-serie
”Skärgårdstugg” i svenska TV 4 och senare en motsvarande sådan i
finländsk TV. En vandringsutställning för hantverkarna genomfördes
under 2003 i Helsingfors, Mariehamn och Stockholm. Under denna
period tillkom också ett nytt delprojekt som bestod av matbutikerna
i regionen. Dessa hade fått allt svårare att överleva året runt och
fick genom Skärgårdssmak tillgång till professionell kunskap i
branschen och som i sin tur ledde till ett rejält lyft
omsättningsmässigt för flera av butikerna. Till de tidigare ca 150
entreprenörerna tillkom ca 30 butiker på detta sätt. Som kronan på
verket arrangerades också tävlingen ”Europas Bästa Kustkök” vid två
tillfällen med deltagare även från andra europeiska länder. I snitt
höjde Skärgårdssmaks deltagare sina omsätttningar med mellan 15 och
20 procent under dessa år.
Projektledningen för Skärgårdssmak övergick därefter 2004 från
Skärgårdssamarbetet till de två ideella föreningar, en på den
finska/åländska sidan och en på den svenska, som bildades av de i
projektet ingående aktörerna. Totalt investerades under hela
perioden fram till och med 2006 ca 4,5 miljoner €.
Skärgårdssmak – ett starkt varumärke
Skärgårdssmak blev under de 8 år som projektet drevs av
Skärgårdssamarbetet den utan konkurrens största enskilda satsning
som gjorts av samarbetet ända sedan starten 1978. I den utvärdering
som gjordes av hela INTERREG III A av Svenska socialoch
kommunalhögskolan vid Helsingfors Universitet framhålls Skär-
gårdssmak som ett mycket lyckat projekt. Ett tecken på detta är
enligt forskarna att projektet fått flera efterföljare både i Norden
men även i andra europeiska länder. Det bedöms som ”exceptionellt
visionärt” med ett ”starkt, kompetensrikt och engagerat ledarskap”.
Genom att projektet utgick från kvalitet, nätverk och samarbete
kunde det ”på ett framgångsrikt sätt utnyttja småskaligheten i
regionen”.
Idag drivs Skärgårdssmak vidare på sina egna meriter, helt utan
EU-stöd, i ett aktiebolag med ett 50-tal delägare och medlemmar.
Skärgårdssmak anses allmänt vara ett mycket starkt varumärke, inte
bara i Skärgårdsregionen utan i hela Finland, Åland och Sverige men
även med inbrytningar utomlands. Skärgårdssamarbetet och slutskedet
av InterregIIIA/Skärgården -programmet Efter avslutandet av
Skärgårdssmak -projekten våren 2004 hade Skärgårdssamarbetet ingen
egen projektverksamhet. Interreg IIIA/Skärgården - programmet pågick
dock fram till 2006 (i praktiken 2007) och det fanns ännu tid och
resurser att initiera nya projekt. Skärgårdssamarbetets viktigaste
insats inom projektverksamheten under år 2005 var medverkandet i
planeringen av ett stort turismprojekt. Initiativet till projektet
togs av Haninge kommun, som ville skapa en gränsöverskridande
koaliation för en ambitiös satsning på skärgårdsturismen. Efter
förhandlingar med olika samarbetsparter och nationella finansiärer
kunde ansökan för projektet ”Skargarden” inlämnas till Interreg
IIIA/Skärgården - programmet på hösten 2005. På sitt möte 9
september 2005 beslöt Samarbetsstyrelsen att Skärgårdssamarbetet går
med i projektet med en finansiering på 100 000 euro under perioden
2005-2007. Detta kom att bli Skärgårdssamarbetets största
projektsatsning under de tre följande åren. Projektets helhetsbudget
uppgick till närmare 1 miljon euro. Projektet Skargarden, som
småningom övergick till att benämnas ”Scandinavian Islands”, enligt
det valda marknadsföringsnamnet, hade som målsättning att
marknadsföra och sälja skärgårdsregionen på den internationella
turismmarknaden i första hand i Tyskland, Holland och England.
