Tidskriften Skärgård
Årgång 29 Nr 2 / 2006
Tema: Åländska skärgårdskommuner
Att skapa arbetsplatser och försörjning i
ö-regioner
TEXT: KATARINA FELLMAN
Åland har efter den ekonomiska nedgången i början
av 1990-talet upplevt en förhållandevis gynnsam utveckling. Den
ekonomiska tillväxten mätt i BNP har varit positiv, antalet
sysselsatta har ökat, arbetslösheten har sjunkit,
sysselsättningsgraden är hög och nettoinflyttningen till Åland har
likaså varit hög.
Befolkningstillväxten har under 2000-talet varit runt 0,7 procent
per år, en nivå som snarare påminner om huvudstadsregioners
expansionstakt än en ö-region med begränsade kommunikationer. Kort
sagt, de flesta nyckelindikatorer har pekat uppåt.
Skillnaderna inom Åland är dock betydande. Medan kommunerna
närmast Mariehamn har upplevt en i det närmaste enorm expansion med
betydande inflyttning av framför allt barnfamiljer, kämpar flera av
kommunerna i skärgården och längst bort från Mariehamn med sviktande
befolkningsunderlag och en ofördelaktig åldersstruktur.
På Åland bor idag närmare 27 000 personer, av dem är drygt 2 300
bosatta i skärgårdskommunerna. Därutöver finns det ett 20-tal
personer som bor på öar utan fast vägförbindelse i andra kommuner än
de egentliga skärgårdskommunerna. Mariehamns invånartal närmar sig
11 000. På 1950-talet var situationen en helt annan. Då bodde över 4
500 personer i Skärgården, medan Mariehamn endast hade drygt 3 200
invånare. Befolkningsutvecklingen i skärgården har varierat under
den senaste tioårsperioden, men trenden är fortsatt sakta sjunkande
siffror. Också variationerna mellan skärgårdskommunerna är dock
ganska stora, mest positiv har utvecklingen varit för Vårdö som har
kortast avstånd till fasta Åland.
Sviktande kommunal ekonomi
Med sjunkande befolkningsunderlag har flera av
skärgårdskommunerna, liksom flera andra små kommuner, växande
problem med att få ekonomin att gå ihop. Präglade av debatten i
fasta Finland och runt om i Norden diskuteras kommunreformer och
finansiella reformer som lösningen på framtidens utmaningar för den
åländska skärgården. Men blir fattiga kommuner rika om de går
samman? Kan man nå skalfördelar, det vill säga blir produktionen av
service billigare, om skärgårdsbefolkningen tillhör större kommuner?
Strukturella reformer av något slag kan vara befogade. Den
kommunala demokratin blir tämligen urvattnad när resurserna inte ens
räcker till de lagstadgade uppgifterna, hur man än vänder och vrider
på slantarna. Dock utgör invånarna framtiden för varje samhälle, ett
rimligt befolkningsunderlag är A och O. För att kunna behålla och
dra till sig nya invånare krävs arbetsplatser och möjlighet till
försörjning. I dagens familjer vill och behöver vanligen både mannen
och kvinnan ha meningsfull sysselsättning och tillfredsställande
förtjänstmöjligheter.
Arbetsplatserna är nyckeln
”Har man inte ett jobb så skapar man sig ett jobb.” Det är ett
citat från en av de intervjuade inom ramen för en studie om Hur man
skapar sin försörjning i insulära regioner, där Åland har varit ett
studieområde i ett nordiskt samarbetsprojekt. Citatet illustrerar
hur betydelsefullt det är att ha ett jobb i små samhällen, det är
inte riktigt socialt accepterat att vara arbetslös. Men citatet är
även ett exempel på att de som bor inom små arbetsmarknader inte i
första hand väntar på att få allt serverat, utan är beredda att
hitta lösningar själva.
Den här typen av frågeställningar har behandlats i ett nordiskt
forskningsprojekt där Ålands statistik- och utredningsbyrå (ÅSUB)
deltagit. Projektet har studerat små arbetsmarknader som är – eller
ur pendlingssynvinkel liknar – öregioner. De regioner som har ingått
i projektet är förutom Åland: Bornholm, Gotland, Akureyriregionen på
Island, Ulsteinregionen i Norge samt Kajanaland. Projektet har
omfattat både analyser av data och litteratur, men också
djupintervjuer med en rad personer i de olika regionerna, personer
som har funnit olika lösningar för sin försörjning och som har
återgett sin arbetslivshistoria. På Åland har intervjuerna gjorts
både i skärgården och på fasta Åland.
