Tidskriften Skärgård
Årgång 25 Nr 4 / 2002
Tema: Tid och framtid
Mariella Linden
SKÄRGÅRDEN I RUMMET OCH TIDEN
När vi talar om hur skärgården förändrats, relaterar vi ofta
till de senaste hundra åren. Utvecklingen har, under en tidsrymd
som inte är längre än att en enda människa kan ha upplevt den,
fört med sig så stora förändringar att hundra år ger rikligt
med material för jämförelser mellan vår tid och "hur det
var förr". I början av nittonhundratalet kunde skärgårdsbor
från Nagu, Korpo eller Houtskär räkna med tre dagsresor eller
flera för att, under årstider när man rörde sig landvägen,
komma in till Åbo och fasta land. Vägarna till lands var in på
nittonhundratalet komplement till de snabbare, men årstidsbundna,
kommunikationerna till sjöss och bestod av enkla farvägar för
häst och kärra och gångstigar - med roddbåtar och jullar som
nödvändiga komplement. Under den seglande tiden av året kunde
sedan en resväg på t.ex. tre dagsresor, med rätt vind och
lämplig båt, krympa till några timmar.
I dag räknar vi t.o.m. mycket långa färder över jorden i
timmar. Och även de flesta skärgårdsbor lever sitt dagliga liv
mer eller mindre oberoende av vindriktningar, väderförhållanden
och sjöfärder. Med vår tids glasögon kan därför insparandet av
sju minuters restid bedömas som ett projekt värt att satsa stort
på. Sju minuter är den tid som brukar anges för hur mycket
snabbare man skulle kunna ta sig in från västra Åboland till
Pargas och Åbo, om två långa broar mellan Nagu- och Pargaslanden
skulle byggas. Idag är det vägar till lands och till lufts som
gäller. Och moderna kommunikationer är effektiva året om på ett
sätt som skiljer dem från det äldre, väderbundna resandet.
Seglet - en teknologisk revolution Men inte bara för hundra år
sedan, utan också under långa århundraden dessförinnan färdades
människan seglande. Konstruktionen av farkoster som kunde ta sig
fram på vatten var en stor och viktig innovation och när
drivkraften seglet utvecklades innebar detta en revolutionerande
teknologisk uppfinning. Med seglet kunde man ta språnget ut i
"universum". Det var ungefär som när man lyckades flyga
de första flygplanen eller sända ut den första sputniken i
rymden. Man förvandlade ett obeträdbart och för människan
"främmande" element till en tillgänglig och praktisk
farväg. Vi vet att gamla högkulturer byggdes vid flodmynningar och
stränder, vi vet att de sjöfarande länderna i Europa en gång
lade jorden under sig. Vi vet att "vattnet förenade".
Ändå är det förvånansvärt svårt att svänga på vår nutida
föreställning och se för oss världen enligt vattenvägarna.
Fransiskanermunkarna kom inte till Kökar för att det låg isolerat
långt ute i havet, utan för att de där fann en god hamnplats med
kontakter och handelsförbindelser åt alla håll. Kökar var ingen
"öde ö" där man mediterade i splendid isolation, utan
en knutpunkt centralt vid dåtidens livliga autostrada i norra
Östersjön.
Koggens underbara gåvor Efter vikingatiden växte de smäckra
skutorna i höjden och fick allt större lastkapacitet. Hansatidens
koggar är en innovation jag vill stanna upp vid en stund. I
Nigulistekyrkan i Reval/Tallinn finns en av de tidigaste
avbildningar man känner till av en kogg med handelsmän ombord.
Skutan har en god bit utanför staden råkat ut för ett haveri. En
del av besättningen står vid relingen med last i famnen. Andra har
börjat hala seglet. Masten är bruten och en del av lasten flyter i
tunnor och kistor mot stranden. Från förkastellet hänger flaggor
med vapnen för staden Reval och för det militäriska
köpmannagillet Svarthuvudena om varandra. Längst framme i fören
står en man lutad in mot land och anropar fartygets skyddshelgon,
som stor och stadig står på stranden. Det är helgonet Sankt
Nikolaus. Han var beskyddaren för sjöfarare, handelsmän och barn.
