Tidskriften Skärgård
Årgång 27 Nr 3 / 2004
Tema: Kustliv och skärgårdskultur (?)
Håkan Eklund
INLEDAREN
Höstens debatt om finlandssvensk identitet och kustsvensk
kulturtillhörighet som avhandlats på seminarier och i dagspress
indikerar att det självklara inte alltid är så självklart. Inte ens
för finlandssvenskarna själva, ättlingar till en gammal kustsvensk
kultur.
Elementär kunskap om skillnaden mellan nationalstat, nationell
identitet och gamla naturliga kulturregioner med stark regional och
etnisk identitet är något som kräver en ständig
upplysningsverksamhet: att det varken är onormalt eller onaturligt
att en nationalstat med unga gränser är uppbyggd av ett antal folk
med olik tillhörighet. Och att naturliga regioner oftast är
gränsöverskridande, också till vardags. Som vår kustsvenska;
vardagsrealiteter för ålänningar och svenskösterbottningar.
Ur debatten kan man också ana sig till att allt fler urbana
finlandssvenskar i södra Finlands finskspråkiga miljöer verkar ha
tappat kunskapen om sitt kustsvenska ursprung och börjat ifrågasätta
sin egen identitet och tillhörighet.
DEN SOM LEVT eller lever i
förskingringen utomlands lär sig snabbt att vi alla har många olika
identiteter, som nödvändigtvis inte står i konflikt med varandra.
De åländska amerikaemigranter som Eva Meyer skriver om i detta
nummer kunde alla bekräfta detta. Etableringen av Ålands
emigrantinstitut är också ett strålande bevis på vad hemkänsla kan
åstadkomma, med behov att dokumentera kulturtillhörighet och
livsöden. Samtidigt får alla emigrantättlingar med anknytning till
Åland en chans att ta reda på var rötterna finns.
I Österbotten, där emigrationen i vissa kommuner varit minst lika
omfattande har vi JT-journalisten, författaren och förläggaren K-G
Olin som i en enda person utgör ett helt emigrationsinstitut! I hans
senaste bok, Egen lyckas smed, som handlar om finlandssvenska
emigrantföretagare i Oregon, USA har han en namnlista på 8000
finlandssvenska Oregonfarare. I boken Guld och röda skogar
(2002) som handlar om Kalifornien har Olin en namnlista på 15 000
finländare, de flesta finlandssvenskar.
TROTS ATT vi i Svenskfinland
inte längre tvingas emigrera för att få det bättre materiellt, och
trots forskaren Markku T. Hyyppäs intressanta rön kring kustfolkets
"Mumindalsfenomen", finns det också oroväckande tecken på att
materiellt välstånd leder till en tilltagande hänsynslöshet.
Hyyppä drar i sin forskning följande slutsats: ”Finlandssvenskarnas
goda hälsosituation beror på deras tillit till sina medmänniskor,
deras samhörighetskänsla och aktiva deltagande i frivilliga
organisationer; allt sånt som kallas socialt kapital”.
Enligt artikeln som ingår i detta nummer bygger det sociala
kapitalet bland annat på allmän ömsesidighet och inbördes förtroende
där föreningar och gräsrotsengagemang är viktiga förutsättningar för
ett samhällsengagerat nätverk med en intensiv horisontell kontakt
mellan människor. Ju fler människor som är engagerade i frivilliga
organisationer desto bättre fungerar demokratin.
Det var just i denna anda som ett kulturhusprojekt i Korpoström i
Åbolands skärgård föddes 1997-1998, av eldsjälar och kompetenta
resurspersoner med rötter och samhörighetskänsla i den åboländska
skärgårdskulturen. De ville åstadkomma ett nyskapande och modernt
kulturcentrum som skulle bli en kraftkälla och stolthet för
skärgården i framtiden.
Via det sociala nätverk och kapital som fascinerar forskaren
Hyyppä, samlade de åboländska skärgårdsexperterna Mariella Lindén,
Kerstin Smeds, Thomas Wihlman, Martin Öhman och Christer Nyback med
flera ihop skärgårdskulturkännare för att skapa den levande
mötesplats som den västra skärgården så väl behöver – ett kulturhus
för en genomtänkt året-om verksamhet. Där också forststyrelsens och
Åbo Akademis behov av en skärgårdsbas på ett smidigt sätt kunde
tillgodoses; synergieffekter till nytta för många.
ÄNDA TILLS I ÅR var
Korpoström ett namn med positiv laddning; alla med intresse för
skärgårdskultur, forskning och skärgårdsnatur var med på noterna, de
åboländska ledarna och organisationerna inkluderade. Det kändes
tryggt med starka medaktörer som Stiftelsen för Åbo Akademi och
Forststyrelsen, senare också Svenska kulturfonden; alla ställde upp
för skärgården och den ultimata glesbygden. Äntligen ett stort och
konkret projekt tänkte många; små anonyma projekt som kommer och går
utan att leda till något konkret finns det gott om i skärgården. Men
sen började märkliga saker hända, plötsligt var det inte längre
regionens röst som gällde.
När det här temanumret av Skärgård planerades i början av året
skulle en stor del av innehållet ha en koppling till Korpoström och
Sjöhuset Sunnan, senare skulle vi bl.a. samarbeta kring ett
temanummer om projektet Sjövägar. Vi såg fram emot kreativa och
spännande tider, i bästa fall med ett temanummer per år med
anknytning till aktiviteterna i detta skärgårdscentrum.
De artiklar som nu senhösten 2004 handlar om Sjöhuset Sunnan är
deprimerande läsning. Varför? – är ord som hela tiden tränger på.
