Tidskriften Skärgård
Årgång 29 Nr 1 / 2006
Tema: Skärgårdens nya konstellationer
Det finns hopp för skärgården TEXT: ULF
WIKSTRÖM Skärgården har förändrats kraftigt.
Fisket har ersatts av besöksnäringar och miljön hotas på många plan.
Men runt Östersjön satsas det på radikala reningsmetoder och
människors medvetande och politiska beslut ska trygga framtiden för
Östersjön och den unika skärgårdsmiljön. Det tror i alla fall
miljöminister Jan-Erik Enestam när Skärgård träffar
honom en tidig morgon i mars. Ministern stiger upp bakom sina
pappershögar och hälsar välkommen och konstaterar i samma andetag
att rörelsemånen också för en minister har blivit allt snävare.
– Det nationella utrymmet är väldigt litet. Det mesta sker ju på
EUnivå och det betyder att om en ansvarig minister inte kräver
anslag t ex för förbindelsebåtstrafiken blir chanserna jättesmå att
påverka senare. Om den sektoransvariga ministern och
finansministeriet är överens så är det i praktiken avklubbat som
sådant. Regeringens budgetria har blivit mera en formalitet som
numera körs igenom på en dag medan man tidigare kunde debattera och
förhandla i flera dagar.
Nu funderar Jan-Erik Enestam över vad som ska ske efter
partikongressen i sommar, då han lämnar ordförandeskapet för SFP.
Han säger att kalendern har varit så fullbokad de senaste åren så
han vill gärna ha inflytande över sin egen tidtabell i
fortsättningen. Men engagemanget är det inget fel på, han kunde
kanske tänka sig en framtid som forskare.
– Som minister har jag haft möjligheten att jobba med olika sidor
av samma sak, d v s inre och yttre säkerhet och trygghet i en god
och hälsosam miljö, säger Enestam.
Miljöpolitiken central i samhället
Ministern nämner t ex tillgången på rent vatten som är en
bristvara och som inte heller kan avgränsas regionalt eller ens
nationellt. En korrekt fördelning är viktigt för att upprätthålla
balans utan att någon tar för mycket av det goda. Här har
miljöpolitiken en alldeles speciell roll att spela. Om den inte
sköts på ett konstruktivt sätt kan den leda till stora störningar i
samhällets maktbalans och säkerhet både nationellt och
internationellt. Därför är det enligt Jan-Erik Enestam också viktigt
att kunna jobba över sektorgränser, speciellt i ett litet land som
Finland.
– Vi har nu ett samarbete med gränsbevakningen och försvaret och
planerar att låta bygga ett olje- och kemikaliebekämpningsfartyg i
samarbete med sjöstridskrafterna. Det blir mycket billigare och mer
funktionellt än att skaffa en mångdimensionell isbrytare som vi
först planerade, understryker Enestam.
Nyanskaffning ökar tryggheten
Beslutet om att skaffa fartyget tas i regeringen ännu denna vår
och ministern räknar med att fartyget ska vara i trafik till nästa
vinter. Betydelsen för Östersjön är avsevärd säger Enestam. Han
syftar på att Finland idag inte har den tekniska kapaciteten för att
bekämpa olje- och kemikalieutsläpp i Östersjön och Finska viken
vintertid. På så sätt innebär det en ordentlig förbättring av
beredskapen.
– Nu har Östersjön också fått PSSA-status (särskilt känsligt
havsområde) och också det symbolvärdet har en betydelse. Ryssland
har dessutom gått med på att inte frakta tung brännolja i enbottnade
skrov utan kräver numera också dubbelbottnade skrov för de
transporterna. Tidigare när vi krävde bättre rysk isbrytarkapacitet
i Östersjön och Finska viken fick vi inget direkt gehör, men så
plötsligt omplacerade Ryssland 5 isbrytare från nordliga havsområden
till Finska viken. Det gör mig övertygad om att också Ryssland
värnar om Östersjön även om det inte alltid går i samma takt som de
andra ländernas initiativ.
Ständig mardröm
– Den ständigt ökande fartygstrafiken i Östersjön och Finska
viken kräver gemensamma satsningar. Därför har finländska staten
också t ex bidragit med att donera ett systerfartyg till Seili till
Estland. Och vi vet att de moderna hamnarna i Ryssland idag också
har en klart bättre övervakning och beredskap att reagera vid
händelse av olyckor, men vad som skulle hända i en större olje-
eller kemikalieolycka ute på havet, där vi inte på långt när har en
tillräcklig kapacitet, är mycket ovisst. Det är nog något av en
mardröm för envar.
Skärgårdsmiljön är hotad
– Trots att man har lyckats minska punktbelastningen i skärgården
återstår ännu mycket att göra om man vill att miljön och vattnet ska
kunna återhämta sig. Reningen från samhällena i Finland börjar nu
vara under kontroll. Och samma målsättning gäller nu också för
glesbygden där ca 900 000 människor är bosatta. De ska nå samma
reningsgrad. Det gäller med omedelbar verkan för nybyggnation och
för äldre byggnader finns det en övergångstid på 10 år. När det
gäller fiskodlingen har man nått de mål som har satts upp, men det
oaktat är fiskodlingen ännu lokalt ett problem
Det man inte har lyckats med är att få bukt med den diffusa
belastningen och här är jordbruket fortsättningsvis den största
förorenaren.
– Tillståndet är allvarligt. När man i 10-tals år följde Kemiras
anvisningar för användning av konstgödsel är det inte så konstigt
att vi har en svår situation nu. Också om vi skulle kunna stänga ut
all yttre belastning skulle den interna belastningen fortsätta ett
antal år till.