Projektets målgrupper är dels vanliga resenärer, men i första hand
återförsäljare i nämnda länder. I praktiken har projektet drivits av
en projektarbetsgrupp i nära samarbete med Turku Touring, Region
Åboland, Ålands turistförbund och skärgårdskommuner i Stockholms
län. Projektets målsättningar är långsiktiga och arbetet förväntas
fortsätta under den nya Interreg IVA-perioden (2007- 2013).
Under året 2006 bidrog Skärgårdssamarbetet till startandet av två
Interreg IIIA/Skärgården-projekt. Intiativet till ungdomsprojektet
”Barnens och ungdomens skärgård” (BUS) togs ursprungligen från
Region Åboland rf. Skärgårdssamarbetet bidrog med finansiering för
planeringen och i förhandlingar med finansiärer. Projektet startades
hösten 2006. Som projektägare fungerade Region Åboland och
huvudsamarbetsparter var på Åland Intresseorganisationen för
skärgårdsungdomar (SKUNK) och i Stockholms skärgård Skärgårdens
Intresseorganisationers Kontaktorganisation (SIKO). Projektet fick
en mycket positiv feedback och sammanförde ett stort antal ungdomar
inom skärgårdsregionen. Inom ramarna för projektet ordnades i de
olika skärgårdsdelarna tematiska träffar och ungdomarna gav också ut
en egen tidning. Under 2006 bidrog Skärgårdssamarbetet också till
startandet av ett Interreg IIIA/Skärgården - projekt med
målsättningen att främja distansarbetet i skärgården. Projektet
”Distansarbetaren – den nya skärgårdsbon i det nya
skärgårdssamahället”, med Åbo (finska) universitets
fortbildningscentral som projektägare, kom igång i början av år 2007
och fick, p g a den snäva tidtabellen då Interregprogrammet i
praktiken skulle avslutas hösten 2007, karaktären av en förstudie.
Projektet gav dock värdefulla erfarenheter för en möjlig uppföljning
och inom ramarna för projektet förverkligades ett intressant försök
i Korpo, där kommunen bjöd in företag från fastlandet och gav dem en
möjlighet att under en veckas tid i praktiken testa distansarbete i
en lokalitet med bl a utmärkta dataförbindelser. Erfarenheterna av
försöket var överlag mycket positiva. Under slutskedet av Interreg
IIIA/ Skärgården - programmet hade Skärgårdssamarbetet även ett
mindre eget Interreg IIIA/Skärgården- projekt. Projektet
www.skargarden.com fungerade dels som ett stödprojekt till
turismprojektet Skargarden, dels som en resurs för att förbättra
Skärgårdssamarbetets egna www-hemsidor. Projektet avslutades i
november 2007.
En ny verksamhetsmiljö
Under de senaste tre åren har en stor del av Skärgårdssamarbetets
resurser riktats till en anpassning till kommande stora förändringar
i verksamhetsmiljö och -förutsättningar. Dels är det fråga om
förändingar inom EU-samarbetet, dels inom Nordiska ministerrådets
gränsregionala verksamhet.
Startandet av planeringen för ett kommande Interreg (IV)-progam
för skärgården sågs som ett av Skärgårdssamarbetets huvuduppgifter
vid ingången till året 2005. Skärgårdssamarbetet hade ju, som nämnts
spelat en avgörande roll vid tillkomsten av skärgårdens Interreg IIA
- och Interreg IIIA - program. Inom Skärgårdssamarbetets ledning såg
man därför att arbetet med beredandet av ett interregprogram för
skärgården för programperioden 2007-2013 naturligt skulle falla på
Skärgårdssamarbetet.
