Tidskriften Skärgård
Årgång 25 Nr 4 / 2002
Tema: Tid och framtid
Ulla Herlitz
FRÅN DEN ISOLERADE BYN TILL DEN GLOBALT UPPKOPPLADE
- om landsbygd, demokrati och platsens betydelse i dagens samhälle
Dold under de gamla äppelträdens knotiga grenar ligger brunnen.
I törnrosasömn? Tidigare var det liv och rörelse runt "Stora
havet". Nu måste man veta var man ska leta i snåren bakom
ICA-butiken för att finna den. Förr försåg brunnen invånarna
på Styrsö-Tången med det nödvändiga dagliga vattnet.
Tillsammans hade man byggt brunnen och tillsammans underhöll man
den. Brunnen var en naturlig mötesplats i det vardagliga livet.
Tiderna blev bättre. De familjer som bodde närmast grävde ner
rör från brunnen till huset. Man satte upp handpump och kran på
husväggen. Så småningom ordnade man avlopp inomhus och tog in
vattnet. Andra familjer längre bort borrade egen brunn på gården
och gjorde på samma sätt. Tiderna blev ännu bättre. På
1960-talet grävdes vägarna upp och alla hus anslöts till
Göteborgs kommunala vatten- och avloppssystem. Nu kunde man
bekvämt tappa vatten ur kranen inne i huset. Samma vatten som
långt tidigare tagits in i Göteborgs vattenintag i Göta Älv,
pumpats upp och filtrerats genom Delsjön, transporterats i
underjordiska rör miltals ut till öns vattenreservoar för att
sedan vid behov när som helst rinna ut ur kranen. Från att har
varit en kollektiv angelägenhet på ön har vattenförsörjningen
utvecklats till ett individuellt kontrakt med en avlägsen och
anonym leverantör.
Jordbrukssamhället ersattes av industrisamhället och nu är vi
på väg in i informationssamhället. Det är en beskrivning av
utvecklingen som de flesta anammat. Mest tänker man i termer av
arbete och försörjning, att det är näringsbasen som
förändrats. De flesta jobbade förr med jordbruk, sedan inom
industrin och nu med information och kunskap. Varje samhälle har
präglats och utvecklats av sin tids möjligheter och
begränsningar. Det gäller även demokratins former som inte är
densamma nu som under jordbruks- eller industrisamhället. Vanliga
människors möjlighet att medverka och påverka sin bygd
förändras över tiden. Har demokrati också utvecklats från en
kollektiv angelägenhet i bygden till vars och ens individuella
kontrakt med en avlägsen och anonym leverantör?
Färre fattar beslut över allt fler
Detta bidrag syftar till att stimulera och fördjupa debatten om
makt och inflytande men också om platsens betydelse i dagens
samhälle. Utgångspunkten är Bygderörelsen i Sverige. Invånare
på allt fler platser har gått samman för att handgripligen
själva arbeta för sin bygds utveckling. Det gäller lokal
förvaltning och utveckling utifrån bygdens egna möjligheter och
förutsättningar. Begreppet lokal nivå används här för att
beskriva nivån under den kommunala. Det är här på lokal nivå i
den dagliga vardagsverkligheten som Bygderörelsens byalag,
samhällsföreningar och sockengrupper verkar. (Kallas med ett
gemensamt namn för "lokala utvecklingsgrupper").
Bygderörelsen är en företeelse som under de senaste 20-30 åren
växt fram i glesbygd, skärgård, landsbygd och småorter och en
bidragande orsak är det rådande demokratiska underskottet. På
1920-talet hade Sverige 6 miljoner invånare i 2490 kommuner. Idag
finns det 9 miljoner invånare i 289 kommuner. Allt färre fattar
beslut över allt fler. I det perspektiv som skisserades ovan skulle
man kunna säga att invånarna inte har accepterat det individuella
kontraktet med en avlägsen och anonym
"demokratileverantör" utan utvecklat nya former för s.k.
deltagardemokrati.
