Tidskriften Skärgård
Årgång 27 Nr 3 / 2004
Tema: Kustliv och skärgårdskultur (?)
Boris Ersson
BÅTBYGGARNAS KUST
Jag har seglat långt och är trött när jag styr
Måsen in i skärgården utanför Jakobstad. Vi färdas längs
båtbyggarnas kust. I århundraden har man byggt båtar i byarna och
kuststäderna här. Från början var det olika typer av bruksbåtar:
fiskebåtar, fälbåtar som användes i säljakten, små fraktskutor och
stora segelskepp. I dag bygger man mest fritidsbåtar, både vackra
träbåtar och de mest extrema segelbåtar i kolfiber, plast och andra
material. Jag passerar Kallans fyr som står på en liten holme ute
vid havet. När jag närmar mig den stora farleden tar den moderna
fyren över och visar farleden som leder in till Jakobstad. Där
innanför siktar jag den gamla båken och lotsplatsen vid Mässkär.
Numera har lotsarna lämnat den gamla stationen och Mässkär har
blivit ett sommarstugeområde för stadsborna, precis som så många
andra gamla fiskelägen och lotsplatser vid Bottenvikens kuster.
På vänster sida passerar vi fiskeläget Öuran där en av mina
vänner, den 89-årige säljägaren Armas Tolsa har sin stuga. Jag
spanar i kikaren och ser att Tolsas båt inte ligger mellan
stenarmarna vid båthuset. Han är väl hemma på fastlandet i Larsmo,
tänker jag. Jag minns den första gången jag följde med Armas Tolsa
ut på havet. Det var på vintern och han skulle vittja sina nät.
Trots sin ålder småsprang Tolsa mellan hålen och jag blev svettig på
ryggen av att hålla samma takt. Han hackade upp de igenfrusna hålen
med isbillen och skottade undan snöslask och isbitar. Så drog han
fram näten och gnolade belåtet medan abborrar, gäddor, mörtar och
andra fiskar samlades i en hög på isen. Det iskalla vattnet verkade
inte bekomma honom. Armas Tolsa är en av de legendariska säljägarna.
Han har skjutit över 1000 sälar och har varit med om många äventyr
ute på Bottenvikens isar. Flera gånger har det bara varit hans mod
och sinnesnärvaro som har räddat hans liv. När jag spanar mot hans
lilla röda stuga ser jag näten som hänger på tork i nätställningen.
Det hade varit skönt att stanna till vid Öuran efter den långa
seglingen. Kanske ta en fisketur med Armas och äta rykande het
fisksoppa kokad på färsk fisk. Ta en kopp kaffe och ett litet glas
av Armas franska konjak efter maten i köket medan mörkret sänker sig
över havet runt fiskestugan. Men båten är inte där, och då är inte
Armas där. Det får bli en annan gång.
Segling i mörker
Första gången jag kom seglande här med Måsen var en kväll i
slutet av augusti för några år sedan. Den gången kom vi söderifrån,
från Björkö i Kvarken. Vi var på hemväg till Luleå på en lång
segling runt Bottenviken och hade seglat norrut rakt över havet
utanför de många öarna i den grunda skärgården.
Jag hade räknat med att komma fram i dagsljus. Men vinden ville
annorlunda och när vi styrde in mot Jakobstad kom kvällsmörkret.
Öarna och skären förvandlades till svarta skuggor i dunklet. Det var
första gången jag seglade här så jag var extra uppmärksam. Framför
oss växte en skog av ljus. Det var lampor, strålkastare och
gatubelysning från Jakobstad och industrierna i hamnen. Jag stirrade
i kikaren. Nu gällde det att hitta rätt i sjökortet och bland
ljusfyrarna. Vilka av alla dessa lampor var just de ensmärken som
var uppsatta för att visa var farleden gick? Efter en lång stund
tyckte jag mig ha hittat de rätta lamporna bland alla de andra
lysande punkterna. Men säker blev jag först när jag såg en lång mörk
kaj där några lyftkranar skymtade som dinosaurier med långa halsar.
Jag tog ner seglen, startade motorn och styrde Måsen in till
höger vid industrihamnen och följde kajerna söderut. Inne i dunklet
öppnade sig en djup vik. Farleden började påminna om en slalombana
med prickar som knappt syntes i det svaga ljuset. När jag kom lite
vid sidan av farleden blev ekolodet galet och började pipa
hysteriskt. Jag fick hjärtat i halsgropen och tittade ner på
bildskärmen. Där det nyss hade varit 7 meter djupt var det plötsligt
mindre än 2 meter! Åt vilket håll skulle jag styra? Var är nästa
prick? Där, men på vilken sida om pinnen ska jag styra? Jag kisade
med ögonen och försökte se hur pricken var målad. Var det en väst-
eller östprick? Eller var den svart i toppen, en nordprick? För att
få tid att tänka slog jag back i maskin och bromsade Måsen.
