Tidskriften Skärgård
Årgång 26 Nr 4 / 2003
Tema: Vårt unika träbåtsarv
Håkan Eklund
INLEDAREN
I förordet
till boken Galeasen Albanus – ett åländskt skeppsbygge och dess historiska
bakgrund (Mariehamn 1989) konstateras att ”byggandet av den nya galeasen
Albanus har engagerat ålänningarna på ett sätt som endast ett fartygsprojekt
kan göra i en sjöfartsbygd. Albanus har kunnat genomföras tack vare detta
intresse och det storartade stöd som det lett till.”
I slutet av
boken finns sen en lång förteckning över bidragsgivarna och ett varmt tack
till alla de icke nämnda personer som bidragit med de dryga 10 000 timmar
frivilligt arbete som projektet loggade.
Raderna ovan
kunde lika bra gälla flera andra båtbyggnadsprojekt i Svenskfinland. Åtminstone
gäller det jakten Eugenia, som under bygget engagerade hela Kimitoön (och
halva Åboland) på ett helt fantastiskt sätt. Liksom på Åland handlar också
detta om en sjöfartsbygd med djupa rötter i skeppsbygge och bondeseglation.
Detta massiva stöd gav Eugeniaprojektet både fysiska resurser och ett ovärderligt
mentalt kapital, symbol- och PR-värde för området i fråga. Tala om identitet
och stolta traditioner! Likadana
erfarenheter har man i Österbotten och i Östra Nyland.
Detta med
symbolvärde skall inte underskattas. Trots att vi lever i ett modernt och föränderligt
informationssamhälle, och helst fokuserar vår uppmärksamhet på framtiden, gäller
det samtidigt att undvika att helt tappa kontakten till vår tusenåriga
kustkultur, och de bruksföremål och det hantverkskunnande som en gång var
varmans egendom.
Varför det då?
- kan man fråga sig. Jo, bl.a. av den enkla anledningen att vår träbåtskultur,
för att ta ett exempel, är en viktig del av vår kustidentitet. Något
som är både unikt och tidlöst. Något som är geografiskt förankrat till vår
egen kust och skärgård. Något som vi kan spåra långt bak i tidens morgon. Något
som inte kan ersättas med en fabriksgjord ”plastsnurra” utan själ eller förankring
i vår kulturhistoria.
I motsats till
många andra gamla bruksföremål förlorar en gammal båtmodell aldrig sitt
funktionella värde. En välgjord träbåt eller skuta i gammal traditionell
stil är designad, testad och utformad för just våra förhållanden och är
dessutom en investering som håller sitt monetära värde mycket länge.
Dessutom tillkommer ett symbolvärde som är svårt att värdera i pengar, som
är både identitets- och imageskapande – något att vara stolt över. Något
som helt konkret upptäckts av den växande besöksindustrin! Hur många
turistbroschyrer pryds inte av traditionsskutor under fulla segel. Det senare
diskuterades i december 2003 på ett skutturismseminarium i Pargas som
arrangerades av Interreg III-projektet ”Östersjökultur – kustregioner” i
samarbete med den nybildade Skutföreningen Kustkultur i Finland r.f.
Eftersom det
är dyrt att underhålla och segla med gamla traditionsskutor har den växande
”skutturismen” blivit något av en räddande ängel för många skutägare.
Tack vare charterseglingar med företagsgrupper som uppskattar kvalitet och
unika miljöer, har många vackra historiska träbåtar fått ett nytt
meningsfullt liv. Men lika
mycket borde detta gälla vardagsbåtar och varmansbåtar av mindre format. De
är minsann lika värdefulla, med ett lika stort symbolvärde som de större och
mera spektakulära skeppen.
I detta nummer
möter två intressanta båtmodeller: Vassorekan från Kyro älvs deltaområde i
Österbotten och fembelbåten från Skärgårdshavet.Artikeln om
Vassorekan visar också hur viktigt och intressant det är att forska kring
gamla enkla småbåtars utbredning, ålder och ursprung – något som också
diskuterades i senaste nummer av Skärgård som enbart handlade om äspingen.
I en
nyutkommen skrift (nr 74) från Bohusläns museums förlag: ”Eka, Pram,
Vlet, Jol – En vardagsbåts utbredning, ålder och ursprung”,
konstaterar artikelförfattaren Carl Cullberg i inledningen att spektakulära
skeppsvrak nog undersöks mycket noga, ”men om småbåtarna vet vi ganska
lite om fram till 1800-talet”.
Beträffande
ekans utbredning i Skandinavien skriver Cullberg: Med seglande kusthandlare,
norska och bohuslänska sprids sedan prammen (sydnorsk benämning på en eka)
och ekan till Halland, Skåne, Själland och den svenska östersjökusten upp
till Åland. Detta äger rum i slutet av 1800-talet och i början av 1900-talet.
Det verkar således som att det mest norsknära landskapet, Bohuslän, först nås
av de kontakter som innebär att ekan som båttyp börjar användas.”
Enligt
artikeln tror många holländare att ekan härstammar från Sydnorge; begreppet
”norse vletten”, dvs. norsk eka – är en eka som såldes av norska
handelsskepp som seglade med timmer. Samtidig konstateras att en mängd holländska
entreprenörer verkade i Sydnorge på 1600-talet.
Carl Cullbergs
uppgifter ovan, att ekans nordliga utbredning stannar vid Åland (Finland nämns
överhuvudtaget inte i den 59 sidor långa utredningen) – torde ge Torsten
Rabb mera motivation att färdigställa sin planerade bok om ekorna i svenska Österbotten!
|