Tidskriften Skärgård
Årgång 27 Nr 2 / 2004
Tema: Utö fyr- och lotssamhälle
Martin Öhman
LOTS- OCH FYRPLATSEN UTÖ – porten till Finland
Utös och utöbornas historia har genom århundradena på ett
oskiljaktigt sätt sammanvävts med sjöfarten och med den farled som
väster om Utö leder in till Skärgårdshavet. Denna farled har varit
utprickad åtminstone sedan mitten av 1500-talet och har fungerat som
en inkörsport till Finland. Målsättningen med denna artikel är att
beskriva hur sjöfarten och tjänstemannaskapet skapat ramarna för
livet på Utö.
I. FRÅN ENTREPRENÖRSKAP TILL STATLIG ORGANISATION
- lotsväsendets utveckling fram till 1700-talet
Den 19 september 1696 fastställde kung Karl XI den första
förordningen för lotsväsendet i Sverige. Förordning hade under
1600-talet föregåtts av en lång räcka åtgärder genom vilken den
splittrade och för olika behov uppbyggda svenska lotskåren
inordnades under amiralitets styrning. Lotsning hade som fenomen
förekommit i Sverige åtminstone sedan medeltid och hade tidigast
byggts upp genom kuststädernas försorg. Skärgårdslotsningen var mera
löst organiserad och styrdes ända till början av 1600-talet av mera
tillfälliga behov. Under krigstider (vilket kan sägas ha varit det
normala i det sena 1500- och tidiga 1600-talets Sverige) behövdes
tidvis ett stort antal lotsar för att sköta kronans transporter. För
detta ändamål anlitades skärgårdsbönder, vilka gavs tillfälliga
förmåner och ersättningar för sina tjänster.
Nätverk av lotshemman
Lotsförordningen från 1696 kompletterades år 1697 med en
instruktion i vilken de svenska lotsplatserna uppräknas. För den
östra rikshalvans (Finlands) del upptar instruktionen ännu endast
tre lotsplatser vid farleden in till Åbo, dvs. Utö, Korpoström och
Åbo. Tillämpandet av förordningen och instruktionen försvårades i
Finland till en början av det långvariga Stora nordiska kriget
(1700-1721), men fr.o.m. 1720-talet började kronan ägna ett allt
starkare intresse åt utvecklandet av lotsningen i den östra
rikshalvan. Detta intresse sammanhänger direkt med att de svenska
militära intressena under 1700-talet i allt högre grad kom att
koncentreras österut och framförallt på att stärka försvaret av
Finlands sydkust. Dessa strävanden kulminerade i byggandet av
Sveaborg 1748-1772 och i skapandet av den av Fredrik Henrik af
Chapman planerade Skärgårdsflottan. I anslutning till dessa
storsatsningar var kronan också mån om att utveckla en yrkeskunnig
och pålitlig lotskår som man kunde förlita sig på vid manövrering i
de trånga och grunda skärgårdsvattnen. Stommen i lotsorganisationen
blev nu ett nätverk av särskilda lotshemman som erhöll bestående
förmåner mot att de garanterande tillgången på lotstjänster. De
finska lotshemmanens förmåner bekräftades år 1738.
II. UTÖ LOTS- OCH FYRPLATS UPPSTÅR
Uppbygget av lotsverksamheten på Utö följer logiskt ovanbeskrivna
riksomfattande utveckling inom lotsväsendet. Bönderna i Söder-Jurmo
by (till vilken även Utö hörde) erbjöd åtminstone redan i mitten på
1600-talet lotstjänster vid Utö. Detta bekräftas bl.a. i
ålderstyrman Johan Månszons farledsbeskrivning från 1644, i vilken
Månszon för Utös del noterar:
”… Ther med förfaller man för Vthön hvilken är itt
Fiskeläger hvar på står itt Båk nu halffnedherfallit. ther inne
är en hampn för små Skip. Aff Siön kommande löper man så in åt
låtandes Alun skiären om Styrebordh… then thär icke är wäl
bekänd måste taga Lotzman i Vthön eller i en Byy östen före
Jurmo widh Nampn.”
Jurmobönder blir lotsar
Enligt Månszons beskrivning utgjorde Utö alltså i mitten på
1600-talet ett lotsuppassningsställe där bönderna på Jurmo erbjöd
lotsningstjänster. Hur denna verksamhet i praktiken var organiserad
är oklart. Troligt är att jurmoborna under seglationsperioden (den
isfria tiden av året) skickade en eller flera man till Utö för att
hålla dejour. Enligt vissa uppgifter omfattade ett vaktpass en
månad. Under sommaren och hösten fick dessa vakthållare samsas om
utrymmet med de hundratals säsongfiskare från Korpo, Houtskär och
Nagu som låg vid Utö-skären i fiske. Utö klassades på den här tiden,
liksom de yttersta skären i havsbandet överlag, som en sk.
kronoallmänning, där samtliga rikets invånare fick idka strömmings-
och torskfiske mot att de betalde en fixerad skatt till kronan.
Kontakterna mellan jurmoborna och säsongfiskarna var inte alltid
helt friktionsfria, vilket många tingsprotokoll vittnar om.
Två hemman till Utö
I mitten på 1740-talet flyttades slutligen två (nr 4 och nr 6) av
Söder-Jurmo bys sex hemman permanent över till Utö och blev
egentliga kronolotshemman med alla de förmåner dessa beviljats i
1738-års förordning. Dessa två hemman delades på 1770-talet till de
fyra utöhemman vi känner än idag: hemman nr 4 delades i
Västergrannas (Vestras) och Norrgrannas (Sandas) och hemman nr 6 i
Östergrannas (Grannas) och Södergrannas (Mattas). Administrativt
hörde lotshemmanen på Utö dock fortfarande till Söderjurmo by inom
Kökars tingslag, Föglö socken och Ålands härad. Kyrkligt var
Söder-Jurmo och Utö underställda Korpo församling. År 1753 bestod
lotspersonalen på Utö av endast två ordinarie lotsar och en
lotslärling, men år 1759 hade manskapsstyrkan enligt personalrullan
utökats till sex man:
Lotsar Hindrik Johansson
Anders Samuelsson
Lotsdrängar Johan Pehrsson
Erich Thomasson
Drängar i lära Matts Andersson
Hindrik Hindriksson
Lotsförmånerna bundna till hemman
Vi skall uppehålla oss en stund vid denna 1759-års lotsrulla. På
de flesta svenska lotsplatser var personalen under den här tiden
mycket mån om att hålla lotsyrket inom släkten. Detta är naturligt
eftersom lotsförmånerna var bunda till hemman, inte till person.
