Tidskriften Skärgård
Årgång 29 Nr 3 / 2006
Tema: Ur västnyländska annaler
När engelsmännen härjade i Ekenäs skärgård
TEXT: P-E NYMAN
Det så kallade Krimkriget, vilket hos oss
kallades Det stora orientaliska kriget, berörde även området mellan
Hangö-Ekenäs-Snappertuna. Alltså det område som vi med en viss
frihet kallar Ekenäs skärgård.
Förutom i Hangö fanns vid denna tidpunkt (1854-1855) inga
nämnvärda militära installationer. Däremot fanns i västra Nyland
närmare femtusen ryska soldater. De var tvångsinkvarterade hos
lokalbefolkningen under vintrarna, ett förfarande som inte alls var
populärt. Försvarsområdet Åbo-Helsingfors leddes av generalöverste
Anders Edward Ramsey som var av skotsk härkomst; nu ledde han alltså
försvaret mot sina förfäders landsmän.
DEN ENGELSKA FLOTTAN ankom till Finska viken i slutet av
april 1854. De större fartygen låg mest för ankar vid Rönnskärs fyr
i Porkala, medan de något mindre och rörligare inledde patrullering
längs kusten. Avsikten var att hindra all sjöfart samt att genom
kontinuerlig aktivitet längs kusterna tvinga ryssarna att hålla
stora truppförband (ca 350 000 man) längs Östersjöns kuster.
Till vattnen kring Hästö-Busö kom tre engelska örlogsfartyg. Två
av dem var fregatter och flottans nyaste fartyg. Det tredje var ett
litet fartyg, tio år äldre än de övriga och betecknades enligt
byggnadsritningarna som slup.
Namn |
Typ |
Framdrivning |
Längd, m |
Besättning |
Kanoner |
HMS
Arrogant |
fregatt |
propeller |
67
|
450 |
47 |
HMS
Dauntless |
fregatt |
propeller |
67
|
450
|
18 +
30 |
HMS
Hecla |
slup |
hjul |
47 |
80
|
7 |
Samtliga fartyg förde fullständig segelrigg. Ångmaskinerna ansågs
vara närmast hjälpmaskiner vid behov. Kolåtgången var stor och röken
från ångmaskinen var mycket sotig och störande. Men vid navigering i
trånga vatten var ångmaskinerna ett oumbärligt hjälpmedel.
DEN ALLMÄNNASTE kanontypen inom engelska flottan var en
32-pundig kanon, mynningsladdad liksom alla andra vid denna tid. Den
fanns i olika utföranden såtillvida att ju starkare krutladdning man
önskade använda desto tyngre göts kanonen, medan kalibern 32-pund,
dvs kulvikten, kvarblev vid 14,5 kg. Därmed fick kanonen längre
bärvidd. De engelska besättningarna övades ständigt vid kanonerna
och de kunde avfyra tre skott på samma tid som de franska sjömännen
brände av två. Detta gav en mycket stor fördel vid en sjöstrid.
AMIRAL CHARLES NAPIER som var befälhavare för den engelska
flottan ansvarade för dess säkerhet. Han var mycket orolig över
navigationen i våra vatten. Trots att man hade ryska sjökort, och
litade på dem, var Napier besatt av tanken på att skaffa lotsar. Man
försökte i Sverige och lyckades till en del, men de flesta visade
sig vara mer eller mindre odugliga lycksökare. Kustbefolkningen åter
hade av myndigheterna varnats för allt samröre med fienden; männen
förbjöds att bege sig på fiske och mångenstädes flyttades hela
befolkningen till fastlandet för att inte falla i fiendens händer.
Barkasserna från Hecla och de båda fregatterna rodde omkring i
skärgården och sjömännen gick iland på holmar, bekantade sig med
vattnen och märkte ut farleder. Det berättas att en barkass tagit
iland vid Koön och man hade gått in i ett hus där det fanns några
kvinnor och en gammal man. Mannen hade tydligen förstått vad som
kunde var å färde, skyndade sig i säng, vände sig mot väggen och
drog en gammal skinnmössa över huvudet. Kvinnorna försökte förklara
att han var både gammal och sjuk; han fick vara i fred (berättat av
Arne Rejström).
