Tidskriften Skärgård
Årgång 29 Nr 3 / 2006
Tema: Ur västnyländska annaler
Fagerökatastrofen
TEXT: HENRIK EKBERG
Detta är berättelsen om en bortglömd episod från
andra världskrigets slutskede, då det tyska greppet över Östersjön
för länge sedan hade börjat slappna. Den har finländsk anknytning i
högsta grad, trots att den inte utspelade sig enbart inom Finlands
gränser.
Vapenbrödraskapet mellan Tyskland och Finland, som inletts
försommaren 1941, fick den 15 september 1944 ett abrupt och
definitvt slut. Den dagen försökte tyskarna landstiga på Hogland,
men den finländska garnisonen på ön slog tillbaka angreppet med
bistånd av sovjetiskt flyg. Denna misslyckade operation, som
tyskarna kallade "Tanne Ost", gjorde att Finland inte behövde
framstå som den part som tog till vapen mot sin forne vapenbroder
och var därför på sätt och vis välkommen.
Tyskarna planerade och igångsatte ännu långt efter det de drivits
bort från de finländska kusterna omfattande operationer i Finska
viken. Det sista försöket i den vägen företogs i mitten av december
1944, efter det att den tyska sjökrigsledningen hade gett order om
att en minspärr skulle läggas ut vid estniska kusten, i närheten av
en sedan tidigare existerande spärr. "Operation Nil" var avsedd att
förhindra eller åtminstone försvåra den sovjetiska konvojtrafiken
från Tallinn västerut, men den fick följdverkningar också vid Finska
vikens norra kust, sedan det valhänt utförda företaget slagit fel
och utmynnat i en katastrof.
Jagarflottilj 6 går mot undergången
Det förband ur Kriegsmarine som erhöll uppdraget att lägga ut en
minspärr SV om Nargö bestod av jagarna Z 35, Z 36 och Z 43 samt två
stora torpedbåtar, T 23 och T 28. Jagarna tillhörde den s k
Narvikklassen (Zerstörer 1936B), som var den största och kraftigast
bestyckade jagartypen under andra världskriget. Z 36 under befäl av
kommendörkapten von Hausen var sjösatt 1943, medan Z 35
(kommendörkapten Niels Bätge) färdigställts 1942. Jagarna hade ett
deplacement på 3 500 ton, mätte 127 meter i längd och kunde göra 36
knop. De var utrustade med 60-70 minor och hade åtta svängbara
torpedrör. Båda fartygen hade en besättning på 331 man.
Befälhavare för jagarflottilj 6 var kommodor (Kapitän zur See)
Friedrich Kothe, som befann sig på Z 35. Flottiljen löpte ut från
Gdynia i gryningen den 11 december och tog kurs på Gotlands
nordspets, som passerades vid sextiden på kvällen. Därifrån vände de
fem fartygen in mot Finska vikens mynning. Vädret var det vanliga
för årstiden, hård vind och svår sjögång samt dålig sikt, vilket
försvårade navigeringen. Följden var, att jagarflottiljen råkade ur
kurs och rände in i ett minfält ("Nashorn") som tyskarna tidigare
själva lagt ut NV om Nargö. Kort före klockan två på natten den 12
december stötte Z 35 på en mina, och strax därefter drabbade samma
öde Z 36, som försvann i flammor och rök sedan minlasten ombord
exploderat. Ingen av besättningen torde ha överlevt. Också Z 35 gick
till botten efter att kolliderat med ytterligare en mina, men en del
av dess besättning hann lämna vraket. Fartygets riddarkorsdekorerade
befälhavare påträffades senare ihjälfrusen i en räddningsbåt
tillsammans med 24 andra besättningsmän.
Jagarna sjönk på omkring 50 meters djup strax utanför
Porkalaområdets gräns. De övriga tre fartygen girade därefter
omedelbart mot SV och återvände till Gdynia med oförrättat ärende.
