Tidskriften Skärgård
Årgång 29 Nr 4 / 2006
Tema: Sibbo - hotad kulturbygd
Rättsstatens principer måste respekteras
TEXT: MIKAELA NYLANDER
Sällan har en enskild fråga engagerat så många
under en så lång tid som Helsingfors stads krav på att annektera ca
5000 ha av Sibbo kommuns områden gjort. Svenska folkpartiet har som
enda parti på nationell, regional och lokal nivå konsekvent och
synligt motsatt sig en annektering av principiella och juridiska
skäl. Ingen kommun, inte ens landets huvudstad har en subjektiv rätt
att växa – på grannkommunens och på redan för länge sedan antagna
principers bekostnad.
Vårt motstånd har flera olika dimensioner. Först och främst
handlar det om den kommunala självbestämmanderätten. Vem har rätt
att avgöra en kommuns framtid om inte de av invånarna valda
fullmäktigeledamöterna? Samtidigt som vi nu runtom i landet håller
på att fundera på nya samarbetsformer mellan kommuner och nya
kommunstrukturer på frivillig bas, håller man på att med tvång
avgöra Sibbos framtid utanför Sibbo och utanför dess
påverkningsmöjligheter. Ett slag i ansiktet för oss alla som trott
på och respekterat den kommunala själbestämmanderätten och
demokratiska processer.
DEN ANDRA ORSAKEN till vårt motstånd är tron på
rättsstaten. För oss är och förblir rättsstatens principer
grundläggande och måste respekteras – oberoende av vem som är part i
målet så att säga. Vår linje har bekräftats av flera juridiska
experter, men oberoende av om det handlar om juridiska tolkningar
eller om fundamentala byggstenar i vårt välfärdssamhälle är
budskapet entydigt – gränsen är nådd för vad ett på etik och moral
baserat offentligt beslutsfattande kan tåla. Frågor av denna kaliber
måste lösas vid förhandlingsborden i bästa samförstånd.
Sibbo har redan före Helsingfors framställan reagerat på
huvudstadsregionens behov av planlagd mark. Dimensioneringen på
Sibbos generalplan har förändrats i en riktning som borde
tillfredsställa också Helsingfors. Sibbo har via den
konsultutredning som Harkimo och Ekström skisserat upp valt att gå
in för en ny typ av samhällsbyggande. Visserligen är konceptet
bekant från förverkligandet av vissa stadsdelar i Esbo, men ett så
omfattande område som det som Sibbo nu planerat har inte
förverkligats någonstans i landet. Utredningsman Pekka Myllyniemi
ställer sig skeptiskt till hela konceptet och menar att det ligger
för långt från den kommunala verkligheten. Att i detta fall bekymra
sig om den kommunala verkligheten ter sig verkligen konstigt då
Myllyniemi för övrigt i frågan om Sibbo inte engagerat sig varken i
lokaldemokrati eller i demokratiskt förankrat beslutsfattande.
Vad hände med regeringens och tidigare regeringars regionpolitik
är en fråga som ständigt dyker upp då jag granskar bara de tre stora
kommunerna Helsingfors, Esbo och Vanda och deras
markanvändningsplaner? Principen om att hålla hela landet bebott
frångås ohjälpligen och centrala ministrar i sittande regering
ackompanjerar flyttlassen. Det händer mycket gällande
bostadsproduktionen i huvudstadsregionen.
VAD HELSINGFORS egna behov beträffar, berättar
planläggningsöversikten om historiskt goda planläggningsmöjligheter,
och staden planlägger också för närvarande inom sitt område helt nya
bostadsområden och kompletteringsbyggande i andra områden för
sammanlagt minst 80 000 invånare. Om vi dessutom beaktar Esbos och
Vandas planer märker vi att dessa planer möjliggör en inflyttning på
upp till 250 000 nya invånare till enbart nyss nämnda tre kommuner.
Detta är den tredje orsaken till vårt kompakta motstånd.
Också frågan om landskapstillhörighet aktualiserades i samband
med den interna diskussionen i Sibbo. Mark- och maktpolitik
blandades ihop och det återstår att se vilket det egentliga beslutet
blir i landskapsfrågan i fullmäktige någon gång under nästa
fullmäktigeperiod. Östra Nyland är på många sätt ett mycket
välfungerande landskap där sammanhållningen är god och kommunerna
har kunnat dra nytta av ett mindre, starkt tvåspråkigt och
utvecklingsorienterat landskap. Alla tio medlemskommuner har en
styrelseplats och har i och med detta maximerat det kommunala
inflytandet i landskapet. Framtidsutsikterna är mycket goda gällande
till exempel inflyttning, investeringar och konkurrenskraft. Stort
är inte alltid vackrast eller mest ändamålsenligt. Det vet vi gott
och väl inom Sfp.
FÖRHOPPNINGSVIS kan fallet Sibbo lösas med heder vid
förhandlingsbordet. Hittills har processen varit allt annat än
hedervärd och hör nog till skräckhistorierna i Finlands
kommunhistoria. Det har också varit ytterst obehagligt att på nära
håll följa med den klappjakt som ledande politiker och tjänstemän i
Sibbo fått utstå. Många har försökt sko sig på sfp:s bekostnad och
plocka billiga politiska poäng. Utredningsman Myllyniemis förslag
innehåller delar som säkerligen kommer att leda till rättsprocesser.
Redan nu har det framförts dubier om att förslaget kanske inte
stämmer överens med kommunindelningslagen. Det återstår att se.
Vår linje har inte förändrats och hela frågan är mycket större än
en gränstvist mellan en liten och en stor kommun. Fallet kommer i
värsta fall att bli ett prejudikat för resten av landets kommuner då
de står i beråd att inleda den andra fasen av kommun- och
servicestrukturreformen. Samtidigt ser jag en enorm risk i att många
av de grundläggande principerna vi tagit för givna, såsom den
kommunala självbestämmanderätten, hotas. Om så är fallet kan man med
fog fråga sig vad som kommer i stället? Principen om den stora och
starkas rätt att diktera villkor? Är detta det medborgar- och
välfärdssamhälle vi jobbat för och trott på?
Artikelförfattaren
Mikaela Nylander är riksdagsledamot och ordförande för
Skärgårdsdelegationen.
Adress: 00102 Riksdagen
Tfn: +358 (0)9- 432 3029 Gsm: +358 (0)50- 511 3029 Fax: +358
(0)9- 448 727
E-post: mikaela.nylander@riksdagen.fi
|