Tidskriften Skärgård
Årgång 28 Nr 4 / 2005
Tema: Landskap i förändring
Muminfyr i blåsten - eller kampen om Söderskär
Text: Thomas Rosenberg
I ”Pappan och havet”, en av Tove Janssons mest
älskade böcker, beger sig muminpappan med sin familj ut till den
hemlighetsfulla Ön, långt ute i havet. Där finns en fyr som
muminpappan har talat om hela sommaren, och där han vill att hela
familjen skall bo. När man äntligen kommer fram visar sig fyren vara
släckt och fyrvaktaren försvunnen. Men efter många förvecklingar,
äventyr och farligheter avslutas boken med att den folkskygge
fyrvaktaren dyker upp, och fyren blir åter tänd.
Tänk er att denna fyr skulle existera i verkligheten, och
dessutom relativt nära Klovharun, Tove Janssons paradis utanför
Pellinge i Borgå skärgård. Och tänk er också att den befinner sig på
bara ca 25 km:s avstånd från Salutorget i Helsingfors. Vilken
turistattraktion, eller hur? Faktum är att fyren existerar. Den
heter Söderskär och har dessutom, åtminstone delvis, fungerat som en
förebild för just fyren i Tove Janssons bok. Men inte bara det; den
håller faktiskt också på att utvecklas till en turistsevärdhet, om
inte i muminpappans anda så åtminstone med tanke på att den unika
miljön finns på överkomligt avstånd från Helsingfors centrum. Med
lite pengar och en snabb farkost kan man nämligen göra ett besök av
och an över en längre lunch. Som gjort, med andra ord, för firmor
med sinne och resurser för det extraordinära, eller för annorlunda
födelsedagsbjudningar och bröllop!
PROBLEMET ÄR BARA att fyren
råkar befinna sig mitt i ett känsligt fågelskyddsområde, dvs
Söderskärs arkipelag söderom Pörtö, skyddat av både naturskyddslagen
och Natura-direktiv, vilket kraftigt begränsar rörelsefriheten,
speciellt under sommaren. Dessutom försiggår här sedan mycket länge
en högklassig viltforskning, med betoning på sjöfågelstammen – en
forskning som tack vare sina unikt långa tidsserier är av
internationell betydelse. En verksamhet som svårligen låter sig
förenas med stora turistströmmar. Samtidigt utgör byggnadsbeståndet
på de två huvudöarna, Mattlandet och Bastulandet, en välbevarad
helhet av stort byggnads- och kulturhistoriskt värde. De två öarna
förenas därtill av en ca 60 m lång hängbro, ett karaktäristiskt
landmärke som är spännande inte minst för unga besökare. Förutom
fyren från 1862, belägen på Mattlandet, finns här gamla
fyrvaktarbostäder, lotsbostäder o a som hör ihop med öarnas långa
historia som viktig utpost i både krig och fred, vid inloppet till
Helsingfors och Borgå. Museiverket är därför angeläget om att den
historiskt unika miljön inte förfaller. Ägaren, dvs statsmakten och
dess fastighetsbolag Senaattikiinteistöt, har emellertid vare sig
resurser eller ambition att stå för de nödvändiga kostnaderna utan
överlåter skötseln åt villiga företagare.