Lokal makt viktig
I min forskning har jag kartlagt Bygderörelsen. Det finns idag
mer ca 4 200 lokala utvecklingsgrupper. De flesta har startats på
1970-talet eller senare. På nationell nivå är de knutna till
Folkrörelserådet Hela Sverige ska leva (www.bygde.net). Under det
senaste årtiondet har grupperna börjat samarbeta på länsnivå i
s.k. länsbygderåd. Även på kommunal nivå har samarbete blivit
allt vanligare och i 1/3 av Sveriges kommuner finns s.k.
kommunbygderåd. Jag har funnit att det utvecklats en ny form av
demokrati på lokal nivå där mer än 80 000 medborgare är aktiva
i lokala utvecklingsgrupper. Det intressanta är att varje enskild
lokal utvecklingsgrupp agerar utifrån sin egen rationalitet, man
gör det som behöver göras i bygden. Tillsammans utgör detta
engagemang ett nytt folkligt deltagande i samhällslivet. Kollektivt
och organiserade i demokratiska föreningsformer värnar man om sin
bygd. I ett historiskt perspektiv kan man säga att den lokala
makten i bygden under århundradena gått från markägarnas byalag
till kyrkans män, från kyrkans män till politiska partier och
nutid från politiska partier till lokala utvecklingsgrupper.
Kontaktnätverk behövs
I debatten har det funnits en oro för att lokalt
utvecklingsarbete skulle leda till ett protektionistiskt samhälle
där varje lokal utvecklingsgrupp värnar endast om sin egen bygd.
Det är rätt att startpunkten för det lokala utvecklingsarbetet
är just omsorgen om sin närmiljö. Rätt snart kommer man dock
underfund med nödvändigheten av kontakter med kommunen,
länsmyndigheter, staten och andra i samhället utanför den egna
bygden; att allt hänger ihop och att man ibland måste kompromissa.
Det kan vara bättre (även om det är svårt) att byarna själva
bestämmer var skolan skall ligga än att tjänstemän/politiker
långt bort ska göra det. Grupperna samarbetar på läns- och
nationell nivå för att påverka landsbygdspolitiken och få del av
utvecklingsmedel men också ganska ofta på kommunal nivå för att
kunna påverka den kommunala politiken och förvaltningen.
Lokalt men ändå globalt
Sedan några år tillbaks har Folkrörelserådet Hela Sverige ska
leva antagit ett landsbygdspolitiskt program. Där för man också
ett resonemang om den underliggande värdegrunden och redovisar sitt
"recept" för en hållbar världsordning. Det är mycket
intressant att notera att Bygderörelsen, där varje lokal
utvecklingsgrupp arbetar för sin bygds utveckling, också sätter
in verksamheterna i ett större globalt sammanhang.
I den stora globala värld som öppnar sig blir det lokala allt
viktigare. Där finns den nära överblickbara världen där vi kan
se, förstå och påverka sammanhangen. Genom att arbeta tillsammans
i horisontella nätverk med andra lokala initiativ både inom EU och
internationellt kan vi också påverka den globala utvecklingen.
Detta nya engagemang kan sätta ramarna för en global
världsordning med nya förhållningssätt till naturresurser,
arbete och pengar. En världsordning som utgår från grundläggande
värderingar om ett uthålligt nyttjande av naturresurser,
solidaritet mellan människor, mångfald och valfrihet, människan
och bygden i centrum och ett ömsesidigt beroende mellan stad och
landsbygd. Varje enskilt lokalt utvecklingsprojekt är i sig en
viktig del i arbetet för en hållbar världsordning.
(Landsbygdspolitiskt program, Folkrörelserådet Hela Sverige ska
leva, 2000)
Byn - samhällets minsta byggsten
Man kan betrakta bygden/byn som samhällets minsta byggsten.
Många gånger kan vi spåra bygden som administrativ enhet
årtusenden tillbaks. Under medeltiden när Sverige kristnades
byggdes kyrkor och sockengränser lades ut. I mitten av 1800-talet
när de borgerliga kommunerna infördes levde sockengränserna
vidare i de nya kommungränserna. Sålunda har vi en 700-800 år
lång tradition av lokalt styre baserat på bygden/byn som enhet.
Identitet och kultur har präglats av detta. Den
kommunsammanslagning som påbörjades under 1950-talet och
avslutades i mitten av 1970-talet är relativt ny i ett historiskt
perspektiv. När människor på egen hand nu väljer att organisera
sig i samhällets utveckling så som skett i Bygderörelsen sker
detta på den lokala nivå vars identitet och kultur växt fram
under århundraden. Det finns inte någon enda lokal
utvecklingsgrupp som startats för att ta sig an en hel nutida
kommun.
Varför inte lokala lagar?
