Tidskriften Skärgård
Årgång 24 Nr 4 / 2001
Tema: Åland
GRÖNLANDSSÄLJÄGARE I DEN ÅLÄNDSKA SKÄRGÅRDEN FÖR
5000-3500 ÅR SEDAN
av Jan Storå
Under en nästan 1500 år lång period under stenåldern jagas
grönlandssälar mycket intensivt i den åländska skärgården.
Mycket tyder på att arten vid denna tid har etablerat en permanent
population i Östersjön vilket harlockat till en omfattande jakt
längs Östersjöns kuster. Osteologiska analyser av benmaterial
från Åland har kunnat ge en bild av säljakten. I skärgården
finns under gropkeramisk tid en särpräglad fångstkultur med bl.a.
en unik leridolstradition som framhäver sälens stora betydelse
för människorna - inte bara i en ekonomisk dimension.
Idag är ett femtiotal åländska stenåldersboplatser kända
vars ålder varierar mellan 7000 och ungefär 3800 år (jag
använder i artikeln den kalibrerade tidsskalan). Ålandsöarna låg
vid tiden för den första bosättningen mer än etthundra kilometer
från det finska fastlandet. Miljön man då fann bör ha liknat
dagens yttersta skärgård. Trots att landmassan i skärgården, som
ett resultat av landhöjningen, gradvis ökade förblev även de
största öarna relativt små under hela stenåldern. Många holmar
och skär bestod nästan bara av berg. Permanenta populationer av
större landdäggdjur fanns av allt att döma inte på öarna så
det var havets resurser som hade den största betydelsen för
människorna. Fiske och säljakt bör ha varit något av en
huvudsyssla under hela stenåldern.
Utpräglad fångstkultur
Kronologiskt kan stenåldersboplatserna delas in i tre
huvudfaser; den kamkeramiska som kan dateras till 5100-3600 f.Kr.,
den gropkeramiska, 3300-2350 f.Kr och den senneolitiska, 2350-1800
f.Kr, - också kallad Kiukais kultur.
Periodindelningen är baserad på olikheter i keramiken och
boplatsernas läge. Jägarnas boplatser låg ofta i skyddade lägen
direkt på stranden så med hjälp av strandförskjutningsdata har
man kunnat uppställa en relativ kronologi. Förändringarna i
fyndmaterialet har oftast tolkats som resultatet av invandring som
har medfört nya kulturella element (t.ex. Dreijer 1983).
Kamkeramiken har sina rötter österut medan gropkeramikernas
ursprung skall sökas i väst. Kiukais kulturen har också sina
rötter i öst men man bör beakta att flera gropkeramiska lokaler
kan dateras till senneolitiskt tid. De kamkeramiska lokalerna har
tolkats som säsongsboplatser medan en bofast bosättning
etablerades under gropkeramisk tid (Dreijer 1940; 1983; Väkeväinen
1979). Hypoteserna om invandring och bosättningens karaktär under
det kamkeramiska skedet har dock under senare år ifrågasatts
(Núñez 1986A; 1986B; 1987; 1990; Stenbäck 1998).
Man kan dra slutsatsen att det på Ålandsöarna under
stenåldern fanns en utpräglad fångstkultur. Under den långa
tidsperioden skedde dock stora förändringar i skärgårdsmiljön
vilket också påverkade säljakten. Den kanske största skillnaden
i jämförelse med idag var att grönlandssäl (Phoca groenlandica)
jagades i den åländska skärgården under gropkeramisk och
senneolitisk tid. Arten lever idag i Atlanten men framträder på de
åländska stenålderslokalerna omkring 3300 f.Kr och jagas sedan
intensivt fram till slutet av stenåldern.
