Tidskriften Skärgård
Årgång 25 Nr 4 / 2002
Tema: Tid och framtid
Teresia Blomberg
REGIONSTÖDSPROJEKTET I ÅBOLAND
I slutet av oktober år 2000 beslöt inrikesministeriet starta
ett så kallat "stödprojekt för de ekonomiska
regionerna", även kallat SEUTU. Huvudsyftet med projektet
skulle vara att med åtgärder från statens sida främja samarbetet
inom de ekonomiska regionerna. Åtgärder som nämndes var bland
annat en uppluckring av bestämmelserna för olika funktioner och
delegering av beslutanderätt från staten till regionerna med
hjälp av speciallagstiftning, gällande vilken som helst sektor som
sköts genom interkommunalt samarbete. Målet för projektet skulle
vara att skapa och genomföra ett regionalt samarbete som är mer
långtgående och hållbarare än regionernas tidigare praktiska
samarbete och att utveckla nya modeller för interkommunalt
samarbete. Inrikesministeriet förutsatte att regioner som önskade
delta i projektet redan hade etablerat ett regionalt samarbete inom
näringspolitiken, att de hade idkat interkommunalt samarbete
gällande produktion av basservicetjänster och att de hade
samarbetat inom ramen för markanvändningsplanering och
miljövård. Det väsentliga var att försöksregionerna skulle
skapa nytt samarbete och att existerande samarbete utvidgades och
fördjupades. Även vikten av att utveckla tjänster via regionala
datanät poängterades.
Åbolands kommunalstämma diskuterade huruvida de åtta
åboländska kommunerna skulle ansöka om att få delta i detta
regionstödsprojekt. Kommunalstämman ställde sig positiv till
förslaget och under början av år 2001 utarbetade representanter
för de åboländska kommunerna, Skärgårdshavets
Utvecklingscentral r.f. och Institutionen för offentlig
förvaltning vid Åbo Akademi en projektplan som lämnades in till
inrikesministeriet, och den 13 juni 2001 godkände ministeriet
Åbolands ansökan. Samtidigt antogs även sju andra
försöksregioner, bland annat Loimaa, Tavastehus och Norra
Lappland. Rätt snart efter att försöksregionerna var utvalda
visade det sig att den speciallagstiftning som försöket
förutsatte skulle komma att bli kraftigt försenad. Enligt den
ursprungliga tidsplanen skulle speciallagen ha behandlats av
riksdagen redan under hösten 2001, men delegerandet av statlig
beslutanderätt till regionerna ställde till problem eftersom de
statliga myndigheterna trots allt inte var villiga att genomföra
några mera omfattande reformer, och beredningen av lagen drog ut
på tiden. Det skulle i själva verket komma att dröja ända till
den 1 augusti 2002 innan lagen om försök med samarbete inom
regioner kunde träda ikraft, och då i form av en lag som var rätt
urvattnad jämfört med vad som ursprungligen hade varit tanken.
Syftet med lagen är "att inhämta erfarenheter av hur man
genom frivilligt samarbete mellan kommunerna inom en region kan
trygga tillgången och kvaliteten på offentliga tjänster,
förbättra förutsättningarna för näringspolitiken, utveckla den
regionala samhällsstrukturen samt stärka den kommunala
självstyrelsen och främja decentraliseringen av
beslutanderätten" (Lag om försök med samarbete inom
regioner, 560/2002).
Åbolands kommunalstämma
Kommunerna i Åboland har idkat samarbete i olika former redan
under en längre tid. Utgående från diskussionerna på ett
åboländskt framtidsseminarium år 1982 tog Åbolands kulturråd
år 1984 initiativ till grundandet av en arbetsgrupp, som fick till
uppgift att ta fram en samarbetsmodell för de åboländska
kommunerna. Gruppens arbete resulterade i Åbolands kommunalstämma,
som sammankom till sin första session i Kimito 1985. Sedan dess har
stämman sammankommit regelbundet till vår- och höstsessioner och
dess arbetsutskott har verkat aktivt under året. Stämman har
följt en egen stadga men den har inte varit registrerad.
Kommunalstämmans syfte har varit att bevaka medlemskommunernas
intressen genom att ta initiativ, göra framställningar och
utlåtanden samt stöda planer, projekt och företag som befrämjar
utvecklingen i Åboland. Förutom de åtta åboländska kommunerna
har också Åbo och Finby varit medlemmar. Under årens lopp har
kommunalstämman avgett utlåtanden om ärenden som varit aktuella i
regionen, bland annat gällande införandet av Sveriges television
till Finland och tingsrätternas domkretsindelning. Generellt kan
man säga att kommunalstämmans utlåtanden ofta har berört
myndigheterna service och kommunikationerna i skärgården.
Stämmans sekretariat sköttes av Åbolands kulturråd fram till år
1998, med undantag för några år i medlet av 1990-talet, då Iniö
kommun stod för sekreterartjänsterna. Under de senaste åren har
sekretariatet skötts av Sydkustens landskapsförbund, som nu ger
över uppgifterna till den nya organisationen Region Åboland r.f.
