Tidskriften Skärgård
Årgång 26 Nr 3 / 2003
Tema: Äspingen - bortglömt kulturarv?
AIVAR RUUKEL
ÄSPINGEN I SOOMAA- med stort symbolvärde
I folkmun heter det att folk har byggt båtar av trädstammar
varhelst det funnits vatten, träd och karlfolk. I Estland finns det
ett sådant ställe. Det ligger mellan Pärnu och Viljandi. Trakten
kallas Soomaa, kärrlandet, och är känd för sina stora vårliga
översvämningar. Ortsborna brukar säga att de har fem årstider:
vår, sommar, höst, vinter och högvatten. I århundraden har
äspingar, båtar urgröpta ur en trädstam, varit det enda
färdmedlet under högvatten när vägar, gårdstun och marker
ligger under vatten. Under översvämningarna har man paddlat eller
stakat till vedlider, ladugård och loge. Dessutom har äspingarna
använts för fiske och jakt, för forsling spannmål och mjölk
till kvarn och mejeri, för frakt av hö och ved - och för nöjes
skull. Entusiasterna hävdar att enstamsbåtarna saknar brister. Och
kärt barn har många namn. Liksom det träd det görs av.
Äspingarna görs som namnet säger av asp, haab på estniska.
Följaktligen kallas äsping för haabjas i Estland. I Soomaa kallas
båttypen också för ühepuulootsik (enstamseka) eller helt enkelt
lootisk (eka). I ån Kasaris nedre lopp som rinner ut i Matsaluviken
i västra Estland, där också äsping i tiden var vanlig, talade
man rätt och slätt om vene (samma ord som på finska betyder
båt).
Att bygga en äsping är ingen lätt sak. Vem som helst klarar
inte av det, och därför har det funnits äspingsmakare eller
-mästare, ett skrå av halvprofessionella gästhantverkare. Förr
var det vanligt att kunskapen övergick från far till son och att
man inte gärna invigde utomstående i skråets hemligheter. Att
bygga en äsping var ett mycket ansvarsfullt arbete, där man för
att skydda sig mot "onda ögon" inte vill ha överflödigt
folk inblandade. Enligt folksägen fick en äspingsmakare inte komma
en kvinna nära så länge byggandet pågick. Vissa mästare var
kända även utanför sin egen socken. I byn Riisa gjordes de bästa
äspingarna av Mihkel Kõlliaru. Hans båtar hade god jämvikt, var
inte ranka och sprack inte då de torkade. I byn Tõramaa bodde de
berömda äspingsmakarbröderna Aleksander och Jüri Olev, som ofta
tingades till andra gårdar för att bygga äsping och som under
goda år hann med 30 stycken, alla enligt sitt kännspaka vackra
snitt. Bröderna Olevs äspingar var berömda för sin lätthet. Så
smäckra och symmetriska båtar var det inte många som byggde. Sen
kom kriget, ryssarna - och allt förändrades.
Paus under Sovjettiden
Under de femtio åren av sovjetstyre försvann livet från byarna
i Soomaa - och därmed konsten att bygga äspingar. Men då man på
initiativ av Eestimaa Looduse Fond (estländska naturfonden)
grundade Soomaa nationalpark år 1991 föddes idén att blåsa liv i
äspingsbyggandet också. Det fanns fortfarande två man, två
verkiga mästare, som behärskade konsten, nämligen Jaan Rahumaa
(1929-2000) och Jüri Lükk (1928-2001). Båda hade lärt sig
hantverket femtio år tidigare av den legendariske Aleksander Olev,
redan gammal då och en sträng och fordrande mästare. Jüri hade
sedermera hunnit tillverka dussintals äspingar. Varje gång han
hade blivit klar med en hade den känts bättre än de föregående.
Trots att äspingar var ett måste för att folk skulle klara sig
under högvatten gällde det för mästarna att också ha gnistan;
en vilja att gång efter annan gripa till yxan igen.
