Tidskriften Skärgård
Årgång 29 Nr 1 / 2006
Tema: Skärgårdens nya konstellationer
Växelverkan skärgård – stad ett framtidskoncept
för Åboland?
TEXT: KJELL ANDERSSON
Medan diskussionen i Finland hittills i stor
utsträckning handlat om hur landsbygden, inklusive skärgården, skall
kunna stimuleras och åtminstone i någon mån följa urbana centra i
samhälls- och ekonomisk utveckling, har diskussionen i många
tättbefolkade delar av Europa en helt annan inriktning.
Frågan är här hur det tryck som råder mot de storstadsnära
landsbygdsområdena skall kunna mildras, eller utnyttjas på ett
positivt sätt. Exempelvis har de kravaller i Frankrike som vi
bevittnade hösten 2005 en nära anknytning till den här frågan;
invandrarna har fösts ihop i ”nya städer” i storstädernas
näromgivning, men är samtidigt utestängda från den omgivande
landsbygden där privilegierade grupper försöker monopolisera en
”grön” och trygg boendemiljö.
I Nederländerna som till ytan är ett litet land är situationen
minst lika dramatisk, i och med att de sista öppna fälten hotas att
bli belagda med betong i de stora städernas närområden (Rotterdam,
Haag, Amsterdam). Den på många håll prekära situationen har bl a
lett till ett flertal initiativ på EU-nivå: Politiker och tjänstemän
försöker angripa frågan, men framför allt har ett omfattande
forskningsarbete startats för att belysa frågan och för att försöka
finna modeller för hur det urbana trycket mot städernas närområden
skall kunna regleras och i möjligaste mån vändas till någonting
positivt. På vissa håll menar man t o m att det här är en av
nyckelfrågorna beträffande Europas framtid och förmåga att kunna
fungera som modell i ett globalt perspektiv. Som jag i denna artikel
skall försöka visa, berör frågan kanske något överraskande i allra
högsta grad också Åboland och skärgården.
FORSKNINGSPROJEKTET RURBAN (BUILDING NEW
RELATIONSHIPS IN RURAL AREAS UNDER URBAN PRESSURE)
ansluter sig centralt till problematiken ovan. Projektet som
finansierats av EU för perioden 2003-2005, har som syfte att bidra
till att aktörer på landsbygden kan utveckla nya näringar och få
kompensation för ”fria nyttigheter” genom bättre och nya typer av
samspel med urbana centra. Projektet ser alltså snarare det urbana
trycket som en möjlighet än som ett hot, även om hotbilderna så att
säga motiverar projektet. De länder som deltagit i projektet är
Finland, Frankrike, Nederländerna, Spanien och Ungern. Projektet har
koordinerats från Nederländerna. Svenska social- och
kommunalhögskolan vid Helsingfors universitet har deltagit i
projektet som finländsk partner. Till arbetsgruppen hör Kjell
Andersson, Erland Eklund och Minna Lehtola.
RURBAN-projektets grundstruktur har varit följande. Två regioner
i respektive länder har utvalts som fallstudieobjekt: en region i
närheten av en storstad (kallad M- eller metropolregion) och en
region i ett kustområde med ett påtagligt tryck från turister och
fritidsbefolkning (T- eller turistregion). I Finland har Helsingfors
närområde och speciellt kommunerna Kyrkslätt och Nurmijärvi utvalts
som s k M-regioner medan Åboland på motsvarande sätt fått
representera T-regionen. T-regioner i övrigt har varit Balaton
(Ungern), Normandiekusten (Frankrike), Marina Alta mellan Valencia
och Alicante (Spanien) samt deltaregionen mellan Haag-Rotterdam och
Belgien i Nederländerna.
DE OLIKA REGIONERNA har
studerats i fem olika faser, eller i s k arbetspaket:
1) en kartläggning av den samhälleliga strukturen och
relationerna mellan stad-land/urbant tryck,
2) konsumenterna av varor och tjänster i området,
3) brobyggare (intermediate actors) mellan det rurala och det
urbana som kan knyta samman och bl a utveckla marknader,
4) producenter av varor och tjänster samt
5) olika möjligheter att förbättra relationen stad-land i
respektive område.