Han var den som kunde rädda skutorna undan haverier så att de
tryggt kom iland med sin dyrbara last. Sankt Nikolaus såg alltså
till att gåvorna kom fram - och han blev med tiden symbol för den
som gav barnen goda gåvor. Julgubben har rötter ner i Hansatidens
livliga sjötrafik! Också Houtskärs kyrka har på sitt altarskåp
haft en fin bild av en hansakogg. När L.W. Fagerlund skrev sina
anteckningar om Korpo och Houtskärs socknar 1878 fanns altarskåpet
ännu kvar och kunde återges i bild. Enligt en text på själva
bilden skildras en omlastning av en kogg i Korpo. Gustav Vasa
föreskrev 1555 att varor för Helsingfors och Sandhamn skulle
omlastas vid Korpoström. Hela den sydvästra skärgården utanför
Åbo spelade en stor roll för handel och militärväsende inom det
svenska riket - ända fram till att bygget av Sveaborg försköt den
militärstrategiska försvarstyngdpunkten längre österut.
Man färdas och lever Miltärkaptenen Anders de Bruce var en av
dem som under mitten av 1700-talet var anställda vid
fästningsbygget på Sveaborg. Han har beskrivit hur han och en
kamrat vårvintern 1756 var på väg från huvudstaden till bygget i
Helsingfors. De reste postrotevägen som hölls igång även under
menförestider. Låt oss resa en stund i deras takt. Männen
startade den 26 mars och övernattade den 28 i Väddö by, där de
bl.a. kunde konstatera att man ersatt "de finska
pärtorne" med "det omtalade riset" som lyste minst
lika väl och dessutom angav en hälsosam lukt, istället för
pärtornas hemska rök. Enris kanske? Den 31 nådde de bryggan i
Grisslehamn, där det gick att bråka sig ut genom nattgammal
blåis. Efter litet öppet vatten mötte däremot en starkare is av
hopvuxna stora sjok. Det blev en svår bråkning, trots att man hade
seglet uppe som draghjälp. Men man nådde öppet vatten och seglade
sen på sex raska timmar över till Eckerö . Över fasta Åland
bråkar man sig över sund och vatten och åker kärra över land,
medan man hela tiden släpar på den tunga postväskan. Småningom
når resenärerna Vargata och får där vänta till den 10 april
"hindrade av motvind och allra mest av is och sörja". De
kan ta sig över delvis öppet vatten till Kumlinge och lyckas
också segla vidare till Enklinge. Men sedan bråkar de is 12 timmar
i sträck för att nå Fiskö.
"Isbråkningen sker på det sättet: 2 karlar tränga sig
fram på förstäven och trampa isen sönder; de övriga staka med
åror. Där isen är något starkare, gå de brevid båten, draga
honom fram på isen en bit och trycka sedan med båtens framdel ned
isen. Den båten, vi då hade, höll ej stort dessa stötarne,
emedan han var gammal, så att man med fingrarne kunde plocka
sönder den ena beten (toften); och när de bråkade isen med honom,
vilket nog kostar på båtarne, gapade han i framstäven."
De färdas än över holmar och land, än genom is och sörja och
tar sig genom norra Brändö in mot finska fastlandet. Den 1 april
kan de slutligen hyra ett par hästar för den sista biten in till
Åbo. Överfarten tar en dryg månad. Under vägen bor de i
gårdarna och träffar folk, iakttar levnadsvillkor och blir tom
själva kurerade från frossan av en klok kvinna. De skakar på
huvudet när en opiepåverkad skeppare ger sig ut issörjan i fel
väder, och mycket riktigt återvänder han tio rådbråkade timmar
senare. De erfar att läskalas i menförestid kan innebära att folk
rustar och ställer till och tar ledigt ett par arbetsdagar, men att
prästen inte lyckas ta sig ut. I ett sånt menföre borde verkligen
kapellanen få rätt att hålla förhöret, konstaterar de Bruce.
Jämfört med en kryssning på dagens sverigebåt är resan lång,
men i samtiden var det sist och slutligen en lycklig färd. Och den
var definitivt innehållsrik och fylld av livets levande.