På lotsplatserna uppstod därför lotssläkter inom vilka yrket gick i
arv från far till son ända långt in på 1900-talet. Så var fallet
även på Utö vilket 1759-års personalrulla mycket väl illustrerar: De
i rullan upptagna ordinarie lotsarna, Hindrik Johansson och Anders
Samuelsson är de två hemmansinnehavare som på 1740-talet flyttade
från Jurmo till Utö. De två lotsdrängarna Johan Pehrsson och Erich
Thomasson är dessa två ordinarie lotsars från Kökar ingifta mågar,
medan drängarna i lära är äldsta söner till de två ordinarie
lotsarna. 1759-års lotsrulla kan också följas upp till dagens utöbor
enligt följande:
Johan Pehrsson – senare innehavare av Sandas (haft senare olika
ägare, innehas nu av släkten Österlund)
Erich Thomasson – senare innehavare av Grannas (släkten Sjöberg)
Matts Andersson – senare innehavare av Mattas (släkten Bergman)
Hindrik Hindriksson – senare innehavare av Vestras (släkten
Öhman-Johansson)
Ovannämnda släktnamn kompletterat med fyrvaktar- och lotssläkten
Brunström intar långt in på 1900-talet en helt dominerande roll i
personalföreteckningar över Utö lotsplats.
Lotsarna beroende av jakt och fiske
Informationen om lotsverksamheten på 1700-talets Utö är, vid
sidan om uppgifter om personal, ganska knapp. Utölotsarna var
förpliktade att lotsa fartyg till Korpoström, Berghamn och till
Flisöberg i Föglö. År 1796 upptas första gången en lotstålderman på
Utö, Matts Johansson från Sandas lotshemman. Rent tidsmässigt torde
lotsningen inte ha varit speciellt betungande vid denna tid och
lotsplatsernas betydelse låg egentligen till stor del i att lotsarna
vid sidan av lotsningen också hade ansvar för remmare och andra
sjömärken vid farlederna. År 1762 ansvarade utölotsarna för totalt
10 remmare i farleden norrut mot Korpoström/Lohm.
I den dagliga ekonomin var lotsarna på den här tiden mycket starkt
beroende av fiske, jakt och boskapshållning. Grundlönen var minimal.
Det ringa antalet lotsningar gav ett mindre inkomsttillägg i form av
lotsningsavgifter. Detta förhållande illustreras väl t.ex. i
lotsdirektör Gustaf Brodds rapport från år 1803.
I rapporten beskriver Brodd på ett nästan förtvivlat sätt hur han
under en inspektionsresa till Utö i augusti månad förgäves försökt
engagera utölotsarna i sjömätningsarbeten för att hitta en ny
farledssträckning öster om Gråharusund. Lotsarna hade då visat den
stora fräckheten att hellre sysselsätta sig med strömmingsfiske än
att ställa upp som lodningsmanskap. Brodd ger i samma rapport en
inblick i hur Utö lotsplats tett sig under inspektionsresan:
Utö lotsplats
”Har rask och kunnig lotsbetjening, man misstänker för att hafva
något elak caractaire. Antalet af lotsande tycks vara lagom.
Segelfartygen har snarare minskats än ökats, kronan håller inga
lotsbåtar, lotsarnas egna voro goda.
Lotsarne anhåller ödmjukats om någon hjelp till lotsbåtar, de
ega ej ringaste tillgång till skog, och måste hämta bränsle och
Remmarstänger på 6 á 7 mils avstånd; jag vågar härtill
projektera 6 riksd årligen, hälst deras hemman äro ganska små,
och om fisket skulle misslyckas, de hade intet at lefva utaf.
Vid min varelse vid Utö, gjorde jag försök att finna en ny och
mera ren segelled, utan att behöfwa passera Gråharusund, eller
emellan Ägloskär och Svartgrund…”
III. FINLANDS FÖRSTA HAVSFYR
Trots att Utö i mångt och mycket kan sägas representera en typisk
svensk 1700-tals lotsplats, fanns det dock en sak som klart skilde
Utö från de övriga lotsplatserna i rikets östra halva. Finlands
första ljusfyr uppfördes på Utö år 1753.
Fyrbygget hade initierats av åboköpmannen och lantdagsmannen
Kristian Trapp, som på 1746-års riksdag yrkade på byggandet av en
fyr på Utö. Aktiv i projektet var också skeppsbyggaren och
dykeriinstruktören (sjöbärgningschef) Robert Fithie i Åbo. Förslaget
godkändes och i april 1747 påbjöd Kungliga Majestät (Fredrik I) att
fyren skulle byggas.
Om man utgår från att planeringen av fyren pågått i Åbo några år
före den togs upp på riksdagen faller även etableringen av de två
lotshemmanen på Utö tidsmässigt logiskt in i ett mönster där man
ville skapa en stark sjöfartsknutpunkt ute vid havsbandet.
Ritningarna till den runda fyren uppgjordes av Carl Hårleman, men
tornets slutliga utformning blev i praktiken något enklare än den
Hårleman föreslagit. Enligt äldre teckningar hade fyren dubbel
ljusanordning. Inne i lanterinen brann sex lampor med sex vekar,
bakom vilka hade uppställts fyra speglar av vitmetall. Som en andra
ljuskälla brändes stenkol i en gryta upphängd utanför tornet. I
samband med fyrbygget uppfördes också ett bostadshus (Stenhuset) för
fyrpersonalen.
Skötandet av fyren gavs på entreprenad åt Kristian Trapp och ljuset
i tornet tändes enligt arkivkällor första gången 26.9.1754.
Fyrvaktarna vistades inledningsvis på Utö antagligen endast under
seglationsperioden, men fr.o.m. slutet av 1700-talet tycks
åtminstone en del av fyrpersonalen ha integrerats i bysamhället. En
viss ”Herr Tendr och fyrvaktare” Zacharias Wärnberg upptas då under
Utö i Korpo församlings kommunionbok.
Sammanfattande kan man konstatera att det på Utö kring år 1800 hade
uppstått ett etablerat lots- och fyrsamhälle med 40-50 invånare.
IV. NY FYR OCH KRAFTIG BEFOLKNINGSÖKNING
- 1808-09 –års krig och dess följder
Som en liten sidoepisod i den världsomfattande konflikt som går
under namnet Napoleonkrigen, ingick Rysslands anfall på Sverige år
1808. Målsättningen med det ryska anfallet var ursprungligen att
tvinga Sverige med i den mot England riktade koalitionen och
handelsblockaden, men den tillfälliga ockupationen övergick
slutligen i en rysk annektering av samtliga finska landskap i det
svenska riket.