Varje forskningsteam har jämfört sina M- och T-regioner. Men den
analytiska tyngdpunkten inom varje arbetspaket har ändå legat vid en
jämförande analys som omfattat alla länder och regioner. Varje team
har ansvarat för en sådan analys, liksom för det metodologiska
upplägget inom arbetspaketet ifråga. För Finlands del har det
handlat om arbetspaket 4, Producenter. Den komparativa analysen
finns i sin helhet publicerad i en engelskspråkig rapport (Andersson
2005).
ETT KÄNNETECKEN FÖR RURBAN-projektet
har varit att det byggt på få ”färdiga” utgångspunkter, och en
relativt vag anknytning till etablerad samhällsvetenskaplig teori. I
stället har syftet varit att sondera nya problemfält. Att koppla
samman forskningsområden och diskussioner som hittills varit rätt
åtskilda och att induktivt från grunden bygga upp ny kunskap. Det är
också mot bakgrunden av detta som man bör se projektets huvudsakliga
metod: intervjuer. Över 130 längre intervjuer med samhälleliga
aktörer och experter har gjorts i varje land, i huvudsak jämnt
fördelade över regioner och arbetspaket. Dessa intervjuer har inte
heller tjänat bara ett traditionellt syfte, att ge forskaren
information. De har också informerat de intervjuade om projektet,
skapat nya nätverk och kontakter, och till vissa delar skapat en
interaktion mellan forskning och fält som lever vidare i nya
processer efter det att RURBAN formellt avslutats.
Bland de övergripande resultaten inom RURBAN-projektet kan
konstateras att ett påfallande urbant tryck mot rurala områden
föreligger i den nederländska M-regionen tätt intill Haag och
Rotterdam, i båda de spanska regionerna (M-regionen gränsar till
Valencia), samt i Ungerns M-region, Budapests närområden. Orsakerna
till trycket varierar dock: I Nederländerna är det helt enkelt brist
på utrymme, i Spanien är det dels den ekonomiska tillväxten och dels
den för denna viktiga ”invasionen” av framför allt pensionärer från
länderna i Nord- och Mellaneuropa som orsakar en svårreglerad
byggboom. I Ungern är det planeringssystemens kollaps och den
ekonomiska omstruktureringen efter kommunismens fall, som är främsta
orsaken till att en oreglerad suburbanisering äger rum.
BETRÄFFANDE SAMHÄLLELIG
reglering befinner sig Holland och Frankrike i en kategori för sig.
Båda länderna har, med tanke på den efterfrågan på mark som finns,
effektiva system för att förhindra en okontrollerad stadstillväxt. I
Frankrikes fall rör det sig, åtminstone nära Paris, om koalitioner
mellan politiskt starka grupper som på det här sättet ”reserverar”
områden för sig själva och utestänger andra. I fallet Nederländerna
härrör planeringsapparaten i stor utsträckning från den nödvändiga
vattenregleringen och de system som byggts upp för att kontrollera
denna; ett felaktigt ingrepp i terrängen kan här få helt ödesdigra
konsekvenser. I både Finland, Spanien och Ungern finns, om man ser
till faktisk funktion, lösa planerings- och regleringssystem.
Bakgrunden till dessa varierar dock starkt. Från Finlands
traditionellt ”fria bonde” och hithörande politiska överbyggnad till
Ungerns post-socialistiska laissez-faire system.
Beträffande ett ”utnyttjande” av det urbana trycket och
utvecklandet av nya varor och tjänster på landsbygden anknutna till
urban efterfrågan - som är RURBANS främsta fokuseringspunkt - är
projektets resultat ytligt sett ganska magert. I de flesta regioner
är en ny ekonomi baserad på fritid och turism endast i sin linda, d
v s lokala och regionala produkter såsom mat och hantverk.
Å andra sidan pågår i de flesta regioner processer, ur vilka en
ny ekonomi kan växa fram. Problemet är bara att de nya ekonomiska
aktivisterna undandrar sig traditionell statistik. Denna bygger på
uppfattningar om arbetsmarknaden som uppdelad i klart avgränsbara
sektorer, heltidsanställningar etc eller en ekonomisk organisation
som bland samhällsvetare kallats ”Fordism”. Sålunda kan man
konstatera att det urbana trycket i betydande utsträckning är ett
”grönt” sådant; det är i främsta hand den välutbildade medelklassen
som söker sig ut till landsbygden och dess trygga och lugna miljö.
