Tidskriften Skärgård
Årgång 28 Nr 3 / 2005
Tema: Arktiska latituder
Med Aranda i Arktiska vatten
Patrick Eriksson & Jouni Vainio
Under åren 2002-2003 har finska
Havsforskningsinstitutet deltagit i internationella
forskningsprogram i vattnen kring Svalbard, närmare bestämt väster
och nordväst om den nordliga ögruppen.
Våren 2002 gick fältarbetet för FRAMZY-projektet
av stapeln och ett år senare fortsatte arbetet inom ramarna för
ACSYS-ABSIS. Huvudmålet med båda projekten var att studera
lågtryckssystemens inverkan på isfältet i Framsund mellan Svalbard
och Grönland. Havsforskningsinstitutets andel av arbetet
koncentrerade sig på noggranna mätningar för analyserandet av
energiutbyte mellan havsisen och atmosfären. Fältarbetet utfördes
med hjälp av två forskningsfartyg; tyska Polarstern vars
arbetsområde låg inne i packisen norr om Svalbard och Aranda som
opererade strax innanför isranden mitt i Framsund. I Aranda har
Finland ett sjödugligt och isförstärkt forskningsfartyg för krävande
förhållanden och därmed också goda förutsättningar att delta i de
internationella forskningsprogrammens fältarbeten.
Havsforskningsfartyget Aranda
Havsforskningsinstitutet i Finland fick i sitt bruk sitt
viktigaste verktyg, forskningsfartyget Aranda, i juni 1989 då hon
flöt ut ur varvet i Helsingfors. Detta nya fartyg planerades enkom
för forskningsbruk och innehar kapacitet för mycket varierande
provtagning och rymmer välutrustade laboratorieutrymmen för krävande
analysarbete. Aranda är isförstärkt och är närmast planerad för
forskning på Östersjön men hon är kapabel för uppdrag på alla
världshav. Under årens lopp har hon gjort resor till både Arktis och
Antarktis istäckta vatten. Hon lämpar sig för all modern
havsforskning: fysikalisk, kemisk, biologisk och maringeologisk
forskning.
Aranda manövreras med långt automatiserade styrsystem. Bland
annat har styrningen anpassats till de höga krav som ställs av
forskningsarbetet. Fartyget kan noggrant hållas på stället vid en
mätningspunkt med hjälp av DGPS- och taut-system. Aranda har också
en mångsidig väderstation och kommunikationen med omvärlden kan
skötas med GPRS/GPS- eller satellitkontakt. Ombord finns en
apparatur som framställer dricksvatten av havsvatten med omvänd
osmos-princip. Driftmaskineriet ger möjlighet att köra med
direktutväxling eller med diesel-elektrisk utväxling.
Marschfart med Aranda är normalt 10-11 knop och maximalt kan hon
gå drygt 13 knop. Under sin livstid har nya Aranda tillryggalagt
nästan 300 000 sjömil. Aranda har seglat längre norrut än något
annat finskt fartyg hittills; hon har korsat latituden 81° N. Även
söderut har hon färdats ganska långt då hon korsade latituden 72° S
i Weddellhavet vid Antarktis.
Faktaruta:
Namn: Aranda
Byggnadsår: 1989 (Wärtsiläs varv i Helsingfors)
Ägare: Havsforskningsinstitutet Hemhamn: Helsingfors
Längd: 60 m
Bredd: 13,8 m
Djupgående: 5 m
Bruttovikt: 1734 GT
Maskineffekt: 3000 kW
Marschfart: 10,5 knop
Besättning: 12–13 pers.
Forskare: 25–30 pers.
På Havsforskningsinstitutets webbplats
www.havsforskningsinstitutet.fi kan man följa med
Arandas rörelser och program. På sidorna finns också
mera information om forskningsarbetet och provtagningen
på båten. |
Havsforskning på Aranda
I juli 1989 styrde Aranda fören mot Nordatlanten för
provkörningar i oceanförhållanden. Efter den turen inleddes
utrustandet för den första Antarktisexpeditionen och i början av
november började den långa resan mot söder till Weddellhavet.
Sedan dessa resor har Aranda varit på forskningsexpeditioner ca
fem månader varje år. Under åren har man avverkat ca 9000 stationer,
som forskarna kallar sina observationspunkter, och forskarna har
gjort nästan 30 000 dagsverken. I medeltal har forskningsresorna
haft 17 forskare ombord och resorna har räckt i medeltal 10 dagar.
En del av Östersjöexpeditionerna, och isynnerhet
världshavsexpeditionerna, har ingått i internationella samprojekt.
Följaktligen har fartyget gästats av en mängd olika nationaliteter
och stämningen ombord är tidvis mycket internationell.
Forskningsarbete dygnet runt
Forskarna på Aranda arbetar vanligtvis i två skift dygnet runt.