Naturen och utvecklingen Att naturen avgjorde vad människan
kunde företa sig, var självklart för alla som levt före
1900-talet. Vintern gav andra färdvillkor än sommaren, mörkret
andra än ljuset. Och vädret, vinden och nederbörden avgjorde hur
framkomligt landskapet var. Vi kan kanske tillåta oss att otåligt
tycka att Anders de Bruce hade en lång och hopplöst stillastående
resa, han kom ju "aldrig" fram enligt vårt moderna sätt
att räkna tiden. Vi har ju trots allt blivit formade av
industrialismens swischande snabba tid. Det tog bara ett enda sekel
för jordklotets kulturer, sociala miljöer och natur att
förändras mer än under människans sammanlagda tid på jorden
dessförinnan. Industrialismen kunde helt enkelt ske bara en gång
på det vis den skedde, utan att jorden skulle ha kollapsat. Vi vet
vad som skulle hända om t.ex. alla människor i Asien eller Afrika
också hade fått freonkylskåp och allmän bilism… Men åter till
skärgården. När skärgårdsbon en vacker dag kunde installera en
Wikströmmare i skötbåten var det ett rent under! Det förde med
sig att han och hon kunde frigöra sig från tung rodd i motvind,
från regnpiskade kryssanden och isbråkning i menföre. Man slapp
många ansträngningar och mycken oro. På ett liknande vis gav de
nya tekniska rackerierna på livets alla områden en underbar
känsla av en ljusnande framtid. Det var inte bara Jules Verne som
under den tidiga industrialismen såg oanade möjligheter öppna
sig. Naturligtvis blev man förförd av möjligheterna, trots att
det förstås fanns sociala orättvisor och mänskliga baksidor
längs vägen. Men tekniken öppnade dörrar till nya sätt att
kommunicera, till snabba kontakter, till hjälpmedel man tidigare
varken kunnat föreställa sig eller sakna. Vi lever med den moderna
industriella teknologins gåvor, men idag kan vi också urskilja de
problematiska och svåra sidorna: Miljöproblemen som kommer sig av
att "vi" hade så bråttom in i den här härliga nya
världen, där människan befriades från slit och släp och fick
bilar och miniräknare och tandläkarborrar istället. Fattigdomen
tilltar i världen och de sociala orättvisorna ökar i kölvattnet
på den globala ekonomin. Vi har insikter och kunskap. Men vi
färdas fortsättningsvis så snabbt att vi mentalt inte riktigt
hinner med. Vår kultur lider brist på utrymmen för eftertanke och
reflektion. Idag sparar vi inte längre dagar eller timmar, utan
minuter och sekunder. Burnout och stress är de nya tidens
folksjukdomar. Men en gång levde människan i Seglandets tid. I
skärgården kunde man dela in den i många epoker, varför inte i
grundkategorierna Landstigningens tid och Bosättningens tid. Eller
i viktiga ekonomiska uppsving som t.ex. Bondeseglationens tid och
Spritsmugglingens tid (när man fick råd till tegel på taken). Och
idag lever vi i Färjornas tid. Hur länge?
Eftertänksamhetens tid I vår tid behöver ekonomi och teknik
vävas ihop med ekologi och social rättvisa. Pusslets bitar är
inte givna. De formas av oss alla varje dag. Idag borde vi kunna
använda vårt perspektiv för att komma till nya ekvationer för
att utveckla goda vägar framåt. Det är dags att leva i något som
jag skulle vilja kalla Eftertänksamhetens tid. Det är också vad
jag hoppas att vi skall göra på det här seminariet. Mötas och
samtala med eftertänksamhet, ge oss ro att tillsammans vända och
vrida på frågor som är viktiga skärgården och för oss. Låt
mig därför komma med några reflektioner kring vad som hände när
människan rörde sig ut ur Naturens tid och in i Klockans tid.
Solen har varit den avgörande faktorn för all tideräkning. Solen
som anger dagen och ger oss årets gång. Men när medeltidens
nordbor ristade sina tideräkningskalendrar ristade de in tiden som
tre skilda rörelser. Ett fack angav soltiden, i ett annat ristade
man jämna kalenderbitar och det tredje angav Gyllentalet. Det visar
månens gång, månen som, i det förelektriska samhället gav ett
viktigt tillskott av ljus, av tid. När Snorre beskriver de tre
ödesgudinnorna, nornorna Urd, Skuld och Verdandi, som sitter under
världsträdet och mäter ödet åt människors barn, låter han dem
rista i trä. Tidens gudinnor ser till att linjerna harmonierar. De
håller reda på hur Det som varit (döden och det förflutna som
Urd vakar över) samlever med Det varande (nuet som Verdandi tar
hand om) och Det som skall komma (framtiden som Skuld lånar av och
ser in i). Livet blir gott när det handlar om rytm och balans och
synkroniserar de olika tiderna.
