Tidskriften Skärgård
nr 1/2008 - Årgång 31
Tema: Skärgårdssamarbetet 30 år
Inledaren: Värdefullt nordiskt skärgårdssamarbete
får inte urvattnas
I år fyller det Nordiska ministerrådets Skärgårdssamarbete 30 år;
nära nog årsbarn med tidskriften Skärgård och Skärgårdsinstitutet
vid ÅA. Ursprungligen var tanken att i början på 1970-talet grunda
ett Skärgårdsinstitut på Åland som en nordiskt förankrad institution
för skärgårdsforskning och utredningar. Men istället enades
företrädarna för de tre skärgårdsregionerna i Sverige, Åland och SW
Finland om att inleda ett gränsregionalt samarbete med modell från
Kvarken och Öresund. Så uppstod det Skärgårdssamarbete vi har i dag,
under det nordiska ministerrådets paraply.
Skärgårdssamarbetet är ett av Nordiska ministerrådets åtta
gränsregionala samarbetsområden, vilka sorterar under Nordiska
Ämbetsmannakommittén för Regionalpolitik (NÄRP). Skärgårdssamarbetet
har erhållit finansiering från Nordiska ministerrådet sedan 1978.
Skärgårdssamarbetet omfattar idag skärgårdsdelarna i Stockholms,
Södermanlands och Uppsala län, landskapet Åland samt Egentliga
Finlands och västra Nylands skärgårdar.
MED DAGENS FACIT i
hand kan man ju ägna ursprungsidén en kort tanke. Kanske ett
gränsregionalt Skärgårdsinstitut skulle ha fått en bredare
förankring, och en mera seriös finansiering i tre stora
skärgårdsregioner än det Skärgårdsinstitut som grundades vid Åbo
Akademi och som aldrig fått styrfart eller blivit den operativa
aktör i regionen som det var meningen att bli. Den enda verksamhet
som överlevde dess trettio åriga utveckling/avveckling är
utgivningen av denna tidskrift samt delägare i ett antal mindre
projekt. Kanske ett nordiskt skärgårdsinstitut kunde ha blivit en
organisation med större ”bredd och djup” än det Skärgårdssamarbete
och det Skärgårdsinstitut som sen skapades? Dessa två
skärgårdsrelaterade organisationer som nog har ”substansrika” namn
och en vidlyftig organisationsstruktur, bemannas idag med en
halvdagsredaktör som tvingas fylla ut med ”talkoarbete” och en
heltids samarbetschef vars arbetstid till femtio procent går till
att sköta administrativa sekreterarsysslor.
MEN TILLBAKA till
historien. År 1980 fick detta nya gränsregionala skärgårdsprojekt
sitt nuvarande namn: Nordiska ministerrådets Skärgårdssamarbete, och
på den vägen är man än idag. Ett värdefullt nordiskt samarbete som
engagerat och fört samman många politiker, beslutsfattare,
tjänstemän och skärgårdsbor över den riksgräns som så effektivt
splittrade regionen 1809.
Det naturliga gränslösa umgänge och den samfärdsel och handel som
skärgårdsborna sen urminnes tider idkat, blev plötsligt den
invecklade administrativa spelplats det är ännu i dag.
I och med EU-medlemskapet 1995 förändrades konstellationerna.
Skärgårdssamarbetet blev ett s k INTERREGprogramområde.
Skärgårdssamarbetets mest kända projekt är utan tvekan Skärgårdssmak
som var organisationens skötebarn under åtta år, idag ett uppskattat
varumärke som borgar för äkta skärgårdssmak och kvalitet.
Eftersom EU-programmen med sina projektpengar lever som
dagsländor, ofta med årslånga avbrott mellan nya programperioder
(som vi just nu upplever), är de tyvärr inga goda garanter för
kontinuitet. Något som Skärgårdssamarbetet, liksom många andra
projektorganisationer, nogsamt fått känna av.
PÅ SÄTT OCH VIS är
det synd om en så vidlyftig organisation som Skärgårdssamarbetet och
med en bred förankring bland huvudmän och beslutsfattare i flera
olika regioner, sist och slutligen krymper till en liten
projektorganisation bland många andra. Risken för detta finns, då
tyngdpunkten i det Nordiska ministerrådets framtida finansiering i
allt högre grad kommer att ligga på projektfinansiering, inte på
stöd till mer kontinuerlig verksamhet och nätverksbygge.