Grönlandssäl vanligt jaktbyte
På de äldsta kamkeramiska lokalerna på Åland har påträffats
ben av gråsäl (Halichoerus grypus) och vikare (Phoca hispida) (se
Fortelius i Väkeväinen 1979; Núñez 1986A; Welinder 1976). Dessa
sälarter jagades av den första bosättningen på öarna, ungefär
5000 f.Kr men man har nästan ingen kunskap om de yngre kamkeramiska
lokalerna. Det finns inga större faunamaterial från dessa lokaler
så därför saknar vi tills vidare kunskap om säljakten under en
mycket lång tidsperiod på nästan 1500 år. Som det nu ser ut
utgör grönlandssälsjakten ett nytt fenomen som är förknippat
med gropkeramisk kultur i den åländska skärgården. Man vet dock
att grönlandssälen förekommer i Östersjöområdet redan omkring
4000 f.Kr (Lindqvist och Storå 1997) så det bör ha varit möjligt
att jaga arten betydligt tidigare på Åland än vad vi vet idag.
Jakt på grönlandssäl kan mycket väl ha förekommit på de yngre
kamkeramiska lokalerna i den åländska skärgården.
Grönlandssälen är ett mycket vanligt jaktbyte på boplatser
längs Östersjöns kuster under gropkeramisk tid. En bidragande
orsak till detta är att arten av allt att döma har etablerat en
permanent ynglande population i Östersjön vid denna tid (Storå
2001). På Åland dominerar arten i de flesta analyserade
gropkeramiska faunamaterial följd av vikaren som fortsättningsvis
var ett viktigt jaktbyte. Gråsälen är däremot mycket sällsynt.
Osteologiska analyser av benfynd från den gropkeramiska lokalen
Jettböle i Jomala har gett en ganska utförlig bild av jakten på
grönlandssäl och vikare. På Jettböle har man under senvintern
och den tidiga våren intensivt jagat vikare på isen, d.v.s. under
kutnings- och diperioden. Vikaren föder sina ungar i
"lyor" i den fasta isen och den kan hålla andningshål
öppna i fast is. Arten lever solitärt. Jägarna verkar ha
utnyttjat vikarens beteende och nedlagt jaktbyten under den tid på
året när sälarna är som mest utsatta. Man kan förmoda att
vikaren har harpunerats på isen. Det kan nämnas att vikaren vid
denna tid var vanlig betydligt längre söderut i Östersjön än
idag. Arten ynglade regelbundet i området runt Gotland vilket
indikerar att isbildningen under perioden bör ha varit omfattande
(Storå 2001). Vikaren är beroende av fast is för sin kutning.
Artbeteende
För att man skall kunna förstå strategierna för
grönlandssälsjakten i Östersjön är det viktigt att beakta
artens beteende. I modern tid ynglar grönlandssälen i tre områden
vid New Foundland, Jan Mayen och i Vita havet. Den föder sina kutar
vid den yttersta kanten av isen där stora grupper av sälar samlas.
Kutningsperioden infaller i februari och mars, ungefär vid samma
tid på året som vikaren föder sina kutar. Kuten diar endast 10-12
dagar och efter 3-4 veckor har den ömsat den vita kutpälsen. Innan
detta går kuten ogärna ner i vattnet. Det är av intresse att
arten inte kan upprätthålla andningshål i fast is, se nedan.
Efter kutningsperioden inleder sälarna mycket långa vandringar
norrut till sina respektive sommarvisten. Sälarna rör sig i stora
flockar och återvänder inte till kutningsområdena förrän
följande år (se t.ex. Sergeant 1991).
Migrerande flockar av grönlandssälar var en ganska vanlig syn i
Östersjön under gropkeramisk tid. Det är troligt att det har
funnits ett kutningsområde i Östersjön i närheten av Gotland
(Storå och Ericson, manuskript). Om man beaktar dagens situation
har det bara funnits ett yngelområde i Östersjön och arten verkar
ha bibehållit sitt vandringbeteende i sin nya miljö.
Kutningsplatsens läge har förmodligen varierat något beroende på
isförhållandena. Grönlandssälarna i Östersjön uppvisar med
tiden en ganska markant minskning i kroppsstorlek vilket indikerar
att populationen var isolerad från Atlantpopulationerna.