Fyrsprängning och nybygge
På Utö blev sprängandet av fyren den första och mest konkreta
följden av 1808-09 års händelser. Fyrsprängandet ingick i de
krigförande parternas försök att försvåra motståndarens rörlighet
längs Finlands sydkust. Sprängningen torde ha företagits av
ryssarna, men kunde lika väl ha utförts av svenskarna själva. Under
ledning av lotsverkets chef Gustaf Brodd uppfördes efter kriget en
ny fyr på Utö, som stod färdig redan år 1814. Tornet blev denna gång
fyrkantigt. Som lysanordning användes först en parabolisk kupa av
papp, invändigt klädd med spegelglas. Lysanordningen väckte snabbt
missnöje pga. sin ringa styrka och den byttes därför ut redan år
1820. Fyrskenet upprätthölls endast under den isfria tiden av året.
Lotsplatserna attraktiva
En mera långsiktig och genomgripande följdverkning av
regimskiftet 1809 blev omorganisationerna inom
sjöfartsförvaltningen. Ryssarna prioriterade det finska lots- och
fyrväsendet högt eftersom den ansågs ha stor betydelse för ryska
Östersjöflottan. På Utö kom detta att betyda många nya tjänster
framförallt vid fyren, som år 1841 sysselsatte en fyrmästare och tre
fyrvaktare. Därtill kom tre extra fyrvaktare. Lotspersonalen ökade
också i antal. Detta skedde dock i första hand genom att ett växande
antal icke-ordinarie personal upptogs i rullorna. Lotsyrkets
attraktivitet kan dels förklaras med den allmänna utvecklingen i
skärgården under början på 1800-talet. Befolkningen i området ökade
kraftigt utan att en motsvarande utveckling inom regionens
näringsliv skulle ha kunnat erbjuda utkomst åt alla. Lotsplatserna
drog därför till sig folk som hade som målsättning att komma in i
lotsrullorna med möjlighet att senare få en ordinarie (avlönad)
tjänst. De gamla lotssläktena höll dock ett starkt grepp om
tjänsterna på Utö. Då även en filial till Fagerholms tullstation år
1824 inrättades på Utö var resultatet att öns befolkning under de
tre första årtiondena av ryskt styre tredubblades och uppgick år
1840 till 120-130 personer. I praktiken livnärde sig den obesuttna
lots-, fyr- och tullpersonalen på Utö av strömmings- och torskfiske
på allmänna vatten och ekonomiskt sett bör förhållandena för dessa
personer och deras familjer ha varit ganska kärva. Ett tecken på
detta är att de obesuttna på Utö år 1829, tillsammans med de
tidigare nämnda säsongfiskarna från sockenlanden i norr, processade
mot lotshemmanen och krävde utökade fiskerättigheter vid Utö. En
konsensus nåddes år 1833 då hemmanen åt öns obesuttna tjänstemän
garanterade begränsade fiske-, betes-, och jakträttigheter. Dessa
rättigheter fick en uppbackning i en instruktion om förhållandena på
lotsplatserna som lotsmajor Brodd hade utfärdat år 1826.
V STAGNATION OCH ÖRLIG
Det ryska militära intresset för det finska lotsverket avspeglade
sig till en början inte i lotsarnas löneutvecklingen eller i höjda
kompetenskrav bland personalen. Utrikeshandelns och
handelssjöfartens eftersatthet i Finland under 1800-talets första
hälft bidrog också till att utvecklandet av det finska lotsväsendet
stagnerade. På Utö lotsades t.ex. under perioden 1827-45 endast
24-51 fartyg per år. Förhållandena skapade frustration och sociala
problem bland personalen. I lotsverkets personalrullor kan utläsas
hur lotsar avskedats och straffats pga. olika disciplinsbrott.
Dylika problem förekom också på Utö. Sålunda finns det i
personalrullan för år 1837 antecknat att en extra lärling fått
sparken pga. stöld och en annan betecknas som ”brännvinssupare”. Vad
som egentligen hade tilldragit sig på Utö år 1841, då
lotsåldermannen, en äldre lots och självaste överfyrvaktaren, öns i
rang högsta tjänsteman, blev suspenderade från tjänst för ”obehörigt
uppträdande både i och utom tjänst”, framgår inte ur rullan. I detta
sammanhang är det dock skäl att poängtera att Utö i detta syfte på
intet sätt skilde sig från de övriga lotsplatserna i Skärgårdshavet.
Första vaktstugan
Man bör även notera att lotsverket, med dess kopplingar till
marinen, enligt ryskt maner var en halvmilitär organisation med
betydligt hårdare disciplin och hierarki än inom mera civila
branscher. Personalen kunde under början av 1800-talet bli utsatt
t.o.m. för kroppsstraff. En positiv sak under denna, på basen av
källorna, tydligen ganska dystra period var att utölotsarna år 1842
fick en egen ”arbetsplats” på ön då en vaktstuga uppfördes på berget
väster om fyrtornet. Tidigare hade man antagligen helt enkelt hållit
utkik på berget eller eventuellt från fyren. I Finlands allmänna
tidnings nummer 4.1.1843 finns en beskrivning av stugan, som var en
kvadratformad stockbyggnad. Väggens längd var 17 fot och höjden var
19 fot. På stugans tak fanns en 18 fot hög spira i vilken man,
beroende på om lots kunde fås eller inte, hissade en rödvit flagga
eller ett svart klot.
Evakuerade under Krimkriget
Krimkriget (1853-1856) medförde en dramatisk parentes i Utö lots-
och fyrplats historia. År 1854 då Storfurstendömet Finland först
berördes av kriget, evakuerades lotsarna från de yttre
lotsstationerna. Detta för att ryssarna ville förhindra att de på
havet överlägsna engelsmännen och fransmännen skulle snappa upp
finska lotsar och tvinga dem att lotsa sina fartyg. På Utö flyttades
de fullvuxna männen inomskärs i mars och småningom transporterades
hela öns befolkning till i första hand Korpo och Nagu. Evakueringen
omfattade endast seglationsperioden och utöborna fick återvända hem
till vintern. Evakueringen upprepades på våren 1855. Under kriget
fick lotsarna i uppdrag att förstöra de sjömärken som engelsmännen
satte upp. Även utölotsar deltog i dessa operationer. Fyrvaktaren
Karl Öhman skriver i sin dagbok 27.6.1855: ”Tog Utölotsarna bort en
boje och tjära på branterna för Engelsman.” Under kriget gjorde den
engelska flottan många strandhugg på Utö. I juni 1855 stannade de en
hel vecka på ön. Samma år i november brände de ett fartyg som låg i
Utö hamn och släpade bort fyra andra. Fyren och lotsstugan led
mindre skador under kriget, men någon förstörelse av civil egendom
har inte dokumenterats.