Normalt används den för sjömän bekanta 6-6 vakten men också 8-8 och
12-12 -skift är i bruk beroende på uppgifter. Den sedvanliga
arbetsordningen vid en station inleds med att fartyget stannar i en
förutbestämd koordinatpunkt och befälet ger tillstånd att sätta
igång med provtagningen. Först bestäms vattendjupet med ett lod och
ett vattenprov tas från det bottennära vattenskiktet. Traditionellt
har man också mätt vattnets siktdjup vid varje station. Detta görs
med ett enkelt redskap, Secchi-skivan, en rund vit platta med 30
cm:s diameter som sänks ner i vattnet. Siktdjupet bestäms av när den
vita plattan inte mera syns till ytan. Mätningen är enkel att utföra
och ger en god bild av vattenkvalitetens utveckling. Enligt
resultaten har ökningen i vattnets grumlighet (läs tillskottet av
växtplankton och blågröna alger) halverat siktdjupet på Norra
Östersjön under en hundraårsperiod.
Genast efter ovannämnda mätningar görs den sk. CTD-sondningen.
CTD:n sänks med en dataledande vajer igenom vattenkolumnen och är
ett av de viktigaste havsforskningsinstrumenten ombord
(förkortningen står för Conductivity, Temperature, Depth). Den mäter
med stor noggranhet havsvattnets ledningsförmåga, temperatur och
tryck (utgångsvärdet för djupbestämningen) med hjälp av vilka man
kan räkna ut bl a vattnets salthalt och täthet, ljudets hastighet
och en mängd andra storheter som används till t ex dynamiska
beräkningar. Till CTD:n kan anslutas tilläggssensorer som syresensor
och fluorometer. Med CTD:n följer ett dussin provtagningsflaskor som
kan hämta vattenprover från valbara djup.
De följande mätningarna kommer an på expeditionens syfte. Det kan
vara frågan om ett stort antal vattenprover för
näringshaltsbestämnig från olika djup eller planktonprovtagning med
håvar från bestämda vattenlager. Till sist tas bottenproverna, t ex
för att kartlägga bottenfaunan eller sedimentprover för kemisk
analys.
Då en stations alla mätningar är utförda och prover tagna
fortsätter Aranda mot följande punkt. Under tiden bearbetas proverna
och an efter som resultaten blir klara matas informationen in i
databaserna. Alla datorer ombord är kopplade till ett internt nät
vilket gör det möjligt att smidigt och i realtid sammanföra data
från olika instrument och analysatorer.
Havsforskarens arbetsdag på forskningsfartyget alterneras av
måltider och kaffepauser samt bastubad på kvällen. Arandas kök har
ett gott rykte och om man inte passar upp med maten eller går på
båtens eget gym, kan man vara säker på att ens kläder börjar spänna
mot slutet.
Även om Aranda är ett mycket sjödugligt fartyg påverkas
arbetsrutinerna av hårdare sjögång, ibland så mycket att arbetet
måste avbrytas. Vid hård sjö blir mången provtagning för svår eller
också blir arbetandet på det öppna akterdäcket för farligt. Då
avbryts arbetet och man blir och vänta på bättre väder.
Under året delas Arandas expeditioner upp mellan de olika
forskningsprogrammen. Om möjligt, sammanslås expeditionerna för att
bättre kunna utnyttja skeppstiden. Uppföljningsexpeditionerna, med
vilka man följer med Östersjöns ekologiska och kemiska tillstånd och
utveckling, hör till Östersjöns skyddsprogram och görs fyra gånger
per år. I årsschemat ingår också testning och kvalitetskontroll på
mätinstrument, serviceuppdrag på förankrade instrument som vågbojar
och strömmätare samt isforskningsexpeditioner. Ibland, med några års
mellanrum, styr hon stäven mot öppnare vatten. Nyligen var Aranda
uppe i Arktis två år i rad.
Energibalansen i Arktis – ett gränsfall
Arktis, och närmare bestämt dess havsområde Norra Ishavet, är en
känslig kugg i det globala klimatsystemets urverk. Det täcke av is
som sträcker sig över nordkalottens hav har en avgörande betydelse
för den globala energibalansen. Å ena sidan reagerar isen på globala
förändringar, å andra sidan framkallar den en viktig gensvarseffekt.
Mellan atmosfären, istäcket och havet försiggår ett komplext
icke-lineärt utbyte av energi. Istäcket i sig är så känsligt för
dessa utbytesprocesser att modellerna inte klarar av att ge en
tillfredsställande beskrivning av denna växelverkan. (Brümmer & al.,
2004)
Atmosfären i Arktis karakteriseras av en så gott som permanent
temperaturinversion, dvs ett ca 400 meter tjockt luftlagret närmast
isytan är tydligt kallare än i de ovanförliggande luftlagren.
Inversionsytan reglerar växelverkan mellan det sk arktiska ytlagret
och den fria atmosfären och påverkar turbulens-, strålnings- och
molnprocesserna i ytskiktet och därmed också växelverkan mellan
atmosfären, havsisen och havet. Isfältet är i ständig rörelse och
ett uppsprickande isfält medför en mängd råkar med öppet vatten som
snabbt avger värme ut i luften. Dynamiken medför att de lokala
förhållandena kan ändras drastiskt från dag till dag och från en
plats till en annan. Denna effekt är såpass finstrukturerad att
väder- och klimatmodellerna möter stora svårigheter i sina prognoser
på atmosfärens egenskaper ovanför havsisen. Svårigheten i att
simulera den arktiska inversionen kan vara en orsak till att
klimatmodellerna är såpass oense om förhållandena som de är.
