Tidskriften Skärgård
Årgång 28 Nr 1 / 2005
Tema: Folkloristik
Inledaren Om att gräva där man
står Finns det något mera folkligt och människotillvänt att
studera än folklore och folkloristik? Det är att gräva där man står,
att studera människan som kulturvarelse. Bokstavligen. Och det finns
en outtömlig källa att ösa ur, det borgar det föränderliga samhället
för. Artikelurvalet i detta temanummer ger också ett smakprov på
det, med koppling till vår kustsvenska kultur. I tid och rum. När
välfärdsstater och –samhällen konstrueras eller monteras ned
aktualiseras behovet av stora och kollektiva berättelser, när
detsamma sker med den lilla byn, eller ön, eller arbetsplatsen –
gäller det också att passa på. Professor Ulrika Wolf-Knuts ger i sin
artikel exempel på berättelser som bara väntar på att uppmärksammas
och Gunnevi Bergboms dokument från de Åboländska utskären visar på
ett lokalsamhälle som under ett mannaminne helt bytt skepnad och
karaktär: samhället som ”icke är”, som artikelförfattaren uttrycker
det. Siffrorna som hon presenterar är ingen positiv läsning. Bakom
dem finns oändligt många berättelser. Samma avveckling sveper
metodiskt över de flesta glesbygdsområden i Finland i takt med att
agrarsamhället och dess primärnäringar avvecklas, rationaliseras och
omformas. Idag behövs bara ett fåtal för att ta hand om
primärnäringarna, oberoende av hur fina jordbruksbygder eller rika
fiskevatten det än må handla om. Som i tiden skapat många
arbetsplatser – och berättelser. Industriorter dras med i samma
omtumlande process och det är många yrken, rutiner, normer och
traditioner som försvinner i denna enorma omstrukturering av land,
stad och födokrokar. Här finns många oberättade berättelser att ta
vara på; det kommer aldrig att råda någon brist på den varan, de
skapas i en accelererande takt. Å andra sidan kommer det inte heller
att råda brist på konsumenter. Enbart inom den snabbt växande
besöksindustrin, både inom landsbygdsturismen och städernas
kulturturism, finns ett stort behov av just sånt material som
folklorister är duktiga på att plocka fram. Berättande och
berättande berättelser ligger minsann i tiden, både i tryckt form
och i andra mediala format. Den folkloristik som bedrivs idag är
ofta uppbyggd kring intervjuer eller deltagande observation. Trots
att det bland många unga finns ett starkt intresse för äldre tiders
föreställningsvärldar är nuet och populärkulturen minst lika
intressant. Docenten i folkloristik, Sven-Erik Klinkmann, är en
mästare inom den genren, som dessutom frikostigt delar med sig av
sitt kunnande till allmänheten i finlandssvensk dagspress. En
lovvärd aktivitet av en mycket produktiv forskare. Intresset för
spel, lekar och ritualer manifesteras än i dag, såväl lokalt som
globalt. Titta på alla idrottsevenemang, kultur- och musikfestivaler
och mediahappenings som väntar på att upplevas. Vi vet ju alla hur
svårt det är att få sommaren att räcka till. Och tänk att man
fortfarande kan etablera nygamla kulturtraditioner med rötter i det
förflutna, som slår igenom med bredd. Forneldarnas Natt är ett bra
exempel på detta, med inslag från de österbottniska
villaavslutningarna som inspirationskälla. Som i sin tur tagit
intryck av urgamla ljusfester i Venedig. Världen är liten. Men vad
är då folklore och folkloristik? I Åbo Akademis kursbeskrivningar
konstateras att ”Folkloristik är en typisk kulturvetenskap där man
studerar människan som en kulturvarelse utgående från fenomenet
folklore. Folklore syftar på de kulturbundna kommunikationsformer
som används för att förmedla berättelser etc som innehåller normer
och värderingar. Ämnets intresseområde omfattar idag folk- och
populärkultur samt olika vardagliga kulturella uttryck i historiska
eller samtida samhällen.” Termen ”folklore” lanserades i mitten av
1800-talet av engelsmannen William J Thoms som ville ha en kortare
och slagkraftigare term än ”popular antiquities”, som det tidigare
hette. Det vetenskapliga studiet av folklore startade med Jocob och
Wilhelm Grimms utgåvor av tyska folksagor och sägner på 1810-talet
och på 1870-talet grundades The British Folk-Lore Society. I den nya
världen instiftades American Folklore Society vid Harvard
universitetet 1888, men världens första professur i folkloristik
erhöll Kaarle Krohn vid Helsingfors universitet! Fortfarande är
Finland Nordens starka land inom folkloristiken, med flera
professurer i ämnet och lika många verksamma folklorister som i
resten av Norden tillsammans.
I Sverige har folkloristiken råkat ut för en marginalisering som
ett resultat av den ”svenska modellen” där folkloristiken ses som
en specialisering inom ämnet etnologi. I den svenska akademiska
världen räknas etnologi och folkloristik som delar av samma ämne. I
Danmark inrättades aldrig någon professur i folkloristik och sen
några år tillbaka existerar ämnet inte ens som egen akademisk
disciplin, åtminstone inte på forskarnivå.
I Norge kan folkloristik läsas vid universiteten i Oslo, Bergen
och Tromsö samt vid Högskolan i Finnmark. Också på Island och
Färöarna kan man läsa folkloristik på akademisk nivå. I Estland
finns en professur i folkloristik vid universitetet i Tartu.
Till slut – Detta nummer av Skärgård signalerar också förändring.
Redaktionens strävan är att via en förnyad layout göra tidskriften
mera ”modern”, lättläst och attraktiv. I den processen har vi
samtidigt blivit ordentligt försenade med detta nummer. Så småningom
skall vi nog komma i kapp med tiden; hav överseende!
Förändringarna till trots: tidskriftens ryggrad är och förblir
den uppsjö av aktiva och kunniga artikelskribenter som fyller varje
nummer med värdefull läsning, som samtidigt blir en dokumentation
över vår speciella kustkultur. Något för framtidens folklorister att
studera och analysera. Bland annat. Håkan Eklund,
redaktör |