Tidskriften Skärgård
Årgång 26 Nr 4 / 2003
Tema: Vårt unika träbåtsarv
Sten Westerholm
GALEASEN HOPPET - seglar in i framtiden
Den här sommaren har jag som alla båtbyggare genom tiderna
gått och letat lämpligt skeppsvirke i skogen. Jag har sökt efter
lagom böjda furustammar, som skulle lämpa sig för bordläggning,
spanter och däcksbalkar. Jag har också letat bland nödvuxna
martallar ute på näset mot havet. Bland dem kan man ha turen att
hitta virke både till knän och till spanter. Framförallt har jag
tagit ut ordentliga stammar, som duger till både bord och invändig
garnering och stadiga balkvägare. Plankorna till bordläggningen
borde vara helst tio meter långa, men sådana träd är sällsynta
i den strandnära skogen ute vid Spithamn på Nuckölandet i västra
Estland.
Sommaren är naturligtvis inte den bästa tiden att ta ut
skeppsvirke. Det borde göras helst på förvintern och när månen
är i nedan, enligt gammal båtbyggaråsikt. Då är det minst sav i
träden. Men eftersom vi inte kunde vänta ens till senhösten med
huggningen av virke till galeasen Hoppet, har vi varit tvungna att
hugga det i sommar. Det blev över etthundra ordentliga stockar, som
jag tillsammans med en skogshuggare i Rickul fällde, som vi nu har
sågat till skeppstimmer och plankor och som under en månads tid
skall ligga i tork ute i Rusby utanför Hapsal. Fram mot jul skall
vi sedan ta det över med båt från Paldiski - tidigare Rågervik -
till Stockholm och Beckholmens skeppsvarv där galeasen Hoppet den
här vintern ligger i docka. Hon måste få ett helt nytt
akterskepp. Och virket till det har vi tagit från samma skog
därifrån virket också togs, när hon byggdes 1925-26 i Spithamn i
Estland. Vi har bildat en stiftelse bakom Hoppet och vi skall göra
henne till skolsegelfartyg. Hon är den sista skutan, som
estlandssvenskarna byggde, som ännu kan räddas och segla in i
framtiden.
Båtbyggarfolket kring Östersjön och dess vikar
Estlandssvenskarna, som i sjuhundra år levde längs Finska
vikens södra strand och ute på sina öar i västra Estland och
inne i Rigabukten, levde i samma båtbyggartradition som sina
stamfränder längs den svenska kusten och upp längs Bottniska
vikens östra stränder och i Åboland och Nyland. Det var ett
sjöfarande folk, som självt byggde sina båtar. Det fanns en
bestämmelse som krävde, att de fartyg, som fick segla på
utländska hamnar från Estland, måste vara på minst tjugo
bruttoton. De användes som små fraktfartyg i Östersjön och
Finska viken. De seglade med dem på Gotland, Stockholm, Åbo,
Hangö, Helsingfors och Borgå. Mest till Helsingfors. För det
mesta innehöll lasten potatis, fisk, sälspäck och sälskinn,
varmrökt fläsk, äppel, korn för de finländska bryggerierna,
kalk för jordbruket och byggnadsindustrin, slipsten från Gotland
och så naturligtvis allsköns styckegods i båda riktningarna. De
svenska skepparna i Estland seglade också längs den estniska
kusten till Reval (Tallinn) och Pärnu och mellan de estlandssvenska
öarna, men också längre bort som till Danzig och andra
östersjöhamnar i väster. Hemhamnen fanns oftast på den
nordvästligaste udden av Estland, på Nuckö, i Derhamn eller
Spithamn eller på någon av öarna Dagö, Ormsö, Ösel, Runö,
Odensholm, Rågörna, Nargö eller den nordligaste fastlandshamnen
Rågervik eller självaste Reval. Men hamnarna var i själva verket
få och utsatta för väder och vind, och så var de för det mesta
alltför grunda. På grund av stenar och sanddyner handlade det om
mycket svårnavigerade vatten. Men dessa kustbor längs Finska
vikens södra strand blev därför skickliga sjömän och detta
stora innanhavs väktare. Genom århundradena kom dessa svenskar att
slå vakt om den fredliga sjöfarten och skydda nordbornas båtar
för mer rovgiriga estniska landsmän. Estlandssvenskarna blev
kända som pålitliga lotsar och "mundrickar", dvs sådana
som med mindre båtar ombesörjde lastningen och lossningen av de
stora fartygen, som inte kunde ta in i de grunda hamnarna utan
måste ankra ute på redden.
Galeaser och slättoppade skonare
De flesta båtar, som byggdes av estlandssvenskarna före andra
världskriget, var tvåmastade galeaser på omkring tjugo meter.