I VÅRENS TIDER drog möjligheten till goda fiskefångster
starkare än förbudet att ge sig iväg ut på havet. Det var ju gäddans
bästa lektid och Tvärminnefiskarna Bergman och Röman begav sig iväg
med sina fiskeredskap. Oturligt nog råkade en av Heclas barkasser
vara i närheten, och männen togs till fånga. Röman som hade varit
sjöman i yngre år och kanske kunde lite engelska blev förhörd. Snart
hade han yppat att det i Ekenäs hamn fanns handelsfartyg undangömda
för fienden. Nu vidtog planeringen av följande steg.
Kaptenerna på de engelska fartygen var verkliga handlingens män
och förtjänar en liten personbeskrivning:
Hastings Reginald Yelverton (1808-1878)
Han träder in i Royal Navy 1823, utnämndes till kapten 1843, till
viceamiral 1869 och slutligen till amiral 1875. Yelverton tillträdde
på HMS Arrogant 1853. Av sina vänner kallades han Henry; han ansågs
vara en mycket human befälhavare men ändå djärv och företagsam.
Prygling av syndare lär ha varit ytterst sällsynt på hans fartyg.
Ett tecken på hans företagsamhet är de många noteringar som görs om
honom i pressen hemma i England. Ett annat är att av de fem
Victoriakors som utdelades för Östersjökampanjen byggde inte mindre
än tre på rekommendationer av Yelverton.
William Hutcheon Hall (1797-1878)
Hall var en verklig äventyrare som varit med om mycket. Han
jagade sjörövare i kinesiska vatten, var befälhavare på Nemesis, det
första järnbyggda fartyget. Erfarenheterna från detta fartyg gjorde
att han var mycket kunnig på ångmaskiner, fartygskonstruktioner etc.
Nemesis var en föregångare i mycket, bl a försågs fartyget med
vattentäta skott efter att järnplåtarna fått sprickor, något helt
okänt vid denna tidpunkt.
Vid en strid med pirater sårades Hall i ena benet med en lätt
hälta som följd. Det berättas också att han iklädd galauniform
hoppat överbord och räddat en skeppsgosse från drunkning. För denna
bragd samlade Nemesis besättning ihop till en sabel åt Hall;
eventuellt förlorade han sin egen under räddningsoperationen.
Befälhavarna brukade inte vara populära vid denna tidpunkt, men
Nemesis besättning avgudade sin kapten. Hädanefter kallades Hall för
”Nemesis Hall”, ända till adjektivet blev utbytt till ”Fighting
Hall”. Hall var aktiv under bägge kampanjsomrarna i Ekenäs skärgård
och vi återkommer till honom senare. ”Fighting-Hall” var tydligen en
god berättare och var inte alltför blygsam i sina rapporter. Nemesis
tillhörde inte Royal Navy utan var byggt och i bruk hos The
Honorable East India Company (HEIC). William Hall var alltså inte
militär vid denna tidpunkt. Han återkom till England och fick år
1843 tjänst på fartyget Victoria and Albert och här börjar hans
karriär i Royal Navy. Efter att ha tjänstgjort på några andra fartyg
fick han befälet på HMS Hecla vintern 1854.
VÅREN 1854 ångar HMS Hecla och HMS Arrogant mot Ekenäs.
Lördagen den 19 maj närmar sig fartygen Lappvik. Varför de gjorde
det är obekant, en gissning är att de kanske behövde fylla sina
vattenförråd, antingen för dricksvatten eller för ångmaskinerna.
Barkasser sattes ut och närmade sig stranden nedanför nuvarande
Sjömansro.
Fartygen hade hållits under uppsikt av en halvpluton Åbo
grenadiärsskarpskyttar vilka skyndade sig gå i ställning vid
stranden. Då barkasserna kommit inom skotthåll öppnades eld. Enligt
chefen för plutonen, underlöjtnant Gylling, hördes jämmerrop från
barkasserna som avlägsnade sig hastigt, rodda med endast några åror.
Fartygens loggböcker nämner dock ingenting om skadade eller döda.
Hecla och Arrogant drog sig längre ut på fjärden, kanske Gyllings
trupp följde efter emedan man vid den höga sandstranden funnit några
karteschkulor skjutna från fartygen. Natten tillbringades liggande
för ankar men redan på efternatten började man höja ångtrycket. Man
började göra sig klar för drabbning.