VI. LOTS- OCH FYRKÅREN PROFESSIONALISERAS
Fr.o.m. mitten av 1800-talet kan man säga att den finska
lotskåren började professionaliseras. Detta blev nödvändigt pga. den
ökade och tekniskt mer avancerade sjöfarten, som i sin tur
sammanhänger med ett kraftigt växande och liberaliserat näringsliv.
På Utö ökade lotsningarnas antal kraftigt; från 95 st år 1875 till
253 st år 1900. I 1857- och 1870-års lotsförordningar fastställdes
nya höjda krav på lotsarnas utbildningsnivå. På Utö reagerade man på
dessa krav bl.a. genom att grunda en folkskola för lotsbarnen.
Konkurrensen om lotstjänsterna skärptes också internt och allt fler
utöynglingar började skaffa sig sjöpraktik och navigationsutbildning
för att ha chans att komma över de fåtaliga ordinarie lotstjänsterna
på Utö. År 1889 besökte t.ex. tre utölotsar navigationsskolan i Åbo.
I rysk lotsskola
Tre lotsar gick också i den ryska lotsskolan i Helsingfors.
Därtill kommenderades lotslärlingar från Utö till tjänstgöring på
ryska krigsfartyg för att vid behov effektivare kunna bistå den
ryska Östersjöflottan. Hur väl lotsarna genom denna utbildning blev
förtrogna med ryssar och ryska varierade säkert, men som exempel kan
nämnas att utölotsen Elis Sjöberg ännu under andra världskriget
kunde fungera som tolk då militären på Utö förhörde två flygare från
ett ryskt flygplan som skjutits ner nära Utö. Kontakt med ryssarna
fick man också i samband med de omfattande ryska
sjömätningsoperationer som speciellt på 1860-talet utfördes i vatten
kring Jurmo och Utö. Dessa ”mätarryssar” vistades bl.a. på Utö,
Jurmo och Alu.
En stor lotsplats
År 1850 fastställdes lotspersonalens antal på Utö till: 1
lotsålderman, 4 äldre lotsar, 3 yngre lotsar och 5 lotslärlingar.
Med denna besättning var Utö en stor lotsplats och överträffades
inom Åbo och Ålands lotsfördelningar endast av Lohm, som hade en
yngre lots mera i rullorna. Lotssönerna togs fortfarande in i
systemet i mycket unga år som icke-avlönade extra lotslärlingar. En
väsentlig förändring med tanke på personalens sammansättning och
arbetsvillkor innebar avskaffandet av lotshemmanssystemet år 1882.
Lotsarna var nu likställda oberoende av om de var innehavare av
hemman eller inte. Redan på 1870-talet hade kronan genomfört en
expropriation av hustomter för den obesuttna lots- och
tullpersonalen. Fyrvaktarna hänvisades till den på 1840-talet
uppförda nya fyrvaktarbyggnaden. Ovan nämnda expropriation utfördes
från statsmaktens sida med iaktagande av stor sparsamhet. De inlösta
markområdena omfattade i vissa fall endast den mark husen stod på
och därtill inlöstes utspridda lotter på några kvadratmeter för
vedtravar, ”hemlighus” mm. Dessa små jordlotter har orsakat huvudbry
åt många lantmätare ända fram till våra dagar. År 1882 separerades
Utö från Jurmo och blev en självständig by. I byn fanns då 22
hushåll med totalt 129 invånare. Av hushållen var tolv anknutna till
lotsning, sex till fyren och tre till tullstationen. Därtill fanns
på Utö då en havsfiskare, Karl-August Öhman med familj. Nämnas bör
att Karl-August Öhman var Utös genom tiderna enda yrkesfiskare.
Ny lanterin
Fyrverksamheten karakteriseras under 1800-talet av olika tekniska
förbättringar. En avsevärd förändring medförde en ny lysanordning av
sk. Fresnells typ som installerades i fyren 1881-82. Den nya
lysanordningen byggde på idén om glasprismor som förstärker
ljusskenet. Fresnells apparat ersattes år 1906 med en liknande, men
starkare linsapparat. Denna lanterin används i fyren fortfarande. År
1860 togs för första gången ett mistsignaleringssystem i bruk på Utö
då en ringklocka uppsattes i ett av fyrens hörn. Det var
fyrvaktarnas uppgift att vid dimma med jämna mellanrum ringa i
klockan. Denna anläggning visade sig snabbt misslyckad pga. det
alltför svaga ljudet, men det kom att dröja ända till år 1900 innan
en ny mistsignaleringsapparatur installerades. Tekniken byggde nu på
detonering av små sprängladdningar med jämna mellanrum. Var 15 min.
sprängdes två laddningar. Fyrpersonalen fick en extra ersättning för
mistsignalering.
Ledfyrar tas ibruk
Personalens antal vid Utö fyr var under 1800-talet ganska
konstant. Som tidigare nämnts antogs även vid fyren sk. extra
fyrvaktare utan lön, vilka i praktiken fick livnära sig på
strömmingsfiske och diversearbeten. En av dessa extra väktare,
Daniel Söderlund, fungerade t.ex. som byns smed. Fyrvaktarkåren vid
Utö fick år 1897 ett tillskott då man i farleden Utö-Lohm tog i bruk
sk. ledfyrar. Ledfyrarna hade inga ständiga väktare, men förutsatte
ändå ett kontinuerligt underhåll. För att sköta ledfyrarna på den
sydligare halvan av Utö-Lohm farleden grundades på ön Bokulla, några
km norr om Utö, en ledfyrskötarstation som bemannades med två man.
Kronan uppförde en bostadsbyggnad åt fyrskötarna på Bokulla.
VII. LOTSSTREJKEN OCH FÖRSTA VÄRLDSKRIGET
Tack vare höjda löner och goda priser på fisk, upplevde Utö by,
liksom skärgården i stort, ett ekonomiskt uppsving kring
sekelskiftet 1900. Välfärden på det tidiga 1900-talets Utö fick dock
ett abrupt slut år 1912, då större sammanhang igen kom att styra
livet på ön. Starka krafter inom det ryska imperiet hade i slutet av
1800- och början av 1900-talet i allt högre grad börjat förespråka
ett förenhetligande av det vidsträckta och multinationella
kejsardömet. Speciell uppmärksamhet fästes vid Finland pga. dess
läge nära huvudstaden Petersburg. De ryska myndigheterna började i
allt högre grad kräva att den finska nationella administrationen
skulle underställas och förenhetligas med den ryska. I detta
sammanhang framstod det finska lotsverket, pga. dess betydelse för
ryska Östersjöflottan, som speciellt viktig. Resultatet var att det
finska lotsverket år 1912 underställdes det ryska marinministeriet.