En brittisk marinhistoriker, M.J. Whitley, har beskrivit
Operation Nil i majnumret av tidskriften Marine Rundschau 1981. Han
vältrar ansvaret för det inträffade på flottiljchefen, kommodor
Kothe, som uppges ha gjort sig skyldig till en rad häpnadsväckande
försummelser. Den kanske svåraste missen var att Kothe inte sköt upp
hela operationen på grund av det dåliga vädret. Whitley antar vidare
i sin artikel att ingen av de båda jägarnas besättning på drygt
sexhundra man överlevde. I en fotnot berättar han att det efter
kriget gått rykten om att en eller två man skulle ha råkat i
sovjetisk fångenskap. Som vi snart skall se, håller detta inte
streck.
Fagerö
Den framstående finlandssvenske estetikern Hans Ruin skriver i
essäsamlingen Hem till sommaren (1960) med kärlek om sitt
västnyländska ferieparadis, Härligö i Ingå. Vid Barösundsfjärden ett
stycke söder om Härligö ligger Fagerö, en långsträckt skogbevuxen ö
som från luften avtecknar sig som en triangel med spetsen vänd mot
Ingå kyrkby.
"Fagerö är ingen klippö. De höga grusåsarna
inne i landet har sänt förgreningar ner till kusten och ut i
vattnet, där de dykt ner under ytan för att på sina ställen
komma upp igen mitt i klippvärlden. En sådan grusbank med
sandbandade vita stränder är Fagerö".
Ön har sedan medeltiden varit i Ingå kyrkas ägo; det är
uttryckligen kyrkbyggnaden som är ägare, inte församlingen. Hösten
1944 bodde där en arrendator, fiskaren Backman, som Ruin kallar
Österback:
"Sista vintern Österback var kvar sökte han sig
sent en decemberkväll i sin motorbåt hem från kyrkbyn. Det var kort
efter vapenvilan. Sjön gick grov och den hårda sydosten kom med
snöblandade regnskurar. Ute i havet kunde han se ljussignaler. Folk
var i nöd därute, men någon möjlighet att sticka ut i öppen sjö hade
han inte och för övrigt var all avståndsbedömning omöjlig kanske var
det rent av på estniska sidan det blossades. Han kröp därför till
kojs när han nått hemskäret. De fjärran raketerna fortsatte att
rista sina tunna lysstjälkar i den blinda natten".
Havet gav stora vinsten
Vinden förde de skeppsbrutna från Z 35 mot den västnyländska
kusten. På morgonen den 12 december började de flyta iland, efter
att ha drivit ca 30 sjömil på bl a gummiflottar över det iskalla
havet. Otroligt nog överlevde ganska många dessa strapatser. Det
väckte stort uppseende, när tyska marinsoldater på nytt dök upp i
trakten ett tyskt krigsfartyg hade legat i den närbelägna Svenviken,
medan Finland och Tyskland fortfarande krigade mot en gemensam
fiende. Fiskaren ”Österback" fick ta emot den första stöten,
berättar Ruin:
”I gråningen följande morgon hörde han buller
från förstukvisten. Mot dörrstolparna hängde några dunkla
figurer, män uppgivna av trötthet, dyvåta, förbi. Det var bara
att leda in dem i stugan, främmande karlar i marinuniformer,
skeppsbrutna tyska marinsoldater. De sjönk ihop på stugugolvet
och föll omedelbart i sömn. De vaknade inte ens när Österback
och hans gumma slet kläderna av dem och drog på dem torrt ur det
egna klädförrådet.
Österback sökte sig ut på lovartstranden.
Stormen hade bedarrat, men sjön gick ännu hög. Ett dussintal män
hade drivit i land på livbojar, flytdynor, gummiflottar, de
flesta av dem var redan döda. Och ute i sjön syntes andra komma
flytande. Några av dem var ännu vid liv, man kunde se dem lyfta
en hand, men andra hade redan domnat bort, många kom vaggande i
upprätt ställning, de flöt på gummivästar fyllda med luft från
en liten vidhängd syrgasbehållare. Sjöarna bröt över dem, de
försvann i djupet, men dök upp igen, huvudena höjdes och sänktes
som guppande flöten.