PÅ ETT ÖRLOGSFARTYG levde man i ständig rädsla för eld.
Ombord fanns stora mängder brännbart material, tjärat tågvirke,
segel – för att inte tala om all den ammunition som fanns långt nere
i fartygens innersta skrymslen. Däcken sandades för att besättningen
inte skulle halka i blodet som eventuellt flöt. Manskapets
hängmattor rullades hårt och placerades i för ändamålet gjorda
”rännor” längs relingarna. De skulle tjäna som skydd mot träsplitter
som kunde flyga omkring men kanske i synnerhet som skydd för insyn.
Kanonlavetterna var ofta målade i en färg av vår rödmyllekulör för
att kanonbetjäningens blod inte skulle vara så synligt vid en
eventuell träff. Före striden blåstes även till skaffning, ofta fick
manskapet en extra utdelning grogg eller öl. Trumslagare fanns även,
deras uppgift var att elda manskapet till krigiska bedrifter men
också för att trumvirvlarna skulle täcka de skadades klagorop.
Officerarna klädde sig vanligen i sin bästa uniform inför
striden. Ytterligare fanns en liten grupp ombord, de som ingick i
den kallades för ”powder monkeys”, dvs ”krutapor”. De hade en mycket
viktig uppgift i att hämta krutladdningar till kanonerna från
fartygets innandömen. Krutaporna var små gossar på 8 – 12 år, snabbt
och vigt sprang de med sina laddningar. På däcket ville man inte
förvara krutladdningar; resultatet av en träff eller kanske bare en
gnista kunde vara ödesdiger för hela fartyget. Sålunda förberedde
sig även Hecla och Arrogant tidigt på söndagsmorgonen den 20 maj
1854, när man satte kurs mot Ekenäs och de hägrande fartyg man
skulle kapa.
FÖRSVARET HADE KVÄLLEN innan fått kanoner från Hangö.
Uppgifterna varierar, men 4 – 6 torde vara antalet. Dessa pjäser
kunde inte mäta sig med fartygsartilleriet i grovlek. Kulvikten, som
man dåförtiden angav var endast 12 pund, alltså mindre än hälften av
fartygens. Däremot var kanonernas placering utmärkt där de stod
bakom en hastigt uppkastad sandvall vid den lilla sandiga udden mitt
i Vitsands sund. Från denna plats kunde de raka fartygen från för
till akter medan fartygens sidokanoner inte var i skottläge.
Halvbataljonen från Åbo stod i skyttelinje bland träden ett
stycke från stranden. Ytterligare fanns där delar av Prins Fredriks
av Nederländerna grenadjärregemente, där kan ha funnits en ”sotnja”
ur 28 Donska kosackregementet. Nu måste man dock förmoda att
samtliga trupper inte var insatta vid Vitsand ty helt säkert insåg
befälet att möjligheterna att stoppa fiendens framryckning mot
Ekenäs var små. Alltså måste en hel del av trupperna lämnas kvar
till stadens försvar.
Ingenting kunde hindra fartygen att löpa in i sundet. Någon spärr
fanns inte, den kom senare. Försvararna öppnade eld med Lüttiska
studsarena vilka avsköt sockertoppsliknande kulor försedda med små
axlar på var sida. Dessa skulle passas in i motsvarande
spirallöpande skåror i gevärspipan. Kulan var inte expanderande
varför laddandet var långsamt men de tvenne skårorna i vilka axlarna
löpte gav kulan en roterande flykt och större stabilitet.
Så länge fartygen hade stävarna i sundets längdriktning hade
försvarets kanoner en viss effekt men då utrymmet medgav att vända
bredsidan till var kanonbetjäningen chanslös. Från fartygen
avlossades tygförpackningar innehållande mängder av större och
mindre järnkulor vilka likt en hagelstorm svepte mot land.
Marinsoldaterna avlossade sina räfflade musköter i skydd av
relingen. Deras gevär laddades med s k Miniékulor. Dessa var
expanderande, dvs de utvidgades av krutgaserna vid avskjutningen och
pressades in i räfflorna och fick sin roterande flykt därav.
KANONERNA MÅSTE ÖVERGES, major Djergatsev red ner till
stranden svingande sin sabel men träffades av en kanonkula och blev
liggande på stranden. Kanonbesättningarna försökte återvända, kanske
för att rädda sin chef, men intet stod att göra. Arrogant körde på
grund i sundet, i ”soft mud” som Yelverton lät anteckna i loggboken.
