Tidskriften Skärgård
Årgång 28 Nr 1 / 2005
Tema: Folkloristik
Maj-Britt Höglund
ELDENS OCH VATTNETS FEST
- om villaavslutningen som tradition i
Jakobstadstrakten
Människan har behov av ritualer. Ritualer markerar övergångar,
slutet på en period, början på något nytt. Villaavslutningen längs
med den svenskösterbottniska kusten är en sådan ritual. Inte
märkvärdig, inte storslagen. Men en ritual som markerar ett avsked,
utan att ändå vara alltför vemodig. En ritual som hör samman med
livet i skärgården och längs kusten.
I dag går man till marketen och köper ljus, facklor, marschaller och
raketer. Så gjorde man inte för 40 eller 50 år sedan. I dag skall
föreberedelserna gå snabbt, man köper sin stämning och packar ner
den i en plastkasse, tillsammans med maten, toalettpappret och
bastutvålen.
Prosaiskt.
För 50 år sedan tog man tid på sig, man ställde i ordning med
omsorg, eftersom villaavslutningen krävde vissa förberedelser. Under
vintern och sommaren hade man tagit vara på eventuella tomma
målburkar och andra plåtburkar. Förrådet från året innan granskades,
man kontrollerade att burkarna fortfarande satt säkert på sina
käppar. Några behövde alltid förnyas och det var här tomburkarna kom
in. Far i huset tog en käpp, en ribba eller en smal planka och
spikade en plankstump som plattform på ändan. Sedan spikades
tomburken fast på plattformen. Också i efterskott ser jag hur det
var svårt att få en grov hand med en spik och hammaren dessutom ner
i burken... Proceduren brukar åtföljas av monologer.
Men nu hade man utrustningen för att skapa facklor. Nu kunde
facklorna placeras ut, längs med strandlinjen, innanför eller
utanför den traditionella alhäcken, med en och en halv till två
meters mellanrum. De knackades ner i marken med hjälp av en
järnstång, i det skedet kunde ytterligare smärre reparationer bli
nödvändiga.
Följande skede var trassel eller oanvända mattslarvor eller andra
trasor. Plus något eldfängt, lyspetroleum eller ännu bättre,
spillolja från kompisen på bensinstationen. Bensin betraktades redan
då som alltför dyrbart. Facklorna var klara, det var bara att
invänta skymningen.
Lika sköra som vackra
Men det här var bara hälften av förberedelserna. Nu återstod det
viktigaste, kinkigaste och känsligaste. De kulörta lyktorna, de som
i sig personifierade veneziaden eller villaavslutningen. De
förvarades i uthuset, hängande över bambukäppar som en gång tjänat
som metspön. De var lika sköra som de var vackra. De hade en ring av
papp upptill och en annan nertill, drygt en centimeter bred, och
diametern kunde väl ha varit en 12-15 centimeter. Eftersom detta var
Jakobstad, var pappringarna tillskurna av överblivna rullar eller
hylsor från Strengbergs tobaksfabri. Själva lyktan var
cylinderformad och bestod av färgat, flortunt rispapper, limmat vid
den nedre och den övre ringen. Den övre ringen hade små hål för
ståltråden som lyktan skulle hänga i, den nedre hade en liten
tvärslå, en liten ribba av trä. Där skulle stearinljuset fästas.
Lyktorna var lika förgängliga som de var vackra. Där de hängde på
klädlinor mellan björkarna hände det emellanåt att en lykta flammade
till, hastigt, och sedan dalade en bit brinnande rispapper mot
marken. Det är av den här orsaken knappt någon har "riktiga"
venetianska lyktor av den gamla typen sparade i uthus eller på
vindar. De var som lysmaskar i tiden och i natten, bara till låns.
Den sista kvarvarande lyktan, dammig och ensam i sitt slag, hängde
länge i vårt uthus på sommarvillan. Pappret blektes, det som varit
rosa blev först orange och sedan gult. Sedan vittrade det sönder.
Kvar blev bara pappringarna.