Några stora runda föremål skymtade ute i vattnet. Innanför dem
anade jag siluetten av en hög kaj med en större byggnad uppe på
land. Längre in i viken var det mörkt som i en säck. Jag anade några
höga master mot den mörka himlen. En skuta?
Jag vågade inte gå längre in så jag styrde Måsen mot kajen och
lade till. På en stolpe hittade jag en el-kontakt. Skönt, då får jag
elström i natt så jag kan ladda batterierna, tänkte jag. Jag hämtade
kabelvindan med 25-meterskabeln och kopplade den i uttaget.
Hur Måsen fick sin vedkamin
En fuktig rå dimma hade lagt sig över hamnen så jag tände en
brasa i Måsens vedkamin. På några minuter spred sig en trivsam värme
i kajutan och jag sände en telepatisk hälsning till Walter Nissas i
fiskeläget Klobbskat i Vasa skärgård.
– Hej Walter. Kaminen fungerar bra.
Walter hade tyckt synd om mig när vi träffades i Byviken på
Holmön på svenska sidan av Kvarken några veckor tidigare. Jag hade
kommit seglande norrifrån med Måsen i ett riktigt surt regnväder.
Precis allting, kläderna, lakanen, sovsäcken och madrasserna i
kojerna, var fuktiga. Walter hade kommit till Holmön med sin
hembyggda fiskebåt tillsammans med sin kamrat, säljägaren och
fiskaren Evald Geust från Panike. De båda farbröderna skulle titta
på postrodden, "och se oss omkring lite". Walter hade tyckt synd om
mig när han tittade in i Måsens fuktiga inre. Han bjöd mig på en
kopp te. Inne i hans lilla fiskebåt var det varmt och hemtrevligt.
En brasa knastrade i en rostfri kamin. Röken från skorstenen steg
som en grå spiral i den regniga luften i hamnen.
– Var har du köpt kaminen? frågade jag.
– Inte köper jag sånt. Den gjorde jag själv för många år sedan,
svarade Walter. Om du har vägarna förbi Klobbskat så kan jag
svetsa en åt dej. Jag tror du skulle behöva lite värme i Måsen.
Jag tog Walters erbjudande på allvar. Efter en segling över
Kvarken i tät dimma kom jag fram till Klobbskat och styrde in i
fiskehamnen där två stora trålare och några mindre fiskebåtar låg
vid kajen. Jag sökte upp Walter Nissas där han bodde med sin fru och
sin hund i ett trähus med stor trädgård. Bakom huset hade Walter sin
mekaniska verkstad i ett garage. Han kapade och svetsade stålet med
stor skicklighet, svarvade en kokplatta, gjorde gångjärn och
trollade fram en liten vacker kamin av rostfritt stål åt mig. När
kaminen stod färdig och blänkte på golvet öppnade och stängde Walter
eldningsluckan några gånger för att demonstrera den. Han var nöjd
när det hördes ett klickande ljud då luckan stängdes, som när man
sticker ner kniven i slidan på en välgjord samekniv.
– Nu åker vi ner och monterar den i Måsen, sa han. Samma
kväll tände jag min första brasa i Måsen. Nu var de fuktiga
kvällarna i min båt ett minne blott.
Senare har jag fått veta att när fiskebåtarna i trakten av
Klobbskat får något fel i sina maskiner eller i hydraulsystemen, då
kallar man på Walter. I sin mekaniska verkstad ute i garaget på
gården inte bara lagar han trasiga maskindelar. Om det behövs gör
han kopior av de trasiga detaljerna som är så exakt svarvade på
tusendelar av millimetrar att det bara är att montera dem i
motorerna igen. Det är sådana mekaniker och hantverkare som utgör
grunden för skeppsbyggnadstraditionerna vid Österbottens kust.
Det knäppte till i kaminen. Jag blundade och i min inre syn flög
jag upp över Jakobstad, svepte söderut längs Österbottens kust, flög
ut över skärgården vid Björkö och dök ner mot Klobbskat där en
fiskebåt just gick ut för att fiska på natten. Jag landade i en
blomsterrabatt utanför Walters hus och kikade in genom ett av
fönstren. Walter och hans fru satt och tittade på de svenska
TV-nyheterna och hunden låg och sov i en svart skinnfåtölj. Walter
tittade upp mot fönstret ett ögonblick och log och nickade tillbaka
när jag skickade ett kort meddelande att vedkaminen fungerade bra.