Lotspersonalen avgår i protest
Då planerna om lotsverkets förryskande blev kända hade man bland
annat inom Svenska folkpartiet startat en kraftig agitation för
motåtgärder om de ryska planerna förverkligades. Kampanjen kan sägas
ha lyckats bra och då beslutet om förryskningen kom, bad över
hälften av den finska lotspersonalen om avsked. Speciellt benägna
att avgå var man på de svenskspråkiga lotsplatserna, så även på Utö.
Agnes Karlström, född Brunström år 1898 på Utö, har i en intervju
berättat hur det hela gick till på Utö våren 1912:
”… och jag kommer ihåg sista gången när lotsdirektören
från sjöfartsstyrelsen kom ut och frågade lotsarna och sa lite
hur det var menat då, han frågade dem att stannar ni kvar om
lotsverket blir förryskat? Jag kommer ihåg ännu hur lotsarna
stod ställda i raka led utanför lotsstugan. Då var det en av
lotsarna som steg fram, det var lotsen Valfrid Bergman – han
steg fram för lotsdirektör Samsonov och då sa han att: Om
lotsverket förryskas då avgår vi mangrant! Den kvällen, samma
dag som han hade yttrat de där orden, han talade inte bara för
sig, han talade för hela lotskåren – den kvällen skrevs det
många avskedsansökningar i lotsfamiljerna på Utö. Avsked
beviljades och det kom främmande lotsar hit, mycket kunniga
navigatörer, sjökaptener. De kom från baltiska länderna men de
kom också från Kaspiska havet och man tycker att de där kaspiska
lotsarna inte skulle ha hittat så bra som de hittade – men
hittade gjorde de och den där lotsstrejken som våra pappor hade
offrat sina tjänster och sitt levebröd för så den hade inte den
verkan som de trodde att den skulle ha.”
Denna protestaktion, som går under det något missvisande namnet
”Lotsstrejken”, kom alltså att innebära hårda tider på Utö. En stor
del av öns familjer stod nu utan fasta löneinkomster och blev
tvungna att livnära sig på strömmingsfiske och olika diversearbeten.
En tillfällig lättnad kom igen tack vare yttre händelser då ryska
flottan, som ett led i den upptrappade militära upprustningen inför
första världskriget, lät uppföra en telegrafstation på Utö. En del
av de lotsar som tagit avsked fick arbete på telegrafbygget.
Utö som militärområde
Upprustningen visade sig dock sist och slutligen ha mera negativa
än positiva följder för ön, då första världskriget sedan faktiskt
bröt ut i början på augusti 1914. Utö fick då genast status som
militärområde och alla civilpersoner, med undantag av fyrvaktarna
och de ryska lotsarna, evakuerades från ön 3.8.1914. Krigstillstånd
medför ju alltid knapphet och restriktioner och som evakuerade
tillspetsades naturligtvis alla krigets prövningar för utöborna.
Lotsfamiljerna fick livnära sig på tillfälliga sysslor. Många kunde
lyckligtvis bo hos släktingar på olika håll i skärgården, vilket
säkert underlättade situationen något. De evakuerades möjligheter
att dryga ut inkomsterna med strömmings- och torskfiske var också
begränsade eftersom de bekanta vattnen kring Utö också klassades som
militärområden och var stängda för obehöriga. Trots detta hände det
upprepade gånger att ryssarna arresterade utöbor och andra
skärgårdsbor som tagit sig ut för att fiska vid Utö. Fyrvaktare
Frans Viktor Brunström skriver t.ex i sin dagbok 12 juni 1915:
”Sander (ledfyrskötare Alexander Österlund) med fru blev för andra
gången tillfånga tagna av marin män” och 2.7.1915: ”Maurits
Öhman blev tagit till fånga.”
Bättre tider
Värst var säkert ändå osäkerheten inför framtiden. Utgången av
kriget var länge oviss och Utö höll i snabb takt på att förvandlas
till ett militärt fort. De korta besöken och uppgifterna man fick
via fyrvaktarna vittnade om de ryska militärernas och
batteriarbetarnas ödeläggande framfart med öbornas egendom. Det hela
slutade dock lyckligt och efter att inbördeskrigets huvudstrider
utkämpats under vårvintern 1918 fick de första evakuerade utöborna
återvända till sin hemö redan i maj. De flesta av de lotsar som 1912
tagit avsked återgick till sina tjänster. Krigets och evakueringens
efterspel fortsatte några år efter kriget då frågor om skador och
ägoförhållanden skulle utredas. Livet återgick dock småningom till
det normala även om minorna försvårade lotsarbetet åren efter
världskriget.
Förändrad by
Krigsåren lämnade kraftiga fysiska spår på Utö, i första hand
genom den byggnationsverksamhet som uppbygget av ett kustfort
medfört. Ryssarna uppförde kanonbatterier, nya kasern- och
underhållsbyggnader och tog också vissa av de civila byggnaderna i
kasernbruk. De hundratals arbetarna, som de omfattande
fortfikationsarbetena på Utö förutsatte, tog de övriga civila
byggnaderna i besittning. År 1916 lades en kullerstensgata genom byn
och i samband med detta revs många äldre hus. En järnvägsräls,
avsedd för ammunitionstransporter lades vid gatan. Rälsen revs först
på 1960-talet. Fyren och lotsfastigheterna bevarades relativt
intakta. Bara fyrlyktan fick några skråmor från skärvor av
artillerigranater som avlossades från de tyska krigsfartygen KOLBERG
och VON DER TANN i samband med ett tyskt flottanfall mot Utö
10.8.1915. Det självständiga Finlands kustartilleri övertog efter
kriget de av ryssarna uppförda försvarsanläggningarna och
försvarsmakten och dess personal har sedan dess, med varierande
intensitet, hört till livet på Utö.
VIII. MELLANKRIGSTIDEN
Mellankrigstiden medförde inga större förändringar i lotskårens
sammansättning på Utö. Överlag innebar tidsperioden dock en tid av
kraftig teknisk utveckling inom sjöfarten, som också direkt
påverkade lotsarnas yrkesutövning. Den inhemska handelsflottan
övergick från segel- till motordrift. Fartygen blev större och
snabbare vilket medförde att trafiken i allt högre grad
koncentrerades till de djupare huvudfarlederna och därmed också till
de större lotsstationerna. Utös roll som den viktiga inkörsporten
till Skärgårdshavet markerades. En ny öst-västlig farled från Utö
till Hangö öppnades 1928. Under slutet av 1920-talet började de nya
starkare isbrytarna (Finlands första isbrytare MURTAJA hade byggts
år 1890) klara av att hålla igång sjöfarten längs de viktigaste
farlederna hela vintern vilket medförde att utölotsarna nu var på
arbete året runt, mot att tidigare ha fått stänga stationen för
vintermånaderna.