Å ena sidan registrerar entreprenörer på landsbygden denna nya
och köpstarka grupp och dess behov. Å andra sidan blir många
”nyrurala” själva på växlande tids- och annan basis entreprenörer i
denna nya senmoderna ekonomi. En ekonomi som kretsar kring
landskaps- och omgivningsvård, hushållstjänster, hobbyn som ridning,
mat och hantverk, fester och festivaler, naturtjänster och
naturturism och så vidare.
I DE FLESTA FALL HAR dessa
nya verksamheter svårt att få volym och skapa sin kritiska massa. Å
andra sidan är potentialen, speciellt nära storstäder, ofta enorm
och ett ”genombrott” för marknaden kan få större konsekvenser än vad
de flesta tror. Sålunda konstaterade holländaren Jan Pieter Lokker,
bl a medlem i EU:s regionkommitté, vid ett RURBAN-möte i Bryssel i
oktober 2005 helt frankt att det urbana trycket mot landsbygden
framför allt har en potential och att de möjligheter som här finns
bör tas ad notam i EU:s utvecklingspolitik.
Beträffande en faktisk ny ekonomi ligger Åboland nära nog i täten
bland de regioner som undersökts inom RURBAN-projektet. I fallet
Åboland är ”mätproblemet” speciellt stort eftersom de flesta som är
engagerade inom turism- och fritidsekonomin i regionen verkar på
någon form av deltids- eller bisysslebasis. Det rör sig om
studerande och andra säsongarbetare, mångsysslande entreprenörer,
jordbrukare, sjömän etc. Å andra sidan kan man i intervjuer lätt
konstatera att ”det nya mångsyssleriet” är det cement som håller
ihop både ekonomin i smått och samhällslivet i stort. Utan turism-
och fritidssektorn skulle förutsättningarna i skärgården vara helt
annorlunda än vad de är idag. Speciellt tydligt märks det här i
utvecklingspolitiken: sedan 1990-talet har turism- och
fritidsekonomin varit en dominerande diskurs i alla
utvecklingsprogram. (Lindberg 2003). Det här har, för att peka på
två viktiga aspekter, styrt en stor del av de utvecklingspolitiska
medlen och ansträngningarna till den här nya sektorn. Samtidigt har
också i mera abstrakt mening investeringarna kanaliserats ”i
framtiden” till denna sektor, och mer eller mindre omöjliggjort
andra scenarier. Utöver den lite diffusa karaktären hos den nya
ekonomin i Åboland måste man också konstatera att det i regionen
finns flera professionella operatörer som länge arbetat målmedvetet
för att utveckla en turism- och fritidsnäring här och som också på
ett avgörande sätt bidragit till regionens marknadsföring.
VAD GÄLLER ANDRA REGIONER kan
man konstatera att Balatonområdet i Ungern har en gammal turistisk
ekonomi. Den socialistiska epoken är välkänd, med Balaton bl a som
en mötesplats för öst- och västtyskar. Ett besök i området ger dock
vittnesbörd om att ”turismen” har betydligt äldre anor än så, och
att vi här rör oss i en kulturbygd, ett gammalt fritidslandskap med
bl a hälso- och kulturturism, som exempelvis Åboland inte kan
matcha. I dag är dock området inne i en övergångsfas från den gamla
”socialistiska” turistekonomin till en uppdaterad sådan och utgången
av omorienteringsarbetet är svår att förutsäga. T ex har den grunda,
”leriga”, Balatonsjön svårt att konkurrera med turistorter vid
Medelhavet. En region som däremot är synnerligen dynamisk är Marina
Alta en bit ifrån spanska Medelhavskusten. Ett ”andra hem” för
företrädelsevis äldre nord- och mellaneuropéer växer upp som svampar
ur jorden längs kullarna och de vegetationstäckta
bergssluttningarna. Det här kunde skapa förutsättningar för en
positiv utveckling eftersom de nya invånarna också här hyser
intresse för natur och kultur, liksom de har betydande behov av
hushållstjänster. Tillsvidare har dock exploateringen i sig, med bl
a tomtförsäljning och byggnadsarbete dominerat, medan det finns få
visioner och initiativ gällande en ”ekonomi efteråt” på en mera
stabil basis. Situationen kompliceras här också av att inflyttarna
till största delen är utlänningar, med annat språk, kultur, och
betydligt större ekonomiska resurser än lokalbefolkningen. Tendensen
är närmast att det växer fram helt nya ”byar” parallellt med de
gamla spanska bosättningarna och att interaktionen mellan de spanska
och nybyggarsamhällena är ganska minimal.
