Tidskriften Skärgård
nr 1/2007 - Årgång 30
Tema: Skärgård 30 år
Då skärgården blev saga
– några tankar kring ”Stormskärs Maja” och
skärgårdslitteraturens litterära och samhälleliga kontext
TEXT: KJELL ANDERSSON
Skärgården har traditionellt varit ett tema i
finlandssvensk litteratur. Bland "riksförfattare" som hyst ett
skärgårdsintresse kan bl a nämnas Arvid Mörne, Jarl Hemmer och Tove
Jansson. Dessa författare har dock sett på skärgården med
sommargästens ögon – varför deras perspektiv på ämnet haft sina
klara begränsningar.
Då jag här är ute efter att granska skärgårdslitteraturens
samspel med sin omgivning – kulturellt och samhälleligt, kommer jag
därför att koncentrera mig på en annan gren av
skärgårdslitteraturen, nämligen allmogelitteraturen. Också den har
en rätt så lång historia, även om den blommade ut framför allt på
1960- och 1970-talen.
ETT AV DE STÖRSTA namnen inom
denna genre är Sally Salminen, född och uppvuxen på Vårdö i den
åländska skärgården. År 1936 debuterade hon med romanen "Katrina"
(Örtenblad 1974). Katrina som översatts till ett stort antal språk
är just uttryckligen en allmogeroman som skildrar de sociala
förhållandena i en inre skärgårdsmiljö. Den miljöskildring, kopplad
till de yttre skären, som framför allt är typisk i Anni Blomqvists
böcker, saknas däremot. Bland annat på grund härav kan Katrina ses
som endast perifer i den skönlitterära gestaltningen av skärgården.
Sally Salminen misslyckades också med att upprätthålla ett intresse
för sin fortsatta litterära produktion varför hon varken skapade,
eller kom att ingå i, en speciell, skärgårdsrelaterad, litterär
tradition.
Sally Salminen, och framgången med Katrina, inspirerade dock till
såväl författarskap som förlagsverksamhet med anknytning till
skärgården.
ÅR 1939 GRUNDADE Otto
Andersson, musikvetare och bl a rektor för Åbo Akademi, bokförlaget
Bro. Detta förlag kom under framför allt 1940-talet att ge ut ett
flertal allmogeromaner med skärgårdsanknytning. En av de centrala
författarna inom förlaget var åländskan Signelia Häggblom
(Widén 1980, 110). Bokförlaget Bro, och det författarskap som rätt
så specifikt var anknutet till detta förlag, kan emellertid ses som
ett misslyckande vad gäller att litterärt lyfta fram skärgården på
den nationella kulturella arenan: förlaget kritiserades starkt för
"låg utgivningsmoral" (en del av alstren hade uppenbara
kvalitetsbrister) och år 1956 tvingades det helt att upphöra efter
att utgivningen länge gått på sparlåga eller legat nere (Widén 1980,
111). I och med att förlaget Bro upphörde, tystnade också de flesta
av dess författarröster.
Man kan kanske i någon mån tillskriva förlaget Bros misslyckande
"tidsandan". Flera av de författare som förlaget publicerade hade
uppenbara kvaliteter, men denna typ av litteratur efterfrågades inte
under 1940- och 1950-talen av normerade kritiker; däremot sålde
böckerna bra.
EN RADIKAL FÖRÄNDRING var
emellertid på väg vad gäller skärgården som litterärt motiv. En
första antydan om detta kom år 1957 då den åländske fiskaren
Karl-Erik Bergmans debutdiktsamling "Mellan två skymningar"
publicerades.
Diktsamlingen innebar inget stort genombrott för Bergman - det
kom först på 1970-talet - men redan den uppmärksamhet och
uppskattning som debutboken rönte, antydde att fiskaren,
skärgårdsbon, "symbolen för det finlandssvenska" med rötter i
1920-talet, nu också (i egenskap av subjekt) höll på att få full
hemortsrätt i litteraturen och bli insläppt i de allra förnämsta
kulturella rummen. Det är förmodligen inte speciellt långsökt att
här dra en parallell till Väinö Linna och hans "Här under
Polstjärnan" trilogi: Finland var vid ingången till 1960-talet moget
att på central plats i litteraturen beskriva och bearbeta sin
konfliktfyllda samtidshistoria och att lyfta fram de
befolkningsgrupper som dittills, som aktiva subjekt, spelat en
undanskymd roll i nationsbyggnadsprocessen.