Lång jaktsäsong
Det finns enstaka ben från Åland som är så små att de
troligen kommer från unga kutar av grönlandssäl men de åländska
jägarna har inte regelbundet jagat arten under kutningsperioden.
Under denna tid av året jagades i stället vikaren intensivt på
Åland. Jaktsäsongen för grönlandssäl inleddes senare under
året. Man skall här beakta att grönlandssälen inte kan
upprätthålla andningshål i fast is så det är troligt att
grönlandssälens kutningsområden låg för långt bort från
Ålandsöarna för att jägarna skulle kunna nå sälarna.
Isbildningen verkar helt ha omöjliggjort jakt på grönlandssäl
under delar av vintern.
På Jettböle har jakten inletts under sen vår men jaktsäsongen
har varit lång och fortsatt under stora delar av året med öppet
vatten (Storå 2001). T.o.m. sommaren är en intensiv jaktsäsong
vilket är ovanligt i modern tid. Det finns få uppgifter om
säljakt sommartid i det etnografiska materialet från Östersjön
så i detta avseende är grönlandssälsjakten unik. Det är
förmodligen grönlandssälens vandringar i flock som har lockat
till denna typ av jakt. Man får förmoda att harpunering har
förekommit men sälnät har troligen också använts. Det är
svårt att tänka sig att man annars har kunnat fånga stora
mängder sälar i öppet vatten. Det finns flera fynd av sänkstenar
från åländska lokaler som indikerar att nät har förekommit.
Dessutom finns från andra delar av Östersjön fynd av nät eller
delar av nät.
Grönlandssälens dominans i faunamaterialet från Åland avtar
efter den senneolitiska perioden. Gråsälen verkar då bli
allmännare igen i vattnen runt Ålandsöarna. Grönlandssäl saknas
på den berömda Otterböte lokalen på Kökar som dateras till
bronsålder (Gustavsson 1997:44ff). Enstaka ben finns dock i såväl
bronsålders- som järnåldersmaterial i Östersjöområdet. Arten
verkar sporadiskt ha förekommit i Östersjön i relativt sen tid
men om det är fråga om en permanent population också under denna
tid eller spontana tillfälliga invandringar från Atlanten kan inte
avgöras. I de yngre fyndmaterialen är gråsälen och vikaren igen
de vanligaste arterna och i södra delen av Östersjön framträder
också knubbsälen (Phoca vitulina). Denna art har vandrat in i
Östersjön relativt sent.
Utrotades av jakt?
Grönlandssälens blomstringstid i Östersjön varade troligen i
nästan 2000 år och det verkar nästan som om arten för en tid
övertog gråsälens plats i ekosystemet i stora delar av
Östersjön. Artens närvaro lockade till en intensiv jakt inom
stora delar av Östersjöns kustområden som förmodligen blev en
bidragande orsak till att arten dog ut i Östersjön (Storå och
Ericson, manuskript). Man kan se att en stor mängd av de jagade
sälarna var unga, ännu inte könsmogna individer. Medan
vikarjakten selektivt riktades mot de unga kutarna och vuxna sälar
jagades ett betydligt bredare ålderssegment ur populationen av
grönlandssälar (Storå 2000). Kanske var det jakten i öppet
vatten - som bedrevs inom stora delar av Östersjön - som ledde
till att man mera oselektivt skattade grönlandssälen och på så
sätt kom att bidra till artens försvinnande.
Man kan förmoda att en minskande population av grönlandssälar
i Östersjön hade negativa konsekvenser för ett område som
Åland. På Ålandsöarna utgjorde sälarna de viktigaste jaktbytena
och i övrigt har man påträffat bara enstaka ben av tumlare och
hare. Det finns dock enstaka fynd av älg och t.o.m. kronhjort men
här rör det sig om en import av lämpligt råmaterial för
redskapstillverkning. Däremot framträder på de yngre
gropkeramiska lokalerna de äldsta fynden av ko, får och troligen
svin och samtidigt kan man se att också jakten på grönlandssäl
förändras (Storå 2000). Den yngre gropkeramiken och den
senneolitiska tiden är en spännande period när kulturen på
Ålandsöarna genomgår många förändringar.