Hecla som var lätt att manövrera tack vare sina två ångmaskiner och
skovelhjul, vände strax och drog loss fregatten. Grundstötningen
förde dock med sig att Yelverton lät ankra vid Kavelholmen medan
Hecla fortsatte mot de hägrande priserna.
De upplagda små handelsfartygen låg på grunt vatten, men en av
dem, skonaren Augusta, lyckades Hecla ta med sig. Visserligen
försökte försvaret hindra bogseringen, men Hall lät förtöja Augusta
på styrbordssidan varvid Hecla låg skyddad mot elden från land.
Snart var både Arrogant och Hecla på väg ut mot öppnare vatten där
de möttes av HMS Dauntless. På denne hade man blivit oroad av ljudet
av den livliga beskjutningen. Men allt var väl ombord på fregatten
och slupen Heckla, och de tre fartygen fortsatte längre ut.
En skröna berättar att man skulle ha skyfflat Augustas saltlast
överbord vid Hattmakarsundet, Hemansö, där skulle man även ha sett
Röman ombord iklädd amiralsuniform, en uppgift som kanske inte helt
stämmer. Under årens lopp förändras berättelserna, vad som verkligen
hände får ge vika för antaganden och mycket ofta blandas olika
händelser och tidpunkter ihop. Härav följer att det som inte
uttryckligen är dokumenterat kanske endast var ”just så här” eller
”nästan” ...
YELVERTON RAPPORTERADE efter räden att ”i enlighet med
mina order besköts staden inte”. Ramsay å sin sida rapporterade att
”tack vare försvarets insats räddades staden Ekenäs”. Men det finns
ytterligare en version av det hela. Yelverton träffade kaptenen på
HMS Lightning, James Bartolomew Sulivan, ett par dagar senare.
Herrarna intog breakfast tillsammans, varvid Yelverton berättade
närmare om räden. Sulivan återger Yelvertons version så här:
”Arrogant hade gått på grund vid inloppet
just som de hade förstört ett batteri på fyra 24-pundare. Medan
Arrogant sköt på tre hundra yards avstånd galopperade
kanonspannen till den öppna stranden för att göra batteriet
stridsklart på nytt. Våra fartyg sköt ner många av dem. Två
kanoner kastades över ända, den ena av dem ut i vattnet. Flera
av hästarna dödades och slutligen kapade ryssarna seldonen och
övergav de två kanonerna. Arrogant fick ut ankarena och drog sig
flott medan de med kartescher höll elden från gevärsskyttarna
nere. De såg en ridande officer bli skjuten itu av en massiv
kanonkula. Senare berättade ett par desertörer att det varit en
major. Arrogant och Hecla kapade ett fartyg, två andra stod på
grunt vatten och de kunde ha bränt dem.
Jag gladde mig åt att Yelverton sade sig inte
haft hjärta att bränna dem då det inte gjort någon nytta men
hade kunnat ruinera någon stackars fattig man. Ekenäs var i hans
nåd, de såg kvinnor och barn fly därifrån och åter samlas, bland
dem fanns många välklädda damer och alla bar sina tillhörigheter
med sig. Jag sade åt Yelverton att jag önskat att han hade sänt
en parlamentär för att försäkra att de intet hade att frukta, vi
kunde ju inte skjuta mot en försvarslös stad. Yelverton sade att
han önskar att han sänt iväg parlamentären. Troligen hade dock
den gamle chefen (Napier) inte gillat en sådan kristlig
krigsföring utan hellre sett att Yelverton krävt att fartygen
utlämnas eller så skjuts staden sönder och samman om de inte ger
upp, men han höll med mig och sade att ingenting kunde få honom
att skjuta på försvarslösa hus, kvinnor och barn. Desertörerna,
vilka kom från en kanonbåt, sade att ryssarnas förluster vid
Vitsand varit trehundra stupade, men kanske de sårade var
inräknade i antalet. Följande dag kommenderades alla stadens
innevånare ut från staden för att man skulle kunna bränna den om
fienden skulle återkomma.”
