Tidskriften Skärgård
nr 3/2007 - Årgång 30
Tema: Finska kriget 1808-09
Stockholmseskaderns utrustning
TEXT: STURE WÄRLINDER
Chefen för Förvaltningen av sjöärenden och även
chef för skärgårdsflottan Johan Gustaf Lagerbielke fick, den 9
februari 1808, order att förbereda rustning av skärgårdsflottan i
Sverige och Finland. Order gavs även att eskadrarna i Stockholm, Åbo
och på Sveaborg skulle ”förbehållas det försvar som å östra gränsen
skall påtänkas hvarå en särskild upmärksamhet såsom det svåraste att
i närvarande stund åstadkomma, lärer böra fästas”.
Eskadern i Åbo, bestående av ett sjuttiotal fartyg, låg infrusen
och när ryssarna ryckte fram fanns risken att den skulle falla i
ryssarnas besittning. Fartygen brändes, krutförrådet kastades i
vattnet eller grävdes ned i snön och kanonerna förstördes. Värre var
det när Sveaborg fästning kapitulerade i början av maj och
överlämnades till ryssarna. Fartygen, ett drygt hundratal, varav tre
Hemmema, sju Turuma, 20 större och fem mindre kanonslupar, 51
kanonjollar, fyra kanonbarkasser, en kutterbrigg samt ett antal
chefs- och specialfartyg övertogs av ryssarna. Hade de bränts, som
man gjorde i Kristina, Varkaus och Åbo, skulle troligtvis
kapitulationen inte ha fått så stora följder.
Fartyg som förlorades i Finland var 172 stycken, en del var i
dåligt skick. Den svenska skärgårdsflottan uppgick nu till knappt
100 fartyg, medan den ryska flottan ökade med mer än 100 i brukbart
skick som därmed var 2,5 gånger större än den svenska.
Skärgårdsflottan
Ansvaret på skärgårdskriget lades nu på Stockholmseskadern, då
övriga eskadrar behövdes för att försvara Syd- och Västsverige för
en befarad kustinvasion från Danmark med hjälp av en fransk-spansk
kår. Den fördes av Jean Baqtiste Bernadotte. Västra armén
grupperades för att möta ett anfall från Norge. Sveriges enda
allierade var nu Storbritannien som bistod med marint stöd i
Sydsverige.
Totalt bestod landets flotta nu av cirka 300 fartyg och mindre
båtar bemannade av 5000 man. Stockholmseskadern hade vid
krigsutbrottet 1808 72 fartyg och cirka 150 mindre båtar. 46 av
fartygen var användbara och samtliga 23 kanonslupar. Det ordinarie
manskapet vid Stockholmseskadern utgjordes av 1 350 män, inklusive
50 officerare och 85 underofficerare. Rotebåtsmännen och volontärer,
värvat manskap, var ungefär 1 100 man. Till detta kommer
skärgårdsstyrmän, timmermän, hantverkare, civila tjänstemän,
skeppsgossar, läkare och präster.
Skeppsbyggnad
De svenska resurserna för ett kommande skärgårdskrig 1808 mot
Ryssland var starkt begränsade. En kapprustning skedde både i
Sverige och i Ryssland i nybyggnation av skärgårdsfartyg. Order gick
ut till civila varv i landet med stora beställningar av kanonslupar
och kanonjollar. Under 1808 byggdes det 50 kanonslupar och 34
kanonjollar. Fram till krigsslutet 1809 hade 158 kanonslupar och
några skärgårdsfartyg byggts.
Redan i början på juni 1808 gick 23 kanonslupar till Små Sotunga
i farvattnen mellan fasta Åland och det finländska fastlandet, en
bra utgångspunkt för försvar och anfall mot ryska flottstyrkor. Nu
var man från svensk sida någorlunda klar att påbörja kampen mot
ryssarna i Skärgårdshavet.
Att man klarade det berodde på att man kallade in timmermän och
hantverkare som normalt arbetade med husbyggnad, vilka kompletterade
skeppstimmermännen. Normalt var det ca 25 skeppstimmermän vid
eskadern och en extrainkallad. Nu fylldes arbetsstyrkan på med 62
timmermän och hantverksbåtsmännen ökade från 47 till 169 man, de
sistnämnda tjänstgjorde som segelsömmare, målare, murare m m.
Skärgårdsflottans uppdrag
Skärgårdskrigets två uppgifter var att bekämpa enheter ur ryska
skärgårdsflottan, som hade trängt in i Åbolands skärgård och
anfallit de som var på väg dit. Den andra var att skydda svenska
trupptransporter som kom via Åland och skulle landsättas i den
finländska skärgården. Samtidigt låg brittiska sjöstridskrafter i
Östersjön, för att hindra ryssarnas sjötransporter av material och
bestyckning till nybyggnad av kanonslupar i finländska hamnar.
Gotland hade invaderats av en rysk armékår den 11 april 1808 och
i början på maj avseglade från Karlskrona en Svensk örlogsflotta för
att blockera de ryska fartygen i Slite. Ryssarna förlorade sin
underhållslinje, den svenska flottan landsatte den 14 maj en svensk
kår i Sandviken, vilka avväpnade den ryska kåren utan
blodsutgjutelse.
