Tidskriften Skärgård
Årgång 26 Nr 3 / 2003
Tema: Äspingen - bortglömt kulturarv?
Håkan Eklund
INLEDAREN
Hur kommer det sig att vi känner nordamerikansk kanotteknologi
bättre än vår egen? Hur kommer det sig att vi i Finland glömt
vår egen spännande och intressanta forntida motsvarighet? Hur
många känner till kanotmodellen på bilden ovan? - som skapats ur
en urholkad och utvidgad aspstock, och en gång tillhörde våra
egna förfäders viktigaste bruksföremål. Äspingen - som detta
temanummer handlar om är vår motsvarighet till Nordamerikas
indiankanoter eller kanadensare, som skymtar på bakpärmens bild.
Den senare en populär kanottyp med rötter i nordamerikansk
ursprungskultur som via dagens snabbt växande intresse för
friluftsliv och naturäventyr blivit något av en varmanspryl, och
ett välbekant bruksföremål i plast, för både ung och gammal. Om
inte annat så är kanottypen bekant från barn- och
ungdomslitteraturen - om indianer och vita; om äventyr under
frihetens himmel. Så varför inte äsping, som kan skapas ur en
enda aspstock, som tillhör vår egen forntida kultur? I Estland har
man förstått att ta tillvara denna fashinerande båtbyggarkonst.
Och vad vet vi om våra förfäders farkoster när de idkade handel
i öster; när vattenleder och forsområden av olika beskaffenhet
var transportvägar? Som bl.a. krävde grundgående och lätta
farkoster. Enligt Fredrik Koivusalo råder det en utbredd
missuppfattning om hurudana farkoster som under forntiden användes
av österlandsfararna på de ryska floderna.
* * *
I företalet till "Merkjärvibåten - en studie i tidig
klinkbyggnadsteknik" (Borgå 1995) av Henry Forssell, skriver
Christoffer H. Ericsson att arkeologiska småbåtsfynd inte varit
särskilt populära studieobjekt i vårt land. Mycket har
tillvaratagits och magasinerats, men inte uppfattats värda ett
närmare studium. "Varken etnologer eller arkeologer har visat
större intresse för båtrester s.s. markfynd, men finländska
etnologer, som sysslade med finsk-ugriska stammar i Nordryssland
under tsartiden, observerade och avbildade båtar vilka faller in i
träbåtens utveckling; också urholkade stockbåtar på olika
utvecklingsstadier", skriver Ericsson. Markfynd av primitiva
båtar finns det gott om. I en undersökning från 1930-talet finns
sexhundra markfynd av urholkade stockbåtar i Finland dokumenterade.
De hittas i Toivo Itkonens material "Suomen ruuhet",
publicerat i skriftserien Kansatieteellinen arkisto (1942). Knappt
hälften av fynden kommer från kustområdet: Nyland 117, Egentliga
Finland 92, Österbotten 30 och från Åland 3 fynd. Ändå är vår
gemensamma kunskap om dessa primitiva båtar mycket skral. Trots den
primitiva byggnadstekniken, handlar det ändå inte om en
förhistorisk död teknik. Dessa ålderdomliga byggnadsmetoder har
fram till modern tid fortlevt i perifera och isolerade
förhållanden i ryska Karelens skogsbygder och i Estlands
Pärnumaa. I vårt land levde äspingen längst i Satakundas
ödemarker i västra Finland, där den ännu in på 1800-talet
användes för jakt och fiskefärder längs vattendrag och i
insjöar. Toivo Itkonen nämner också en källa som berättar om
hur ranka äspingar användes i kustvattnen utanför Merikarvia,
där de kopplades ihop för säljakt: "durkdrivna skalskytar
förena 3 af dem tillsamman bundna med tvärträd".
* * *
Ericsson konstaterar i företalet som nämndes ovan, att vår
etnologiska forskning sedan gammalt varit förankrad vid det finska
språket och vid vad som betecknats såsom näverkultur. Han
avslutar med att notera vikten av entusiaster och eldsjälar, som
kanske saknar formell kompetens inom sitt forskningsområde, men som
"öppnar nya fält som lämnats obeaktade pga slentrian och
låsta attityder"; han syftar på Forssells forskaraktivitet
som kommit den nordiska och anglosachsiska båtforskningen till
godo. Detsamma kan sägas om Fredrik Koivusalo, som står för det
mesta av materialet i detta nummer av Skärgård. I flera decennier
har han ägnat all sin fritid, och mera till, åt de forntida
österlandsfararnas färdmedel. En eldsjäl som via experimentell
marinarkeologi både byggt, paddlat, rott och seglat forntida
båttyper, från äsping till vikingaskepp, längs historiska
vattenleder (www.qnet.fi/rus-project/)
- utan stipendier eller offentliga medel. Till det krävs entusiasm
och vetgirighet; en gärning värd all uppskattning.
Koivusalo och hans kolleger i Estland utgör fina exempel på hur
vår historia och genuina forntida hantverkskunskap kan
levandegöras; något som behövs alltmer idag när servicenäringar
som t.ex. turism-, upplevelse- och fritidsindustrin har en helt
annan tillväxtkapacitet än glesbygdens traditionella
primärnäringar. Men för att nå över nyhetströskeln, och in i
gemene mans medvetande - krävs det många äspingbyggen. Det är
väl först när marknadskrafterna inser värdet av denna unika
båttyp, som har ett helt annat värde än en fabriksproducerad
plastkanot, som den kan komma till sin rätt igen. Tyvärr har inte
ekonomiskogsbruket i Finland räknat med aspstocksodling för
äspingbygge som ett alternativ; idag är det svårt att hitta så
stora aspstammar som skulle behövas. Ur biologisk- och
skogsskötselsynvinkel är det ingen konst att producera lämpligt
virke, men det kräver sin tid.
|