DÄR I ETT NÖTSKAL konturerna
till den konflikt som seglat upp kring Söderskärs fyr och de två
entusiaster som tagit sig an uppgiften att rusta upp fyren. Mot
varandra står å ena sidan naturskyddet och den viltforskning som
bedrivs på öarna och å andra sidan bevarandet av den historiskt
viktiga miljön, och samtidigt hålla den tillgänglig också för
utomstående, framför allt den lokalbefolkning som av tradition
brukat besöka öarna, antingen i utfärdssyfte eller för jakt och
fiske. Kockarna i den aktuella soppan är i själva verket många,
vilket bidragit till att ingen vill ta det övergripande ansvaret:
miljöministeriet, miljöcentralen (i Nyland), Museiverket,
Sjöfartsverket, statens fastighetsbolag Senaattikiinteistöt och
Kapiteeli, Vilt- och fiskeriforskningsinstitutet, Borgå stad,
Pörtö-Bodö delägarlag samt fyrägarna själva, dvs Söderskär Majakka
Oy. Att notera är också att antalet medlemmar i delägarlaget (dvs
vatten- och/eller markägarna) är mycket stort, vilket ytterligare
försvårar försöken att nå enighet (se faktarutan). Jag skall här
försöka redogöra för de olika turerna i fallet, och också föreslå en
modell för hur man kunde lösa konflikten. Mitt eget motiv? Jag är
ingen direkt part i målet, men är sedan barnsben sommarbosatt i
trakten och har besökt Söderskär nästan varje sommar. Jag har
dessutom i min ungdom (då jag var aktiv fågelskådare) bott i en av
fyrvaktarbostäderna under den arktiska flyttningen. Bilderna i den
här artikeln är tagna i samband med en utflykt till Söderskär den
30.5.2005, med en delegation bestående av de olika parterna i
konflikten.
MEN LÅT OSS REKAPITULERA det
hela. Problemen uppstod, kunde man säga, då statsmakten frånsade sig
ansvaret för fyren på Söderskär, eftersom Sjöfartsverket inte längre
hade någon användning för den. Att hålla en gammal fyr i skick är ju
långtifrån billigt. Ändå är det förvånande att man från statsmaktens
sida, via sitt fastighetsbolag, så lättvindigt låter sälja fyren åt
två unga företagare som av allt att döma inte hade någon större
respekt för rådande skyddsbestämmelser. De var ju ändå helt medvetna
om att de köpte en fyr på ett område där rörelsefriheten var så
begränsad att de egentligen inte kan bedriva någon turistverksamhet,
vilket är förutsättningen för att de skall ha råd att restaurera
fyren - vilket i sin tur var villkoret för försäljningen och det
arrendekontrakt på 40 år som ingicks (eftersom fyren står på
statsägd mark).
SÅ SNART ISARNA hade gått
våren 2004 skred de nya ägarna emellertid snabbt till verket, och
inledde renoveringsarbetet redan innan man hade rätt att röra sig på
området. En ansökan därom skickades till miljöcentralen i april, som
vidarebefordrade ärendet till ministeriet. Det hela gick sedan
raskt, och i slutet av maj kom ministeriets välsignelse i form av
ett undantagstillstånd (jfr faktarutan). Men då var den akuta
konflikten redan ett faktum eftersom verksamheten var i full gång,
och några av de ejdrar som ingår i Vilt- och
fiskeriforskningsinstitutets (VFFI) långvariga forskningsprojekt
hade övergett sina bon.
VAD SOM FICK ministeriet att
vara så generöst är svårt att säga, men därtill bidrog uppenbarligen
flera faktorer. En är sannolikt att de nya ägarna i själva verket
visade sig ha rätt starka kort på hand, eftersom det ursprungliga
skyddsbeslutet från 1930 är så pass allmänt formulerat att de
rådande skyddsbestämmelserna kunde ifrågasättas. Ministeriets
tjänstemän var alltså delvis ställda mot väggen. En annan orsak är
att Museiverket (eller åtminstone några av dess ledande tjänstemän)
av allt att döma aktivt har medverkat till en lösning som ligger i
både dess eget och fyrföretagets intresse, dvs att bevara den
byggnadshistoriska miljön. En tredje orsak är att de övriga
inblandade parterna inom miljöförvaltningen tydligen varken vågade,
ville eller kunde ingripa eftersom saken togs om hand på högre nivå
och de lägre förvaltningsorgan därmed var ”utspelade”, dvs
miljöcentralen på länsnivå och miljömyndigheterna på den kommunala
nivån, i det här fallet Borgå. Överinspektör Ilpo Huolman på Nylands
miljöcentral medger t ex i Hbl 22.8.2004 att miljöministeriet hade
gått fyrägarna mycket mer till mötes än miljöcentralen skulle ha
gjort.