Små arbetsmarknader fungerar inte som egentliga marknader. Dels
finns inte alla yrkesgrupper representerade i små regioner, dels
finns det många yrken där det bara finns några få befattningar.
Valmöjligheterna är begränsade för arbetskraften. I det åländska
fallet utgör ju inte heller Åland i sig en fungerande arbetsmarknad
med rimliga pendlingsmöjligheter. Fasta Åland och möjligen Vårdö och
Föglö skulle kunna definieras som en arbetsmarknad i bemärkelsen att
daglig pendling är möjlig, medan de flesta övriga skärgårdskommuner
är små enskilda pendlingsområden – och i några fall är det inte ens
möjligt att pendla inom kommunen med rimliga restider.
De sex regioner som ingått i projektet är alla ganska olika, men
har ändå sådana likheter att man kan lära av varandra. Bland de
slutsatser man kan dra från projektet är att tillgången på
humankapital, eller med andra ord uttryckt, arbetskraftens
kvalifikationer, är helt avgörande som drivkraft för tillväxten i
regionerna. De ö-lika regionerna är helt beroende av inflyttning,
både av återflyttare och av helt ny arbetskraft, för den samlade
kompetensen och för arbetsmarknadens utveckling i regionen.
Nätverken betydelsefulla
Det sociala kapitalet, eller de sociala nätverken, är också av
avgörande betydelse för sysselsättningen i regionerna. De sociala
nätverken kan såväl skapa möjligheter som utgöra hinder för
individers försörjning. Genom nätverken kan man få information om
nya möjligheter till jobb och försörjning, men det kanske inte
alltid är så lätt att få en andra chans om man misslyckas med något
man företar sig. Nätverken är viktiga också för institutionerna,
organisationerna och kommunerna i små regioner. Med begränsade
resurser är det viktigt att ta tillvara synergieffekter och att
samarbeta på alla plan.
Entreprenörskap ett ledord
Entreprenörer och egenföretagare har stor betydelse i de här
regionerna. Det gäller såväl genuina drivande entreprenörer,
egenföretagare som inte har hittat någon annan bra anställning och
så kallade livsstilsentreprenörer. Entreprenörerna driver på
utvecklingen och skapar tillväxt, egenföretagarna hittar sina egna
lösningar och tar ansvar för sin egen försörjning och
livsstilsentreprenörerna skapar inkomster av sina intressen eller
väljer försörjning utgående från det sätt de vill organisera livet
på. ”…det blir nog mer att få göra det jag vill än själva formen för
hur det görs” sa en av intervjupersonerna från skärgården. Begreppet
sysselsättning har en vidare betydelse i de här regionerna än
traditionellt. Tillfälliga anställningar, egenföretagande,
mångsyssleri, deltidsarbete, distansarbete och veckopendling är
förhållandevis vanliga sysselsättningsformer. Gränsen mellan att
vara sysselsatt och ha andra inkomstmöjligheter är inte så tydlig.
Samtidigt tänker allt fler på att inkomsten ska vara i en sådan form
att det är socialt tryggt även om man insjuknar och så att pensionen
blir rimlig.
För många i regionerna är valet av bosättningsort en fråga om
livskvalitet, besluten om var man ska bo fattas av hushållet
gemensamt, inte av enskilda individer. Det betyder att investeringar
i faktorer som gynnar livskvaliteten, såsom investeringar i
kulturella aktiviteter och den lokala miljön, har betydelse för
utvecklingen i regionerna.
Vad kan vi lära av andra?
Fallstudierna har också visat exempel och idéer som kan vara
värda att ta fasta på för andra regioner. Högre
utbildningsinstitutioner har stor betydelse för regionerna, det kan
man se på Gotland, i Akureyriregionen och i Kajanaland. Men även
tillgång till andra utbildningar och fortbildningar är centrala. De
stimulerar de unga till att fortsätta utbilda sig, ger möjligheter
till fortbildning och livslångt lärande för vuxna, bidrar till
relevant kompetens i regionen, erbjuder kvalificerade arbetsplatser
inom institutionerna och är även viktiga som aktörer för den
regionala utvecklingen i området. Av central betydelse är också att
utbildningen organiseras på ett sådant sätt att den som vill har
möjlighet att delta samt att det erbjuds sådana stödformer att var
och en kan ta del av utbudet. Andra regionalpolitiskt viktiga
åtgärder har, t ex i det gotländska fallet, varit omlokalisering av
offentliga arbetsplatser – en fråga som diskuterats i många omgångar
på Åland. Tillsvidare har dock inte många arbetsplatser flyttats
till skärgårdskommunerna.
