Tidskriften Skärgård
Årgång 29 Nr 4 / 2006
Tema: Sibbo - hotad kulturbygd
Sibbofallet avslöjar maktpolitikens innersta
väsen
TEXT: SIV SANDBERG
Relationen mellan storstäder och dess grannar är
en omdebatterad fråga överallt, både inom politiken och inom den
forskning som försöker förstå hur förvaltningar fungerar.
Storstäder växer. Folk bosätter sig i utkanterna. De behöver
service. Kommunikationerna ska fungera på ett vettigt sätt. Hur
förvaltas en sådan region bäst? Det finns två svar: genom att se
till att det finns så få kommungränser som möjligt inom områden som
bildar gränserna för folks vardagsliv — eller genom att skapa vettig
samverkan mellan flera mindre kommuner inom ett sammanhängande
geografiskt område.
De som talar för en metropolstruktur med en eller ett fåtal
kommuner ser kommungränser som hinder för tillväxt och vettig
förvaltning och en enhetlig kommunindelning som en förutsättning för
utveckling och social rättvisa. Ju fler kommuner, desto fler som
säger ”nej”. Ju fler kommuner, desto fler aktörer som kan plocka
russinen ur kakan; ta de rika invånarna, men med varm hand överlåta
de sociala problemen åt grannen; upplåta tomtmark åt stormarknader,
och lita på att kunderna från grannkommunen ser till att de bär sig.
FÖRESPRÅKARNA för en metropolstruktur med flera
samarbetande kommuner uppfattar mångfalden som en tillgång som
tryggar utveckling och service. Konkurrensen mellan självständiga
kommuner skapar innovationer som inte skulle ha funnits med bara en
kommun inom området; kampen om invånarna ger upphov till
profileringar; den inneboende driften att vara bättre än grannen
höjer nivån på servicen inom hela området; mångfalden och
profileringarna ger invånarna möjligheter att rösta med fötterna och
välja den kommun som erbjuder den service och det boende som bäst
motsvarar de egna förväntningarna. Den fragmenterade strukturen i
kombination med ett omfattande samarbete om tyngre
serviceproduktion, planering och kommunikationer skapar, menar
förespråkarna, möjligheter att finna en lösning på ekvationen att
vissa kommunala funktioner kräver ett större befolkningsunderlag,
medan andra löses bättre i en mindre skala.
Decennier av forskning kring vilken modell som är att föredra kan
inte komma med något bättre svar än ”det beror på”. Det beror på
demografin i områdena, på kommunernas vilja att se bortom sina egna
intressen i de frågor som kräver samarbete, på avtal som skrivs, på
de politiker som styr kommunerna och på en mängd andra
omständigheter huruvida förvaltningen av ett metropolområde fungerar
eller inte. Det beror också på betraktarens ståndpunkt: är det bra
eller dåligt med en kommunstruktur som gör det möjligt att t ex
språkliga och etniska minoriteter bosätter sig koncentrerat, eller
att en del kommuner domineras av barnfamiljer, medan andra lockar
till sig rika människor? Det är i grund och botten en
värderingsfråga.
STRIDEN OM SIBBO – och hela omvandlingen av
kommunstrukturen i Finland – kan läsas mot bakgrund av den här
internationella diskussionen, som först under de senare åren med
full kraft nått de nordiska länderna. Helsingforspolitikern Laura
Kolbe (c), som, bland annat i en insändare i Helsingin Sanomat 14
december 2006, hävdat att motståndet mot Helsingfors planer att
annektera delar av Sibbo bottnar i en skräck för urbana värderingar
– har på sätt och vis rätt. Diskussionen om den kommunala
självstyrelsen i Finland har kretsat kring små kommuner och mindre
städer och både politiker och debattörer är dåliga på att artikulera
olika alternativ för hur kommunalförvaltningen i större städer och
deras randområden kunde ordnas. Ibland får man den bestämda
uppfattningen att en del av Helsingfors beslutsfattare ganska
nyligen vaknat upp till insikten att Helsingfors faktiskt också är —
en kommun. Det finns flera dimensioner av David och Goliat i kampen
mellan Sibbo och Helsingfors: på en punkt är konstellationen den
omvända. Sibbo är, i termer av att skapa uppslutning kring det
lokala territoriet och kommunens existens, bra mycket starkare än
Helsingfors, som är en stor stad med många stridiga viljor och många
likgiltiga invånare; mer ”kommun” helt enkelt. Här ligger en av
nycklarna till hela problematiken.