Tio timmar, gryning och skymning Men som känt, på
sextonhundratalet hände någonting. För att säga det kort och
svepande, man effektiverade sätten att mäta verkligheten och
förenklade då också tidsmätandet. Européerna åstadkommer
klockan i den form vi tänker på den. Tolv timmar dag plus tolv
timmar natt blir ett dygn. Detta är så självklart idag, att man
ibland nästan förväxlar vårt sätt att mäta tiden med själva
tiden. Men tideräkningar är sociala överenskommelser som gör det
går att samordna människors verksamheter. Vår indelning i tolv
timmars dagar härstammar från en gammal (kust) kultur vid
Medelhavet. I det forna Egypten delade man in dagen i tio delar. Sen
lade man till en timme för gryning och en timme för skymning och
tolv timmars dagen var född. Men från den till klockan är vägen
lång. Länge hade man olika typers tidsmätare som byggde på sol
eller vatten eller sand. De kallades varken ur eller klockor, utan
horologier. Somliga kunde vara avancerade tidsmätningsbyggen. Det
berättas att det i Damaskus fanns en "klocka", ett
tidstempel, där tolv personer arbetade med att, med vatten och
andra märkvärdiga metoder, visa hur tiden rörde sig. Bakgrunden
till vår kära klocka låg inte i praktiska behov, utan står att
finna i dels religiösa och dels vetenskapliga orsaker. Lennart
Lundmark har beskrivit hur två olika vägar möttes och blev uret.
Ring i dina klockor Den ena vägen handlar om kyrkans och
klosterväsendets behov av att längs dygnet prisa sin skapare. Man
utvecklar små manicker, närmast att jämföra med våra dagars
äggklockor, alarier. Tack vare dem kunde den som sköter
klockringningen vakna i tid. Han skulle ju ringa i den stora
klockan. Det fick inte gå som för broder Jakob, han fick inte sova
- han skulle, som vi alla vet, ringa i sina klockor. "En stad
utan klockor, är som en blind utan käpp" konstaterade
Rabelais. Och vad som hände var, att städerna gärna ville
excellera i vackra klockspel och överträffa varandra. Broder Jacob
och hans gelikar ställde sin alarum brevid sängen för att klara
av uppgiften. Det är i städerna utvecklingen mot våra klockor
börjar och kyrkklockan delade med sig sitt namn åt klockan …
jfr. Glocke, Cloche. Den andra vägen handlar om studierna av det
märkliga stjärnvalv där solen och månen och planeterna rör sig
i bestämda banor. Ur den astronomiska förundran skapas
avbildningar av himlavalvet som återger banorna för planeternas
gång. Drivkraften är då snarast motsatsen till kyrkklockornas
lovsång över Gud. Man söker regler för universum och vill
påvisa att mekanismerna bakom himlakropparna kan förstås bäst
med vetenskap. Komplicerade och vackra modeller byggs. Universum
återges som stjärnkartor med rörliga banor. Astrolabiernas runda
cirkeltavla ärvs sedan av urverken. I Europa hade perioden från
1200-hundratalets mitt till 1600-talet inneburit en tid av
kvantifiering av verkligheten. Med matematikens hjälp mäter och
räknar man. Man gör det inom måleriet och musiken, man utvecklar
kartografin och konstruerar nautiska hjälpmedel. Med den italienska
bokföringen skapas nya möjligheter för handeln och detsamma sker
inom krigsföringen när man börjar räkna härar i strategiska
enheter och lär sig att precisare bedöma kanonkulors nedslag.
Senmedeltidens miljö myllrar av väderkvarnar, hävstänger, taljor
och kugghjulsväxlar. Underlag för tekniskt tänkande finns synligt
och påtagligt närvarande. Alarum +Astrolabium = Sant. Uppfinningen
klocka börjar bli möjlig.
Tiden kläs i uniform Men klockan förutsätter att timmarna är
jämnstora. Detta skedde på 1600-talet i Europa. Dessförinnan
följde man visserligen ett räknesätt med tolv timmar - men
tideräkningen anpassades längs året efter den faktiska soltiden.