SÖDERSKÄR SAKNAR
fortfarande en skötselplan, vilket området i egenskap av
Natura-område borde ha. Det ankommer uttryckligen på Nylands
miljöcentral att uppgöra en sådan, men där är man tydligen
fortfarande handlingsförlamad av att hela ärendet har omhändertagits
av ministeriet. Av betydelse är också att den part som länge stått
för både skötseln av byggnaderna och övervakningen av den sommartid
ofta livliga båttrafiken, dvs Vilt- och fiskeriforskningsinstitutet
(VFFI), tydligen inte haft något att säga till om. Det gäller inte
minst dess långvarige forskare Martti Hario; den hustomte Söderskär
vi mer än någon annan har att tacka för att området fortfarande är
så välbevarat (f ö en person inte helt olik den fiskare/fyrvaktare
som förekommer i Tove Janssons bok!). Tvärtom förefaller man enbart
att vänta på att VFFI:s hyresavtal går ut år 2007, samt Harios
förestående pensionering. Märkligt är också att Hario, och den
övervakning han och hans kolleger bedriver på Söderskär, inte har
fått något officiellt stöd av vare sig VFFI:s ledning eller
miljömyndigheterna.
ÄVEN OM FYRFÖRETAGARNA enligt
egen utsago ingenting har emot att också fåglarna och den forskning
som bedrivs på öarna får en fortsatt fristad är deras intressen ändå
helt klart på annat håll. De har ju givit sig i kast med uppgiften
att renovera fyren med lika stor entusiasm som deras medhavda
kapital är blygsamt. För att få tillräckliga inkomster är man därför
tvungen att få tillräcklig volym i verksamheten, både vad gäller
besökare och kringverksamhet av typen prylar och annat. En titt på
deras hemsida ger en viss uppfattning om hur man tänkt utveckla
verksamheten (www.soderskar.fi). Tillsvidare har man koncentrerat
sig på att restaurera själva fyren (förutom det nya utedass man
genast var tvungen att bygga), där man redan berett logi för mindre
grupper, t ex dykarläger. Men det säger sig självt att mer
omfattande verksamhet är omöjlig så länge det saknas inkvartering,
bespisning, mötesutrymmen etc. Därför är det naturligt att man
siktar på att stegvis överta de befintliga byggnaderna, till att
börja med dem kring fyren, dvs fyrmästarens och fyrvaktarens hus
samt en förrådsbyggnad, vilka tillsvidare hyrs av VFFI. Man har
också varit intresserad av att uppföra en ny byggnad på den gamla
husgrund som finns invid fyren, men man får knappast
byggnadstillstånd därtill.
I SINA FÖRESATSER att
småningom ta över byggnaderna, åtminstone på Mattlandet, har
företagarna helt tydligt stöd av museimyndigheterna. I en skiss
gjord av Museiverket föreslås t ex att Mattlandet och dess byggnader
kunde utvecklas till ett sjöinformationscentrum, medan viltforskarna
skulle hänvisas enbart till lotsstugan på Bastulandet. En för
viltforskarna otänkbar lösning eftersom man helt enkelt inte ryms i
den lilla stuga med ett rum och kök som finns på Bastulandet. Man är
alltså beroende också av de utrymmen som finns på Mattlandet.
VILKA
ÄR DÅ de största problemen med det nuvarande
undantagstillståndet (om vi frånser att det enligt ordföranden för
Pörtö-Bodö delägarlag, juristen Kurt-Erik Forsstedt, inte ens håller
för en rättslig prövning, men därom finns det alltså olika
uppfattningar)? Bristerna är närmast tre: för det första att de
angivna tidsgränserna är för generösa, för det andra att
besökargruppernas storlek inte har begränsats och för det tredje att
man överlåtit övervakningen åt företagarna själva – något de själva
medgett att de inte har resurser att klara av, speciellt inte ifråga
om besökare som kommer på egen köl. På miljöministeriet ligger man
dessvärre lågt, och inväntar hellre den utvärdering av det temporära
undantagstillståndet som skall göras hösten 2006 – antagligen i den
fromma förhoppningen att skadorna inte skall visa sig vara alltför
stora. Och risken för det är kanske inte så stor, dels för att
verksamheten vid fyren fortfarande är relativt blygsam, dels (och
framför allt) för att VFFI och Martti Hario fortfarande finns på
plats. De sistnämndas åsikt kommer enligt ministeriet också att väga
tungt i utvärderingen. Men det är ju inte så lite ironiskt, eftersom
det som Hario de facto kommer att utvärdera är effektiviteten i den
övervakning han själv står för, vid sidan av sitt egentliga arbete!