I princip kunde jag ju tillverka dylika lyktor inför
villaavslutningen, vilket år som helst. Konstruktion, form, mått
finns inetsade i mitt minne.
Men vem gör nu sådant, nu för tiden. Brandfarliga var de ju också,
rackarna. Brandfarliga och oförglömliga. Sköra som barndomsminnet av
ljusen i augustikvällen, undflyende som känslan som barnet senare
med en vuxens erfarenhet skulle kunna definiera som lycka. Men
brasor hade vi sällan vid vår stuga. Annars var det ett bra sätt att
bli av med sommarens skräp.
Venedig var först
I folkmun hette det naturligtvis att seden med villaavslutning
tagits hem av de sjömän som seglat de sju haven. Att de sett
karnevalen i Venedig, som festade och glammade innan staden fogade
sig i den katolska fastans försakelser. Att de såg eldarna som
speglade sig i kanalernas lugna (och lite grumliga) vatten och
tänkte på sina egna åar, grunda insjöar och långgrunda havsstränder.
Att de tog idén med sig hem och att den fick bli en markering av att
den ljusa sommaren var slut. Fackelfesten skulle komma att få rollen
som en besvärjelse mot höstmörkret.
Det finns som bekant en historiskt betingad attityd av rivalitet
mellan Jakobstad och Karleby. I dag är situationen naturligtvis en
annan, när städerna försöker samarbeta för att stärka sin gemensamma
position som ekonomisk region. Rivaliteten tar sig numera uttryck
mest på det humoristiska planet och den har därför fått status av
tradition. Som tradition kan den gärna omhuldas, de inblandade får
utlopp för sin kreativitet, de roar andra och har själva roligt.
Museichef Guy Björklund vid Jakobstads museum har forskat i
traditionen med veneziansk afton. I ett föredrag i Jakobstad
gymnasium den 24 september 2001 berättar han att traditionen först
kom till de stora städerna i södra Finland. I början av 1800-talet
firades "venezianska aftnar" i St. Petersburg och i Helsingfors. Det
var privatpersoner som ställde till med fest med lyktor och brasor
och ordnade fyrverkerier. Det hela innehåll oftast också sång och
musik av något slag. Firandet av veneziansk afton spred sig till
andra städer längs kusten.
Självklart har detta lett till att Jakobstad och Karleby tvistar
om vem som var först.
– Det är lönlöst, säger Guy Björklund. Ingendera vinner. Venedig var
först. Därefter kommer vi andra!
Alholmsfjärden i Jakobstad först ut
– Traditionen med veneziansk afton kom snabbt att knytas till
traditionen med sommarvillor, berättar Guy Björklund vidare. Vid
mitten av 1800-talet firades festen i Jakobstad, liksom i andra
delar av landet där sommarvillor fanns.
Traditionen med sommarvillor hade i sin tur kommit till Jakobstad
på 1840-talet. Stadens mest förmögna borgare byggde sommarvillor vid
Alholmsfjärden och det var här som firandet sin början. Från
Alholmsfjärden spred sig firandet kring sekelskiftet 1900 till de
andra områdena med sommarvillor eller -stugor som vuxit upp kring
staden. Firandet tog extra bra fart kring Östanfjärden och här
utvecklades det hela under 1900-talets första årtionden till ett
offentligt folknöje. Det folknöjet består än i dag. De små stugorna
på Östanpå och arbetarnas enkla hus på Björnholmen har ersatts med
moderna palatsliknande byggnader, förmodligen de mest påkostade
egnahemshus som finns att uppbringa i Jakobstad.
Här var jakobstadsborna själva alltså tidigt ute med "havsnära"
(eller åtminstone "vattennära") boende, helt utan att staden behövt
marknadsföra sig dyrt. Men fortfarande i nådens år 2004 kan man stå
i båthamnen invid bron mellan Östanpå och Björnholmen och titta på
eldarnas som speglar sig i vattnet. enstaka lanternor som skvallrar
om båtar som rör sig mot mörkt vattenblänk och fyrverkerier (till
ett värde av tusentals euro) som stiger mot sammetshimlen eller
kontrasterar mot det rosa återskenet från UPM:s anläggningar på
Alholmen. Medan jag står i det milda nattmörkret och insuper bilden
av eld och vatten undrar jag vad Runeberg skulle ha tyckt,
egentligen, där i sin fars jaktstuga som numera existerar nästan i
skuggan av cellulosafabriken och värmeverket...