Även om kommunalstämman huvudsyfte har varit att fungera som
intressebevakare för regionen kan man inte bortse från den rent
sociala funktionen. Inom ramen för stämman och arbetsutskottet har
kommunernas förtroendevalda haft möjlighet att bekanta sig med
varandra och diskutera gemensamma ärenden, och som ett resultat av
detta har den regionala, åboländska sammanhörigheten kunnat
stärkas.
Region Åboland r.f.
I Åbolands ansökan till inrikesministeriet utgick man från att
kommunalstämman kommer att ansvara för genomförandet av
projektet. Kommunalstämman hade emellertid inte den formella status
som krävdes och den existerande regionala organisationen som kunde
komma på fråga, Skärgårdshavets Utvecklingscentral r.f., var
inte heller helt lämplig som ansvarsorganisation. Lösningen på
problemet blev att i praktiken kombinera kommunalstämman och
utvecklingscentralen; kommunalstämman som politiskt
intressebevakningsorgan och utvecklingscentralen som
näringslivsutvecklande förening. I oktober 2002 antog
utvecklingscentralen nya stadgar och för att markera förändringen
bytte föreningen samtidigt namn till Region Åboland r.f.
Föreningens högsta beslutande organ är kommunalstämman, vars
medlemmar utses av kommunfullmäktige i respektive kommun.
Kommunalstämman består av 38 medlemmar, som utses utgående från
de olika politiska partiernas eller övriga gruppernas
representation i föreningens medlemskommuner i senaste kommunalval.
Även vid tillsättandet av föreningens styrelse beaktas den
politiska representationen. Styrelsen kan vid behov tillsätta ett
arbetsutskott och delegationer, som till exempel en
näringslivspolitisk delegation. Region Åbolands syfte är att
utveckla medlemskommunernas intressebevakning och service samt att
stärka och stöda verksamhetsförutsättningarna och
livsdugligheten för medlemskommunerna och deras samarbete.
Föreningen ansvarar för regional intressebevakning, ger kommunerna
sakkunnigservice, deltar i verksamhet som gäller utveckling av
kommunalförvaltningen, arrangerar utbildning, handhar
informationsförsörjning, informationsförmedling och
publikationsverksamhet. Medlemmar i föreningen är samma kommuner
som deltar i regionstödprojektet, det vill säga Dragsfjärd,
Iniö, Houtskär, Kimito, Korpo, Nagu, Pargas och Västanfjärd.
Tvåspråkiga kommuner i Egentliga Finland (i praktiken Åbo och
Finby) kan beviljas observatörsstatus i föreningen. Region
Åboland ska fungera som paraplyorganisation i Åboland och så
småningom kommer även Åbolands Turistförening r.f. att
införlivas i organisationen. På så sätt skapas en enhetlig
regional organisation som har större möjligheter att koordinera
gemensamma frågor och fungera som intressebevakare för hela
regionen. Föreningen kommer också att samarbeta med övriga
organisationer i Åboland, som till exempel Sydkustens
landskapsförbund och Leaderföreningen "I samma båt".
Avtal om regionsamarbete
Även om beredningen av lagen resulterade i en urvattnad lagtext
så får regionen trots allt en del nya befogenheter, bland annat
ifråga om avgivande av olika utlåtanden. Myndigheterna kan avvika
från dessa utlåtanden endast om beslutet i så fall skulle vara
lagstridigt, stå strid mot EU:s program eller om det i
finansieringen av projekt leder till en situation där ett projekt
som ska finansieras inte kan genomföras i avsaknad av annan
finansiering. Myndigheterna ska förhandla med regionen om man har
för avsikt att avvika från ett utlåtande.
De åboländska kommunerna har avtalat om att överföra
följande funktioner till den regionala organisationen:
1. Avgivande av utlåtanden till Egentliga Finlands TE-central
ifråga om vissa typer av företagsstöd. Utlåtandena baseras på
den näringspolitiska planen "Åbolands utvecklingsprogram 2000
- 2006" som har utarbetats av utvecklingscentralen. 2.
Avgivande av utlåtanden till Sydvästra Finlands miljöcentral vid
behandlingen av vissa tillstånd till undantag från
markanvändnings- och bygglagen. 3. Avgivande av utlåtanden till
Egentliga Finlands förbund vid behandlingen av
finansieringsansökningar som försöksregionen tillställt
förbundet på landskapsnivå och som gäller sådan nationell
medfinansiering som förbundet på landskapsnivå beviljar från
Europeiska gemenskapens strukturfond och av motsvarande anslag i
statsbudgeten. 4. Avgivande av utlåtanden om statsandelen för
investeringar vid prioriteringen av projekt till
statsandelsmyndigheterna för investeringar inom social- och
hälsovårdsväsendet samt undervisnings- och kulturverksamheten. 5.
