Tidskriften Skärgård
Årgång 29 Nr 4 / 2006
Tema: Sibbo - hotad kulturbygd
Inledaren
Hotet om tvångsannektering – makaber valtaktik
De flesta mångmiljonstäder i världen skulle vara överlyckliga om
de hade Sibbo till granne. En motkraft till det urbana. En grön
lunga.
Om en gammal kulturhistorisk bygd som Sibbo, med stark identitet,
hembygdskänsla och sammanhållning, under hot och manipulation via
urbaniserade ”utbölingars” maktpolitik slås i bitar – då har Finland
som rättsstat skapat ett nytt lågvattenmärke! Helsingfors som
nyligen fungerade som en av Europas kulturhuvudstäder skall väl inte
bygga sin stadskulturprofil på kleptokrati?
”För oss är och förblir rättsstatens principer grundläggande och
måste respekteras, oberoende av vem som är part i målet” skriver
Mikaela Nylander i en artikel i detta Sibbonummer. Hon är
riksdagsledamot (sfp) och ordförande för Skärgårdsdelegationen. Hon
skriver att denna process varit allt annat än hedervärd och hör till
skräckhistorierna i Finlands kommunhistoria.
”Vår linje har bekräftats av flera juridiska experter, men
oberoende av om det handlar om juridiska tolkningar eller om
fundamentala byggstenar i vårt välfärdssamhälle är budskapet
entydigt – gränsen är nådd för vad ett på etik och moral baserat
offentligt beslutsfattande kan tåla.”
Siv Sandberg som är forskare i offentlig förvaltning vid
Åbo Akademi anser att Sibbofallet avslöjar ”maktpolitikens innersta
väsen”; att detta till syvende och sist handlar om maktpolitik och
simpel valtaktik, och om centerpartiets ambitioner att bibehålla
positionen som landets största parti efter riksdagsvalet i mars
2007! Den kampen avgörs i huvudstadsregionen, ”dit man förgäves har
strävat under flera decennier”. ”Det är maktpolitik när
kommunpartiet centern tycker att det är nödvändigt att tumma på den
kommunala självbestämmanderätten”, noterar Sandberg i sin artikel.
DE KRAFTER i huvudstaden som nu med ojusta medel vill
tvinga till sig markområden från Sibbo har heller inga rötter i
Helsingforsregionen: statsminister Vanhanen (c) är från Jyväskylä,
kommunminister Manninen (c) från Kuusamo och finansminister
Heinäluoma (sd) är från Karleby. Många av de mest högljudda
medlöparna på debattsidorna, som spyr galla över att Sibbo försvarar
sin hembygd och den kommunala självbestämmanderätten, är likaså
inflyttade i huvudstaden.
Jämfört med Kontinentaleuropa är Finland ett glesbefolkat land i
den yttersta periferin och beträffande folkmängd är och förblir
Helsingfors en lättviktare på den internationella storstadsarenan.
Det skulle inte ens hjälpa att inkorporera närstäderna Vanda, Esbo,
Grankulla och Kervo. Inte ens hela Nylands befolkning skulle räcka
till för att hjälpa Helsingfors att uppnå en god position bland
världens storstäder, befolkningsmässigt sett.
Helsingfors som år 1800 bestod av 420 gårdar har idag en dryg
halv miljon innevånare; vackert så. Välfungerande samhällen skall
inte ens vara större. Det är i en utvecklad stadskultur (och
-arkitektur) där Helsingforsregionen skall hitta profilen och den
kvalitativa konkurrenskraften, i samarbete med omgivande samhällen.
Kvantitativa siffror beträffande innevånarantal säger inte mycket om
en metropols kvalitativa värden.
Forskaren Siv Sandberg och Vandapolitikern Lars Storbom
tar också fram synsättet som förespråkar en metropolstruktur baserad
på samarbete, där konkurrensen mellan självständiga kommuner skapar
innovationer och profileringar som gynnar hela storstadsregionen.
Att satsa på ett konglomerat av självständiga halvmiljonstäder i
Helsingforsregionen, med ett grönt Sibbo intill, är ett bättre
alternativ än en enda dominerande storstad.
MEN SÅDANA SJÄLVKLARHETER skapar inte debatt och
medieexponering inför kommande val. Det är där roten till det onda
skall sökas. Det mest makabra är att spåren leder till
nyckelpersoner inom statsrådet, som fungerat som initiativtagare och
påhejare – med tydlig tidtabell: avklarat före riksdagsvalet i mars
2007.