En av de grundlägganade utgångspunkterna i planeringen var att
man utgick från att programområdet geografiskt skulle vara identiskt
med de två föregående interregprogrammen. Arbetet kom igång på
allvar under hösten 2005 och bl a ordnades den 18 oktober en
workshop i Pargas med målsättningen att samla idéer för det kommande
programmets innehåll och struktur. Ca 40 personer dryftade
programmets innehåll i fyra tematiska arbetsgrupper: näringsliv och
infrastruktur, miljö, kultur och kompetensutveckling samt
programadministration.
Under våren 2006 förändrades läget gällande programplaneringen
dramatiskt. Från svenskt håll framlades då ett initiativ om att
Interreg-samarbetet under den följande programperioden borde
förverkligas inom ett geografiskt betydligt större område än under
de två föregående programperioderna och att skärgården där endast
skulle ingå som en mindre del. Detta initaitiv fick understöd i de
fyra länder (Sverige, Finland med Åland, Estland och Lettland), som
enligt det svenska förslaget skulle ingå i det nya programområdet.
Planeringsansvaret för det nya programmet gavs åt Egentliga Finlands
förbund. Det första officiella programmötet hölls i juni 2006 i Åbo.
Skärgårdssamarbetets roll i planeringsprocessen var nu öppen.
Småningom blev det dock klart att det kommande Interreg IVA Central
Baltic - programmet skulle indelas i tre underprogram, av vilket ett
skulle avgränsas till programområdets skärgårdar och öar. Ålands
landskapsregering skulle ha ansvaret för sammanställandet av detta
underprogram. På Skärgårdshavets samarbetsråds möte i Mariehamn 31
mars 2006 beslöts att ”Skärgårdssamarbetet/samarbetschefen bistår
Ålands landskapsregering i sammanställandet av ett programförslag
för Interreg IVA Central Balticprogrammets underprogram Skärgårdar
och öar”. I praktiken betydde detta att samarbetschefen kom att
fungera som programskrivare i den arbetsgrupp som sammanställde
förslaget till underprogrammet ”Skärgårdar och öar”. Ordförande i
arbetsgruppen var Linnea Johansson, vikarierande avdelningschef vid
näringsavdelningen vid Ålands landskapsregering.
Parallellt med de stora förändringarna i interregsamarbetet, har
Nordiska ministerrådet också inlett en omvärdering av
målsättningarna med det gränsregionala samarbetet. Ministerrådet har
för perioden 2006-2008 fastställt sju gemensamma
prioriteringsområden för den gränsregionala verksamheten.
Prioriteringarna är:
- arbete med bärkraftiga energilösningar
- arbete med att överkomma språkproblem mellan länderna
- arbete med transportlösningar mellan länderna • arbete med
att förmedla gränsregional kunskap mellan länderna
- erfarenhetsutbyte mellan de nordiska gränsregionerna
- arbete för att utveckla näringslivet i gränsregionerna bl a
innovationsfrågor
- arbete med att reducera gränshinder
Arbetet med att fastslå prioriteringsområden för den kommande
treårsperioden 2009-2011 pågår. Resultaten av gränsregionernas
verksamhet och i sista hand också finansiering mäts nu till stora
delar i förhållande till hur väl man lyckats bemöta de sju
gemensamma nordiska prioriteringarna. Gränsregionerna kan förvisso
även fastställa tre individuella prioriteringar, men styrningen av
den gränsregionala verksamheten från ministerrådet i Köpenhamn har
dock blivit betydligt kraftigare än den var före år 2006.
Finansieringen från ministerrådet kan också förväntas bli allt mer
riktad till projekt för vilka man söker finansiering direkt från
ministerrådet.
Tillbaka till småskalighet
Med hänvisining till ovanstående har Skärgårdssamarbetet, vid
sidan av de fyra projekt med finansiering från Interreg
IIIA/Skärgården - programmet som samarbetet under de senaste tre
åren i olika roller varit engagerad i, under året 2007 också haft
ett projekt med finansiering från Nordiska ministerrådet och Svenska
kulturfonden i Finland. Projektet ”Skärgårdskultur – en resurs för
regionidentitet och lokalekonomi” startades i juni med Anna Sundblom
från Åland som projektledare. Inom ramarna för projektet ordnades
”De tre skärgårdarnas kulturting” i Korpoström hösten 2007.