Mätningsaktiviteten under expeditionerna 2002-2003 var omfattande
och mångsidiga. Mätningar utfördes allt som allt på ett 200 km2
stort område. Delvis med de isstationer som byggdes upp från
fartygen Polarstern och Aranda, delvis med mätapparatur på ett
Falcon-20-flygplan och med driftbojar som placerades på isen med
helikopter.
På isstationerna mättes kontinuerligt meteorologiska
standardparametrar och vattentemperaturen, is-/snöytans temperatur
samt den kort- och långvågiga strålningen. Från fartygen gjordes
meteorologiska radiosondningar med tre timmars mellanrum. Också
CTD-mätningar och noggrannare turbulensmätningar i vattenkolumnen
under isen gjordes på de båda isstationerna. På Polarsterns station
reste Havsforskningsinstitutet en 10 m hög meteorologisk mast som
mätte vindhastighet på fem höjder, temperaturen på tre höjder och
luftfuktigheten. Med noggrann interkalibration mellan vindmätarna
kan man tillförlitligt beräkna värme- och rörelseenergiflödet i
ytskiktet ovanför isen. Bredvid masten mättes också isens
temperaturprofil och fyra olika strålningsstorheter. Dessa data gör
det möjligt att bestämma isytans energibalans och den vägen
energiflödesparametriseringen för modellerna.
Fartygens kontinuerliga mätningar flätades ihop med det fält av
driftbojar som lades ut och med de mätningar som utfördes från
forskningsflygplanet. Med den sammansatta informationen kunde man
bygga sig en relativt detaljerad tredimensionell bild av atmosfären
närmast havsisen. Med att jämföra det erhållna vindfältet med
mätningarna på isdriften kunde forskargruppen härleda sig till
relationen mellan dessa och därmed också beräkna gränsytans
friktionsparametrar.
Avvikande temperaturer
Det är sedan tidigare redan känt att den största exporten av
havsis från Norra ishavet söderut sker via Framsund.
Mätningsresultaten från driftbojarna bekräftar detta fenomen – också
i sådana fall då vinden legat på söderifrån har isdriften inte vänt,
utan på sin höjd avstannat eller avlänkats österut för att igen
fortsätta söderut.
Skillnaden i väderförhållandena mellan isranden och det egentliga
packisfältet kunde konstateras på basen av observationerna på både
Polarstern och Aranda. Det öppna, relativt varma, havet söder om
isranden genererar starkare vindar och vindstyrkorna var konsekvent
2-5 m/s lägre på Polarstern än på Aranda. Samma gällde
temperaturerna där Polarstern mätte 3-5 grader lägre värden än
Aranda.
Det uppmätta datasetet har jämförts med modellresultat från det
Europeiska centret för medellånga väderprognoser (ECMWF). Då man
jämförde yttemperaturerna visade det sig att alltid då
temperaturerna avvek från varandra, gällde avvikelsen hela det
arktiska ytlagret ända upp till inversionsytan. Det här leder till
att stora delar av luftmassan i modellerna använder felaktiga
temperaturer. Därigenom visar det sig att vetskapen om den korrekta
yttemperaturen vid is- eller vattenytan är av största vikt för
parametriseringen av de numeriska modeller som innefattar
gränsskiktet mellan hav, is och atmosfär.
Mot slutet av expeditionen var vindarna sydliga under några dagar
och Aranda blev omringad av stora, tunga isvallar som hon inte
klarade av att bryta upp för egen maskin. Polarstern fick på sin
returfärd göra en avstickare till Arandas position och med sina
mäktiga 14000 kW bryta upp en ränna så att alla expeditionsdeltagare
kom hem inom utsatt tid.
Patrick Eriksson är biträdande forskare på
Havsforskningsinstitutet. Han har arbetat i forskargruppen för
Arktisk oceanografi och fungerar som jourhavande vid Istjänsten.
Havsforskningsinstitutet, Fysikaliska avdelningen, PB 2,
00561 Helsingfors tfn (09) 613 94433
www.havsforskningsinstitutet.fi e-post: patrick.eriksson@fimr.fi
Jouni Vainio är forskare på
Havsforskningsinstitutet. Han fungerar som jourhavande vid
Istjänsten och har en bred erfarenhet av havsforskningens olika
områden och av arbetet på forskningsfartyg.
Havsforskningsinstitutet, Istjänsten, Box 304, 00181
Helsingfors tfn (09) 6857 659 www.havsforskningsinstitutet.fi
e-mail: jouni.vainio@fimr.fi
Referenser:
Brümmer, B. & Launiainen, J. 2004: The Arctic Boundary Layer
and Sea Ice Study (ABSIS) 2003. - Ice and Climate News(5): 8-9,
12-13.
Schauer, U. & Kattner, G (ed.) 2004: The Expedition ARKTIS
XIX/1 a, b and XIX/2 of the Research Vessel POLARSTERN in 2003 -
Berichte zur Polar- und Meeresforschung 481: 63-67
|