STRÄVANDENA ATT FÖRÄNDRA kommun- och servicestrukturen i
Finland i mitten av 2000-talet – och Sibbofrågan som en del av den
processen – markerar att ett paradigmskifte är på gång i den
finländska synen på kommunerna och den kommunala självstyrelsen.
Uppfattningen om vad en kommun är, och vilket slags kommun som ska
vara rikslikaren när man skriver lagar och utformar system håller på
att förändras. Det har i alla tider funnits en spänning mellan små
och stora kommuner; mellan stad och landsbygd; mellan betalare och
mottagare av skatteutjämning; mellan demokratiska och ekonomiska
hänsyn; mellan självstyrelsens logik och serviceproduktionens
professionella logik; mellan principen att räkna kommuner när makt
fördelas regionalt och att bygga kalkylen på att fler invånare ger
mer makt. Mycket av det som hänt under de senaste dryga tio åren har
förflyttat tyngdpunkten från smått till stort, från landsbygd till
stad och från maktfördelningsprinciper som bygger på en kommun – en
röst, till principer som beaktar kommunernas invånarantal när man
fattar beslut som berör fler kommuner än en. Ramlagen för kommun-
och servicestrukturreformen innehåller särskilda imperativ till
samverkan för kommunerna inom ett femtontal stadsregioner och utgår
dessutom ifrån att nya samkommuner och samarbetsområden ska styras
med utgångspunkt i invånarantalet i de kommuner som samarbetar. De
två synliga, och ännu ganska obetydliga, tecknen på att ett
systemskifte är på gång kommer att få uppföljare.
Det är som sig bör att uppfattningen om vad som utgör den
kommunala normen omdefinieras. Kommunalförvaltningen är till för
medborgarna och också de områden där flest människor bor –
storstadsregionerna – är förtjänta av en förvaltning som fungerar
och det finns frågor som inte löses effektivt om man tvingas invänta
varje kommuns uppfattning i alla frågor. Problemet är, också i
Sibbofrågan, att den principiella diskussionen om vad förändrade
bosättningsmönster kräver av kommunalförvaltningen aldrig har förts.
Den finländska debatten om kommunernas roll står med ena benet i det
gamla och med det andra i det nya. I deklarationer, principiella
ställningstaganden är den kommunala självstyrelsen sig lik; kär och
omhuldad och en viktig byggsten i den finländska demokratin. I den
politiska praktik som utformas när enskilda beslut fattas är
verkligheten en annan.
Att det är så svårt att avgöra vad som är rätt och fel i
kommunindelningsfrågor beror på att grundlagens garanti för den
kommunala självstyrelsen strikt taget inte handlar om att kommuner
har rätt att finnas till, utan att de kommuner som finns ska
förvaltas av sina egna invånare. Till enhetsstatens egenskaper hör
att relationen mellan högre och lägre förvaltningsnivåer definieras
på ett diffust sätt, för att ge statsmakten möjlighet att omforma
rikets styrelse enligt vad som uppfattas som mest ändamålsenligt vid
den viss tidpunkt. Territoriella indelningar inom Finlands gräns är,
med landskapet Åland som undantag, förhandlingsbara.
NORDEN ÄR i internationell jämförelse ett av kommunernas
och den kommunala självstyrelsens starkaste fästen i världen, men
kommunerna har egentligen — strikt juridiskt — det mesta av sitt
inflytande till låns av statsmakten. Det finns inte klart utskrivet
vilka uppgifter som är statens och vilka som är kommunernas. Det är
möjligt för statsmakten att föreslå ändringar i kommunindelningen,
även om villkoren för att genomföra tvångsmässiga sammanslagningar
är stränga. Trots att kommunerna har rätt att ta ut skatt är det
möjligt för riksdagen att stifta lagar som de facto begränsar
kommunernas ekonomiska rörelsefrihet.
