Tidskriften Skärgård
Årgång 27 Nr 1 / 2004
Tema: Estlandssvenska Aiboland
Sten Westerholm
Svenska folkhögskolan i Estland
Svenskbygden i Estland var före andra
världskriget som ett Svenskfinland i miniatyr. Svenskarna levde i
kusttrakterna, ute i skärgården och inne i några städer. Rätt många
svenskar bodde inne i huvudstaden Reval, både inne i stadskärnan
kring Domberget, men också ute i stadsdelen Numme längs Pärnuvägen.
Estlandssvenskarna hade sina egna institutioner, skolor, kyrkor,
föreningar, sitt politiska parti, sina ledargestalter, sina
kulturfester, högtidsdagar, tidningar, dialekter, sin representation
i statliga organ, sin kamp för överlevnad i ett land som mer och mer
togs över på alla nivåer av majoritetsbefolkningen esterna.
Vid sina fester, men också till vardags, sjöng estlandssvenskarna
sina egna sånger. De flesta gemensamma tillställningar avslutades
med Modersmålets sång eller Härlig är jorden, beroende på om det var
en helt profan eller religiös tillställning. Men i slutet av
Modersmålets sång sjöng man i Estland ” i våra fäders land”, inte ”
i tusen sjöars land”. Annars var det lika.
Det var folkskollärarna, som också här var de stora kulturbärarna
ute på landsbygden. Det hade funnits folkskolor i svenskbygderna i
Estland från mitten av 1800-talet. Mellan åren 1873 och 1878 hade
man ett eget folkskollärarseminarium, men detta fann inte nåd inför
de ryska makthavarna, som såg med oblida ögon på den lilla
språkgruppens kulturella och språkliga strävanden, så seminariet i
Pasklep herrgård på Nuckö upphörde. I stället kom många unga män
från den här svenskbygden att söka sig till Nykarleby
folkskollärarseminarium i Finland för att få sin lärarutbildning
där. En del åkte också till Sverige för att studera till lärare. De,
som fått sin lärarutbildning i Svenskfinland, fick också den
finlandssvenska sångskatten med sig, som de flitigt lärde ut till
sina elever, bl.a. Modersmålets sång.
I varje större by där svenskarna bodde, hade man en egen
folkskola. Det fanns också en svensk folkskola inne i Reval,
alldeles intill den svensk-finska församlingens kyrka på
Riddaregatan. Den var inrymd i samma byggnad som prästgården, där
också deras politiska parti Svenska folkförbundet hade sitt kansli,
och där deras bildningsorganisation Svenska Odlingens Vänner hade
sina utrymmen, där man gav ut tidningen Kustbon.
Förutom det femtontal folkskolor som verkade ute i kommunerna,
hade man under trettiotalet också ett eget gymnasium inne i
”svenskarnas huvudstad” Hapsal. Men redan 1920 hade man startat en
svensk folkhögskola i Birkas på halvön Nuckö. Birkas folkhögskola
blev mycket snabbt estlandssvenskarnas kulturella centrum. Den
verkade ända fram till flykten 1943 och hann utdimittera 577 elever.
Varför en svensk folkhögskola i dag?
Jag borde kunna svara på frågan om varför vi har en svensk
folkhögskola i Estland i dag, trots att de flesta estlandssvenskar
flyttade och flydde till Sverige under andra världskriget. Jag var
nämligen den som tillsammans med arkitekt Ervin Johan Sedman, som
var ordförande för den nystartade estlandssvenska organisationen
”Samfundet för estlandssvensk kultur”, när Estland på nytt blev
självständigt, tog initiativ till en svensk folkhögskoleverksamhet i
det moderna Estland. Men jag är inte helt säker på att mina argument
för ”varför” räcker. Men jag skall beskriva hur det började.
Det var under perestrojkan, tövädret i slutet av 1980-talet, som
det blev möjligt att starta ideella föreningar med etniska förtecken
i det stora Sovjetunionen, dit Estland hörde. Då passade den lilla
gruppen estlandssvenskar och deras ättlingar, som blivit kvar i
landet, när järnridån drogs ned 1944, att bilda Samfundet för
estlandssvensk kultur. Som första ordförande fungerade Maido Limbak.