Kulturtinget samlade ca 40 kulturaktiva och kulturarbetare från de
tre skärgårdarna. Ett kulturting ordnades också hösten 2006 i Eckerö
på Åland. År 2008 ordnas kulturtinget i Stockholms skärgård.
Kulturtinget är ett bra exempel på sådan projektoberoende
kontinuerlig verksamhet som möjligen kan utgöra en allt viktigare
del av Skärgårdssamarbetets framtida verksamhet. Efter att kontakten
till Interreg-programmet inte längre kommer att vara lika självklar
som tidigare, bör Skärgårdssamarbetet fästa mera uppmärksamhet på
upprätthållandet av kontinuitet i kontakter och stöttandet av mera
småskaliga samarbetsformer skärgårdarna emellan. I detta
nätverksarbete har man kommit längst inom kultursektorn, men embryo
för ett mera systematiskt nätverkssamarbete finns t ex också i
miljöfrågor. Skärgårdssamarbetet kan erbjuda en bas för samarbete, t
ex i form av årliga träffar, som sedan i sin tur skapar grund för
projekt och andra gemensamma satsningar.
Mot framtiden
Skärgårdssamarbetet beslöt starta anpassningen till den
ovanbeskrivna nya verksamhetsmiljön genom att i maj 2007 sända en
enkät till sina samarbetsparter. Mottagarna bestod av kommuner,
regionala myndigheter, läroinrättningar, nätverk, föreningar mm.
Drygt hundra enkäter skickades ut, 66 svar erhölls.
Ur sammanställningen på svaren i enkäten kunde tydligt utläsas
att samarbetsparterna inte förväntade sig att skärgårdssamarbetet i
första hand skulle fundera som projektägare, utan man såg samarbetet
mera som en initierare av projekt, som en skapare och stöttare av
nätverk samt som ett diskussionsforum som genom att ordna workshops
och seminarier kan lyfta fram aktuella skärgårdsfrågor.
Arbetet med den kommande handlingsplanen fortsätter under 2008,
dels internt inom Skärgårdssamarbetets beslutsfattande organ, dels
också genom diskussioner med de centrala samarbetsparterna.
Samtidigt pejlas och koordineras de regionala målsättningarna mot de
prioriteter Nordiska ministerrådet fastställer för det
gränsregionala samarbetet. Målsättningen är att den nya
handlingsplanen för perioden 2009-2011 framläggs för fastställelse
vid Samarbetsrådets höstmöte 2008. Detta möte kommer samtidigt att
vara Skärgårdssamarbetetes 30-års jubileumsmöte som efterföljs av
ett jubileumsseminarium och en festmiddag.
Med tanke på hur Skärgårdssamarbetets verksamhet i framtiden
kommer att gestalta sig är det vår åsikt som idag arbetar med dessa
frågor att man fortfarande kan hänvisa till Bo Wijkmarks
formuleringar i Skärgårdssamarbetets 20-års historik över det
gränsöverskridande skärgårdssamarbetet. Wijkmark skriver:
”Vi trycker på det som vi menar har varit vårt
framgångsrecept: småskaligheten, närheten, vardagssamarbetet. Vi
vill bygga vidare på detta och återskapa det gränslösa
skärgårdshavet mellan våra fastlandskuster, det hav där våra
förfäder rörde sig fritt och upplevde gemenskap i liv och
leverne. Vi vill att hela Europa – medlemsstater, ansökarländer,
och övriga nationer – skall respektera skärgårdarnas kvaliteter
och skärgårdsbornas behov och samtidigt uppfatta regionen som en
samfälld tillgång att vårda, bevara och älska. Ramen för
samarbetet ligger fast: Sampspelet mellan den bofasta
befolkningens levnadsvillkor och de omgivande regionernas
rekreationsbehov!”
Artikelförfattarna
|