Det är helt enkelt omöjligt att förstå att ett så viktigt projekt,
med en så stark förankring till Åboland och den skärgårdskultur som
är basen för hela vår kustsvenska identitet, så metodiskt har
saboterats och manipulerats av krafter som vi trott varit de mest
finlandssvenska som fanns.
OCH VARFÖR sjönk man så lågt
att man tillät inslag av offentlig mobbning och förolämpning av den
person som gjort det största jobbet för att förverkliga projektet?
Om en aktiv och kunnig skärgårdsexpert som Mariella Lindén förklaras
persona non grata, tillsammans med den förening som skulle
stå för kulturdriften, dessutom utan att någon riktigt vet varför,
hopas frågetecknen. Dessa metoder känns mycket främmande i
Svenskfinland, iscensatta av navet i vårt finlandssvenska kulturliv.
Och det finns inga ordentliga svar. Trots alla tidningsledare,
insändare, upprop, uttalanden, frågor i massmedier. Den stora
tystnaden, hukandet och handfallenheten är skrämmande. Är det
faktiskt så här vi vill ha det i Svenskfinland?
Ponera att Mariella Linden, med rötter i Korpoström, skulle ha
varit en man med motsvarande meriter och aktiv medlem i det
kustsvenska partiets inre krets? Då hade situationen varit en helt
annan! Vilka signaler ger det? Har starka, kunniga och självständiga
kvinnor som jobbar för glesbygden inget värde utanför snäva partiers
och intrigers sfär?
I Bosse Mellberg har centret fått en ny verksamhetsledare och
eldsjäl, han får inte belastas för alla nesligheter som föregåtts
hans val, men nog skulle också han ha haft nytta av de nu förlorade
EU-miljonerna, sjöhusföreningen och lokala nätverk – och
utställningsväggar som är utställningsväggar, och inte som nu
dekorerade med värmeelement.
DET FINNS ETT ANTAL
intressanta frågor angående själva processen, som kunde stämma till
eftertanke. Var fanns t.ex. Region Åboland, lokalpolitikerna,
organisationerna och åbolänningar som står makten nära, när de borde
ha spänt musklerna och försvarat regionens intressen, t.ex. i
samband med uppropet i maj? Det ju en sak om metropolerna får för
sig att på ett hänsynslöst sätt rumstera om i ett viktigt regionalt
projekt, men det betyder väl inte att regionen Åboland behöver falla
till föga för det?
Vad betyder det i längden för trovärdighet och identitetskänsla,
att bara huka och ta emot, och låta "makten" dirigera, och med våld
köra över? Vilka signaler ger det? Tjänster och gentjänster? Är det
faktiskt denna typ av urban- och toppstyrd ankdammsdiktatur som vi
vill ha? Nej, verkligen inte.
Den starka regionala självkänsla och kampvilja som hittas på
Åland och i svenska Österbotten, att inte huka (för överhet) och för
det som upplevs fel, tycktes i det här fallet helt ha saknats här i
sydväst. Ett problem är att många finlandssvenska nyckelpersoner har
integritetsproblem, och försöker vara alltför många till lags, den
mångkampen drar alltid makten fördel av.
Det skedda visar svagheten i finlandssvenska nätverk: förgiftas
och manipuleras nätverket av nyckelpersoner inifrån – slås det ut
eller börjar fungera med negativa förtecken. Det krävs nämligen
ryggrad, mod, bestämdhet och diplomati att inte falla till föga, när
alla känner alla, som lätt blir en belastning för den som inte
klarar av hantera påtryckningar. I fallet Korpoström föll alltför
många till föga; ett verkligt lågvattenmärke i Bästa Broder-anda.
Här har samtidigt ett intressant forskningsfält exponerats: Hur
fungerar ett manipulerat nätverk? Vad händer när det sociala
kapitalet missbrukas? – här finns möjligheter att spinna vidare på
Hyyppäs rön.
I SEMINARIERAPPORTEN ”Kontakt
och konflikt i skärgården” (Nordiskt symposium om
skärgårdsfrågor 20-21.9.1986) skriver Christoffer Taxell i artikeln
”Samhällsutvecklingen och skärgården” följande tänkvärda ord:
”Varför skulle insikten om skärgårdssamhället och skärgården
överhuvudtaget vara särskilt stor just i förvaltningen, bland
vetenskapsmän eller i organisationer utanför regionen. De har säkert
också något att ge. Men den kunskap som finns samlad i skärgården är
ändå förmer. Det gäller att förena två ofta motsatta poler. – Det
förutsätter att vi som kommer utifrån skall visa respekt för dem som
lever sitt liv i skärgården, lära oss att lyssna och samtala – inte
ge direktiv och bestämmelser. Däri ligger möjligheten att gå från
konflikt till kontakt.”
Den insikten saknades i Korpoströmsaffären. Men donationer och
arv är väl inte till för att köpa tystnad och passivitet? En del av
Svenskfinlands överlevnad ligger i att denna bakgård putsas upp på
ett anständigt sätt. Det är inte bara retoriken och fasaderna som
räknas.
I en insändare i Åbo Underrättelser (15.5.2004) frågar professor
Kerstin Smeds vilka uppgifter en kulturstödjande fond egentligen har
– att stödja seriösa kulturprojekt eller att utöva maktpolitik? Hon
avslutar artikeln med följande intressanta tankeställning: "I
förlängningen kan en sammanblandning av marknadsliberalistisk
maktpolitik och värn om kulturen inverka på donatorers vilja att
kanalisera sina medel till kulturstiftelserna. I så fall är det dags
att grunda en helt ny fond, som hade som enda uppgift att stöda den
fattiga finlandssvenska kulturen!"
|