Starkt ritualiserad hantering
Inom sentida jägarsamhällen har man ofta observerat att
förhållandet mellan jägare och deras jaktbyten inte bara är
begränsat till ett ekonomiskt utnyttjande. Det speciella
förhållandet mellan människor och jaktbyten tar sig inte sällan
uttryck i att jaktbyten tas omhand enligt specifika regler och
hanteringen kan vara starkt ritualiserad. Amuletter och olika typer
av smycken bärs som totemindikatorer och olika typer av
djuravbildningar är också vanligt. Man kan peka på flera
motsvarande fenomen inom den gropkeramiska kulturen. Jag tänker
t.ex. på tandpärlor som har påträffats som ornament i gravar
eller djurben som har nedlagts som gravgåvor.
Framför allt vill jag lyfta fram den gropkeramiska
figurintraditionen. På många gropkeramiska fyndlokaler har
påträffats små lerskulpturer som oftast föreställer djur, bara
ibland människor. Lerfigurer finns också inom kamkeramiskt område
men här är människoavbildningar vanligare (Núñez 1986B; 1987;
Äyräpää 1942). De åländska gropkeramiska leridolerna är i
detta sammanhang av största intresse. Det finns från ett flertal
lokaler fynd av leridoler vars enhetliga formgivning måste anses
vara förbluffande. Figurerna har tolkats som människoavbildningar
som i några fall t.o.m. bär könsmarkeringar i form av bröst
eller skägg (Cederhvarf 1912; Fagerholm-Sjöblom 1999; Nunez 1986B;
1987; Äyräpää 1942).
Unika leridoler
De åländska leridolerna är unika och otvivelaktigt bär de
vissa mänskliga drag. I jämförelse med figurintraditionen på de
svenska gropkeramiska lokalerna är dock den nästan totala
frånvaron av djuravbildningar på de åländska lokalerna
förvånande. I Sverige finns inom den gropkeramiska kulturen
avbildningar av många olika djur så det är anmärkningsvärt att
den åländska idoltraditionen i sitt val av motiv är så
annorlunda. Kanske bör man ifrågasätta att de åländska idolerna
enbart föreställer människor? Enligt min mening påminner
idolernas huvudform, nosens (näsans) och ögonens placering, samt
kroppens och fotdelens form i hög grad om sälar. I siluett är ju
sälens kropp inte helt olik en människas. Några idoler har en
ornering som kan tolkas som stiliserade labbar, andra har
nätmönster. Orneringen kan vara dräktdetaljer på en människas
klädedräkt men nätmotivet skulle kunna föreställa en fångad
säl - eller ett uttryck för en förhoppning om en fångad säl.
Att idolerna uppvisar drag av både säl och människor kan ses
som ett tecken på en nära relation som inte bara är begränsad
till en ekonomisk dimension. De åländska leridolerna kan på detta
sätt bättre förstås som en naturlig del av den gropkeramiska
kulturen där förhållandet mellan jägare och jaktbyten verkar ha
varit speciell. Att man på Ålandsöarna framhäver sälens
betydelse är inte så förvånande med tanke på faunamaterialets
sammansättning. Här dominerar sälarna medan fastlandslokalerna
oftast uppvisar ett stort antal landlevande däggdjur som man har
jagat.