Jag låg en stund och läste i sovsäcken och kände sömnen komma
smygande. Bortom det hemtrevliga klucket från vågorna mot Måsens
bordläggning hördes det avlägsna mullret från industrierna. När jag
vaknade nästa morgon upptäckte jag att jag hade lagt till vid kajen
där båtvarvet Nautor brukade sjösätta och masta på de världsberömda
Swanbåtarna. Måsen och jag hade hamnat i fint sällskap.
Skutornas stad
Så var det den gången. Nu är det en klar och fin sommardag och vi
seglar mitt på ljusa dagen in mot Jakobstad. En fin bris fyller
seglen när jag styr Måsen mot Gamla hamn. Vi glider förbi
uppläggningsplatser, bryggor och små varv där det ligger fiskebåtar,
gamla skutor och olika typer av fritidsbåtar. Vid en brygga ligger
Ferder, en fiskeskuta som inte längre trålar strömming eller sill
utan fraktar turister ut i skärgården. Vid en boj gungar en vacker
vit Colin Archer. Jag kan inte låta bli att segla tätt intill henne
och beundrar snickeriarbetet och den ståtliga riggen. Den påminner
lite om Måsen men är betydligt större och kraftigare. Colin Archer
är en berömd typ av sjöräddningsbåtar som utvecklades vid den norska
kusten på 1800-talet för att kunna gå ut och rädda nödställda båtar.
När alla andra skepp gick i hamn för att söka skydd, då gick Colin
Archerbåtarna ut i stormen. Med en sådan segelbåt kan man segla
jorden runt i alla väder.
Vi glider sakta inåt i hamnen. Några pojkar hoppar och dyker från
ett hopptorn vid en badplats. Framför seglarpaviljongens stora
trähus ligger ett tiotal hajar förtöjda vid sina bojar. Hajen har
länge varit en populär tävlingsbåt i Finland, och även i Frankrike
som har många hajbåtar.
Jakobstads Wapen
Nu ser jag de över 30 meter höga masterna på Jakobstads Wapen.
Den gulmålade galeasen kommer närmare likt ett spökskepp från en
annan tid. Men hon är inte alls gammal. Hon byggdes under åren
1988-1994 med stora insatser av ideellt arbete och en stark
uppslutning av både Jakobstads kommun och olika sponsorer. Till
grund för bygget av Jakobstads Wapen användes de äldsta kända
skeppsritningarna i Finland, av den berömde svenske skeppsbyggaren
Fredrik Henrik af Chapman, som ritade henne år 1755.
När vi kommer närmare märker jag att det vackra skeppet inte
verkar må riktigt bra. Under de senaste åren har Jakobstads Wapen
drabbats av problem och konflikter om hur skeppet ska skötas och
drivas. Många av de ideella krafterna har lämnat skutan. Det brister
i underhållet. Färgen har flagnat. Virket i förstäven och relingarna
har börjat bli rötskadat. Riggen behöver renoveras. Sommaren 2004
fick Jakobstads Wapen seglingsförbud på grund av bristerna.
Tidningarna kastade sig över den gamla skutan och beskrev problemen
som rena katastrofen. Allt det här är rätt tragiskt. Jakobstads
Wapen borde ju kunna vara den finaste symbolen för Jakobstad och
Österbotten som ett centrum för sjöfart och båtbyggeri.
Jan Backman kan träbåtar
Vi svänger runt en krök och Måsen glider sakta in i Gamla hamn i
Jakobstad. På höger sida ligger båtarna i rad vid en lång träkaj.
Till vänster passerar vi en bensinstation för båtar och flera äldre
hus med olika verkstäder. Ett gammalt trähus målat med Falu rödfärg
lyser i solen. En mastkran med två armar pekar ut över en brygga där
några gamla vackra träbåtar är förtöjda. Nej, båtarna är inte gamla!
De är nybyggda efter gamla modeller och ritningar som Jan Backman
har blivit inspirerad av. Vi har kommit fram till Finlands äldsta
båtvarv: Jakobstads båtvarv. Vi har kommit till träbåtarnas
Stradivarius. Mannen som bygger träbåtar lika vackra som fioler.