DET VÄRSTA SCENARIOT är
därför att den kommande utvärderingen ger som resultat att inga
nämnvärda skador har skett, vilket legitimerar en permanentning av
undantagstillståndet – och det exakt i samma veva som Söderskär står
inför en ny epok i och med att Hario och med honom kanske hela VFFI
försvinner från öarna, och därmed den övervakning som hittills
funnits. I stället för att medvetet bädda för en dylik utveckling
borde man ju i stället justera de nuvarade direktiven på de
bristfälliga punkterna, speciellt som det inte nämnvärt skulle
inskränka på fyrföretagets verksamhetsförutsättningar. Rucka alltså
på tidsgränserna, begränsa gruppernas storlek, och framför allt: se
till att det finns en för ändamålet avlönad övervakning som
representerar en oberoende part. Alltså en parkvakt. Varifrån
resurserna tas och vilken myndighet som ansvarar är en rent politisk
fråga. Och såvitt jag vet har inte ens företaget självt något emot
åtgärder av detta slag. Så länge man på miljöministeriet tvekar ser
sig lägre instanser uppenbarligen förhindrade att ingripa. En
möjlighet vore kanske att delägarlaget, eller någon annan behörig
part, skulle beivra undantagstillståndet. Bland vatten- och
markägarna är meningarna emellertid delade vilket försvårar ett
samfällt agerande. Däremot är det förvånande att de olika miljö- och
fågelorganisationerna inte skridit till radikalare åtgärder – för av
betydligt mindre orsak har såväl deputationer och besvär som
direktaktioner tidigare igångsatts!
I BRIST PÅ DIREKTA
påtryckningar utifrån har miljöministeriet i stället kunnat ge
uttryck för direkt häpnadsväckande låt-gå mentalitet. Eller vad sägs
om överinspektör Matti Osaras förklaring i Hbl 20.6.2005: ”Vi satte
upp strikta regler för hur besökargrupperna skulle få röra sig på
ön, och när de följs störs inga fåglar. Att allmänheten inte följer
dessa regler kan vi inte göra någonting åt. Inbrott och stölder är
en polissak.” Man tvår alltså sina händer i en situation där man
själv genom alltför generösa bestämmelser åtminstone indirekt har
uppmuntrat till en ökad ström av besökare, utan att anvisa resurser
för den övervakning verksamheten kräver. En stor del av besökarna
kommer ju på egen köl, vilket gör övervakningen svår. Och mera så,
ju kändare fyren blir. Dessutom är hamnen liten, vilket gör att
många båtar redan nu ibland tvingas vända. Och den som en vacker
sommardag kommit så långt ut vänder ogärna tillbaka till fastlandet
utan styr i stället mot något av de närliggande fågelskären. En
trafik som alltså hittills i mån av möjlighet har beivrats av VFFI:s
forskare, med Hario i spetsen. Men vem sköter den uppgiften efter år
2007, ifall viltforskarna tvingas lämna öarna?
HUR SKALL MAN DÅ LÖSA
konflikten? Med tanke på närheten till Helsingfors har företagarna
många trumfkort på hand, jämfört t ex med dem som skall få ekonomin
på Bengtskär i balans. Men det är samtidigt också det största hotet.