Internationell miljöpolitik
För att nå en gynnsammare utveckling har man i det nya
Östersjöprogrammet beslutat satsa mera på jordbrukets miljöstöd.
Sedan har ju de baltiska länderna och Polen också förbundit sig att
anpassa sig till och implementera EU:s miljölagstiftning och det är
bra för Östersjön, menar Enestam. Sammanlagt handlar det om ca 40
miljarder euro vilket totalt är större än t ex Finlands statsbudget.
Men det finns också andra synliga insatser.
– Det sydvästra reningsverket i S:t Petersburg invigdes i
september i fjol vilket innebär att stora mängder avfallsvatten från
miljonstaden som tidigare rann ut i havet orenat nu går genom en
avancerad reningsprocess. Så kan man notera att det också finns t ex
John Nurminen stiftelsen som har beredskap och planer på att införa
en kemisk rening i reningsverken i S:t Petersburg. Det skulle minska
fosforutsläppen drastiskt och skulle också märkas i skärgården
framöver.
Skärgårdens omvandling
– Det mest markanta är förstås att fiskarbefolkningen har
försvunnit. Mitt första arbete var som springpojke på butiken i
Västanfjärd. Då fanns det ett speciellt lager för salt som vi skulle
sälja åt fiskarna. Idag finns det väl bara en yrkesfiskare kvar i
Västanfjärd. Besöksnäringarna utvecklas och växer. Vi måste förstås
få styr på föroreningar och algblomning så att vi kan bibehålla
skärgårdens attraktionskraft och att den på så sätt drar till sig
ännu mera människor.
Minister Enestam tror också att en allt större del pensionärer i
framtiden kommer att bosätta sig i skärgården som året runt
invånare. Det kräver att man har ett utbud av attraktiva tomter till
ett bra pris. Lyckas man med det blir det en bättre bas för att
utveckla den privata och den kommunala servicen. Vidare tror Enestam
att skärgårdsjordbruket specialiseras ytterligare och att fiske
också utövas i framtiden men då som en kombinationsnäring.
Behövs en skild lag för Åboland?
– Det finns inte förutsättningar för en egen LEX Åboland. Men om
kommunerna tar sitt ansvar och skapar kommun Åboland finns det
betydligt större chanser att styra utvecklingen i framtiden. Det ger
större förutsättningar att arbeta för ändamålsenliga
trafiklösningar, men Åboland måste själv ta initiativet.
Enestam menar att de verkliga problemen inträffar kring år 2015
och innan dess bör man ha skapat en bas för att lösa problemen. Som
Västanfjärdsbo skulle han vilja vara självständig, men han ser små
chanser för att kunna bibehålla en sådan struktur.
– Det handlar också om en avgörande finlandssvenska fråga. Det är
nu vi måste se till att strukturerna är stabila också språkligt
sett. Den diskussionen får säkert ny fart när de andra
regeringspartierna avslöjar sina tankar om kommunreformen senare
under våren. Samma resonemang gäller också för Västra nyland, menar
Enestam.
– Vill man skapa en stark region i Västra nyland som står sig
också i framtiden finns det inget alternativ till region Raseborg.
Är det populärt att säga så?
– Nej det är det inte, men många inser ju detta i alla fall. Jag
är ändå förvånad över hur aningslösa många är när det gäller
ekonomins utveckling på lite längre sikt. Åboland är helt beroende
av statsandelssystemet. Sker det ändringar i det kan ekonomins bas
dras under fötterna över en natt. Och nu verkar t o m Centerpartiet
ha sadlat om i den frågan, vilket gör att utvecklingen inte kan
stoppas.
Vilken är forskningens betydelse för en
minister?
– Här på miljöministeriet accentueras betydelsen av
forskningsresultat. Men visst skulle men ofta vilja veta vad
forskaren/ forskargruppen verkligen menar, att det skulle vara mera
åtgärdsrelevant och på så sätt lättare att ta till sig. Via
forskningen har vi fått en massa underlag för de problem vi brottas
med t ex i fråga om den nya kemikalielagstiftningen. Sen när det
gäller klimatforskningen så är det svårt att fatta beslut när
forskarna är så oeniga. Men som minister har man ju naturaförmånen
att fatta beslut trots att absolut säkerhet inte finns. Det vore bra
med en mer pragmatisk och populariserad version av forskningen, men
å andra sidan har vi en kvalificerad tjänstemannakår som kan
analysera och ta ut det väsentliga i beredningen av beslut.
Reform under arbete
De 13 miljöcentraler som finns ska bli i hög grad specialiserade
och för sydvästra Finlands miljöcentral blir det vattenfrågor till
lands och havs. Här behövs speciellt mycket insatser och stöd av
forskningen vid universiteten i Åbo, fortsätter Enestam och
understryker att det också krävs en specialisering och ett
brobyggande mellan de olika aktörerna. Universitetens roll &
organisation Minister Enestam är också införstådd med att det finns
ett stort tryck på en förändring av universitetens och
yrkeshögskolornas arbetskultur och organisering och efterlyser
därför kreativa lösningar från dem de berör.
– När det gäller högskolenätet i allmänhet är det uppenbart att
något måste ske. Samarbetet måste intensifieras, speciellt mellan
yrkeshögskolorna och universiteten för att undvika dubblering. Så är
det också fråga om hur många fullvärdiga universitet vi ska ha i
framtiden eller ska t ex Joensuu universitet helt fokusera på
skogsfrågor och Lapplands universitet på arktisk forskning? Åbo
Akademi bör förbli det finlandssvenska universitetet men här behövs
också koordinering och här borde samordningsdelegationen ta en
starkare position. Det är alltid bättre att agera än reagera,
avslutar minister Jan-Erik Enestam. |