När dylika signaler och axelklappningar i ”bästabroderstil”
kommer tillräckligt högt ifrån, omsättes de snabbt i handling.
Huvudstadens beslutsfattare och politiker är inte sena att utnyttja
en sådan huggsexa – tvärs över partigränserna.
Denna onda cirkel har nu växt till sig, med retorik, maktpolitik
och metoder som hör hemma i mindre nogräknade regimer. För centern
är den hårdföra Sibboannekteringskampanjen ett lämpligt sätt att
skapa mediesynlighet; bland mindre nogräknade storstadsväljare
skapar detta intryck av beslutsamhet och handlingskraft, i
utvecklingens namn. I egenskap av ”trovärdig landsfader” är det
också lätt för Vanhanen att få medborgarna att tro att detta är
något som ligger i nationens intresse.
Filosofie doktor Ralf Wadenström har i sin blogg
(http://360.yahoo.com/wadenstrom), som till valda delar publiceras i
detta nummer, metodiskt avslöjat hur den handplockade
utredningsmannen Pekka Myllyniemi i sin rapport inkluderat plagierat
material ur uppdragsgivarens dokument – som med ens reducerat
utredningens trovärdighet till en låtsasutredning och ett
fuskarbete. Myllyniemis ställningstagande före uppdraget visar också
hans partiskhet med uppdragsgivarna. Detta arrangerade spel för
gallerierna är helt enkelt en skandal!
I FINLAND ÄR VI snabba med att fördöma odemokratisk
översittartaktik när stormakter eller mindre nogräknade regimer
självsvåldigt förgriper sig på frihetssträvande folk, eller vill
komma åt naturresurser. Eller när u-landsdespoter förtrycker sitt
folk för att kunna bibehålla makten. Nu när samma skendemokrati och
hänsynslösa översitteri bedrivs från vår egen högborg, är det många
som klappar händerna: ett hån mot årets solenna firande av demokrati
och landets hundraårsjubilerande riksdag.
Samtidigt som Sibboöverfallet är lumpen maktpolitik och valtaktik
är det också ett varnande exempel på hur majoritetsbefolkningens
innersta väsen fungerar gentemot det unika och historiska kulturarv
som vår kustsvenska kultur utgör. Ovanligt många insändarskribenter
och dagstidningsredaktörer har i artiklar angående Sibbofallet
börjat hänge sig åt språkhets, trots att Sibbo inte längre har
svensk majoritet. Ett gammalt simpelt knep för att samla
majoriteten, när argumenten tryter. Ett omen om det ättestup som
väntar?
VÅRT KUSTSVENSKA kulturområde ett unikt historiskt
kulturarv som egentligen borde K-märkas, eller listas som mycket
hänsynskrävande vid all planering. Som det nu är har flygekorrar och
deras livsmiljö en högre skyddsstatus i dagens Finland än vårt ännu
levande kustsvenska kulturområde – Åland undantaget. Om Sibbofallet
utgör modellen för hur statsrådet resonerar, kan den nya kommun- och
servicestrukturreformen leda till en identitetsslakt av stora mått
för många svenskspråkiga kustsamhällen. I takt med att språk- och
historiekunskapen om det svenska i Finland i en accelererande takt
försvinner, riskerar vi också att alltmer utlämnas åt en allt
okunnigare majoritet.
Identitetsmässigt rotlösa storstadsbor och tjänstemän förstår
inte heller vikten av den enskilda individens förankring i
självständiga kommuner och kulturbygder med lång historia. Speciellt
viktigt är det för oss kustsvenskar: våra gamla kust- och
skärgårdssamhällen är vårt identitetsmässiga urhem och vår
kulturella plattform – sen ett millennium tillbaka.
Varför inte ta modell från Irland där de har ett ministerium som
är till för att bevaka den iriska befolkningens intressen. Eámon Ò
Cuìv är idag den minister som är specifikt tillsatt för att sköta
öbornas och den iriskspråkiga minoriteten intressen. Av Irlands 3,5
miljoner innevånare pratar ca 90 000 iriska, som hittas i kustlandet
och på öarna längs Atlantkusten. När skall Svenskfinland få ett eget
ministerium? Kanske ett gränskultursministerium; vi är ju inte den
enda gränskulturen i Finland som är utelämnade åt majoritetens väl
och ve.
Håkan Eklund, redaktör
|