Avgivande av utlåtande i ärenden som är anhängiga vid följande
statliga myndigheter: häradsämbetet, åklagaren, exekutionen,
polisen, magistraten, arbetskraftsbyrån, länsstyrelsen,
arbetskrafts- och näringscentralen, miljöcentralen,
vägförvaltningen, lantmäteribyrån, sjöfartsdistriktet,
tulldistriktet samt skattebyrån. 6. Utarbetande av en gemensam plan
för utvecklandet av social- och hälsovården.
Avtalet bör fastställas av statsrådet innan det träder ikraft
och för att undvika juridiska oklarheter kan avtalet inte
innehålla andra överenskommelser än sådana som uttryckligen
baseras sig på speciallagen. Det övriga regionala samarbetet
regleras av beslut i de enskilda kommunerna och av Region Åbolands
stadgar. En av de intressanta frågorna i framtiden är att se vilka
funktioner de enskilda kommunerna kan tänka sig överföra till
regionen. Lagen ger också bland annat möjlighet till en regional
fördelning av samfundsskatten, men detta kommer inte att utnyttjas
av Åboland, åtminstone inte inledningsvis. Jämfört med de
befogenheter som utlovades i inledningsskedet av försöket kan det
tyckas att samarbetsformerna som man nu har avtalat om är
obetydliga, men sist och slutligen kan det trots allt vara bra att
starta det regionala försökssamarbetet i liten skala. Om
försöket utfaller väl kan det mycket väl tänkas att
möjligheterna utvidgas i framtiden och oberoende av vad som händer
när regionstödsprojektet har avslutats så bör den regionala
organisationen Region Åboland fortleva.
Förväntningar inför framtiden
Mycket av diskussionen kring regionstödsprojektet kom
inledningsvis att kretsa kring överförandet av statligt
beslutsfattande till regionerna. Man bör emellertid komma ihåg att
försöket i lika hög grad betonar utvecklandet av sådant
interkommunalt samarbete som inte kräver ändringar i gällande
lagstiftning, såsom utvecklande av näringspolitiken, samarbete
ifråga om produktion av basservice, köptjänster och så vidare.
Riktlinjerna för det regionala samarbetet i Åboland, som var en
del av ansökan till inrikesministeriet, omfattar ett antal viktiga
mål: att vända den negativa befolkningsutvecklingen, att skapa
betingelser för utnyttjandet av IT bland befolkningen, att
effektivera det näringspolitiska samarbetet, att skapa lösningar
som gör det möjligt för kommunerna att kvarstå som
självständiga enheter också i framtiden, att trygga tillgången
till service i regionen och att utveckla arbetsfördelningen mellan
staten och kommunerna. De åboländska kommunerna är alla små,
från Iniö med omkring 250 invånare till Pargas med cirka 12 000
invånare. Oberoende av storlek ska alla kommuner ändå
tillhandahålla samma service för kommuninvånarna och utan
samarbete kommunerna emellan kan detta vara svårt att förverkliga.
Därför samarbetar de åboländska kommunerna redan nu inom många
sektorer. Som exempel kan nämnas att Houtskär och Iniö delar på
både läkarens och lantbrukssekreterarens tjänster och att Pargas
säljer hälsoinspektionstjänster till hela västra Åboland.
Skärgårdshavets Utvecklingscentral r.f. har koordinerat
näringslivsutvecklingen i regionen och föreningen har också
fungerat som utlåtandeinstans för regionala projekt gentemot
finansieringsmyndigheterna i EU-projekt. Åbolands Turistförening,
som ansvarar för marknadsföring och turisminformation,
upprätthålls också av kommunerna i regionen. I regionen finns
också Leaderföreningen "I samma båt", som handhar EU:s
gemenskapsinitiativ. Målsättningen med regionstödsprojektet är
att stärka och utveckla det existerande samarbetet, men också att
hitta nya samarbetsformer, i synnerhet ifråga om produktionen av
basservice inom kommunerna. Under det senaste året har de ledande
kommunala tjänstemännen inom socialsektorn träffats relativt
regelbundet och diskuterat möjligheterna till samarbete över
kommungränserna i framtiden. Arbetet har tills vidare resulterat i
att man har kommit överens om att göra upp en välfärdspolitisk
plan, som är gemensam för hela Åboland. Sektorer som åtminstone
kommer att inkluderas i planen är missbrukarvården och
barnskyddet. Planen har utarbetats i nära samarbete med Det
finlandssvenska kompetenscentret inom det sociala området, som
kommer att delta i arbetet även i fortsättningen. Lagen om
försök med samarbete inom regioner trädde ikraft den 1 augusti
2002 och gäller till den 31 december 2005. Åboland har således
tre år på sig att visa upp resultat och förhoppningsvis kommer
projektet att kunna leva upp till förväntningarna i regionen.
Framtiden får utvisa huruvida deltagandet i regionstödsprojektet
resulterar i utökat och bestående samarbete de åboländska
kommunerna emellan.
Teresia Blomberg har under det senaste året arbetat som
planerare för det åboländska regionstödsprojektet. Region
Åboland r.f., Strandvägen 32, 21 600 Pargas Tfn 02 4585986,
e-post: teresia.blomberg@parnet.fi
|