Räddning i sista stund
Åren 1995-1999 ledde Jaan Rahumaa och Jüri Lükk
äspingslägren på gården Saarisoo. Under fem somrar byggdes
sammanlagt ett tjugotal äspingar, och samtidigt fick nästan femtio
man inledande kunskaper och erfarenheter av äspingsbygge. Bland
utländska deltagare kan nämnas Fredrik Koivusalo från den
svenskspråkiga västkusten i Finland, som redan innan lärt sig
mycket om detta spännande kulturarv och som dessutom paddlat
äsping längs vattenlederna i området. Tanken med hela företaget
var dels att utbilda nya båtbyggare, dels att sprida kunskap om
äspingen som kulturell företeelse, och mottagandet var mycket
positivt! Varje läger drog dessutom ett hundratal nyfikna och
kurserna fick stor genklang i media. Många dokumentärer och
TV-program, både nationellt och internationellt, gjordes om
äspingsbygget. Med ens var det okända glesbygds- och
ödemarksområdet i Soomaa "placerat på världskartan"! -
som en växande skara ekoturisminriktade företagare i området
dragit stor nytta av.
Kunskapen lever vidare
En båttyp hotad av utdöende har nu blivit en symbol för den
allt populärare Soomaa nationalpark och den natur- och
kulturtillvända turim som växer starkt i området, både i
nationalparken och i området runt om. Efter Jaans Rahumaas och
Jüris Lükks död har inga kurser i äspingsbygge hållits i
Soomaa, men en grupp unga män har bragt hantverket till
allmänhetens kännedom vid festivaler:
år 2001 i Pärnu och Dorpat (Tartu)
år 2002 i Reval (Tallinn), Dorpat och i Sverige
år 2003 i Viljandi, Dorpat och Reval.
På gården Karuskosk i Soomaa grundas ett verkstadsmuseum för
äspingsbygge. Där skall regelbundna kurser hållas och hantverket
visas upp för besökare i Soomaa. Mera info om äspingslägren och
äspingsbygge i Soomaa fås av artikelförfattaren (Aivar Ruukel)
tfn +372 50 61896 eller via e-post: aivar@soomaa.com.
En kurs i äspingbygga skall också arrangeras i Pargas, Finland i
maj 2004.
Präktiga aspar en förutsättning
Av de trädslag som växer i Estland lämpar sig asp och lind -
som ju har mjukt virke - för bygge av äspingar. För det mesta
används asp, eftersom det är sällan man hittar lämpliga lindar.
Stammen skall vara reslig och kvistfri och virket skall ha raka
fibrer. Från fot till grenverk skall det vara 5-6 meter, och
tjockleken skall vara minst en halv meter i övre ändan. Virket
skall vara kärnfriskt. Såhär präktiga aspar kan man hitta på
högre och flackare mark. Urskogsvirke som är torrt och fibrigt är
oftast inte lämpligt. Bästa äspingsvirket hittas i aspar som
växer i god jordmån i skogsbryn, på åstränder och övriga
flacka ställen. Förr i världen fäste man vikt vid en rad olika
omständigheter då äspingsvirke fälldes. Bästa tiden att fälla
asp var på höst och vinter, då saven gått ur virket. Man kunde
fälla trädet enbart vid nordlig vind då månen var i nedan,
varvid det också var viktigt att aspen föll mot vinden. Det skulle
skydda äspingen mot röta. Man trodde också att båten skulle bli
snabb om stammen föll långt från stubben. I Soomaa lämnade man
vanligtvis virket att ligga i väntan på högvattnet, under vilket
det sedan med äsping bogserades till byggstället. Från Saarde
socken härstammar den säregna uppfattningen att virket måste dras
ur skogen av en märr för att äspingen skulle få god bärkraft.
Utformning med ögonmått
Första skedet av äspingsbygget är att barka av stammen, som
lyfts upp på bockar. Det ger en behagligare arbetshöjd och bättre
möjlighet att vända stocken. Lättast lossnar barken i ett stycke
på våren då saven stiger. Enligt mäster Jaan Rahumaa är det
inte desto svårare att flå en aspstam än en björn. Innan man
börjar ge äspingen en utformning väljer man den sida som blir
bäst som botten. Då är det framför allt trädstammens böjning
som avgör. Samtidigt ser man efter var det funnits grenar eller
kvistar, för de får inte bli på sidorna där det blir tryck när
man spänner ut sidorna. Kvistställena lämnas på övre sidan av
stammen så att de tas bort när man urholkar stammen. Hela
bedömningsprocessen sker enligt ögonmått. Då bottensidan valts
ut börjar båtbyggaren hugga till och, vid behov, plana av virket.