Österback hade bara sin åldriga gumma till
hjälp när han sökte bärga dem som ännu visade tecken på liv. Men
ute i havet, under de lågt drivande skyarna, tuffade
fiskarmotorer fram och tillbaka. Skurar av sprutande vatten slog
över båtarna. Man hade haft ögonen med sig utmed stränderna. Det
har man alltid, fast inga boningar kan siktas och land och hav
tyckes lika tomma. Men händer det att havet ger, strax vet man
om det i hela skärgårdsbandet. Ur den låga strandskoningens
dolda sund och smyghål rusar fiskarmotorerna ut, avloppsgaserna
står långt ut i den råkalla luften, talande om att varvantalet
är pressat till det yttersta. Hinna först, komma åt det mesta
möjliga, hugga fatt och hala ombord över krängande skarndäck
eller läande akterbett är den enda tanke man har. Döda och
levande om vartannat hamnade på durkarna och med dem bensinkärl,
klädsäckar, skaffningslådor, konservboxar och bråten av alla
slag, bojar av järn, oljetankar, gummimadrasser, tågvirke,
fendertar och mycket, mycket annat som drev omkring från det
minsprängda krigsfartyget. Som bränningar slog urgamla
instinkter upp i eljest sävliga sinnen, liksom det lugna havet
kan piskas upp till storm i nästa nu. Havet gav stora vinsten.”
Ruin talar vidare om, att man ända fram mot följande höst kunde
hitta döda kroppar uppe på de kringliggande skären. "Där har de
legat bland getporsen, såsom de somnat in; under blusarna och
benkläderna var köttet hopfallet eller bortruttnat. Lätta var de att
bära, som torra fågelvettar eller soltorkade kokakor". Av en
besättning på 250 man blev bara ett femtiotal räddade, tror Ruin.
"Men i sanden, den fina vita sanden, som havet manglat i land på
Fagerö västsida, vid randen av blandskogsbeståndet, har de döda
kastats i linjegrav, i travar, tre över varandra, med endast trettio
centimeter sand över de översta kropparna. Ett stort kors av gammal
vinddriven plank har slagits över denna dödens sandåker. Här är
evighetens strand för 187 sjömän. Här rann livet ut för dem. En av
det andra världskrigets många 'små' tragedier. Så liten att inte ens
en notis i tidningarna haft ett ord att nämna om den."
Den hemliga radiostationens meddelande
Efter brytningen mellan Finland och Tyskland hade ett agentnät
som arbetade för tyskarna upprättat en hemlig radiostation på
radiofabriken Helvars vind i Sockenbacka i Helsingfors. Stationen
sköttes av den danske ingenjören Thoralf Kyrre, en äventyrare som
sedermera slutade sina dagar i hemlandet under gåtfulla
omständigheter. Kyrre gnistade den 27 december 1944 enligt sin egen
morsedagbok, som den finländska Statspolisen en månad senare
lyckades lägga beslag på, följande meddelande till Berlin: "dt. mar.
Einh. westl. P:la auf M. 164 Verwundete 54 Gef. 2 Offz. im Hotel."
Det beredde inte Statspolisen särskilt stora svårigheter att
skriva om detta i klartext: "En tysk flottenhet har gått på mina
väster om Porkala. 164 sårade och 54 stupade. Två officerare har
förts till hotell Torni" (den sovjetiska kontrollkommissionens
högkvarter).
I Berlin kände man dock förmodligen även utan denna bristfälliga
rapport till vad som hade inträffat. Den ger i alla fall en bild av
vilka rykten som cirkulerade om händelsen. Vid årsskiftet 1944/1945
var det egentliga tyska riket i sin skepnad av 1937 fortfarande så
gott som intakt, men ryssarna stod vid Ostpreussens portar och
skulle några veckor in på det nya året välla fram som en stormflod
krossande allt motstånd, vilket innebar början till det definitiva
slutet för Hitlers tusenårsrike.