Man behöver bara se framför sig trafik med snabba och bullriga
transportmedel som helikopter, svävare och liknande, eller större
turistfartyg av den typ som redan utannonseras på företagets
hemsida, för att inse vilka scenarier som öppnar sig: en framtid där
byggnaderna och den historiska miljön nog har bevarats men området
till stora delar har förlorat sitt värde som fågelskydds- och
Naturaområde. Detta är något som fyrägarna själva knappast
eftersträvar, men piskade att förtjäna pengar för den nödvändiga
renoveringen har de nog inte stora möjligheter att stävja den
expansion de är så beroende av.
EKVATIONEN ÄR alltså svår,
men inte omöjlig att lösa. En första åtgärd vore att få till stånd
en gemensam skötselplan för området. I den borde ingå planer för hur
övervakningen skall skötas. Därtill borde man som sagt se över
restriktionerna ifråga om tidsgränser och besökarmängder. Ställd
inför det faktum att företaget redan finns på ön är jag också böjd
att acceptera att fyrföretaget övertar någon av byggnaderna på
Mattlandet, alltså invid fyren, i enlighet med Museiverkets förslag.
Men, nota bene, endast under förutsättning att direktiven skärps och
övervakningen sköts av en oberoende part, med förankring och
sakkunskap i miljöfrågor. Och att även VFFI fortsätter med sin
verksamhet på öarna, vilket förutsätter att de också i
fortsättningen kan disponera över åtminstone ett av husen på
Mattlandet. Det naturliga vore kanske att övervakningen såsom
hittills sker i deras regi – men då bör detta ske även formellt och
VFFI tilldelas resurser för ändamålet. Den rent fysiska närheten
(husen ligger ju alldeles invid varandra) förutsätter givetvis också
att det finns klara spelregler som accepterats av bägge parterna.
Jag betvivlar inte att Ari Laamanen och Sebastian Lönnqvist är
uppriktiga i sin kärlek till fyren. De har satt ner en hel del
energi och pengar på ett projekt som i mångas tycke är vansinnigt –
en entusiasm som tidigare i år (2005) renderade dem Finlands
fyrsällskaps pris ”Vuoden loistavin teko”. Men för att återknyta
till ”Pappan och havet” hoppas jag de är medvetna om på vems villkor
de sist och slutligen verkar, dvs fåglarnas och havets. De förra är
de som har den egentliga hemortsrätten på Söderskär medan det senare
är fullt av både skrämsel och farlighet.
SKÄL ALLTSÅ ATT lyssna till
mumintrollen. T ex det lilla mumintrollet, som konstaterar bl a
följande om den märkliga Ön: ”Den är inte lätt att komma åt. Det är
en ö som vill vara ifred.”. Eller muminpappan, i hans frustration
över den besvärliga terrängen: ”Det går inte att göra en ordentlig
väg här. Jag har försökt. Här är stenjävlarna för stora. Fyrvaktaren
skulle ha byggt en väg för länge sen om det hade gått, och en brygga
också. Kanske det inte går att ändra så mycket på en sån här ö, sa
mamman. Den är som den är.”
Thomas Rosenberg är PM, sociolog, skriftställare
och samtidsanalytiker. Arbetar för närvarande som fri skribent.
Adress: Drottninggatan 28
07900 Lovisa
Tfn 019-532 460; 050 528 7171
thomas.rosenberg@dnainternet.net
Litteratur
Jansson, Tove: Pappan och havet. Schildts 1980 (1965) Mikander,
Jack & Westerback, Christian: Söderskär. Schildts 2000 Litteratur:
Jansson, Tove: Pappan och havet. Schildts 1980 (1965) Mikander,
Jack & Westerback, Christian: Söderskär. Schildts 2000
Bakgrundsfakta
De första fyrbåken på Söderskär byggdes på 1700-talet. Den
nuvarande, åttkantiga fyren byggdes år 1862. Den är av grå granit,
40 m hög och står på Mattlandet. Dess prisma är av ovanligt god
kvalitet, och fyren har därför alltid varit känd för sitt klara sken
(som syntes på 15 sjömils avstånd). Den sköttes av en fyrmästare och
tre fyrvaktare som med familjer bodde på ön fram till 1957 då fyren
automatiserades. Lotsverksamheten upphörde år 1961. Fyren släcktes
slutligen år 1989.