Verktyget är en vanlig timmermannayxa, men nuförtiden används
även motorsåg för att göra det lättare. För att få bottnen
platt tar man i Soomaa bort lika mycket som hälften eller lite
mindre av stockens radie.
Äspingens akter och för görs cigarrformade, smäckra och
strömlinjeformade. Men det gör man inte genast, utan först formas
virket i vardera ändan en till ett vertikalt "skägg"
eller "kloss" i mittlinjen, och får vänta på sin
slutliga utformning till nästa år då virket torkat. Förr satte
man träklämmare kring klossen, idag används stålklämmare.
Slutligen hyvlas hela yttersuden. Utformning avgör hurdan
"gång" äspingen får - hur den ser ut och hur den rör
sig.
Urholkning kräver precision
När utformningen kommit så här långt vänds skrovet med
bottnen neråt, varefter man med yxa (ev. även såg) hugger bort
ett övre vedlager så att man får fram den yta i vilken sedan gör
öppningen till stockens innandöme. Fören och aktern, som ju inte
skall spännas utåt, urgröps till sin slutliga form. Det gäller
att vara försiktig med yxan så det inte uppstår oönskade
sprickor. Det egentliga urgröpandet sker genom en handsbred
öppning längs mittlinjen. Man hugger bort innandömet med hjälp
av en tväreggad tjäckelyxa. Till en början går man modigt fram,
men ju djupare man når desto försiktigare måste man vara. När
urholkningen blivit tillräckligt stor kan man vidga ut avståndet
mellan relingarna genom att försiktigt spänna ut dem med hjälp av
käppar. I innersuden lämnas s.k. klackar för att fästa spanten.
Det säger sig självt att man bör vara försiktig så man inte
gröper ur för mycket. När blåbärsriset börjar sticka fram har
man definitivt gått för långt. För att undvika bucklor i suden
bör man den så jämntjock som möjligt, och för detta ändamål
används följande metod: Man borrar från utsidan små hål (som
man sedan täpper med trätapp) med samma djup (2-3 cm). Rätt
tjocklek är nådd då man vid urgröpningen stöter på hålen. Det
område som blir mellan två hål jämnar man ut. Till sist pluggar
man igen hålen.
Sidorna spänns ut
Det som kräver mest kunnande vid äspingsbygget är att bredda
båten genom att spänna ut sidorna. Syftet är att öka
dräktigheten och ge båten den rätta formen. Man använder eld och
vatten. Processen börjar med att placera båten på två stockar
som underlag, på ca. en meters avstånd från båtens sidor tänds
brasor längs hela båtens längd. I skrovet hälls 3-4 ämbaren
hett vatten för att fukta hela insidan. Då sidorna blivit
tillräckligt mjuka börjar man pressa dem isär med hjälp av
alkäppar. Genom att småningom öka käpparnas längd når man
önskad bredd på båten. När äspingens form är färdig sätter
man in spanten. Den görs av granrötter med lämplig naturlig
krökning och sys fast i klackarna. Av hävd har man använt
lindbast för ändamålet.
Får vänta ett år
Till sist får äspingen torka i vädrat utrymme under tak, i
regel i ett år. Därpå ges för och akter sina slutliga former.
För att skydda förstäven kan man sko den med en stålskena. Förr
i världen använde man en ekgren för detta ändamål. Genom
stäven slås en plugg vid vilken man fäster fånglinan, som på
gammalt vis var en björkvidja eller ung gran som tvinnats så den
blivit mjuk som ett rep. Till sist tjäras äspingen ett par tre
varv.
Paddlas stående
Äspingar framförs med en 2-3 meter lång paddel med ett långt
och smalt blad som upptar nästan halva dess längd. I skaftets
ända finns ett tvärställt handtag. I Soomaa paddlas äsping i
regel stående, så tofter saknas oftast. Vid fiske sätter man in
t.ex. ett fång hö eller en lös plankstump som sittunderlag.
Aivar Ruukel är naturturismföretagare, konsult och grundande
medlem i Estlands Ekoturismförening.
Adress: 86802 Joesuu, Pärnumaa, Estland
Tfn +372 50 61896, e-post: aivar@soomaa.com
www.soomaa.com
|