FÖR ATT ÅTERGÅ till Åboland
baserar sig den nya ekonomin, eller kanske snarare förutsättningarna
för den, på i huvudsak två pelare: fritidsbefolkningen och den
rörliga turismen. Beträffande fritidsbefolkningen daterar sig denna
tillbaka till 1950- och 1960-talen och den påtagliga ökning av
antalet sommarstugor och fritidshus som redan då skedde. Senare har
antalet fritidshus på många håll ännu ökat flerfalt, och i
strandzonerna representerar stugorna klart ett ”urbant tryck” i
enlighet med RURBANs perspektiv. Trots det är det få, undantaget
naturskyddsrörelsen och vissa planerare, som velat se
fritidsbebyggelsen i ett sådant ljus. Orsaken till detta är att
fritidshuset i Finland representerar en typisk ”backstage-”, d v s
ett område som människor anses ha rätt att hålla som privat, och
skyddat från det offentliga.
FRITIDSBEFOLKNINGEN är
emellertid sedan länge erkända som centrala konsumenter i
skärgården, liksom i andra stugtäta glesbygdsområden. I själva
verket skulle de flesta butiker i ytterskärgården få slå igen om
fritidsbefolkningen försvann. I skärgården har också
fritidsbefolkningens betydelse som social resurs och stimulans
betonats, liksom deras politiska roll. Fritidsbefolkningen utgör en
direkt koppling till samhällets centra, liksom många av dem faktiskt
också har politiskt inflytande och god samhällelig position. De här
faktorerna sammantaget har fått speciellt den statliga
skärgårdsdelegationen att sedan 1990-talet uttryckligen fokusera på
fritidsbefolkningen och via kampanjer försöka få folk att tillbringa
mer tid ute i fritidsregionerna: Att pendla från dessa in till
arbetsplatserna, att förbättra stugorna och göra dem till ett ”andra
hem”, att anlita mer lokal service etc. De här ansträngningarna är i
själva verket centrala ur ett RURBAN-perspektiv och vi får därför
anledning att återkomma till dem. En omtvistad effekt av
”fritidstrycket” är däremot den våldsamma stegring av värdet på mark
som speciellt i ett längre perspektiv skett; vissa menar att den
skapat värden av oanade mått i skärgården medan andra menar att det
främst är ”utsocknes” som dragit nytta av prishöjningarna.
Den rörliga turismen har i någon mån samma plattform och effekter
som fritidsbosättningen, men samtidigt följer den ändå i huvudsak en
annan logik och skapar andra ekonomiska nischer än
fritidsbefolkningen. För det första kan turisterna uppdelas i dels
båtturister och dels landsvägsbundna sådana. Båtturismen har till
den del den gäller seglare en historia som sträcker sig minst lika
långt tillbaka i tiden som stugorna. Länge höll sig dock seglarna
ute i farlederna och på fjärdarna och den service som skärgårdsborna
erbjöd dem var minimal. Först under de 2-3 senaste decennierna har
”gästhamn” blivit ett allmänt begrepp och med det också det rätt så
omfattande servicepaket som vi i dag förknippar med dessa hamnar. I
takt med att gästhamnsnätet byggts ut har också fritidsbåtflottan
diversifierats och omfattar idag både segelbåtar och motorbåtar,
från de enklaste och billigaste typerna till de dyraste
specialdesignade modefarkosterna. I samband med detta har också den
en gång så exklusiva båtturismens sociala bas breddats.