DEN ÖPPNING MOT SKÄRGÅRDEN
som ovan antyds vidgades under 1960-talet mycket snabbt. År 1966
publicerade Anni Blomqvist, bosatt på Simskäla i norra Vårdö, "I
stormens spår", en stark minnesbok över sin man och son som 1961
omkommit under en fiskefärd. Två år senare följdes boken av "Vägen
till Stormskäret", den första delen i det s k Maja-eposet,
som allt som allt kom att omfatta fem delar.
Maja-eposet fick en uppmärksamhet som ställer det i särklass inom
skärgårdslitteraturen, och mer eller mindre också inom
finlandssvensk litteratur. Kritikerna imponerades av den unikt
inträngande skildringen av livet i skärgården några generationer
tillbaka, där t o m spöken och omen på ett nästan kusligt sätt
levandegörs för läsaren. Läsarna tog också i en oanad omfattning
Stormskärs-Maja till sitt hjärta och böckerna såldes i upplagor som
för en provinsiell finlandssvensk författare framstår som smått
astronomiska (Steinby & Waller 1993, 121).
EN FAKTOR som bidrog till
Maja-eposets succé, och som gjorde att dess betydelse ytterligare
växte starkt, var att romanserien filmades för teve, och förutom i
Finland, visades i dussinet länder (Steinby & Waller 1993, 121).
Enligt Trygve Söderlings (1998, 166) bedömning var det här
första gången i tv:s historia som finlandssvenskarna fick rötter och
etnicitet. Skärgården hade nu nått full status inom såväl
litteraturen som i det nya tv-mediet och kunde därför med framgång
hävda, och i själva verket avsevärt förstärka, sin gamla roll som
symbol för Svenskfinland och identitetskälla för finlandssvenskarna.
Man kan nämligen, om man drar en parallell till det lite
anekdotiska ”Svea rikes vagga” hävda att skärgården redan i början
av seklet blev ett slags ”finlandssvenskhetens vagga” – förmodligen
på grund av att regionen, i den nationalromantiska jakten på ett
symbollandskap, framstod som liten och neutral jämfört med de
rivaliserande finlandssvenska bosättningsområdena Österbotten och
Nyland.
Symtomatiskt är också att Anni Blomqvist och Stormskärs-Maja
långtifrån var de enda litterära representanterna för 1970-talets
kulturellt upplyfta och massmedialt fokuserade skärgård. Karl-Erik
Bergman slog i början av 1970-talet litterärt ut i full blom då han,
väl medveten om symbolernas betydelse, flitigt saluförde sina dikter
iklädd fiskartröja (Widén 1980, 83). Sally Salminens bror Runar
utkom samtidigt på äldre dagar med några uppmärksammade och
uppskattade diktsamlingar och Ulla-Lena Lundberg skrev sina
välkända böcker med anknytning till Kökar.
DET TORDE FINNAS ett flertal
orsaker dels till att skärgården generellt under slutet av
1960-talet, början av 1970-talet, fick en så framskjuten plats inom
litteraturen, dels till att just Anni Blomqvist och hennes epos blev
så uppmärksammat och upplyft. Det fanns i början av 1960-talet ett
slags behov i Finland att i diskussionen lyfta fram grupper som
dittills spelat en undanskymd roll - Väinö Linna fungerade här som
en litterär vägröjare.
Under 1960-talet kom också den första "gröna vågen": natur,
landsbygd, "rötter" etc lyftes fram och ställdes mot det moderna
livets avigsidor - miljöförstöringen, den ”onaturliga”, och på såväl
människor som jordens resurser, tärande urbana livsstilen m m. En i
viss mån näraliggande, viktig faktor, var det starkt ökade bruket av
skärgården som ett fritidslandskap: i och med att en allt större del
av den urbana befolkningen ägde en stuga i skärgården/tillbringade
en del av sommaren där, blev det legitimt, och i sig angeläget, att
också i den allmänna kulturen fokusera mer på skärgården.
I själva verket skedde här dock bara en omvandling, och
utveckling, av traditionerna från seklets början. Bland annat har
Clas Zilliacus (1987) förtjänstfullt visat hur Arvid Mörne
via sin diktning gjorde den ensliga martallen till en symbol för
både skärgården och det finlandssvenska.
