Tidskriften Skärgård
Årgång 29 Nr 1 / 2006
Tema: Skärgårdens nya konstellationer
Skärgården utsatt vid en kommunsammanslagning
TEXT: JAN SUNDBERG
Den kommunreform som aviserats av regeringen i
Finland går i sin enkelhet ut på att en omfattande
kommunsammanslagning är nödvändig för att klara av servicebehovet i
landet.
Kommunerna har huvudansvaret för social- och hälsovården samt
skolutbildningen. Funktionerna har påförts kommunerna genom
lagstiftning. Över tid har kommunernas ansvar att genomföra beslut,
som riksdagen fattat, markant ökat utan att utgifterna kompenserats
i motsvarande grad. Det tunga samhällsansvaret som ligger på
kommunerna kan organiseras på olika sätt, t ex att staten tar över
en del av detta ansvar. Finland är emellertid en enhetsstat vilket
betyder att kommunerna alltid måste foga sig om inte riksdag och
regering fås på andra tankar. För tillfället råder en syn inom
inrikesministeriet om att det är kommunernas sak att sköta nämnda
problem och receptet har anvisats. Något annat än att slå ihop
kommunerna till stora enheter har inte diskuterats, eftersom de är
effektivare och ekonomiskt starkare menar man.
I de flesta länder har en omfattande kommunsammanslagning
föregåtts av omfattande forskning och utredning därefter har frågan
lyfts upp i regeringsprogrammet. Ingetdera har genomförts i Finland,
man kan med fog fråga varför. Strategiskt har tidtabellen gjorts
stram, annars riskerar reformen rinna ut i sanden, resonerar man.
Danmark har ofta anförts som exempel på en förestående stor
kommunreform som är värt att ta efter.
Kommenterar längre fram detta men inledningsvis kan sägas att
situationen i Danmark är i grunden en annan. Danmark är till ytan
ett litet och relativt tätt befolkat land där kommunstrukturen
avviker från den i Finland, Norge och Sverige. Fullmäktige
(kommunestyre) är litet och de nämnder som finns är uteslutande
besatta med politiker från fullmäktige. I en större kommun skulle
differentieringen bli större eftersom även små politiska partier
skulle bättre få tillträde. Viktigaste är ändå att amten, d v s
sekundärkommunen, som i Sverige heter landsting, skulle försvinna
och uppgifterna övertas av storkommunen. Härigenom försvinner den
regionala nivån i förvaltningen och då skulle eventuellt pengar
kunna sparas, det återstår att se om så sker. Enligt resultatet från
en dansk forskningsrapport har kommunstorleken ingen betydelse sett
ur ett demokratiperspektiv (Kjær och Mouritzen 2003). Om detta vore
sant kunde ett land t ex lika väl styras utan kommuner. Faktum är
att även i Danmark har geografin betydelse eftersom tre av landets
öar skall få behålla sin kommunstruktur intakt.
Den starka demokratin
En demokrati är inte entydig. Den kan vara mer eller mindra
demokratisk beroende på vilket perspektiv man lägger. Med den tunna
demokratin avses det minimala som krävs för att bli kallad demokrati
medan motpolen är den starka demokratin som lägger ett helt annat
krav på medborgerligt deltagande och ansvar. I sin mest extrema form
förväntas medborgarna i den liberala demokratin (= tunna demokratin)
rösta vart fjärde år och däremellan inte blanda sig aktivt i
politiken. Den politiska processen är avsedd för en liten
professionell elit som styr landet genom en hierarkisk
förvaltningsstruktur.