LANDSVÄGSTURISMEN ÄR DELS en
funktion av det allmänt ökade välståndet, den ökade fritiden och den
växande bilparken i Finland. Dels hänger den samman med väg- och
färjnätets utbyggnad vilken under efterkrigstiden i varierande takt
kontinuerligt pågått. De bilburna landsvägsturisterna är mera
typiska ”konsumenter” än båtturisterna, vilka åtminstone tidigare
mer påminde om stugbefolkningen. Landsvägsturisterna utnyttjar ofta
uthyrningsstugor eller annan form av inackordering, restauranger,
kiosker etc. På grund av sin rörlighet är bilturister också lämpliga
festivalbesökare, liksom de frekventerar museer, marknader,
hantverksbutiker m m. Då man granskar dagens utbud av varor och
tjänster, som just är stugbyar, restauranger, tillställningar och
lokala produkter, framstår landsvägsturisten därför som en
typkonsument. Samtidigt måste man dock här konstatera att skärgården
ser väsentligt annorlunda ut beroende på zon: i ytterskärgården med
små landavstånd och det mest förlagt till hamnarna eller deras
närhet, dominerar båtturismen; på de större öarna med goda väg- och
färjförbindelser spelar landsvägs och bilturismen en helt annan
roll.
I ÅBOLAND når
”produktifieringen”, dvs försöken att kommersiellt ”paketera” och
utnyttja det som skärgården har att erbjuda, betydligt djupare än
vad beskrivningen ovan ger vid handen.
Projektet ”Skärgårdssmak” framstår här, också i ett europeiskt
perspektiv, som en strävan i frontlinjen för en ny ekonomi av
RURBAN-typ. Projektet omfattar Åbolands, Ålands och Stockholms
skärgårdar. Dels syftar det till att utveckla till skärgården
anknuten mat och liknande produkter, dels att koppla dem till en
senmodern ”gourmandkultur” och dels att intensivt marknadsföra
konceptet till besökare i regionerna.
Skärgårdssmak har också potentialen att vidga ”den regionala
marknaden” till en nordisk eller kanske europeisk sådan. Ännu har
man inte tagit steget ut åt det hållet då man framför allt fäst
Skärgårdssmak -”brandet” vid regionala restauranger.
Ett annat projekt som också har en bärvidd som väckt intresse
utanför regionen är Skärgårdens Ringväg. Dels sprider ringvägen
besökare till en maximalt stor del av skärgårdsregionen, dels
fungerar ringvägen som ett ”brand” och dels skapas nya nätverk och
samarbetsmönster, inte minst mellan offentliga och privata aktörer.
BROBYGGARE MELLAN landsbygden
och städerna har som nämnts varit ett av arbetspaketen i
RURBAN-projektet, och man kan konstatera att dessa brobyggare för
Åbolands del spelat en stor roll. Ett annat faktum är att
brobyggarna i Åboland i mycket hög utsträckning varit offentliga
institutioner, vilket inte på samma sätt varit fallet i andra
regioner i RURBAN-projektet. Sett ur ett historiskt perspektiv har
den statliga skärgårdsdelegationen varit den kanske viktigaste
brobyggaren, med bl a skärgårdslagen som ett konkret resultat av sin
verksamhet. Under tiden för lagens tillkomsts handlade relationerna
skärgården-centrum dock inte i så hög grad om den nya ekonomi som
ovan berörts, även om turismen var ett viktigt tema redan på
1970-talet. Då diskuterade man framförallt kommunikationerna,
välfärdstjänsterna och arbetsplatserna i allmänhet. Turismen och
fritidsekonomin kom upp på agendan som ett dominerande tema först i
slutet av 1980-talet och början av 1990-talet, när ett EU-medlemskap
redan började föregripas. De institutioner som drev denna fråga kom
därför att bli lite andra än den klassiska skärgårdsdelegationen.
Som nämnts kom dock denna att speciellt fokusera sig på en fråga,
nämligen fritidsbefolkningen.
I och med EU medlemskapet, och anslutningen till
strukturfonderna, och förberedelsen av denna anslutning, blev
strävandena att utveckla en ny på fritid och turism baserad ekonomi
i skärgården. Framför allt blev det en domän för de institutioner
och strukturer som skapades just med tanke på EU-anslutningen:
landskapsförbund, samarbetsgrupper i anslutning till
strukturfondernas målområden, LEADER och INTERREG grupper etc. Lite
senare tillkom också den delvis omdebatterade organisationen,
TE-centralen.