Annons i JT
Vilken dag veneziansk afton skulle firas var till att börja med
inte alls så självklart som i dag. Guy Björklund berättar att
kutymen ännu vid 1900-talets början var att villaborna kom överens
sinsemellan om en lämplig dag. Det kunde leda till att villaborna
vid Alholmsfjärden firade en dag, villaborna vid Östanfjärden en
annan dag - och det behövde inte ens vara en lördag.
Vanligtvis ingick en annons i Jakobstads Tidning om när firandet
skulle ske. Museichefen har saxat detta ur JT för den 29 augusti år
1900:
"En illuminationsafton anordnas i kväll å
Alholmsfjärden och dess omgifningar. I händelse av ogynnsamt
väder uppskjutes illuminationen till förstinträffande vackra
afton."
Av detta drar jag slutsatsen att folk var förnuftigare förr.
Numera skall villaavslutningen firas (om så med milt våld) på utsatt
dag och den dagen är alltid en lördag. Men vem är det för resten som
bestämmer dagen? Sista lördagen i augusti? Traditionen?
Marknadskrafterna som köper in raketer, ljus och facklor? Olika
festarrangörer? Säljas skall det och firas skall det i alla fall,
fast det så blåser 14 sekundmeter och regnet öser ner...
Jag har för resten också problem med stavningen. Jag skulle
hellre stava "venetiansk", såsom härlett från det svenska namnet för
Venedig. Men stavningen med z har fått fotfäste och kan dessutom
visa på en tradition sedan 1900-talets början. Jag får väl böja mig,
eftersom "veneziaden" är ett begrepp, nästan ett varumärke. Karleby
försökte för resten faktiskt "ta patent" på namnet härom året, sedan
staden börjat satsa stort på "venetsialaiset" som turistjippo. Det
blev inget av det; det skulle vara som att försöka få ensamrätt på
"julen" eller "Lucia"...
Efter den utannonserade aftonen år 1900 rapporterade JT om hur
den förlöpt:
"Illuminationsafton var i onsdags kväll
anordnad vid Alholmsfjärden, i likhet med hvad fallet varit
äfven föregående höstar. Det artade sig till en s.k. venetiansk
afton, med flammande kokkoeldar på stränderna, kulörta
ljusdekorationer å villorna, hvilkas fönster jämväl eklärerats,
samt med kulörta lyktor vackert prydda båtar. Det hela tedde sig
synnerligen vackert och anslående i den dunkla höstkvällen och
togs i betraktande af talrika såväl å vägen promenerande som
båtfarande."
Jag sänder en vänlig tanke till min dåtida kollega, som tagit sig
ut till Alhomsvägen för att betrakta begivenheten. Knappast hastade
han direkt tillbaka till tidningen för att möta sin deadline. Han
kunde i stället nedteckna sin notis i lugn och ro följande dag och
sedan överföra den till sättaren, som omsorgsfullt radade blytyperna
i en sätthake... Det gällde att uttrycka sig exakt, för varje ord
innebar konkret arbete när varje bokstav skulle plockas.
Speciella lyktor i Jakobstad
Guy Björklund nämner också de speciella venetianska lyktorna
(mina lyktor!) som utvecklades i Jakobstad. Han drar slutsatsen att
de kom till tack vare Strengbergs tobaksfabrik; pappringarna skars
ur stommar för cigarrettpapper. Han berättar också att det färgade
pappret oljades in med linolja för att bättre tåla vind och vatten.
Men samtidigt blev lyktorna än mera eldfängda.