Han tog också initiativet till ett estlandssvenskt museum, Aibolands
museum inne i Hapsal. Maido Limbak, var själv museiman, dog
emellertid mycket snart. Han efterträddes av Ervin Johan Sedman som
ordförande för den nybildade estlandsvenska kulturorganisationen.
Det var i den egenskapen, som jag första gången träffade honom vid
ett besök i Närpes, dit han var inbjuden som gäst av den
estlandsförening, som hade startats där. Eftersom jag visste att
Samfundet för estlandssvensk kultur ville väcka så mycket som
möjligt till liv av den gamla estlandssvenska kulturen, föreslog jag
för honom att vi skulle skapa en folkhögskola , som skulle ha som
uppgift att stärka den uppvaknande svenskheten i Estland under den
nya självständigheten. Jag menade att en folkhögskola skulle vara
den bästa formen för den uppgiften. Jag kände också till Birkas
folkhögskola och dess verksamhet under den första självständigheten.
Ervin Johan Sedman tyckte att idén var bra, och vi beslöt att
vårvintern 1993 ordna en förberedande folkhögskolkurs i Hapsal. Jag
presenterade också idén för min egen folkhögskolas, Svenska
Österbottens folkakademis samarbetsskola i Sverige, Hola
folkhögskola. Tillsammans gjorde vi en förberedande
folkhögskolekurs, som senare på hösten samma år ledde till att vi
startade en folkhögskola, som vi kallade Pasklep folkhögskola. –
Tanken var att folkhögskolan skulle överta Pasklep gamla
herrgårdsområde där sovjetiska gränsvakter huserat under
ockupationstiden.
Pasklep folkhögskola hade Samfundet för estlandssvensk kultur som
huvudman och de två folkhögskolorna i Finland och Sverige; Svenska
Österbottens folkakademi och Hola folkhögskola, som pedagogiskt och
praktiskt stöd. Vid den här tiden var det många andra organisationer
och institutioner både i Svenskfinland och Sverige, som var
engagerade i uppbyggnaden av den gamla svenskbygden. Svenska
Folkskolans Vänner med kanslichef Christoffer Grönholm i spetsen var
engagerad, likaså Kronoby kommun, vänort till Nuckö, och dess
kommundirektör Gösta Svenfelt. Karis kurscentral var också med i den
här återuppbyggnaden. I Sverige hade estlandssvenskarnas
bildningsorganisation Svenska Odlingens Vänner ett naturligt
intresse för en svensk folkhögskola, liksom Nuckö kommuns vänort
Åtvidaberg. Alla dessa organisationer och kommuner ingick med sin
representation i styrelsen. Från Estlands sida fanns också Aibolands
museum representerat samt endel enskilda personer. Som den nya
folkhögskolans första rektor fungerade Ervin Johan Sedman. –
Tyngdpunkten i undervisningen var svenska språket och svensk- och
nordisk kultur.
Redan före Pasklep folkhögskolas tid hade Samfundet för
estlandssvensk kultur ordnat kurser i svenska i Estland. Därför var
det förvånande många, som talade svenska, när vi från de nordiska
länderna började söka oss dit i början på 1990-talet. – I dag säger
sig två procent av esterna tala eller förstå svenska!
Pasklep folkhögskola hann verka i sju år
Med stort engagemang gick alla tidigare uppräknade parter in för
att skapa en svensk och nordisk folkhögskola i det självständiga
Estland. Otroliga mängder dagsverken lades ned i upprensningen och
restaureringen av Pasklep-området i Nuckö, samtidigt som
undervisning pågick i upphyrda lokaler turvis i Hapsal och Nuckö.
Men uppgiften blev övermäktig på grund av att det inte fanns pengar.
Den estniska staten kunde endast symboliskt stöda verksamheten, och
elevavgifterna kunde täcka endast en del av kostnaderna. Efter sju
inspirerande, men tunga år, fanns ingen annan råd än att lägga ned
Pasklep folkhögskola. Men då trädde Svenska Folkskolans Vänner till
och erbjöd sig att bli ekonomisk garant för en svensk folkhögskola i
Estland! För att den nya versionen skulle ha en framtid krävdes ett
helt nytt koncept. Detta nya koncept har vi nu under de två senaste
åren skapat, vilket i det här skedet tyckes ha en chans att lyckas!