Den sista viloplatsen
Enligt den uppenbarligen mycket tillförlitliga skildring av
"Fagerökatastrofen" Ola Brenner ger i Ingå sockens historia
omhändertogs omkring 70 överlevande. Villkoren i
vapenstilleståndsavtalet gav de finländska myndigheterna inget val,
fångarna måste överlämnas till ryssarna. En grupp togs direkt om
hand av ett sovjetiskt krigsfartyg, medan andra transporterades med
buss från Ingå kyrkby till Helsingfors för vidare befordran till
Tallinn.
Ett trettiotal sårade fördes till Ingå kyrkby, där de
inkvarterades för vård på det lilla sjukhuset och i kommunalhuset.
Professor Ruben Gordin, som var tf kommunalläkare i Ingå från början
av december 1944 fram till mitten av januari 1945, berättade före
sin bortgång att han på kvällen den 13 december åkt ut med lotsbåten
för att plocka upp överlevande. Lotsen hade utrustat Gordin med en
stor vargskinnspäls - det hade dittills varit tämligen milt väder,
men nu hade man fått en plötslig köldknäpp, och temperaturen hade
sjunkit till omkring minus tjugo. Samtidigt som man kom in med den
första lasten skadade till Ingå, anlände en rysk båt - troligen från
Bågaskär - med officerare som krävde att få ta hand om alla som
plockats upp. Gordin vägrade dock att ge ifrån sig de svårast
sårade, 6-7 marinsoldater, men efter en knapp vecka måste alla
överlämnas, trots att man försökte dra ut på vården.
De som var mest illa däran hade fått brännskador av brinnande
olja, men också frysskador förekom. Andra hade fått sår av att på
sina primitiva flytetyg paddla sig fram med med armar och ben i
nyisen.
Det var fråga om unga pojkar på 15-16 år, Hitlers sista
bottenskrap. "Krieg ist Scheisse" var de olyckliga ynglingarnas
samstämmiga omdöme. Ryssarna vakade som hökar över att ingen undkom.
Massgraven på Fagerö fanns kvar fram till början av 1960-talet,
då skeletten grävdes upp och flyttades till den tyska
soldatkyrkogården invid Furumo i Vanda. Träkorset över graven
multnade småningom ned, varefter ingenting längre röjde platsens
speciella karaktär. Få av dem som i dag solar sig på den välbesökta
badplagen har förmodligen en aning om den tragedi som är förknippad
med Fagerö. Ännu många år efter förlisningen flöt det i Ingåvattnen
omkring ett slags svart gummiskrot som förmodligen härstammade från
räddningsflottar. Den tyska soldatkyrkogården i Vanda invigdes i
augusti 1963. Där vilar sammanlagt 261 stupade tyskar, av vilka de
flesta härstammar från de minsprängda jagarna Z 35 och Z 36. Enligt
inskriften på den minnessten man rest över händelsen bärgades
sammanlagt 201 döda. Endast 21 av offren har kunnat identifieras,
resten vilar i namnlösa gravar.
Femtio år efter händelsen, vårvintern 1994, lyckades man
lokalisera vraken med hjälp av en videorobot och en miniatyrubåt. De
ligger på positionen 59◦31' nordlig bredd och 24◦49' östlig längd.
Artikelförfattaren Henrik Ekberg är pol.dr och arbetar
sedan 1973 vid Schildts förlag, idag som huvudredaktör för
Uppslagsverket Finland. Han är expert på finländsk 1900-talshistoria
(särskilt högerextremism under decennierna mellan världskrigen) och
har även ägnat sig åt lokalhistoria, bl a som redaktör för
Västnyländsk årsbok 1999-2006.
Adress: Långstrandsgatan 3, 10300 KARIS
Tfn: 045-6579806
E-post: ekberg@schildts.fi
|