På sommaren sträckte man ut de tolv timmarna så att de täckte
hela den ljusa tiden och på vintern krymptes de ner på motsvarande
vis. Timmarna var töjbara. I London t.ex. räknade man vid
midsommaren med temporaltimmar på 82 minuter och vid midvinter med
39 minuters timmar. Natten förlängdes eller förkortades med
resten av dygnets tid, icke-sol-tiden. När man började räkna ut
en "medelsolstid" avvek man från den naturliga tiden och
skapade jämnstora enheter och under 1600-talet slog de uniforma
timmarna igenom. Men inte ens timmar i uniform förde med sig någon
gemensam tid för större områden. Varje ort hade sin egen tid och
den lärde sig resenären behändigt ur klockornas klang. Den
standardiserade gemensamma tiden som överspänner jordklotet i ett
och samma nät är en sen skapelse. När man inom nationerna fick
kommunikationer som innebar att man började röra sig relativt
snabbt mellan olika orter började en gemensam tidsmätning att
utvecklas. Den kom med järnvägen. När man åkte tåg passerade
man igenom många olika orters tider. Frågan blev snart hur man
skulle göra tidtabellerna mest praktiska och vilka orters tid man
då skulle ange i tabellerna. Det var ingen lättlöst fråga och
många höga män i samhället fnyste högt över stolliga tankar
på att t.ex. införa Göteborgstid hela vägen till Stockholm.
Något sånt hade aldrig behövts förr, så varför skulle man nu
behöva detta. Med dagens terminologi hade man antagligen sagt att
en orts tid hörde till en orts identitet. Men det gick som det
gick. Genom järnvägen skapades en förenhetligad tid, till en
början använd enbart för själva tågåkandet. I England beslöt
man att hämta in tabellernas "tågtid" på ett enda
ställe och den orten hette Greenwich. När man kom fram till London
lämnade man in klockan på stationen och kvitterade sedan ut
nyinställd Greenwichtid inför nästa resa. Så spreds ett
enhetligt och uniformt tidsmätande, utgående från de moderna
snabba kommunikationslederna.
Tiden är upplevelse och relation När Upanishaderna beskriver
Gryningens vilda gudinna som stormar fram till häst handlar det
dels om att ljuset varje dag återvänder, dels om en relevant
metafor för upplevelsen av detta. Upplevelsetiden talar även
Predikaren i Gamla Testamentet om, när den beskriver hur varje
företag under himmelen (under ljuskällorna ovanför oss?) har sin
stund. Att tappa bort har sin tid, att söka upp har sin tid. Tiden
blir till genom händelser, genom upplevelser. Förr var man
medveten om att tiden kunde förstås bäst som en relation.
Relationen kunde visserligen se olika ut beroende på om det var
t.ex. Aristoteles eller Augustinus som beskrev den. Men det
relationella synsättet på tiden var vedertaget i årtusenden. Vi
tror att tiden kort och gott är lika med klockan och kalendern och
sen hamnar vi konstigt nog ofta i kläm av detta. Vår upplevelsetid
stämmer inte överens med det kronologiska flödet. Och det blir
inte lättare av att vi uppfattar tiden som något absolut och
abstrakt utanför oss själva. Som om tiden vore tomma askar att
fylla. Stress brukar beskrivas som en brist på omställnings- och
återhämtningstid. När vi lever så att andrummen inte tillåts
och mellanrummen inte uppstår, lever vi utan rytm och får svårt
att skapa mening, vi överbelastas och kollapsar. I bästa fall kan
detta återge oss kontakten med med en levande organisk
tidsupplevelse igen. Men trevligast är det ju om vi - eller vårt
samhälle - inte behöver kollapsa. Om vi lyckas förändra vårt
sätt att förstå och bruka tiden, så att den stöder och bär
oss. Det är det vi skall ägna oss åt de här två dagarna.
Skärskåda tidens väsen, förhålla oss till platsen och
omständigheterna och förankra de goda perspektiv som ger oss
energi. Tillsammans, i eftertänksamhetens tid!
Mariella Lindén är berätterska, filmare och författare, även
inriktad på utställningar och upplevelsepedagogik. Hon arbetar som
verksamhetsledare för Sjöhuset Sunnan i Korpoström. Tfn 02-233 74
86, e-post: mariella.linden@korpo.fi
Hemadress: Universitetsgatan 27bc30, 20100 ÅBO. Artikeln är
baserad på Mariella Lindéns föredrag vid tidsseminariet i Nagu 26
- 27.10.2002.
|