Delar av ovanstående berättelse har ju blivit berättade av Hall
på Hecla åt Yelverton på Arrogant och nu vidare till Sullivan som
visserligen fört det vidare i ett brev, men ändå har historien
passerat några personer innan den nu finns återberättad här.
VI FORTSÄTTER I EKENÄS SKÄRGÅRD, men med James Bartholomew
Sulivan. Han var en mycket skicklig hydrolog och gjorde den
brittiska flottan stora tjänster under kampanjen 1854 – 1855.
Sulivan var född i november 1810, fadern var amiralen Thomas Ball
Sulivan och helt naturligt följde han faderns fotspår. Tretton år
gammal började han sin bana vid Royal Naval College i Portsmouth,
blev löjtnant 1830. Han tjänstgjorde som löjtnant på HMS Beagle på
fartygets berömda resa med Charles Darwin. Även hans blivande hustru
hade salta rötter; hennes far var amiral Young, giftermålet ingicks
1837. Följande år finner vi Sulivan på Falklandsöarna utförande
sjömätningar. Hans första barn, sonen James Young Falkland Sulivan
föds där (lägg märke till den ståtliga namnraden) varför man med
rätta kan förmoda att även hustrun var med på resan.
Sulivans hälsa försämrades under de följande åren så pass
allvarligt att han rekommenderades en längre semester i sydliga
klimat. Det berättas att han samtidigt fick höra om ett fartyg med
avgång till Falklandsöarna följande måndag. Han skulle ha skyndat
sig hem, berättat för sin hustru att familjen flyttar till
Falklandsöarna och att avfärden är följande måndag! Så skedde även.
Men fårfarmandet där var kanske inte så lyckat eller så förbättrades
hans hälsa ansenligt ty han är tillbaka i England igen 1851.
Ett par år senare började krigets vindar blåsa. Den brittiska
flottan rustades upp, fartyg efter fartyg delades ut till kaptener
som länge väntat på sjöbefäl. Sulivan var en av de många som fick se
andra få sin chans medan han själv fick vänta. Han var dock inte
overksam eller passiv. Han uppsökte sin vän Sir Francis Beaufort som
innehade en hög position. Beaufort var också han hydrolog. Slutligen
fick Sulivan den efterlängtade utnämningen, han blev tilldelad
fartyget Lightning, flottans näst äldsta fartyg, mycket litet och
oansenligt, men ett befäl var det likväl. Då Sulivan anmälde sig för
Napier fick han ett synnerligen avmätt mottagande. Enligt Napier
kunde Lightning kanske användas som brännare, dvs ett fartyg fyllt
med brännbart material som seglas mot exempelvis en fientlig hamn
för att där antändas och sprida elden bland fiendefartygen. I övrigt
så fnyste Napier närmast åt tanken att ha en sjömätare i flottiljen,
med det visade sig med all önskvärd tydlighet att Sulivan kunde göra
sig själv oumbärlig genom sin effektiva verksamhet.
DE DESERTÖRER här refereras till berättade även att det på
öarna i Ekenäs skärgård fanns boskap samt att det inte fanns militär
i närheten. Napier fick höra om detta och förordnade att Sulivan
skulle ge sig av omedelbart tagande med sig flaggskeppets purser på
en provianteringstur. En större ö i trakten av Degerö
rekommenderades av desertörerna. Napier var mycket orolig och
varnade Sulivan för de faror som kunde lura HMS Lightning, det var
ju trots allt ett mycket litet fartyg varför Napier bestämde att ett
annat, HMS Gorgon, skulle följa med. Ombord på Gorgon fanns några
stackars ryska (?) krigsfångar från ett kapat handelsfartyg.
”Desertörerna som fungerade som tolkar
berättade att fångarna var övertygade om att bli skjutna vilket
ögonblick som helst. I synnerhet en av dem, iklädd
fårskinnspäls, skakade av rädsla, pressade sina händer mot sitt
bröst som i största smärta och det tog sin tid innan vi lyckades
lugna honom, i synnerhet som en grupp marinsoldater hade exercis
på däcket ovanför och han kunde se dem genom den öppna luckan
till lastrummet där fångarna hölls.