Åland befrias
På liknande sätt gick det för de ryska trupperna på Åland.
Ryssarna kom över isen i början av kriget och spred sig över det
fasta Åland. På ön Kumlinge hade de sitt högkvarter och där fanns
den större delen, ca 700 soldater, medan ett 20-tal kosacker var
spridda på fasta Åland. En stark opposition mot inkräktarna fanns
hos den åländska allmogen och under ledning av pastorsadjunkt Henrik
Gummélius och kronolänsman Erik Annér övermannade de några ryska
posteringar, tog deras vapen och befriade huvudön.
Den 12 maj anlände en svensk skonert och två kanonbarkasser, och
tillsammans med ett par hundra åländska allmogemän avväpnades de
ryska soldaterna på Kumlinge. Här tog de svenska soldaterna de
flesta ryska soldater till fånga under hela kriget i Finland. Nu
kunde Åland bli bas för den svenska skärgårdsflottans operationer
som gjordes för att sättas in vid landstigningarna i sydvästra
Finland.
Mycket saknades
Från Roslagen anskaffades från rederier, skeppare och allmoge små
skutor för transport av proviant-, ammunitions- och sjukfartyg,
förnödenheter och underhåll. Problem uppstod emellertid på grund av
bristande kvalité på fartygen och avsaknaden av tillräckligt många
skeppare. Skutorna kunde inte ta med mer än ett fåtal
artillerihästar, specialtränade för att ej skrämmas av kanonskotten.
Galärer byggda 1748-49 fick användas som stridsfartyg och för
transporter av proviant, sjuka, sårade, landstigningstrupper och
krigsfångar. Även den åländska befolkningens fiskebåtar, slupar och
andra mindre fartyg fick användas för sjuktransporter.
En del tjänade pengar
Genom alla nybyggnationer av fartyg blev det en stor efterfrågan
på virke. En del virke fanns på varven men nu måste privat
upphandling ske. Eken var i huvudsak avsedd för flottans behov och
fick inte avverkas utan samtycke med Förvaltningen av sjöärenden.
När tillgång på ek fanns anmäldes det till Kungl. Maj:t för utsyning
och fällning. En rad privata kontrakt skrevs med säteriägare om
uppköp av ek. Ett säteri levererade 378 m3 ekvirke ett annat fick i
uppdrag att fälla 400 ekar, men även mindre gårdar kunde leverera 19
ekar.
De så kallade ”krigsjobbarna” drev medvetet upp priserna för att
göra egna förtjänster på kriget. Varor som behövdes för klargöring
av fartygen, som linor och tross, linolja och såpa, segelduk och
segelgarn blev fördyrade. Krigsdepartementet påtalade att det blev
allt svårare, att med rimliga belopp, tillgodose det växande behovet
till utrustning.
Vad åt och drack soldaterna?
Proviantbehovet underlättades av den så kallade spisordningen,
där det reglerades hur mycket en soldat skulle ha under en normal
vecka i fält, respektive ombord på flottans fartyg. Spisordningen
hade tillkommit på 1700-talet och var till för att förbättra
kostsammansättningen och därmed hälsotillståndet hos soldaterna.
Kosten bestod i huvudsak av sill, salt kött, havregryn, korngryn,
ärter, smör, bröd och ättika, det sistnämnda blandades med
dricksvatten. Till detta kom givetvis brännvin och tobak. Åtta
soldater delades in i fatlag som tillsammans fick en ranson för
deras gemensamma kosthåll för en viss tid.
Två veckor efter rustningsordern kom beräkningarna över
proviantbehovet: 16 930 liter brännvin, 82 000 kg bröd, 21 250 kg
fläsk, 2 800 liter havregryn, 19 000 liter korngryn, 1 300 kg salt,
8 850 kg salt kött, 8 850 kg sill, 6 650 kg smör, 1 600 kg tobak, 12
350 kg ärter och 6 130 liter ättika till att blandas i vatten. Smör
var ibland en bristvara och köptes bl a från en köpman i Umeå.
Varuanskaffningen fick genomföras mycket hastigt, vilket medförde
brist på livsmedel för befolkningen, framförallt i Stockholm, vilket
medförde höga priser. Även andra förnödenheter som klädespersedlar,
material till fartygen och förråden samt till sjukhuset måste med
det snaraste upphandlas.
Som tur var så hade det varit gynnsamma år för jordbruket på
vissa platser i landet och spannmålsförråden var välfyllda. Från
kronans förråd fick Skärgårdsflottan bland annat 127 000 kg råg- och
kornmjöl och 65 000 kg rågbröd. Kött upphandlades direkt från
slaktare och grosshandlare, vilka gjorde goda förtjänster.
Sture Wärlinder är Rospigg och
pensionär med en bakgrund inom utbildningsväsendet. Han har varit
aktiv inom den svenska hembygdsrörelsen i tre decennier och ingår i
Sveriges Hembygdsförbunds styrelse. Han erhöll den uppskattade
Hazeliusmedaljen 2007. Via olika interregionala projekt har
Wärlinder länge haft ett nära samarbete med Åland och Åboland.
Adress: Smedjebacken 3126, S-761 75 Norrtälje, Sverige
e-post: prior@swipnet.se
Tfn: +46 (0)176 23 71 67, +46 (0)70 249 50 84
|