Den starka demokratin, vars främsta företrädare är Benjamin
Barber, sätter vikt vid medborgarskap och medborgerlig kompetens. I
en sådan demokrati förutsätts det att medborgarna deltar, är
ansvarsutkrävande, sköter sina medborgerliga plikter men behåller
sina individuella rättigheter. Politiken ses som en läroprocess där
politik utövas av amatörpolitiker som tvingas engagera för att kunna
värja sig mot experter (Barber 2003). Hannah Arendt har
understrukit hur farligt det kan vara att tillåta medborgarna att
dela på den offentliga makten utan att tillåta dem mer offentligt
utrymme än valurnan. Det är därför viktigt att låta deras röst bli
hörd offentligt även någon annanstans än på valdagen. Det
representativa styret har blivit oligarkiskt i den meningen att ett
fåtal styr åtminstone till det yttre i flertalets intresse även om
välbefinnande och frihet endast tillfaller det privilegierade
fåtalet (Arendt 268-271). Såväl den politiska dagordningen som
politikens innehåll bestäms av politiker och inte av väljarna
förutom i direkta former av demokrati. För att detta skall vara
möjligt måste demokrati handla om att inte endast välja de styrande
utan att medborgarna själva skall styra, åtminstone i några frågor
och i någon mån samt i någon del av tiden (Barber 1999a, 13-29). För
att en stark demokrati skall vara möjlig måste fysiska rum erbjudas
för diskussion och möten därtill måste staten decentralisera makt
till lokal nivå för att demokratin skall ha en mening. När ansvaret
är fördelat till kommuner och dess invånare, får det lokala styret
maktbefogenheter, lokalsamhället får ett berättigande och
medborgarna ges ett ansvar. Om statsmakten föredrar att inte
decentralisera makt till kommuner privatiseras makten och vänder
ryggen till ansvarsutkrävande och ansvar. I det förstnämnda fallet
delas makten och i det senare förnekas makten (Barber 1998b, 61-63).
En regering som väljer att fördela makten agerar sålunda för att
underlätta framväxten av ett medborgarsamhälle.
Skärgården blir lätt marginaliserad
De bästa förutsättningarna för deltagande och engagemang finns i
små kommuner. Med storlek avses då i regel befolkningsmängd men
detta mått är i många avseenden trubbigt. För att få ett bra mått på
storlek bör även arealen beaktas samt avståndet räknat i tid till
mötesplatserna. Den röstberättigade befolkningen i skärgården är
spridd över ett stort och sparsamt befolkat område. Även om
kommunikationerna i många avseenden blivit bättre kan det vara svårt
och tidsödande att ta sig till mötesplatserna där kommunala beslut
fattas. Förut tog man sig med egen båt till möten, vilket kunde vara
riskabelt i storm och dålig sikt (RoHit 2004, 8-9). Fastän
turtrafiken i skärgården är utbyggd kan t ex ett besök till
kommunhuset i Korpo, från den södra skärgården, inte göras på en dag
utan kräver övernattning.
En omfattande kommunsammanslagning påförd av statsmakten ändrar
konstellationerna avsevärt i skärgården. Särkilt är det värt att
lyfta upp demokrati- och serviceaspekten. En frivillig samgång
mellan kommuner där en klar majoritet av invånarna är för en sådan,
kan vara förenlig med en stark demokrati, givet att ingen del av
kommunen blir marginaliserad. Om en kommunsammanslagning däremot är
påförd av statsmakten, direkt eller indirekt, är det ett uttryck för
den tunna demokratin, där inte hänsyn tas till de lokala behoven.
En storkommun medför ohjälpligt ökad centralisering. Visserligen
kan de politiska alternativen öka, det samma gäller valdeltagandet,
men den spridda befolkningen i skärgården får betydligt svårare att
hävda sig. Representationen i fullmäktige befolkas huvudsakligen av
dem som bor i kommunens centrum. Skärgårdens röst går lätt förlorad
i en nämnd. Därtill riskerar sakkunskap att gå förlorad genom att
politiken blir mer opersonlig. Kunskap inför beslut söks ofta av
externa konsulter, inte där den bästa sakkunskapen finns, d v s hos
skärgårdsborna. Genom ett sådant förfarande riskerar politikens
output bli opersonlig och leder lätt till konflikter när
skärgårdsbor inte får sin röst hörd.
Servicen lider
Kommunal service föregås av politiska beslut och prioriteringar.