ORSAKEN TILL Anni Blomqvists
specifika popularitet, kan förutom hennes kvaliteter som författare,
dels antas vara hennes litterära motiv: hon behandlar koloniseringen
av, och livet i, ytterskärgården i slutet av 1800-talet och början
av 1900-talet - den epok som i stora drag formade skärgården så som
vi kommit att känna den, och som därför mer än någonting annat fått
karaktärisera "skärgården". Dels går Anni Blomqvist som författare
också mot strömmen på så sätt att hon undviker den samtida prosans
"realism" - svordomar, ondska, sexualitet etc - samt det likaledes
tidstypiska sociala och politiska engagemanget och den med detta
sammanhängande betoningen av olika motsättningar. Det fanns,
förmodligen, under perioden en stor "tyst" läsekrets som tyckte illa
om den "fräna" modeprosan. Frånvaron av sociala motsättningar
passade också det gamla samlingsrörelseprojektet, som i
institutionaliserad form fortfarande levde i högönsklig välmåga, som
hand i handske - en bättre uttolkare av skärgården, med tanke på
dess status som ikon för det ”socialt harmoniska Svenskfinland”, än
Anni Blomqvist kunde man inte finna.
EN VIKTIG DETALJ vad gäller
Anni Blomqvist och hennes författarskap är att hennes böcker
översattes till finska, och trycktes i en upplaga om hela 73 200
exemplar (Steinby & Waller 1993, 121). På samma sätt nådde
filmatiseringen av Stormskärsböckerna en mycket stor finskspråkig
publik. Genom Stormskärs-Maja och Janne fick den stora majoriteten i
Finland för första gången stifta nära bekantskap med den
finlandssvenska allmogen; man blev också medveten om att
”u-områdesproblemet” existerat, och existerade. På finlandssvenskt
håll, såväl som på finskt. En följd av detta kan dels antas ha varit
att inställningen till finlandssvenskarna blev bättre än vad den
tidigare varit; dels att det på folkligt håll uppstod ett slags
regionalpolitisk koalition - "vi har båda vårt Karelen". Den tunga
finlandssvenska politikern och opinionsbildaren Jan-Magnus
Jansson ansåg att detta var en viktig faktor då det gäller att
förstå utvecklingen av regional- och skärgårdspolitiken i slutet av
1960-talet och början av 1970-talet.
Ett faktum är också att det fanns många beröringspunkter mellan
skärgårdslitteraturen och den akademiska skärgårdsforskningen och
att båda områdena stod i växelverkan vad gäller formandet av
skärgårdsbilden, såväl kulturellt som politiskt. För att ta ett
tidigt exempel, var professor Sven Andersson, adoptivson till
förlaget Bros starke man, Otto Andersson, en rätt betydande
humanistisk skärgårdsforskare. År 1945 publicerade han också på
förlaget Bro sitt ännu i dag lästa verk "Åländskt skärgårdsliv"
(Widén 1980, 111).
BETYDLIGT VIKTIGARE i det här
sammanhanget var dock samarbetet mellan Anni Blomqvist och Stig
Jaatinen. Jaatinen som var professor i geografi vid Helsingfors
universitet hade sen början av 1940-talet forskat på Åland; under
1950-talet vidgade han dock perspektivet till att gälla Finlands
sydvästra skärgård i sin helhet och han kom att vara en av de
viktigaste medarbetarna i Nordenskiöld-samfundets "Atlas över
Skärgårdsfinland" (1960). Senare publicerade han ett stort antal
vetenskapliga arbeten rörande skärgården, på samma sätt som han
fortsättningsvis spelade en central roll i Nordenskiöld-samfundets
forsknings- och publikationsverksamhet (bl a var han redaktör för
boken "Skärgård i omvandling" vilken utkom 1974).
År 1959 inköpte Jaatinen ett sommarställe på Långersö i Simskäla
yttre skärgård (Eklund 1998, 38). Han kom därefter under somrarna
att vistas på denna ö, endast några kilometer från Anni Blomqvists
hem på västra Simskäla.
Jaatinen uppmärksammade och intresserade sig tidigt för Anni
Blomqvists skrivande, som före bokdebuten bestod i ett stort antal
tidnings- och tidskriftsartiklar rörande skärgården och dess
förhållanden både historiskt och ur ett samtidsperspektiv. Jaatinen
föreslog redan i mitten av 1960-talet att de tillsammans skulle
skriva en hembygdsbok om Simskäla (Steinby & Waller 1993, 97). Anni
Blomqvist såg sig till en början tvungen att tacka nej till
Jaatinens förslag - hon tyngdes fortfarande av sorgen efter sin man
och son som omkom 1961, samtidigt som hon, som ett slags led i en
bearbetningsprocess, påbörjat skrivandet av minnesboken "I
stormens spår". Efter att den publicerats fortsatte hon med att
förverkliga en gammal dröm, nämligen romanserien om Stormskärs-Maja.