Omkring 1910 gjorde motorbåten sin entré och då trängdes de så
kallade "gondolerna" undan. Dessa hade varit lövade och illuminerade
roddbåtar, där lyktorna hängdes på en lina mellan stolpar i för och
akter. Björkar fästes i sydbandet och bands ihop i topparna till en
"lövhydda". Ofta bemannades roddbåtarna av sångare. På 1910-talet
kom fyrverkerierna med i bilden och till att börja med uppfattades
de som ett störande element! Festligheterna kring Östanfjärden
präglades allt mera som offentliga festligheter. Den här annonsen
ingick i JT år 1911, under rubriken "offentliga nöjen":
"Veneziansk afton anordnas å Östan fjärden
lördag afton 26 ds. Friluftsmusik utföres av Stadens Hornkapell
från kl. 8. Villabor uppmanas att så allmänt som möjligt
illuminera sina villor, stränder och farkoster! Motorbåt avgår
från Gamla hamnen i kväll med hornkapellet och kunna 15 personer
följa med i släpbåt till Östanfjärden mot en avgift av 50 pi."
Det var lördag kväll, det var "veneziansk" och det var början på
kommersen...
På 1930-talet kom sedan facklorna på käppar, de som skulle bli
dagens marschaller.
I Helsingfors, Åbo och Raumo
Museet i Karleby har naturligtvis också sin kartläggning av
traditionen med villaavslutning och dess rötter. Materialet berättar
att grevinnan Mussin-Puschkin år 1840 tillställde en veneziansk
afton (fête vénitienne) i Mejlans i Helsingfors. På villaområden i
Runsala i Åbo ordnades en sådan afton den sista augusti år 1884. I
Raumo segelförenings en annons år 1909 påträffades ordet
"veneziansk" för första gången. I tidningen Norra Posten (som utkom
i Karleby och numera faktiskt gör det igen, i ny skepnad) fanns år
1895 en annons som syftade på ett fyrverkeri i anslutning till en
veneziansk afton. Men museet i Karleby konstaterar att firandet blev
beständigt först på 1920-talet.
Utöver det europeiska firandet har museet i Karleby hittat en
"Venetian Night" i USA, i Chicago, där aftonen ordnats sedan 1958
(emigranter från Venedig - eller Österbotten?).
Starkt förankrat till Österbotten
I modern tid firas villaavslutningen längs med hela den
svenskösterbottniska kusten. Intensivast är ljusspelet kanske från
Oravais till Karleby. Strandvägen genom Larsmo och Öja bjuder på de
verkliga ljusfenomenen, framför allt tack vare de många broarna. Den
kvällen har just den vägen också landets längsta och långsammaste
bilköer - helt i klass med ringtrean en måndag morgon. Inget under
att villaavslutning och arrangemangen kring den ingår i
turistsatsningen kring Sju broars skärgård. Men det är en annan
historia.
Traditionen dog ut på andra håll i Finland. Den fortlevde, spred sig
och fick egna former i trakten kring Jakobstad och Karleby.
Forneldar i söder
Längs med Finlands sydkust fick traditionen en renässans, men i
ny form, när forneldarnas natt infördes på 1990-talet, i samband med
firandet av Finlands 75 år som självständig republik. Efter drygt
ett decennium har också den traditionen, som innefattar brasor och
bär på ett mentalt arv från medeltida vårdkasar, slagit rot. Bägge
eldkvällarna firas samtidigt, vilket gör att de stöder varandra.
Dessutom känns den tanken sympatisk.
Maj-Britt Höglund, FM, frilansjournalist,
född i Jakobstad och uppvuxen i traditionen med villaavslutning.
Adress: Öurvägen 100, 66800 ORAVAIS, tfn 050-5425598, e-post:
maj-britt.hoglund@friaord.com
Mera om eld- och vattenfesterna på
www.kahlsved.com/ojasjon_s/ojasjon_s.html
www.7broar.com/sve/snabb_jeppis.php
www.venetsialaiset.fi/swe/historia.htm
www.seenachtsfeste-luzern.ch
|