Stationerna förses med lotsbåtar
Nu började statsmakten också förse lotsplatserna med särskilda
lotsbåtar. Till Utö lotsstation hade man visserligen redan kring
sekelskiftet 1900 fått en norsk segelkutter av typen ”Collin
Archer”. Lotsålderman Alfred Brunström seglade själv hem kuttern
från Norge. På 1920-talet hade man på Utö lotsstation tillgång till
en 1912 byggd motorkutter. Lotsbåtarna var på den här tiden dock
ännu ganska små och hade liten maskinstyrka, vilket kunde förorsaka
problem under speciellt svåra förhållanden. På vintern kunde
lotsbåten inte användas utan man gick ut till fartygen. Ibland blev
det problem då lotsen skulle till och från fartyget. Lotsåldermannen
på Lohm lotsstation, Titus Gottfrid Adolfsson, berättar i ett
3.3.1924 daterat brev om en speciellt strapatsrik lotsningsresa från
Lohm till Utö:
”Som du väl hört fick jag den 8 februari följa med PATRIA
till Holtenau då det var så mycket lös issörja vid Utö att jag
ej kunde komma i land. Resan gick eljest bra. Vi fingo en SO
storm mellan Gottland och Bornholm som vände magen med botten
upp och spolande bort mitt klavier (=löständer) till stor harm
och skada. Nu har jag ändå fått nytt igen. från H:nau anträdde
jag hemresan på ångf. VESTA via K.hamn och derifrån hade vi att
gå genom is ända från Bornholm. Sedan kom jag hem den 19 på
aftonen.”
Förutom missödet med ”klavieret” är det värt att notera att
Adolfssons i normala förhållanden korta lotsningstur från Lohm till
Utö förvandlades till en hela 12 dagar lång resa till Mellaneuropa.
Tekniken utvecklas
Den tekniska utvecklingen inom sjöfarten medförde att man på
ledande håll såg det nödvändigt att höja kompetenskraven för
lotsarna och år 1925 fastställdes understyrmansexamen som behörighet
för nya lotsar. Denna regel kringgicks dock ofta i praktiken och
många av de lotsar som anställdes t.ex. på Utö på 1920- och
1930-talen hade en lägre utbildning än vad som formellt förutsattes.
Fyrverksamheten genomgick inga större förändringar under
mellankrigstiden. År 1919 bestod fyrpersonalen på Utö av en
fyrmästare, en äldre och tre yngre fyrvaktare samt två ledfyrskötare
på Bokulla. Ledfyrstationen på Bokulla indrogs sedan i slutet på
1920-talet. En betydande teknisk förändring innebar dock
installerandet av Finlands första radiofyr i Utö fyrtorn år 1935.
Tornet måste förstärkas, då den för radiofyren nödvändiga
kraftstationen, accumulatorrummet och ett särskilt rum för
radioapparaturen, som samtidigt tjänade som dejourrum, inrättades.
Samtidigt som radiofyren byggdes övergick man från olja till
elektricitet beträffande själva fyren. Då radiofyren byggdes
installerades på Utö samtidigt en luftmistsignaleringsanordning,
vars utsändning synkroniserades med radiosignalen. Poängen med detta
arrangemang var att hjälpa fartygen att bestämma avståndet till
radiofyren.
IX. ANDRA VÄRLDSKRIGET
Under vinter- och fortsättningskrigen integrerades den finska
lots- och fyrpersonalen i de lokala kustförsvarssektionernas
organisation. Under vinterkriget evakuerades civilbefolkningen från
Utö, men lotspersonalen stannade kvar och, som det hette,
”kasernerades” hos lotsåldermannen. Under största delen av
fortsättningskriget fick också civilbefolkningen stanna kvar på Utö.
Eftersom hamnarna i Finska viken under större delen av kriget var
stängda kom Skärgårdshavet och dess lotsstationer att få spela
rollen som livsnerv för underhållet av det krigförande Finland.
Lotsning dygnet runt
Arbetsbördan och ansvaret på lotsstationerna blev därför stor och
under vissa perioder ansträngdes lotsstationernas kapacitet till det
yttersta. T.ex. i maj 1942 lotsades hela 200 fartyg både in och ut
via Utö. Ofta fick hela konvojer kasta ankar och invänta lotsar.
Speciellt betungande var dessa perioder för lotslärling Karl-Erik
Westerholm som hade till uppgift att köra lotskuttern. Westerholm
vistades i praktiken dygnet runt på kuttern under de mera intensiva
perioderna av trafik. Då ryssarna försökte störa sjöfarten via Utö
genom att från flygplan släppa minor i farleden, öppnades två
alternativa utlopp till havet öster och väster om Utö. Under kriget
fick utölotsarna ibland också vara med om ganska speciella och
dramatiska lotsningsuppdrag. Man fick lotsa ubåtar och utölotsar
fanns med också då ryska krigsfångar gjorde myteri på det utanför
Utö torpederade tyska fartyget HINDENBURG. Hindenburg sjönk sedan
vid Lohm och de ryska fångarna fördes till Åbo.
Dramatiska händelser
Utö fyr klarade även andra världskriget mer eller mindre oskadd.
Under vinterkriget nedmonterades fyrlyktan och transporterades till
fastlandet. Den 27 februari 1940 utsattes fyrtornet för ett ryskt
flyganfall. Lotsålderman Magnus Brunström har beskrivit episoden i
sin dagbok på följande sätt:
”3 ryska jaktmaskiner döko ned mot byn och besköto oss med
maskingevär. Vi svarade med dito. Ingen av oss blev skadad, och
inga vidare skador åstadkoms än att fyrmästarbyggnadens tak fick
tre kulhål. Flygarna klarade sig också… Jag var på vakt i fyren
och åsåg tillgången. Hörde ingen kula komma nära, men några tog
i fyren längre ner.”
Värre tänkte det sluta då Finland i september 1944 inledde
fientligheter mot den tidigare allierade Tyskland. Några tyska
fartyg, som legat vid Aspö ville då gå ut vid Utö, men stoppades av
Utö fort. Tyskarna lyckades då kalla hjälp från havet i form av en
tysk flotteskader ledd av kryssaren PRINZ EUGEN. Magnus Brunström
berättar:
”På morgonen i daggryningen låg en tysk flottstyrka
bestående av en kryssare och 5 jagare utanför Utö, distans 9 km.