Jaatinen och Blomqvist återkom dock till ämnet senare, efter att
Maja-eposet var avslutat, och hade gjort succé. År 1977 publicerades
deras gemensamma bok "Simskäla", ett slags geografisk,
historisk och etnografisk presentation av bygden.
SIMSKÄLABOKEN väckte ingen
större uppmärksamhet när den publicerades. På samma sätt kan den
knappast i sig karaktäriseras som ett betydande verk, även om den
innehåller en del värdefullt material om bebyggelseutvecklingen.
Bokens och samarbetets betydelse, som förstås inte kan isoleras från
Jaatinens sommarboende i Simskäla skärgård, ligger snarast däri att
det måste ha skett ett ömsesidigt utbyte mellan de båda författarna.
Stig Jaatinen som var en inflytelserik skärgårdsforskare och
medlem av "Nordenskiöld-kretsen" kom därmed att i viss mån sprida
Anni Blomqvists kunskaper och perspektiv på skärgården också i
vetenskapliga och t o m skärgårdspolitiska kretsar. Det omvända
förhållandet gäller naturligtvis också. Stig Jaatinen var t ex i
slutet av 1970-talet ordförande i den kommittén som beredde frågan
om en nationalpark i Skärgårdshavet (”Betänkande avgivet av
kommissionen för skärgårdshavets nationalpark 1976”). Det är därför
knappast helt orimligt att anta att Simskäla skärgård i viss mån
stått modell för Skärgårdshavets nationalpark och den officiella
finländska synen på skyddet av (och minnesmärket över) skärgården.
DET KAN SOM AVSLUTNING vara
skäl att återknyta till rubrikens ”saga” som för vissa läsare kanske
kan framstå som förklenande. Speciellt som Anni Blomqvist m fl gärna
framhöll att berättelserna hade en verklighetsbakgrund och att de så
väl som möjligt försökte hålla sig till historiska källor. För det
första kan man dock notera att Anni Blomqvist själv efter succén med
Stormskärs-Maja upplevde att hon ”levde i en sagovärld” (personligt
meddelande till författaren). För det andra bör
skärgårdslitteraturboomen under 1960- och 1970-talen relateras till
den post-moderna filosofi som i dag hävdar att berättelserna och
bilderna är det ”sanna” medan den objektiva verklighet om vilken två
personer sällan kan vara överens är och förblir dunkel för oss.
Denna filosofi tenderar också i dagens situation att bli en
grundläggande, krass, vardagsverklighet: jordbruk och fiske kan inte
längre försörja skärgårdens invånare, de måste i allt högre
utsträckning sälja upplevelser och symboler åt besökare och
fritidsbosatta. Ett baselement i dessa ”produkter” är ju just
berättelserna. Sett ur det perspektivet är Anni Blomqvist m fl
avgörande värdeskapare i en ny skärgårdsekonomi. De har skapat den
turistiska sagan Skärgården, på samma sätt som konstnärer och
författare skapat den turistiska sagan Paris.
Artikelförfattaren
Kjell Andersson är forskare vid Svenska social- och
kommunalhögskolan vid Helsingfors Universitet. Adress: Pb 16, 00014
Helsingfors Universitet. Tfn.: 09-191 28400 e-post:
kjell.andersson@helsinki.fi
Litteratur
- Eklund, E., 1998: ”Man skall slita på fotsulorna”.
Sociologen Erland Eklund diskuterar skärgårdsfrågor med
skärgårdsforskningens ”grand old man” Stig Jaatinen. – Radar
2(1): 37-41.
- Steinby, A-G. & Waller, A-G., 1993: Anni Blomqvist
Stormskärs-Majas skapare. – Söderströms. Helsingfors.
- Söderling, T., 1998: Hellre kultur än identitet. – Nya Argus
91(8): 166-167.
- Widén, G., 1980: Syrenbacken. Åländska essäer. Söderströms.
Borgå.
- Zilliacus, C., 1987: Martallens stam. – Skärgård 10(2):
30-33.
- Örtenblad, I. 1974: Anni Blomqvist – åländsk
folklivsskildrare. LT. Stockholm.
|