Fångarna ansåg att den fiende som var
grannast klädd även till graden var den högsta och kom en sådan
närmare föll de ner på sina knän med pannan mot däcket. De blev
kommenderade till chefens hytt och dit gick de med sådan fart
att vi trodde de brutit både knän och skalle. De lugnade sig
betydligt då de kom tillbaka efter att ha blivit lovade att bli
landsatta på ungefär samma ställe där vi tagit dem.”
SULIVANS BERÄTTELSE är ganska lång men intressant emedan
den ger en ganska solig bild av hur rädslor för fienden övervinns
och övergår i lättnad över att inga katastrofer sker. Så här
fortsätter Sulivan:
”Vi begav oss iväg längs sundet mot Älgö
varvid jag märkte att våra desertörer ingenting visste om detta
ställe och att det på ön dit de önskade föra oss fanns två ryska
optiska telegrafer. Slutligen sände jag iväg dem i deras egen
båt och bad dem berätta för allmogen att vi skulle betala för
allt de önskade sälja. Därpå gick jag i giggen med Evans
(pursern) och sex man, allesammans välbeväpnade förstås, för att
se vad jag kunde finna på egen hand. Snart kom vi till en ö med
en liten vik där jag såg några kor. Jag tyckte mig även se någon
så jag steg ensam i land för att inte skrämma denne. Jag såg
endast kor men inga hus. Då jag var säker på att människorna
inte lämnat sina kor efter sig om de flytt, rodde vi vidare och
såg snart några får och lamm och strax därefter en vacker vik
där det fanns flere båtar, nät och fyra fem hus. Då vi rodde in
viftade jag med en vit näsduk och snart såg vi huvuden kika fram
ur ett fönster. Då jag landat kom en ung kvinna emot mig, av
allt att döma mycket rädd då jag skakade hand med henne.
Därefter kom ytterligare två ut, lika skräckslagna. Jag hade en
god tolk med mig. Vi gick in i huset där vi möttes av en pinsam
scen. En gammal kvinna i ett hörn sträckte upp sina händer i
fasa och grät bittert. På en bädd i ett annat hörn hade tre unga
flickor krupit samman, också de gråtande. Sammanlagt var de väl
en åtta, nio stycken där, bland dem en flicka på kanske tolv år.
Det tog sin tid att lugna ner dem. De hade blivit berättade att
vi skulle mörda dem allesammans om vi kom och dessutom ta all
deras egendom. Männen hade blivit bortförda att arbeta på den
nya förskansningen där Hecla och Arrogant varit (alltså Vitsand.
Förf. anm.). När kvinnorna sett mig landa på öns andra sida hade
de sprungit sin väg och därefter samlats från alla fyra husen
för att söka trygghet hos varandra. De höll på med att baka bröd
i en stor tegelugn, rågbröd som skulle räcka för tolv veckor.
Bröden var flata med en diameter på en fot (30 cm, förf. anm.)
och hade ett hål i mitten, genom vilket det träddes upp på en
stång. Slutligen rakade kvinnorna elden ur ugnen och sköt in
bröden varvid jag rostade några potatisar i askan. De hade en
tjurkalv till salu liksom också några får, så jag sände efter
slaktaren från Basilisk. Kvinnorna var alla rena och såg bra ut
trots att de var mycket fattiga. De var klädda i bekväma kläder,
några i engelskt material, andra i hemvävt. De kunde läsa men
hade endast en bönbok och den engelska psaltaren. Freshwater,
min styrman, påminde mig om svenska bibliska pamfletter, vilket
fick mig att fråga om de inte hade en bibel, men de hade endast
psaltaren, så medan tjurkalven slaktades avhämtade jag en stor
svensk bibel och några religiösa blad. Vi gav dem 3 pund 10
shilling för tjurkalven men fåren var för dåliga. Vi köpte även
litet salt och färsk fisk och jag köpte dessutom en liten
träsked, vilket roade dem mycket. Jag gav även litet te, socker
och kex så när vi lämnade dem var det under helt andra
omständigheter än då vi kom. Då jag gav bibeln åt den gamla
kvinnan grep hon min hand och kysste den och det gjorde även de
övriga. De stod alla omkring mig och jag tänkte redan att de
skulle ge mig kyssar också! Då jag återkommit sände jag litet
kaffe åt dem med roddbåten varvid de sände tillbaka en utsökt
god grädde varmed vi avnjöt en kopp te av första klass. Egerton
från Basilisk, Cudlip och Evans dinerade med mig. Kl. Åtta p.m.
lättade vi ankar och löpte ut och kom hit 10.30 p.m. Chefen var
mycket kordial och jag tillbringade hela dagen i dag tillsammans
med honom och nu verkar det som om han började få förtroende för
mig. För några dagar sedan hörde jag honom säga åt amiral Chads
att jag var ”den mest aktiva mannen i flottan”. Därför hoppas
jag kunna arbeta mig till en position som kunde vara till nytta
för honom. Jag tror att han gett upp planerna på att attackera
den här platsen (Hangö).”