Nya kulturmönster skapas
Det är intressant att den åländska idoltraditionen framträder
på Åland i en tid när grönlandssälsjakten är under
förvandling och flera nya kulturyttringar når öarna (Stenbäck
1998; Storå 2000). Öarna håller på att neolitiseras - inte så
mycket i ekonomiska termer men helt klart skapas nya kulturella
mönster. Idoltraditionen har dock sina rötter på ett lokalt plan
inom den rådande fångstkulturen men också på ett större plan
inom fångstkulturerna i både Sverige och Finland. Idolerna verkar
behövas när den åländska fångstkulturen håller på att
förändras på ett socialt eller kanske ideologiskt plan. Detta
sker innan neolitiseringen har fått en signifikant ekonomisk
betydelse. I ekonomiska termer är neolitiseringsprocessen slutförd
först när vi har nått in i bronsåldern. I myrmarker bl.a. i
Saltvik syns på bronsålders nivåer de första spåren av en mera
intensifierad betesverksamhet och också de äldsta spåren av
sädesodling (Andrén et al. 1996). Säljakten var fortfarande
betydelsefull men våra tolkningar begränsas av ett förvånande
litet antal boplatser från denna tid. Dock vet vi att
grönlandssälar och leridoler då är borta. Djurvärlden har
förmodligen fått en annan betydelse för
bronsåldersålänningarna.
___________________________________________________
Jan Storå är arkeolog och har erhållit stipendiemedel av
Åland Högskola för detta projekt. E-post: jan.stora@ofl.su.se
Referenser
Andrén, E., Veski, S. and Storå, J. 1996. Biostratigraphical
investigations in connection with archaeological dwelling sites at
Jansmyra, Northeastern Åland. Pact 50(IV.I): 355-365.
Cederhvarf, B. 1912. Neolitiska lerfigurer från Åland. Finska
Fornminnesföreningens tidskrift 26: 307-322.
Dreijer, M. 1940. Ålands äldsta bebyggelse. Finskt Museum
1940:1-66.
Dreijer, M. 1983. Det åländska folkets historia. I:1 Från
stenåldern till Gustav Vasa. 2. ed. Mariehamn.
Fagerholm-Sjöblom, S. 1999: Jettböle lerfigurer i skenet av
schamanism. C-uppsats i arkeologi. Stockholms universitet.
Gustavsson, K. 1997. Otterböte. New light on a bronze age site
in the Baltic. Theses and papers in archaeology B:4. Ekenäs.
Lindqvist, C. and Storå, J. 1997. Havet och sälarna. Ingår i:
Burenhult, G. (ed). Ajvide och den moderna arkeologin. Falköping.
Núñez, M. 1986A. Om bosättningen på ålandöarna under
stenåldern. Åländsk Odling 46:13-28.
Núñez, M. 1986B. Clay figurines from the Åland islands and
mainland Finland. Fennoscandia archaeologica III:17-34.
Núñez, M., 1987. Åländska lerfigurer, skinnkläder och masker
för 4000 år sedan. Åländsk Odling 47:7-16.
Núñez, M. 1990. Om människa och miljö i den åländska
skärgården under stenåldern. Skärgård vol 13 nr 3:42-47.
Sergeant, D. E. 1991. Harp seals man and ice. Canadian Special
Publication of Fisheries and Aquatic Sciences 114. Ottawa.
Stenbäck, N. 1998. Gropkeramiken på Åland. Förändringar i
materiell kultur i början av mellanneolitikum. Ingår i: Aktuell
arkeologi VI. Stockholm Archaeological Reports Nr 35.
Storå, J. 2000. Sealing and animal husbandry in the Ålandic
Middle and Late Neolithic. Fennoscandia Archaeologica XVI:57-81.
Storå, J. 2001. Reading bones. Stone age hunters and seals in
the Baltic. Stockholm studies in archaeology 21. Stockholm.
Storå, J. och Ericson, P.G.P. manuskript. A prehistoric breeding
population of harp seals (Phoca groenlandica) in the Baltic Sea.
Väkeväinen, L. 1979. Ahvenanmaan varhaiskampakeramiikka.
Progradu-avhandling vid Helsingfors universitet.
Welinder, S. 1976. Åländsk fångststenålder. Åländsk odling
36:36-58.
Winge, H. 1914. Knogler fra en stenalderbopladts vid Jettböle,
Åland. Rapport i arkeologiska sektionens arkiv, Ålands museum,
Mariehamn.
Äyräpää, A. 1942. Kampakeraamisen kulttuurin savikuviot.
Suomen Museo XLVIII 1941:82-123.
|