Diffusheten är ofta en välsignelse. De nordiska kommunerna är
starka tack vare diffusheten, inte trots den. En strikt lista över
vilka uppgifter som hör till kommunerna och vilka till statsmakten
skulle antagligen ge svagare kommuner, eftersom staten skulle vara
restriktiv med att ge ifrån sig uppgifter och makt en gång för alla.
Klart definierad ekonomisk autonomi skulle inte vara bra för de små
och fattiga kommunerna, som drar nytta av att statsmakten kan jämna
ut förutsättningarna mellan kommuner med olika ekonomiska
förutsättningar.
Men avsaknaden av spelregler för hur man ska göra när två
kommuners intressen ställs emot varandra som det gör i
Sibbo-Helsingforsfallet öppnar för ett politiskt spel med osäker
utgång. Fallet visar också hur starkt förbundna andra, svårmätbara,
värderingar – språk, lokal kultur, skydd av naturmiljöer — är med
den kommunala indelningen och hur sårbara de är om statsmaktens
linje blir att jämna vägen för större kommuners behov av att växa.
Formellt händer ingenting till exempel med den språkliga indelningen
– men i praktiken kan verkningarna för kommuninvånarna bli
omfattande.
Något av ödets ironi är att det är de två kommunpartierna i
Finland, centern och svenska folkpartiet, som står på varsin sida i
striden om Sibbo. Båda är starkare i små kommuner än i stora och har
egen majoritet i en stor del av de kommuner där de finns
representerade. Partier med en klart definierbar territoriell bas
har det inte så hävt i den offentliga diskussionen.
Deras små politiska segrar som gynnar den egna väljarkåren, i
form av vägtrummor, brobyggen eller lokala projekt, är lättare att
identifiera och blir oftare till en visa i den offentliga debatten,
medan färre pekar finger när partier med koppling till vissa
yrkesgrupper får till stånd beslut som gynnar de egna. Det är glöd i
de territoriellt starka partiernas försvar av den kommunala
självbestämmanderätten: ideologisk glöd, men också maktpolitisk; med
färre kommuner försvagas partiet.
HELSINGFORS-SIBBOFALLET visar att när det kommer till
kritan är det maktpolitiken som räknas. Det är maktpolitik när sfp
träder till Sibbos försvar: partiet står och faller med att det
finns kommuner där svenskans ställning är rimligt stark. Det är
maktpolitik när kommunpartiet centern tycker att det är nödvändigt
att tumma på den kommunala självbestämmanderätten. Centern har
mycket att vinna på att nå goodwill i Helsingfors; dit har man
förgäves strävat under flera decennier, och i förhållande till
potentiella regeringsparter på den urbana axel, men inget att
förlora på några tusen uppretade Sibbobor och deras supportrar i
kommuner där centern ändå inte är särskilt stark. På de människor
som tappat förtroendet för regeringen och enskilda ministrar till
följd av Sibbofrågan går det många som tycker att beslutet är bra
och ännu fler – i andra delar av landet — som knappt hört talas om
frågan och än mindre bryr sig; sådan är politikens logik.
Relationen mellan ideologi och maktpolitik kommer att ställas på
sin spets först om och när Sibbofallet ynglar av sig i flera
liknande initiativ till ändringar av kommunindelningen i
stadsregioner. Står centern, i en region med stark centerdominans i
omlandet, upp till försvar för centralortens rätt att expandera har
vi bevittnat det slutliga beviset på att det skett en helomvändning
i den finländska kommunpolitiken.
Artikelförfattaren
Siv Sandberg är forskare i offentlig förvaltning vid Åbo
Akademi. Hon intresserar sig framför allt för den politiska och
samhälleliga dynamik som leder fram till och orsakas av
förvaltningsreformer. Adress: Åbo Akademi, Offentlig förvaltning,
Biskopsgatan 15, 20500 ÅBO e-post: siv.sandberg@abo.fi
|