NÅGRA HÄNDELSER av större dramatik inträffade inte efter
Sulivans besök på Älgö. Engelska fartyg bevakade dock farvattnen och
hindrade därmed kustsjöfarten under sommarens ljusa månader. Den
mest dramatiska händelsen inträffade i mitten av augusti 1854 då
Hangö fästning, dvs alla tre som den bestod av, sprängdes i luften.
Detta skedde efter Bomarsunds fall och förstörelse, men hade nog
beslutats om redan för detta. Fästningen hade egentligen ingen
uppgift, den var byggd för att ge skydd åt en innanför liggande
flotta. Nu fanns ingen flotta eller fartyg innanför, så fästningens
ända uppgift var att försvara sig själv. Men fienden brydde sig inte
om fästningen utan seglade helt enkelt förbi eller lade sig vid
Tulludden långt utom räckhåll. Besättningen från fästet fick dels
marschera till Helsingfors för att förstärka huvudstadens försvar,
en del blev kvar på Hangöudd för att fortsätta bevakningen av
fiendens rörelser och för att hindra en eventuell landstigning.
Ett större läger fanns i Skogbytrakten där man byggt riskojor med
enkla jordugnar att få värme av. Spår av dessa kan hittas ännu idag.
FÄSTNINGEN HADE BLIVIT FÖRSTÖRD i grunden, men ändå fanns
där mycket användbart material som ortsbefolkningen och folk även
litet längre bort ifrån kom för att ta hand om. Det kunde vara fråga
om bräder, tegel och järn i olika former.
Några månader senare fick länsman i uppgift att samla in
materialet, vilket inte var en lätt uppgift. Det kunde hittas i
sjöbodar, ladugårdar, vindar och under golv på byggnader. Även i
Lappvik undersöktes hus och bodar ty från en liten skans uppe på
Falkberget vid det smalaste stället av Gennarbyviken hade funnits
ett och annat att ta hand om. Listan på undersökta hus och personer
är lång, mycket lång – och innehåller många bekanta namn även från
vår tid.
BEVAKNINGEN AV HANGÖ UDD upphörde i slutet av oktober
1854, för att börja på nytt våren 1855. Kapten Hall hade fått ett
större fartyg som erkänsla för sina bedrifter sommaren innan.
Fartyget i fråga, HMS Blenheim var betydligt större än lilla Hecla
och förde över 60 kanoner. Men i gengäld var det även mycket
klumpigare och hade därför fått ett par små kanonbåtar till
följeslagare. Dessa två, Snap och Stork var desto rörligare, förde
tre kanoner, hade propellerdrift och ett deplacement på ungefär 350
ton. Blenheim låg mest för ankar i samma vik där Hecla legat
föregående sommar. Ibland gjordes färder inåt Finska viken, men
Blenheim kan inte bindas till några händelser i Ekenäs skärgård
förrän hösten 1855. Mycken dramatik utspelades emellertid under
sommaren och på senhösten och naturligtvis var det vår vän kapten
William Hutcheon Hall som var i full fart; de historierna hör inte
hit.
ALLDELES I SLUTET av september företog Hall en räd längs
kusten österut. Snap och Stork började färden med att förstöra en
optisk telegrafstation i Tvärminne. En sådan station bestod vanligen
av en liten koja som manskapsskydd och en mast för signalering.
Stationerna måste vara inom synhåll för varandra och därför gärna
placerade på högre ställen i terrängen. Färden gick vidare och
följande mål var av allt att döma telegrafen på Koön. Den var högt
uppe på berget varför den troligen inte gick at skjuta sönder.