Utifrån sina kunskaper är det viktigt att forskare ställer
frågor, gärna kontroversiella. Det är ett sätt att fokusera
eller problem och möjligheter i samhällets utveckling. En sådan
fråga relaterad till min forskning är: För hundra år sedan kunde
folk i byn stifta egna lokala lagar och sköta efterlevnaden av dem,
varför inte idag? Dagens människor är jämfört med tidigare
friskare, rikare, mer utbildade, kan se hela världen på TV och nå
överallt med Internet, men har mindre att säja till om lokalt.
Vilken logik vilar en sådan utveckling på? På ön Styrsö där
jag bor fanns för drygt 100 år sedan två byalag som båda hade
sina egna lokala byordningar. Redan på mitten av 1700-talet
utfärdades en statlig mönsterbyordning som skickades ut till alla
byar i landet. Byarna uppmanades att utgå från denna
mönsterordning och anpassa den efter lokala förhållanden,
nedteckna densamma och sända in till häradsrätten för att
"för lag uti byeskrån vara gällande". Här följer
några exempel ur våra tidigare lokala ordningsregler.
All Torfskärning å samfälta Utmarker är förbjuden, om någon
dermed beträdes, pliktar den första gången Twå Rd B:o, och andra
gången dubbelt, och är den skurna Torfwen alltid Confiscalbel, som
försälljes, och penningarne tillfalla By-Cassan.
Då det är ungdomens wana att sent om aftnarne och nattetid gå
omkring i byen, ofreda folk med stenkastning i wäggarne och
stojande, så skall det wid förekommande der af wara föräldrarnas
och husböndernas skyldighet att sedan kl.9 om aftonen ej tillåta
de i huset warande personer kringwandra i byen wid bot af En R:d
B:o.
I dag har vi många ordningsproblem på vår lilla ö. Styrsö
var tidigare egen ö-kommun, nu tillhör vi Göteborgs kommun på
fastlandet. När det är problem, t.ex. när ungdomarna sent på
nätterna kör moped och busar bland husen, ringer man polisen i
Göteborg eftersom vi inte har någon egen ordningsmyndighet. Det
fanns inte bara lokal regler förr utan det var också stadgat hur
efterlevnaden av byordningarna skulle hanteras. Ytterligare ett
exempel från Styrsö som visar att det förr fanns sociala
konstruktioner som gav medborgarna (de som hade dåtidens kriterier
för inflytande, det var ju inte en man en röst som idag) mer
inflytande över sitt lokalsamhälle än vad vi har idag.
Twänne Åldermän wäljas som efterse att denna By-Ordning
efterlews, och att den som deremot förbryter, blifwer till det
utsatta answar fäld. Dessa Åldermän ombytes årligen emellan och
får ingen neka att denna befattning efter sin tour emottaga.
Demokratisk förnyelse en nödvändighet
Förr hade sålunda varje by sina lokala regler och även en
organisation för efterlevnad. Det skulle inte vara särskilt svårt
att hitta en struktur som åter kunde ge medborgarna lokal makt och
ansvar över platsen. En sådan strävan ligger också i linje med
en av EUs principer, nämligen den att beslut skall fattas så nära
människorna som möjligt. Vad som behövs är en riktig
genomlysning av vilka beslutsnivåer som är bäst lämpad för
olika frågor. En invändning mot att införa lokala regler idag
brukar vara att vissa bygder skulle kunna fatta beslut som leder
till segregation eller osolidariskt handlande. Den faran fanns även
för hundra år sedan men då kontrollerades missbruk genom att de
lokala lagarna skulle stadfästas av häradsrätten.
När det gäller skärgårdens, glesbygdens och landsbygdens
utveckling talar man i många europeiska länder om
"Regeneration" alltså om en "Pånyttfödelse"
och redskapen är social, fysisk och ekonomisk förnyelse. Utifrån
min forskning vill jag påstå att en demokratisk förnyelse också
är en nödvändighet. Den sociala, fysiska och ekonomiska
förnyelsen förutsätter att medborgarna ges möjligheter till ett
långsiktigt hållbart demokratiskt instrument för att själva
kunna delta i besluts- och genomförandeprocesser hemmavid.
Ulla Herlitz är doktorand, Kulturgeografiska institutionen,
Göteborgs Universitet Box 16, S - 430 84 Styrsö, Sverige. Tfn +46
(0)703 62 82 34, e-post: ulla.herlitz@handels.gu.se
|