Svenska folkhögskolan i Estland - centrum för
vuxenutbildning och en kulturell mötesplats
Svenska folkhögskolan i Estland har också ett estniskt namn:
Rootsi Rahvaülikool Eestis. Skolan arbetar dels i Hapsal i västra
Estland, dels inne i Tallinn. Den svenska folkhögskolan kan också
vid behov ordna kurser på annat håll i Estland. – Nu senast har det
kommit en invit från Ösel och Kuressaare, där man gärna skulle se
att folkhögskolan också inledde svenskundervisning. Svenskar har
också en gång bott på Ösel, fastän inte i samma omfattning som på de
andra öarna i västra Estland. Den svenska folkhögskolan hyr kansli
och klassrum av det ryska gymnasiet i Hapsal. I Tallinn arbetar
skolan i den svenska församlingens kyrkofastighet på Rüütli 9 i
gamla stan. Den svenska församlingen och folkhögskolan har delvis en
liknande folkbildande uppgift, och det är naturligt att dessa två
samarbetar. Det finns stora möjligheter att utveckla
folkhögskoleverksamheten just i Tallinn. Folkhögskolan kan också ta
hand om en del av församlingens utbildningsbehov. En nordisk
folkhögskola är mycket mer än enbart en kursarrangör. På samma sätt
har Svenska folkhögskolan i Estland en ambition att vara en
kulturernas mötesplats och ett centrum för vuxenutbildning i ett
land på väg in i den Europeiska Unionen. Genom olika projekt
samarbetar Svenska folkhögskolan i Estland med andra
utbildningsinstitutioner kring Östersjön. Folkhögskolan kan på många
sätt fungera som ett slags brohuvud också för de finlandssvenska
institutioner, som söker samarbete på södra sidan av Finska viken.
Genom att utveckla distansundervisningen vill den svenska
folkhögskolan ge möjlighet för sina studerande att fortsätta sin
utbildning vid något svenskt universitet eller en högskola i Finland
eller Sverige. Under år 2003 var 430 personer inskrivna som
studerande vid Svenska folkhögskolan i Estland. – Så länge skolan
saknar internat, kan vi inte tala om folkhögskola i gängse nordisk
betydelse. Men ett vuxenutbildningscentrum och en kulturell
mötesplats med klara socialpedagogiska målsättningar, är vår skola.
Som rektor har jag någon gång tänkt att Svenskfinlands största
folkhögskola i dag finns i Estland! – Nåja, sagt med litet humor…
Och framtiden då? - Den finns på vinden!
Jag nämnde Svenska folkhögskolan i Estland som ett brohuvud för
Svenskfinland... Jag skall berätta litet närmare. - Uppe på S:t
Mikaelskyrkans vind i Tallinn finns tretusen kvadratmeter yta, som
vi har tänkt bygga ut till klassrum, gästrum-internat, bibliotek,
telebildstudio för distansstudier, kafeteria med kök m m.
Ritningarna är klara och godkända av staden och museiverket. Det
enda det handlar om är att det finns garanti för an stadig hyresgäst
för en längre tid, då vågar församlingen bygga ut denna kyrkvind.
Det här är en mycket spännande plats, mitt i gamla stan i Tallinn,
med historiens vindar på alla sidor! Vi försöker få speciellt
Svenksfinland intresserat. Högskolor, universitet, yrkeshögskolor,
landskapsförbund... Med tanke på Estlands geografiska läge, den
historiska anknytningen till Finland, framtiden med den nära
anknytningen till Mellaneuropa, den potentiella befolkningsresursen!
Svenska folkhögskolan är redan där, men vi kan inte ensamma
förverkliga drömmen om kyrkans vind, som ett Svenskfinlands studie-
och kulturcentrum i Baltikum! - Det finns plats för handling!
Sten Westerholm är rektor vid Svenska folkhögskolan i Estland
(Haapsalu och Tallinn). Tfn + 372 47 370 56, + 358 40 502 0441.
E-post:
sten.westerholm@rre-sfe.ee Hemsida:
http://www.rre-sfe.ee/sv/sv_freim.htm
I boken ”På vandring i Estlands svenskbygder” (152 s) berättar
Sten Westerholm mera om dessa historiskt intressanta områden. Boken
kom ut i december 2003. Skrifter utgivna av Svenska folkskolans
vänner. Volym 168. |