Jag tar ner seglen och hittar en plats mellan två båtar vid
bryggan framför varvet. För säkerhets skull hänger jag ut alla
fendrar jag har på bägge sidorna av Måsen. Jag är extra försiktig
för jag vill inte att Måsen ska skrapa någon av skönheterna.
Dörren till båthuset är öppen men där inne är det tyst och stilla
så jag går runt huset ett varv och kommer fram till ett smalt
gammalt utedass som ser ut att kunna falla omkull när som helst.
Fönstret på dasset är krökt och taget från rutan på en båt. Där inne
bakom glasrutan sitter Jan Backman. Han slår upp dörren medan han
knäpper gylfen i sina dammiga arbetsbyxor.
– Nämen är det du Boris som kommer smygande? Får man inte ens
skita i fred på sitt eget båtvarv, va!
Så brister han ut i ett skratt så att en flock fiskmåsar lyfter
och flyger ut över viken. Jan Backman skrattar som en häst gnäggar.
Han måste ha Österbottens högsta gapskratt. Vi går ut på bryggan.
Jan tittar en stund på Måsen och säger:
– Har du lagt nytt däck?
– Ja, svarar jag stolt och tittar på Måsens kvistfria nåtade
däck. Det är nylackat och vackert. Då säger Jan:
– Var har du fått tag i virket? Däcksplankorna är ju felsågade.
Felsågade? Vad fan menar han? Men eftersom jag känner Jan vet jag
att det inte finns någon elakhet i hans kommentarer. Han säger helt
enkelt vad han tycker. Av Jan Backman får man alltid raka besked.
Det spelar ingen roll om man är vän, granne eller en miljonär som
ska beställa en båt. Jan Backman säger precis vad han tänker. Hans
rakhet och ganska brutala ärlighet kan vara lite svår att ta. Men
när det gäller träbåtar så har han för det mesta rätt. Jag tror att
jag talar sanning om jag säger att han antagligen är en av
Österbottens och därmed en av världens bästa byggare av träbåtar av
högsta kvalité. Och han är ännu strängare mot sig själv än mot
andra. För att få bra virke till sina båtar har han byggt en egen
såg.
Ren flytande skönhet
Vid bryggan ligger flera båtar som Jan har byggt. En haj är just
färdig. Den ligger som ett spjut av skönhet och gungar sakta vid
bryggan. Hajen är så vacker och blänkande med sina 15-20 lager
italiensk båtfernissa att jag knappt vågar kliva ombord.
– Törs jag gå ombord med skorna på? frågar jag.
Jan skrattar och kliver ner på hajens däck. Båten niger lätt med
fören.
– Stig ombord. Inte är de nån jävla möbel.
Visst är de meningen att hon ska vara vacker. Men hon ska tåla
sjön också. Framförallt är hon en tävlingsmaskin. Titta här. Och så
demonstrerar han alla finesser och möjligheter att trimma hajen så
att hon ska kunna segla fortast möjligt i olika vindar. Jan lutar
sig över relingen och låtsas att han är ute på en segeltävling.
– Här finns det många tampar att dra fel i, säger han
belåtet.
Till saken hör att Jan inte bara bygger hajbåtar. Han har i många
år tillhört eliten i Finland när det gäller att kappsegla med dem.
Jo, visst är båtarna praktiska. Visst är dom båtar. Men dom är något
annat också, något som en plastbåt aldrig kan bli. På samma sätt som
en vacker samekniv är något mer än en morakniv. Ett konstverk. Ren
flytande skönhet.
En haj får nytt liv
Jan blästrar kölen på en gammal hajbåt. Lacken är grå. Trävirket
i däcket och bordläggningen är murket och missfärgat på många
ställen. Målarfärgen flagar. Den smäckra båten är en sorglig syn.
Jag blir förvånad när Jan berättar att hajen bara är drygt tio år
gammal.
– Det skulle vara dödsstraff att behandla en båt så här! Men
det är klart, det blir ju arbete åt oss.
När blästringen är klar är det bråttom att måla kölen. Väntar man
några timmar har metallen redan hunnit börjat oxidera och då måste
arbetet göra om från början. När grundmålningen är klar drar Jan in
hajen i båtverkstaden. Efter några hundra timmar inne på båtvarvet
kommer hajen att glida ut i vattnet igen med ett nytt liv på sjön
framför sig.
En Petterssonbåt
Under några vintermånader blir hajen granne med en motorbåt som
Jan bygger.
– Det kom en man från södra Finland som ville att jag skulle
bygga en motorbåt i trä åt honom. Båten skulle vara vacker och
klassisk till formerna, och den skulle vara snabb och lättskött.