DELS KAN MAN SLÅ FAST att
EU-anslutningen skapade en ”opportunitetsstruktur” för den nya
skärgårdsekonomi som ovan berörts och som starkt artikulerades via
den. För detta talar bl a de ”små projektens” princip som finns
inbyggd i EU strukturerna och också det faktum att de nya organen
behövde inmuta ”sina områden” och få egna frågor att driva. De nya
organen kom också genom sin partnerskapsprincip att befrämja en
interaktion mellan olika grupper och intressen, en interaktion som
enligt RURBAN-projektets tankevärld är central för utvecklandet av
en ny ekonomi i landsbygdsområden under urbant tryck. Samtidigt
tycks de organisatoriska reformerna under 1990-talet också ha
framkallat något av ett kaos. Ett flertal parallella verksamheter
och överlappningar verkade i och kring Åboland, vilka kanske t o m
försvårade en interaktion mellan olika relevanta intressen.
I det här fallet är kanske Region Åboland, i den mån den
representerar en stark regional aktör som kan samordna olika
intressen, ett steg i rätt riktning och en möjlighet att utveckla en
mera pregnant skärgård-omvärld relation i Åboland. Genom att Region
Åboland kombinerar både turism och interna utvecklingsfrågor har den
faktiskt möjlighet att bli något av en mönsterorganisation i den
rural-urbana integrering som RURBAN-projektet fokuserat, och
studerat i de olika europeiska sammanhangen.
BETRÄFFANDE framtiden står
Åboland inför stora utmaningar. Om man skall leva på en ny ekonomi
av turism och fritidstyp är den fortsättningsvis korta säsongen en
trång flaskhals och ett stort dilemma. Det förekommer sportfiske
”off season”, det har gjorts försök med äventyrsturism vintertid,
jul- och nyårshelger har utnyttjas, och inte minst förekommer en
konferens- och företagsturism året runt. Men fortfarande saknas det
koncept som på ett avgörande sätt skulle förlänga säsongen och
engagera fler än vissa specialiserade entreprenörer. Ett ännu större
problem kan eutrofieringen utgöra, speciellt om den förvärras. Redan
nu rynkar utländska besökare på näsan åt det grumliga vatten som vi
själva tycker är rätt acceptabelt. Det finns dock för Åbolands del,
liksom för andra europeiska regioners del, en betydande potential i
själva det tryck och i de problem som finns. Här skall jag
avslutningsvis skissera upp några möjligheter som på olika sätt
knyter samman de frågeställningar som ovan berörts.
ETT AV DE MEST INTRESSANTA
initiativ som tagits under de senaste åren är skärgårdsdelegations
förslag om, och mall för, kommissioner på kommunnivå med
representanter både för kommunen och stugägarna/fritidsbefolkningen.
En idé som också förverkligats i ett antal kommuner. Konceptet borde
dock utvecklas vidare och bli en välfungerande mötesplats för fast
bosatta och fritidsbosatta. På det här sättet kunde olika gemensamma
angelägenheter av regleringstyp skötas, och de nu så talrika
NIMBY-konflikterna mildras eller undvikas. Fritidsbefolkningen kunde
bli ”associerade medlemmar” i den kommunala demokratin och på sikt
bidra till ett ”deltidskommunmedlemskap” innefattande också nya
modeller för skattefördelning mellan kommuner och stat. En ökad
interaktion som också skulle få ekonomiska konsekvenser och
förstärka ”fritidsekonomin”. Genom ett arrangemang av den här typen
kunde Finland faktiskt gå i bräschen för en ny typ av invånare som
inte har en hemort utan flera hemorter samtidigt, vilket många
senmoderna människor de facto har. En uppfattning som bl a den
belgiske landsbygdssociologen Marc Mormont (1990) gett uttryck för.