Tyska båtarna från Aspö kom ut och förbi. Avbärgade lotsarna
Selim L. och Ole Michelsson, vilka var nära att få följa med.
Allmänt alarm på Utö, alla i skyddsrum. Order att stoppa de
utkommande båtarna, vilka order dock i sista minuten upphävd,
varföre det icke blev skottlossning och tyskarna avlägsnade sig
utan att göra någonting.”
Det var fråga om en mycket kärv situation med ett lyckligt slut.
Utgången av striden skulle ha varit given med tanke på PRINZ EUGENS
förkrossande överlägsna artilleri. Med denna episod påbörjades
övergången till fredstida förhållanden på Utö lotsstation. Farleden
öppnades för civil trafik i juli 1945, men ännu många år senare
röjdes minor i vattnen kring Utö.
X. FRÅN LIVSFORM TILL ARBETSPLATS - tiden efter
andra världskriget
Ännu efter andra världskriget representerade Utö en traditionell
finsk lotsplats där huvuddelen av personalen bestod av personer
uppvuxna i lotssläkter och där yrkesvalet varit mer eller mindre en
självklarhet. En personalförteckning för Utö från år 1947 upptar en
personal på 13 man:
ålderman |
M. Brunström |
äldre lots |
K.I. Sjöberg |
äldre lots |
G.E. Sjöberg |
äldre lots |
G.F. Öhman |
äldre lots |
A.H. Gustafsson |
äldre lots |
H.F. Franzén |
äldre lots |
K.E. Österlund |
äldre lots |
N.A. Lindström |
yngre lots |
V.A. Öhman |
yngre lots |
E.S. Österlund |
yngre lots |
K.H. Sjöberg |
lotslärling |
K.E. Westerholm |
ex.tf. lotslärling |
G.R. Danielsson (anställd 1947 för att köra
lotsbåtar) |
Släktnamnen i förteckningen visar att de flesta utölotsarna ännu
år 1947 kunde spåra sina rötter direkt till personalen i den
tidigare nämnda 1759- års lotsrullan.
Kraftig ökning – högre krav
Under de följande 50 åren kom dock lots- och även fyrverksamheten
vid Utö att genomgå dramatiska förändringar. Under 1950- och
1960-talen växte sjöfarten snabbt i volym pga. landets snabba
industrialisering och en kraftigt växande utrikeshandel. Fartygen
blev större och kraftigare. Tekniken inom sjöfarten blev också allt
mer avancerad och fr.o.m.1946 började understyrmansexamen även i
praktiken krävas av blivande lotsar. Tröskeln för att komma in i
lotsyrket blev därmed högre. Samtidigt pågick en allmän utflyttning
från skärgården. Högre utbildning och bättre avlönade yrken på
fastlandet lockade även utöungdomarna och den lokala
rekryteringsbasen för lotsyrket åderläts. Nytt folk behövdes dock
hela tiden pga, att lotsningarnas kraftigt ökade antal vid Utö
fr.o.m. 1950-talet:
1951 1140 lotsningar
1961 1672 lotsningar
1970 2357 lotsningar
Nya tjänster inrättades också småningom och för att fylla de
öppna tjänsterna rekryterades fr.o.m. 1960-talet lotsar för första
gången i större skala utifrån, framförallt från Åland. En ny växande
yrkeskategori på Utö, för vilken Gunnar Danielsson från Lökholm (se
ovan lotsföreteckningen från 1947) var den första representanten,
var lotsbåtsförarna, vilka i regel rekryterades från de närliggande
fiskarbyarna, som t.ex. Hummelholm, Nagu Berghamn, Nötö och Aspö.
Lotsar flyttar bort
En följd av att man började rekrytera Utö lotsstations personal
utifrån, var att det uppstod ett akut behov av personalbostäder. I
den nya lotsstationsbyggnad som uppfördes på Utö 1958 hade man redan
beaktat behovet av tillfällig inkvartering, men detta var inte
tillräckligt och 1964 uppfördes intill fyren ännu två parhus med
familjebostäder. Befolkningen på Utö uppgick då, inklusive
personalen på fortet, till ca 100 personer. En del av de nya
åländska lotsarna tog till en början sina familjer med till Utö, men
helst ville dessa lotsar vistas på Utö endast under arbetstid. I
likhet med förfarandet på många andra lotsstationer började
personalen på Utö småningom tillämpa ett system med ”ledigveckor”.
Inledningsvis höll man bara var tredje vecka ledig, men småningom
övergick man på de flesta lotsstationer till ett arbetssystem som
byggde på ett skiftesarbete med en vecka ledigt och en vecka arbete.
För Utö by medförde införandet av detta arbetssystem i praktiken ett
ras i invånarantalet i slutet av 1960- och början av 1970-talet, då
de flesta yngre lotsars och fyrvaktares familjer flyttade bort från
Utö. För de lotsar som inte var hemma från ön medförde
arbetstidsreformen säkert en klar förbättring i livskvaliteten.
Fyrmästaryrket försvinner
Beträffande fyrverksamheten under efterkrigstiden kan konstateras
att man med fyrens kraftverk under kriget börjat producera el också
för byns behov. Efter detta upptog handhavandet av kraftverket en
allt större del av fyrpersonalens arbetstid. År 1973 övergick man på
Utö från likström till växelström, vilket för fyrpersonalen betydde
en avsevärd lättnad i vakthållningen. År 1960 hade fyrpersonalen
bestått av en fyrmästare och fyra fyrvaktare. På 1970-talet var man
en väktare mindre och fyrpersonalen övergick också småningom till
”vecka-vecka” -systemet, vilket betydde att endast två man samtidigt
var på arbete. Elförsörjningen på Utö övertogs 1983 av
försvarsmakten och kraftverket flyttades då bort från fyren. Detta
medförde att fyrpersonalen nu i praktiken blev överflödig.
Fyrmästare- och fyrvaktartjänsterna omvandlades därför 11.5.1984
till farledsskötartjänster. Försvarsmakten övertog samma år också
fyrvaktarbygganden.
Uppgång och fall
År 1975 bestod lotspersonalen på Utö av 16 man. Detta antal hölls
konstant till 1990 då Lohm lotsplats indrogs och dess personal
fördelades mellan Åbo och Utö lotsstationer. Utö lotsplats hade då
sin genom tiderna största manskapsstyrka: en lotsålderman, 25 lotsar
och åtta lotsbåtsförare. Indragningen av Lohm lotsstation innebar
också att utölotsarna nu fick börja handha lotsning på betydligt
fler och längre lotsningsetapper än tidigare. Förut hade
lotsningarna till övervägande del gällt sträckan Utö-Lohm.