När den offentliga ekonomin försvagades i kölvattnet efter den
ekonomiska recessionen upphävdes en hel mängd öronmärkta statliga
anslag till kommunerna. Reformen gav kommunerna betydligt större rum
att fatta självständiga beslut, eftersom de statliga medlen nu
överfördes utan sedvanlig kontroll. I vissa fall var detta lyckat i
andra inte. För skärgården har detta inte alltid varit något
positivt. Skärgårdstillägget som är avsett för skärgårdsbor utan
fast vägförbindelse ger ett rejält tillskott i kommunens kassa. Det
är välkommet och huvudsakligen oproblematiskt om hela kommunen
räknas till en skärgårdskommun. För tillfället finns det två
skärgårdskommuner Dragsfjärd och Malax som innefattas i denna
kategori eftersom en del av befolkningen bor utanför gränsen för
fast vägförbindelse. För att erhålla fullt skärgårdstillägg bör
minst 10 procent av befolkningen sakna fast vägförbindelse. I båda
exemplen sammanfaller kriteriet med en före detta kommungräns, d v s
Hitis och Bergö. I det förra fallet utbetalades år 2002 i
skärgårdstillägg drygt en halvmiljon euro och i det senare fallet
knappt en miljon euro (Skärgårdsprogrammet 2003-2006). Dessvärre
saknar Hitis- och Bergöborna insyn i hur pengarna fördelas. Det är
uppenbart att en omfattande del bakas in i den ordinarie budgeten
som kommer hela kommunen till del. Detta har lett till missnöje.
Krav har rests på att få insyn och beslutanderätt åtminstone för en
del av dessa årliga medel. Kommunallagen tillåter tillsättandet av
kommundelsförvaltning med budgeträtt, men något sådant har inte fått
genklang.
Risken är att de kommuner som nu räknas till skärgårdskommuner
vid en eventuell sammanslagning hamnar i en liknande situation.
Dragsfjärd och Malax skulle med nuvarande regler helt förlora sina
tillägg och få nöja sig med en liten skärgårdsdel. En storkommun
bådar sålunda inte gott för skärgården.
Slutsatser
Skärgården har drabbats hårt av den omfattande omvandlingen i
näringsutövandet. Fisket har i rasande takt förlorat merparten av
sin betydelse, statlig verksamhet har avpolletterats och nu hotar
även den kommunala verksamheten att centraliseras. Å andra sidan har
andra näringar tillkommit som turism och underhåll av fritidsboende
och deras inventarier. Beträffande befolkningstal och arbetsplatser,
förr och nu, har omvandlingen genomgående varit negativ. Vad värre,
ett demokratiunderskott håller på att växa fram med en aviserad
kommunsammanslagning och en försämring av kommunal service är att
vänta som en följd av detta. Ett helhetstänkande där skärgården och
dess särbehov beaktas har inte fått genklang i regering och riksdag
samtidigt som det kommunala styret hotar gå samma väg.
En tunn demokrati, kombinerat med en politik som avser att skära
ned offentliga utgifter, gagnar inte skärgården. De offentliga
utgifterna kommer inte att öka, i varje fall inte sådana som kommer
skärgården till del. Det gäller därför att ha en så stark demokrati
som möjligt på det lokala planet där skärgårdsbor har ett stort
inflytande. Detta underlättas genom att byalag och andra föreningar
upprättas och bevaras för att stöda och driva den goda saken. Ett
utskott i det parti som står skärgårdsborna närmast borde rimligtvis
inrättas för att driva sakfrågor på högsta politiska nivå. En
kombination av aktivitet och engagemang lokalt, nationellt och i
Europeiska Unionen är av nöden. Det börjar bli hög tid att förflytta
sig från tanke till handling, annars riskerar skärgården än en gång
bli akterseglad.
Jan Sundberg är professor vid Institutionen för allmän
statslära vid Helsingfors Universitet.
Adress: Box 54 (Unionsgatan 37), 00014 Helsingfors Universitet
Tfn +358 (0)9-191 24815 (tjänst), +358 (0)9-5055 645 (hem), mobil
+358 (0)50-3385 397 Fax +358 (0)9-191 24832,
e-post:
Jan.Sundberg@helsinki.fi
Referenser
Arendt, Hannah (1990): On Revolution. London: Penguin
Barber, Benjamin (2003): Strong Democracy. Berkely: University
of California Press
Barber, Benjamin (1999a): En plats för kommers eller en plats
för oss?
I Amnå, Erik (red.), IT i demokratins tjänst: Stockholm: SOU 117
Barber, Benjamin (1999b): A Place for Us. NewYork: Hill and Wang
Kjær, Ulrik och Mouritzen, Poul Erik red. (2003):
Kommunstørrelse og lokalt demokrati. Odense:Syddansk
Universitetsforlag
RoHit (2004): Tidning för Rosala och Hitis med omnejd. Rosala:
Rosala Byaråd
Skärgårdsprogrammet 2003-2006. (2002): Öar, hav, sjöar. älvar
och strandzoner som faktorer i regionpolitiken. Helsingfors:
Inrikesministeriets publikation 2.
|