Vi började titta på olika båttyper och efter ett tag var vi
överens om att det skulle vara spännande att bygga en ny båt på
en gammal modell. Jag hittade ritningar till en Petterssonbåt på
Sjöhistoriska museet i Stockholm. C. G Pettersson var en av dom
stora svenska båtkonstruktörerna och museet har bevarat hans
efterlämnade ritningar. Jag fastnade för en båtritning som
Pettersson ritade 1947.
– Skulle Pettersson känna igen sin båt? frågar jag när jag ser
Jan arbeta med epoxilim och andra moderna material. Han gör
också en del förändringar efter eget huvud.
– Visst skulle han känna igen båten, svarar Jan. Men han skulle
nog bli lite förvånad. Tack vare dom nya materialen och
byggmetoderna kan vi göra båten både smäckrare och starkare och
mer lättskött. Men det är fortfarande en Petterssonbåt. Jag tror
att han hade uppskattat att utvecklingen har gått framåt. Det är
viktigt att behålla den klassiska formen, och den äkta
träkänslan.
Nisse Kronholm och hans båtmodeller
Jan Backmans företrädare på varvet, Nisse Kronholm, är en man med
många kluriga idéer till lösningar på allehanda problem. När han
började fundera på att bygga en modern båt med en rad nya lösningar
både när det gällde skrovet, riggen och inredningen, då började han
med att göra en modell i skala. Så sågade han upp modellen i delar
och fick på så sätt fram de viktigaste måtten för spanten.
– Int behövde jag nån dator! sa Nisse förtjust när han
plockade med bitarna som ett pussel. Man kommer ganska långt med
blyertspenna, såg och sandpapper. Och så lite idéer förstås.
Båten som blev byggd kallas "Experimentbåten" ligger vid bryggan
på Jakobstads båtvarv. Den andra modellen blev aldrig byggd. Den båt
som Jan seglar mest med på somrarna är Nisses experimentbåt, en
gråmålad segelbåt som Nisse byggde för att testa sina idéer om
segling.
Nisses paradis
Sedan Nisse Kronholm lämnade över båtvarvet till Jan Backman har
han riktat sin uppfinningslust till andra områden. I den lilla
trånga verkstaden i sitt uthus har han skapat en rad mekaniska
uppfinningar. En trehjulig cykel som han cyklar på isen med om
vintern.
En genial uppvärmningsanordning till stugan ute på Mässkär.
Nisse återanvänder värmen i skorstenen genom att låta de heta
avgaserna från vedkaminen värma upp frisk luft och föra in den i
stugan.
När Nisse behövde en hamn för sin båt körde han ut en traktor till
Mässkär, kopplade vajrar till en vinsch och drog stora stenblock
bort från stranden med ett system av block och vajrar. Så skapade
han en hamn för plåtbåten som han naturligtvis har byggt själv.
Själva stugan ute vid Mässkär är som en kåta med kök och vardagsrum
där nere och sovrummet uppe under det spetsiga taket. Platsen var
egentligen helt omöjlig, ett sumpigt hål mellan stora stenblock. Men
Nisse lade ut några kraftiga bjälkar och byggde sin stuga i luften
ovanför vattensamlingen. Jag skulle bli lycklig om jag kunde ha
Nisses sprudlande fantasi och upptäckarglädje när jag kommer upp i
hans ålder.
Boris Ersson är filmare, författare och
tidigare radioproducent vid Sveriges Radio. Han är också seglare
sedan över 20 år med sin koster Måsen som byggdes 1928.
Adress: Frejagatan 15, SE-97437 LULEÅ, Sverige
e-post: boris.ersson@marebotnicum.com
Under åren 2003-2006 leder Boris Ersson
EU-projektet "Mare Botnicum - Kustliv i Bottenviken." Under somrarna
seglar Boris runt i Bottenvikens skärgårdar med Måsen och
fotograferar, filmar och intervjuar kust- och skärgårdsbor. Syftet
med projektet, vars huvudman är Föreningen Norden, är att rädda
kustbornas minnen och kunskaper, och inte minst den rika skatt av
minnen och händelser som finns i kustbygderna. Det insamlade
materialet skall förvaras i samarbete med de medverkande museerna i
Sverige och Finland. Ur sitt material gör Boris Ersson radioprogram,
en bok, en TV-serie och en fotoutställning som turnerar just nu på
finska museer och konsthallar. Just nu (oktober 2004) visas
fotoutställningen i Vasa. Den här artikeln är ett litet exempel ur
den kommande boken.
|