Lotsningarnas antal vid Utö hade dock minskat radikalt från
1970-talets toppsiffror och år 1991 lotsades 906 fartyg in vid Utö.
Som orsaker till detta kan nämnas bl.a. upprätthållandet av
vintersjöfarten till Bottniska vikens hamnar och att fartygen blivit
större och effektivare. År 1987 öppnades en my 13-meters farled vid
Utö. Denna farled utnyttjas framförallt för oljetransporter till
Nådendal.
En 250-årig epok till ända
Ovanbeskrivna förändringar inom Skärgårdshavets lotsorganisation
var bara en upptakt till en ännu mer genomgående rationalisering.
Fr.o.m.1 januari 1994 leds all lotsningsverksamhet inom
Skärgårdshavet från Pernäs i Nagu. Detta innebar bl.a. en
nedläggning av Åbo och Utö lotsplatser. Lotsarna vid Skärgårdshavets
sjöfartsdistrikt fick behörighet att lotsa i samtliga huvudfarleder
inom distriktet och lotsarna var inte längre stationerade på
enskilda stationer. Den pågående omorganiseringen av Sjöfartsverket
i självständiga resultatenheter, där lotsningen utgör en
resultatenhet, kommer eventuellt att medföra nya förändringar för
lotsningsverksamheten i Skärgårdshavet. Indragningen av Utö som
självständig lotsstation 1994 innebar på sätt vis slutet på en
250-årig epok om man räknar med att den fasta lotsplatsen på Utö
inrättades i mitten på 1740-talet.
Mot framtiden
Man bör dock notera att själva lotsningsverksamheten vid Utö i
stort sätt försiggår som förut. Fartygen går in och ut längs den
gamla farleden och får lots vid Utö. Lotsbåtsförarna är fast
stationerade på Utö och ger ett viktigt tillskott till öns livskraft
speciellt vintertid. Utöfarleden kommer knappast att förlora sin
betydelse inom en överskådlig framtid, trots att planer funnits
t.ex. på en alternativ syd-nord –gående inloppsfarled vid Örö.
Fortfarande fungerar Utö lots- och fyrplats som en port till
Finland. Efter ett kort avbrott i slutet av 1980-talet fungerar
utöbor igen också som lotsar i Skärgårdshavet. Bröderna Ulf och Dan
Bergman för Utös lotstraditioner vidare i nionde rakt nedstigande
släktled. Som en symbol för Utös sjöfartstraditioner sveper fyrens
sken fortfarande över horisonten under mörka vinternätter. En
ljussymbol som också fungerar som vägledare och inspirationskälla
för oss som idag arbetar för ett levande bysamhälle på Utö. Ett
bysamhälle som måste byggas upp utgående från tidens realiteter och
möjligheter, men med rötterna och stämningarna starkt knutna till
öns uråldriga sjöfarts- och tjänstemannatraditioner.
Martin Öhman är historiker, utöbo och
lotsättling i åttonde generationen. Han arbetar med
skärgårdsutvecklingsfrågor vid Region Åboland rf i Nagu. Adress
21740 Utö. Tfn. + 358 400 830 170, e-post martin.ohman@parnet.fi
KÄLLOR
Arkiv
- KRIGSARKIVET, Stockholm
- Flottans arkiv/Amiralitetskollegium/Lotskontoret
- LANDSARKIVET I ÅBO
- Turun luotsipiirikonttori
- RIKSARKIVET, Helsingfors
- Militaria III - Arméns flotta i Finland, Rullor och
förteckningar över befäl och manskap, I A.
- Luotsi- ja majakkalaitos
Minnesanteckningar
- Fyrvaktare Frans Viktor Brunströms memoarer: 1893-1922
Lotsålderman
- Magnus Brunströms memoarer: 1940-1948
- Lotsen Gileh Fridolf Öhmans memoarer: 1907-1932
- Fyrvaktare Karl Gustav Öhmans memoarer: 1836-1906
Intervjuer
- Lotsen Dan Bergman, f. 1959, Utö.
- Lotsen Bertil Öhman, f. 1930, d. 2001, Utö.
Litteratur och bearbetningar
- Bergman, Ulf 1995. Från bondelots till yrkesman - Lotsning i
Östergötland 1537-1914. Lund University Press.
- Herranen, Gun. "Lohm lots". Kring tiden - meddelanden från
folkkultursarkivet nr 11.
- Kaukiainen, Yrjö. & Leino-Kaukiainen, Pirjo. Navigare
Necesse - Merenkulkulaitos 1917-1992. Helsinki 1992.
- Laati, I. Lots- och fyrväsendets i Finland historia -
1808-1946. Helsingfors 1949.
- Lähteenoja, Aina. Lots- och fyrväsendets i Finland historia
- Intill år 1808. Helsingfors 1948.
- Merenkulkulaitos 1917-1967. Sjöfartsstyrelsen (texten
baserar sig på Christoffer H. Ericssons manuskript). Helsingfors
1973.
- Merilahti, J. Luotsiliitto 1918-1978. Uusikaupunki 1978.
- Nikula, Oscar. Svenska skärgårdsflottan 1756-1791. Bidrag
till Sveaborgs historia/Ehrensvärd samfundet. Helsingfors 1933.
- Olin, Carl-Erik 1927. Åbo sjöfarts historia I. Åbo.
- Öhman, Folke. Lotsstrejken 1912-1917. Några åboländska
perspektiv. Skärgård 1986:3.
- Öhman, Martin. Utö - samhället längst ute. Sulkava 1993.
- Öhman, Martin. Männen på lejdaren. Lotsningsverksamheten i
Skärgårdshavet 1696-1996. Skärgårdshavets sjöfartsdistrikt. Åbo
1996.
Otryckta uppsatser och avhandlingar
- Nordlund, Peter. Saaristomeren tiennäyttäjät - Turun
luotsipiiri Suomen itsenäistymisestä 1920-luvun puoliväliin.
Suomen historian progradu-tutkielma. Turun yliopisto 1994.
- Öhman Martin. Lotsarnas och fyrvaktarnas Utö - utvecklingen
i ett artificiellt tjänstemannasamhälle från 1740-talet till
våra dagar. Pro gradu-avhandling i nordisk historia. Åbo Akademi
1991.
- Öhman, Susanna. Lots- och fyrsamhället Utö 1855-1917.
Fackuppsats i nordisk historia 8.2.1977. Åbo Akademi.
- Öhman, Susanna. Lots- och fyrpersonalens tjänsteutövning på
Utö 1857-1912. Fackuppsats i nordisk historia 8.2.1977. Åbo
Akademi.
Övrigt
- Koncept till väderleksjournal vid Utö lotsplats: 1878-1912,
1918-1957.
|