ETT ANNAT EMBRYO till
någonting nytt i Åboland är UNESCO:s MAB-programs s k biosfärområde
vilket existerat sedan 1994. Biosfärområdet har hittills skötts på
projektbasis och bl a medverkat i olika forsknings-,
utvecklingspolitiska och miljöadministrativa nätverk, men dess
potential kunde vara betydligt större. Dels är tanken att
biosfärområdena skall sammanjämka samhällelig verksamhet med naturen
och ekosystemet. Skärgårdshavets biosfärområde kunde därför fylla en
central funktion i den diskussion som förts i Åboland, och förs
mellan fast bosatta, fritidsbosatta och myndigheter om fiskodling,
vindkraft, Natura 2000 etc. En ännu viktigare roll kunde området
spela vad gäller Skärgårdshavets eutrofiering. Här kunde framför
allt olika forsknings- och utvecklingsansträngningar koordineras av
en ”neutral” instans med en global legitimitet. Som en biprodukt
skulle en intensifierad forskningsverksamhet i området generera för
skärgården avsevärda ekonomiska ringverkningar. Det här förutsätter
förstås en helt annan ekonomisk bas än den ytterst knapphändiga som
området tidvis dragits med. De summor som skulle krävas är ändå en
droppe i havet jämfört med vad en ekokatastrof i Östersjön kostar!
ETT ANNAT KONCEPT som
förtjänar vidareutveckling är ”varumärket” Skärgårdssmak. Begreppet
är numera väl etablerat men samtidigt vacklar själva projektet i och
med att det inte har någon automatisk ekonomisk logik. Någon måste
betala för att upprätthålla det hela och många företagare har
säkert, utgående från sina begränsade ekonomiska resurser, anledning
att betvivla om detta lönar sig. Å ena sidan kan Skärgårdssmak ses
som en ”märkning” i vilken man kan inlägga ett flertal värden, inte
minst miljömässiga sådana och därmed styra lokal
livsmedelsproduktion i en gynnsam riktning. Å andra sidan skapas
genom ”brandets” gourmetanknytningar en kopplig mellan senmodern
högkultur och skärgården, en koppling vilken kan ge upphov till
intressanta hybrider och som i hög grad överensstämmer med de
visioner som RURBAN-projektet närt. Ytterligare innebär ”brandet” en
effektiv marknadsföring samtidigt som det vid en viss modifiering
har potential att ”vidga den regionala marknaden” till att omfatta
också Norden eller en ännu större region och också sprida
efterfrågan över hela året.
DEN SISTA av de möjligheter
som jag här tänker ta upp, samtliga nämns i RURBANS slutrapport, är
Skärgårdens Ringväg. I främsta hand är detta kanske ett
tillgänglighetsprojekt. Det öppnar skärgården för urbana
konsumenter. I andra hand är det ett marknadsföringsprojekt. I
tredje hand är det också ett samarbets- och interaktionsprojekt.
Dels mellan olika offentliga aktörer och offentliga och privata
aktörer, dels skärgården och den (urbana) omgivningen. Många vittnar
om den betydelse ringvägen haft för skärgården, och ett bevis så
gott som något för detta är ju de nya, mindre och kompletterande
ringvägar som projektet sedan starten gett upphov till. Ett
illavarslande tecken i sammanhanget är uppgifterna om att projektets
primus motor, Sjöfartsdistriktet, på propåer från andra aktörer om
att trygga projektet också i framtiden, säger sig vara ointresserad
av att driva ett turistiskt projekt. I stället ser de som sin
uppgift att tjäna den bofasta befolkningen
(http://www.varsinais-suomi.fi 21.11.2005). Låt oss för Åbolands
skull hoppas att detta är en slumpmässig hostning i det
integrationsmaskineri som under de senaste decennierna präglat
regionen.
Kjell Andersson är forskare vid Svenska social- och
kommunalhögskolan vid Helsingfors Universitet. Pb 16, 00014
Helsingfors Universitet. Tfn 09-191 28400, e-post:
kjell.andersson@helsinki.fi
Litteratur
Andersson, Kjell (2005), Producers of rural goods and
services in five European countries: a comparative analysis of
rural regions under urban pressure. Swedish School of Social
Science, University of Helsinki, SSKH Skrifter 20. Helsinki.
Lindberg, M. (2003), Sommarparadiset Saverkeit – om
territoriella aktörer och utveckling på en plats. University of
Helsinki, Helsinki.
Mormont, Marc (1990), Who is rural? Or, how to be rural:
towards a sociology of the rural. Pp. 21-44 in Rural
Restructuring. Global Processes and their Responses, eds. Terry
Marsden et al.. David Fulton Publishers, London.
http://www.varsinais-suomi.fi
http://www.rural-urban.org
|