Skärgårdssamarbetets framtid och roll i det gränsöverskridande
skärgårdssamarbetet borde därför nu också diskuteras och tydligare
definieras inom de regioner det gränsöverskridande
skärgårdssamarbetet omfattar.
Det nordiska ministerrådets engagemang över axeln Åbo – Mariehamn
– Stockholm är värdefullt för det nordiska samarbetet, som inte lika
mycket som förr lyfts fram i dagens storeuropeiska smältdegel där
både finska och rikssvenska beslutsfattare alltmer tycks hoppa över
de närmaste grannarna, med seklers släktband.
– Att återskapa det gränslösa skärgårdshav mellan våra
fastlandskuster, det hav där våra förfäder rörde sig fritt och
upplevde gemenskap i liv och leverne, som Bo Wijkmark skrev i
Skärgårdssamarbetets historik för tio år sen, är viktigt att än i
dag ta fasta på.
SAMARBETSSTYRELSENS
nuvarande ordförande Berndt Festin jobbar till vardags som VD för
Skärgårdsstiftelsen i Stockholms län. Det är en organisation som
utstrålar kontinuitet och dynamisk handlingskraft och som tyvärr
saknar sin motsvarighet i Finland.
Läs Festins presentation av organisation i detta nummer och gå in
på deras hemsida
http://www.skargardsstiftelsen.se och bli imponerad. Ett
organisationskoncept som bl a är förankrat i landsting och privata
gynnare (21 000 personer och företag) och med en årlig omsättning på
80 milj. Skr (8,37 milj. E). De har ordentliga operativa
personalresurser, ett enormt markinnehav – samt ett slutresultat och
engagemang som gör vem som helst grön av avund.
Det är svårt att låta bli att önska ett motsvarande koncept också
i vårt kustland och skärgård, som komplement till rigida statliga
ämbetsverk som via nationalparker och andra skyddsområden förvaltar
vårt natur- och kulturarv. Och som aldrig skapade alla de
arbetsplatser och engagemang för skärgårdsborna som man såg fram
emot.
Den delen har Skärgårdsstiftelsen i Stockholms skärgård lyckats
mer än utmärkt med. De har idag ca 70 personer anställda varav 50 är
bofasta i skärgården och anställda som tillsynsmän och naturvårdare;
18 personer arbetar på stiftelsens kansli på Skeppsholmen i
Stockholm.
GRUNDTANKEN, när
Skärgårdsstiftelsen bildades, var att storstadsbornas behov av
rekreation skulle omsättas i jobb för den bofasta befolkningen.
Stiftelsen skulle köpa de marker som efter efterkrigstidens
exploateringsvåg hade blivit över därför att de inte fick bebyggas.
Det handlade ofta om nedlagd jordbruksmark med förfallen
gårdsbebyggelse, men också skog och hällmarker med fina naturhamnar.
Stiftelsens nya jordbruksarrendatorer fick sedan deltidsanställning
som naturvårdare och särskilda tillsynsmän anställdes ur
skärgårdsbefolkningen för skötsel och service.
Satsningen på norra Utö, som Berndt Festin berättar mera om på
deras hemsida, visar ett engagemang som indikerar mod och
framsynthet. Stiftelsen förvärvade, med ekonomiskt stöd från
landstinget och staten, hela norra Utö med 600 ha underbara
strövmarker och ett hundratal byggnader från dåvarande
Ställbergsbolaget.
DE FÖRSTA ÅRENS
ekonomiska förluster blev en svår belastning för de politiker i
landstinget som vågat genomföra satsningen. Pressen skrev om
miljonrullningen och hela stiftelsebygget knakade i fogarna. Men
marknaden hann i kapp och idag är det ingen som ifrågasätter
konceptet. Numera har ön cirka 240 bofasta invånare, mot cirka 90
när satsningen påbörjades på 1970-talet. Medelådern är omkring 27
år; ön har 70 hushåll och hela 40 företag.
En viktig faktor var också att Skärgårdsstiftelsen i slutet av
1980-talet bytte strategi. I stället för att driva kommersiella
anläggningar i egen regi arrenderades de ut till
skärgårdsföretagare. Idag utgör Utösatsningen ett av de bästa
exempel på lyckad glesbygdspolitik i Sverige!
När ett försök till att etablera en motsvarande stiftelse i vårt
Skärgårdshav initierades för ett antal år sedan, visade det sig att
våra finlandssvenska fonder ansåg att detta inte tillhörde ”deras
bord”. Håkan Eklund, redaktör |