Sjöfartsverket överförde år 1995 äganderäten till fyren till
statens fastighetsbolag Senaattikiinteistöt. Sommaren 2003 sålde
statens fastighetsinvesteringsbolag Kapiteeli fyren åt arkitekt
Sebastian Lönnqvist och byggmästare Ari Laamanen, och deras bolag
Söderskär Majakka Oy (se www.soderskar.fi). Fyren står på statens
mark och de nya ägarna har ett arrendeavtal på ett litet område runt
fyren i 40 år. Vattenområdena, men också merparten av öarna kring de
två huvudöarna (samt vissa mindre partier också av dem) ägs av
Pörtö-Bodö delägarlag, med närmare tvåhundra delägare. Därtill finns
ett antal servitut. Det stora antalet delägare sammanhänger med
torparlagen 1923, och efterföljande styckningar 1928 och 1932.
* * *
Länsstyrelsen fredade Söderskärsarkipelagen den 7 mars 1930. I
skyddsbeslutet förbjuds ”allt skytte och annat ofredande av fågel
året om”. Området är därmed ett av Östersjöns äldsta skyddsområden.
Eftersom det bland ortsbefolkningen länge rådde osäkerhet om när man
egentligen fick ta i land fastställde en tjänstemannagrupp bestående
av medlemmar från miljöministeriet, Nylands miljöcentral, Vilt- och
fiskeriforskningsinstitutet, Borgå miljövårdsmyndigheter och Borgå
fritidsverk år 1995 fredningstiden till 1.5.-31.7 för huvudöarna och
1.5.-15.8. för de övriga öarna. Då beslöts också att avvikelser är
möjliga med tillstånd av ministeriet. Det lagliga i detta beslut har
ifrågasatts (eftersom det var ett tjänstemannabeslut som inte kan
upphäva ett tidigare myndighetsbeslut på högre nivå). Notera också
att delägarlaget aldrig hördes i frågan.
Miljöministeriet beviljade den 31.5. 2004 Söderskär Majakka Oy
ett treårigt undantagstillstånd. Enligt det får man mellan 20.5 och
30.6 på huvudöarna ta i land en guidad grupp per dag, och mellan 1.7
och 1.8 högst tre grupper per dag. Gruppernas rörelsefrihet är
begränsad, men inte deras storlek. Övervakningen av verksamheten
sker på företagarnas eget ansvar (inbegriper också dem som kommer på
egen köl.). Söderskär Majakka Oy har därtill rätt att röra sig på
huvudöarna också under tiden 15.5-1.8 och då transportera
byggnadsmaterial till fyren längs ”den kortaste möjliga vägen”.
I ett annat undantagstillstånd, beviljat 16.6.2004, ges företaget
rätt att bygga en uthängande brygga på Mattlandet samt en fast
brygga på Bastulandet (i den enda egentliga hamnen på öarna, med en
brygga som inte är gjord för mer omfattande trafik). Den uthängande
bryggan, av mer provisorisk karaktär, byggdes år 2004 medan man ännu
inte fått delägarlagets medgivande till den fasta bryggan (den
uthängande bryggan hade vattenägarna inga juridiska möjligheter att
förhindra).
Undantagstillståndet gäller till utgången av år 2006 och
verksamheten skall utvärderas under hösten 2006.
Ejderforskning har bedrivits på öarna sedan 1948, vilket gör att
tidsserierna hör till de längsta i hela världen. Vilt- och
fiskeriforskningsinstitutet har haft en fältstation på Söderskär
sedan 1965. Personalen förfogar över de tidigare fyrvaktar- och
lotsbostäderna på Mattlandet och Bastulandet. Samtliga byggnader ägs
av staten (Senaatti). VFFI:s hyresavtal går ut 2007.
Söderskärsarkipelagen hör också till Natura 2000 och är ett SCI-
och SPA-område, vilket innebär att det är skyddat också enligt EU:s
habitat- och fågeldirektiv.
|
|