Troligen satte Hall folk i land och kanske var han själv med i
truppen. Antagligen var det här han fick sig berättat att Vitsand
skulle vara befäst och dessutom avspärrat med en bro. Mera behövdes
inte för Hall, följande mål var Vitsand. Vid denna tidpunkt fanns
endast ett boställe på Koön, ett fisketorp i den vackra viken som
med rätta kallas Grönvik och där släkten Sjöberg haft sitt hem sedan
snart hundra åt.
Hall fortsatt alltså mot Vitsand och kunde från Björnholmsfjärden
konstatera att någon bro var det visserligen inte men nog en spång.
Spången måste ha varit nödvändig för att dra upp de järnlänkar med
vilka sundet var spärrat. Den genast efter föregående sommars strid
uppkastade skansen visade sig vara försedd med några kanoner. Hall
närmade sig och lät sig beskjutas i avsikt att utröna hur långt
försvarets kanoner bar. När det var gjort kunde han konstatera att
Snaps och Storks kanoner bar längre. Hall rapporterar:
”Jag fortsatte beskjutningen i två och en
halv timme och drog mig därefter tillbaka endast för att under
dagsljus navigera tillbaka längs den svåra farleden. Jag hade
all orsak att förmoda att de otaliga rundkulor och granater som
föll ner på försvarsanläggningen förorsakade ansenliga skador.”
Skadorna bestod från vardera sommarns beskjutning mest i att
virket härifrån skadade ramsågens klingor på sågverket i Skogby.
DENNA STRID HAR ALDRIG återgetts och ej heller noterats,
kanske beroende på att i Vitsand fanns endast ryska trupper vid
tillfället. Den återstående tiden var Hall fortfarande mycket aktiv
i Hangö. Han lät lyfta upp några av de kanoner som flugit i havet då
fästningen sprängdes. Han lät hugga upp den sk engelska linjen, han
steg i land i Hangö hamn och brände statliga byggnader och slutligen
lät han ordna en procession till begravningsplatsen invid hamnen där
han förmodade att några engelska sjömän från HMS Cossack var
begravda. Så var nu inte fallet, men en engelsk sjöman torde finnas
där förutom den finländska kaptenen Lundström, skjuten vid samma
tillfälle, den 5 juni 1855.
Blenheim blev avlöst av ett annat fartyg senare på hösten och
stävade till Fårö på Gotland. Där deltog Hall i reparationen av
Arrogants ångmaskin. Troligen misslyckades reparationen och fartyget
fick segla hem.
Den som besöker London och Science Museum skall inte försumma att
bese ångmaskinen, ty den finns där!
DEN KAPADE FISKAREN RÖMANS egendom hade blivit beslagtagen
på grund av misstanken om frivilligt samröre med fienden. Men då
Röman inte återkom efter fredsslutet gjordes en hemställning att,
som man kanske med rätta förmodade, att änkan skulle återfå stället
– vilket även skedde. Länge har dessa raders skribent sökt spår
efter Röman och Bergman, utan att lyckas. Kanhända någondera avsågs
med texten i Arrogants logg: ”Put pilot onboard prizevessle”, dvs
Augusta som seglades till England efter Vitsand. Bergman som var
förhållandevis ung, kanske i 25-30 års åldern kan mycket väl ha
övergått i engelsk tjänst. Flottan var ständigt underbemannad.
Efterforskningarna har inge gett något resultat.
En glimt av Röman ger konstnären Brierly som befann sig i
Hangövattnen ombord på ett annat engelskt fartyg. Han sade sig ha
hört från Arrogant att den ”gamle mannen var mycket nedstämd”, då
han insett att han inte skulle kunna återkomma till hemmet efter att
ha samarbetat med fienden. Kanske koleran tog Röman, kanske sattes
han i land någonstans som man oftast gjorde – Fårö skulle kunna vara
en sådan plats. Men även där finns en engelsk grav för koleraoffer
från engelska flottan. Graven är vackert belägen nära stranden
omgärdad av tjocka fartygskättingar, stadiga kortvuxna
havsstrandfuror susar där medan Östersjöns vågor rullar mot
sandstranden.
Tanken att Tvärminnebon Röman skulle ha fått sin grav där känns
bra.
Artikelförfattaren P-E Nyman är pensionär, sergant
h.c. och samlare av gamla vapen.
Adress: Björneborgsvägen 5 K 129, 00350 HELSINGFORS
Tfn: 0500 707307
|