När det gäller den direkta arbetsmarknadspolitiken är det viktigt
att beakta att partnern i en familj också måste få möjligheter att
försörja sig. Vidare är det betydelsefullt med insatser för att
underlätta integreringen av nyinflyttade. För närvarande kommer en
stor del av dem som flyttar in från länder utanför Norden, såväl
språkliga som andra stödinsatser kan behövs initialt. Inom ramen för
det nordiska forskningsprojektet kunde vi också konstatera att de
yngre på arbetsmarknaden är mer benägna att byta jobb och pröva nya
utmaningar för sin försörjning. På sikt kommer det att innebära att
även arbetsgivarna kommer att få vänja sig vid att de som söker jobb
i genomsnitt har prövat på fler olika jobb än vad fallet varit
tidigare.
Den offentliga sektorn och andra organisationer borde samarbeta
för att stöda och utveckla företagandet genom t ex
företagsinkubator-verksamhet, rådgivning och riskkapital. Allt bör
finnas lättillängligt för målgrupperna och fokus till stor del ligga
på företagande med riktig ”entreprenörsanda”, som bidrar till nya
arbetsplatser och tillväxten i regionerna. I flera av
fallstudie-regionerna finns den här typen av stödfunktioner samlade
under ett tak, i en form av ”One-Stop-Shopping”. Nyckelaktörerna och
institutionerna, inom såväl privat som offentlig sektor, är de som
tillsammans lägger grunden för den regionala innovationskraften och
driver den regionala utvecklingen framåt. Samtidigt är det viktigt
att initiativkraften hålls på det lokala planet och att idéerna förs
”nerifrån och upp”. Projektet Företagsam Skärgård är här ett exempel
på ett initiativ i helt rätt riktning.
Eftersom projektet har berört öar och andra insulära regioner, är
det viktigt att satsa på goda kommunikationer till och från
regionerna och till ekonomiska centra i regionernas närhet. Både på
Bornholm och på Gotland har man sett vilken betydelse förbättrade
kommunikationer har haft för utvecklingen. För den åländska
skärgården gäller det kanske även att koordinera transporterna till
och från fasta Åland med möjligheterna att ta sig vidare från och
till Åland. Även bredband och andra informationsteknologiska
investeringar är viktiga i de här regionerna där avståndet till
andra regioner är långt. Tillgång på bostäder till rimligt pris har
också framkommit som en central förutsättning för inflyttning och
utveckling.
Många på arbetsmarknaden idag har inte bara som mål att få en
tillräcklig inkomst för familjen, utan de vill även själva
utvecklas. Människor av idag ställer krav på att ”kunna förverkliga
sig själva” och ha en god livskvalitet. Och man vill kunna påverka
sig egen situation. Framöver kanske invånarna i små samhällen inte
bara nöjer sig med att ”anpassa sig till omständigheterna”, som en
intervjuperson uttryckte det. Den framtida arbetsmarknads- och
regionalpolitiken kommer istället att behöva anpassa insatserna mer
till det lilla samhällets behov – en utmaning för såväl politiker
som tjänstemän.
Artikelförfattaren Katarina Fellman är
utredningschef på Ålands statistik- och utredningsbyrå (ÅSUB) P.O.
1187, AX-22111 MARIEHAMN
katarina.fellman@asub.aland.fi
www.asub.aland.fi
Referenser
- Dahlström, Margareta m fl (2006): How to Make a Living in
Insular Areas – Six Nordic Cases, Stockholm, Nordregio R2006:1.
- Fellman, Katarina (2004): På jakt efter tillväxt. En analys
av utvecklingsmöjligheterna inom några landbaserade näringar på
Åland. ÅSUB Rapport 2004:6, Mariehamn.
- Fellman, Katarina – Rundberg-Mattsson, Maria (2006):
Ekonomisk översikt för den kommunala sektorn – Våren 2006, ÅSUB
Rapport 2004:6, Mariehamn.
- Hovgaard, Gestur – Eythórsson, Grétar Thór - Fellman,
Katarina (2004): Future Challenges to Small Municipalities. The
Cases of Iceland, Faroe Islands and Åland Islands, Nordregio
R2004:5.
- Kinnunen Jouko (2005): Migration, Imperfect Competition and
Structural Adjustment – Essays on the Economy of the Åland
Islands, Helsinki School of Economics, A 258.
- ÅSUB (2005): Statistisk årsbok för Åland 2005, Mariehamn.
|