Före det var den slättoppade skonaren den vanligaste fartygstypen
bland kustborna. Slättoppad kallades den för att båda masterna
var lika höga. Ofta bildade några familjer ett bolag och byggde
och ägde tillsammans sin skuta. Om vintrarna låg båtbygget nere
på grund av det utsatta läget vid stranden, där skrovet låg. Då
arbetade man hemma med riggen och seglen. Tillskärningen av seglen
skedde ute på isen, där man fick en stor yta genom att skotta bort
snön. Sedan fördes de utskurna segeldukarna till en erfaren
segelmakare, som gjorde resten. Galeasen Hoppet byggdes som sagt
1925-26 i Spithamn på Nuckölandet i Estland. Ansvarig båtmästare
var Mathias Schönberg på Nibondas och som medhjälpare hade han
Johannes, Alexander, Alex och Paul, alla med släktnamnet
Schönberg. Hoppet byggdes helt i furu och som rent segelfartyg utan
hjälpmotor. Hoppet var det ena i en serie på tre segelskutor, som
släkten Schönberg byggde i Spithamn. En annan hette
"Österled" och gick, som namnet antyder österut, till
Sovjetunionen, redan år 1927. Den ligger enligt uppgift sänkt i
havet utanför Kronstadt. Den tredje vet jag i skrivande stund inte
var den finns.
Seglade hela sitt "yrkesverksamma" liv i
Finland
Hoppet gjorde sin första resa med potatis till Stockholm. Det
var i november 1927. Följande år registrerades den i Hapsal som
just "Hoppet" och såldes samma år först till Saltvik
på Åland och därifrån vidare till Vålax i Borgå landskommun.
Det var Mikael Gustafsson från gården Mattas i Fagerstad vid
Vålaxviken sydost om Borgå, som köpte henne i maj 1928, men
sålde henne redan i december samma år vidare till Axel Johansson i
grannbyn Grännäs. Här kom hon att stanna ända fram till 1947 och
användes i fraktfart längs den finländska kusten. Efter tiden i
Borgå såldes hon 1947 till Emil Fagerholm i Hitis. Med sonen Ruben
Fagerholm som skeppare seglade hon sedan i de vatten fram till 1953,
när hon såldes på nytt till Saltvik på Åland till Karl-Johan
Husell, eller Bergörs-Kalle, som han kallades. När Hoppet sedan
togs ur frakfart, såldes hon 1965 som fritidsbåt till Stockholm. -
Efter en passiv pensionärstid skall hon nu återaktiveras och bli
skolsegelfartyg och segla som förr i Östersjön och dess vikar.
Togs också ut i kriget
I slutet av 1944 beordrades Hoppet och ett femtiotal andra skutor
till Hangö för att transportera ryska soldater och krigsmateriel
till Estland. Ryssarna skulle driva tyskarna ur landet. Skutorna
lastades till bristningsgränsen och beordrades för full maskin att
köra upp på den sandiga stranden på Dagö. Många av
fraktskutorna bröts sönder, men besättningen ombord på Hoppet
var förutseende nog att kasta ut två ankaren akterut innan de
körde upp på land. När de efter urlastningen skulle ta sig loss
från stranden, startade inte den 27 hästars starka
tändkulemotorn, som numera fanns ombord. Men sonen till en av
delägarna till skutan hemma i Vålax, Konrad Johansson, råkade
befinna sig ombord på en av de andra skutorna. Han såg deras
belägenhet och kom till hjälp, eftersom han kände till motorns
egenheter. Med hjälp av motorn och de utlagda ankaren fick de sedan
henne flott och Konrad Johansson seglade henne hem till Borgå! -
På det sättet räddades hon för eftervärlden.
Räddas av Donnergymnasiet och Svenska folkhögskolan
Det var mera en slump att rektorn och VD:n Birgit Eldh för det
privata Donnergymnasiet på Gotland, med enheter också i Stockholm
och Göteborg, och jag möttes i Spithamn för ett drygt år sedan.
Birgit är född i Spithamn och hennes far var också med och byggde
Hoppet. Hon hade fått veta att skutan var till salu och tyckte att
hon borde tas hem till Estland igen. Det tyckte också jag, som är
rektor för Svenska folkhögskolan i Estland. Det här mötet ledde
sedan till att vi bildat en stiftelse för Hoppet där också det
estlandssvenska Aibolandsmuseet i Hapsal finns med. Denna stiftelse
har nu förvärvat Hoppet och den här vintern ligger hon i docka
på Beckholmens skeppsvarv i Stockholm. Renoveringsarbetet leds av
båtbyggmästare Christer Gustavsson. Skeppsvirket har vi tagit ur
Birgit Eldhs skog i Spithamn. När Estland ockuperades av
Sovjetunionen tvingades kustborna att såga sönder sina båtar.
Tack vare att Hoppet såldes till Finland redan före kriget undgick
hon detta öde och torde, som jag tidigare hävdat, vara den enda
estlandssvenska skutan, som kan segla in i framtiden. - Men före
det krävs en hel del arbete och pengar...
Sten Westerholm är rektor vid Svenska
folkhögskolan i Estland (Hapsal). Hans bok "På vandring i
Estlands svenskbygder" kom ut i början av december 2003. (ISBN
951-9087-62-1) Tfn + 358 40 502 0441, e-post: sten.westerholm@rre-sfe.ee
Hemadress: Vasavägen749, 64220 YTTERMARK
|