Tidskriften Skärgård
Årgång 24 Nr 3 / 2001
Tema: Skärgårdshavets nationalpark
Skärgårdshavets nationalpark är annorlunda -
stora utmaningar väntar
Av Jouko Högmander
Skärgårdhavets nationalpark är ett statsägt
naturskyddsområde och grundades år 1983 i kommunerna Houtskär,
Korpo, Nagu och Dragsfjärd inom Västra Finlands län och
landskapet Egentliga Finland. Enligt 1 § i lagen om
Skärgårdshavets nationalpark är parkens syfte att "skydda
natur och kultur i Skärgårdshavet, att trygga det traditionella
nyttjandet av naturen, att bevara en levande skärgård samt att
främja miljöforskning och allmänt intresse för naturen"
Ligger inom ett privatägt samarbetsområde Inom ett privatägt
samarbetsområde för Skärgårdshavets nationalpark bildar de
statsägda land- och vattenområdena (frånsett försvarsmaktens
områden) nationalparken. Nationalparks areal ca 50 000 hektar,
varav ca 3 000 hektar är land, fördelade på mer än 1000 holmar
och skär. Nationalparkens yta växer efterhand som staten köper
upp mer mark och vatten inom samarbetsområdet. Landarealen växer
till någonting mellan 4000 och 6000 hektar, beroende på hur Natura
2000 programmet förverkligas. Under 1990-talet har det årliga
antalet besökare i parken varit ca 65 000. Samarbetsområdets
besökare räknas i hundratusental årligen. Skärgårdshavets
nationalpark förvaltas av Forststyrelsen (Södra Finlands
naturtjänster), med kontor i Nagu kyrkby. Nio fast anställda
personer arbetar på kontoret eller med servicebyggnaden Sunnan i
Korpoström i Korpo som bas, samt på naturumet Blåmusslan i
Kasnäs i Dragsfjärd. Sommartid anställs ytterligare ett tjugotal
personer tillfälligt för att jobba i nationalparken. Parken
grundades framförallt som en motreaktion till den ägosplittring
och tomtförsäljning som följde på avfolkningen av skärgården
efter det andra världskriget och som speciellt under 1970-talet
ledde till att sommarstugor dök upp i skärgården som svampar
efter regn. Skärgårdshavets nationalpark har ingen fast
bosättning, men omges av samarbetsområdet där det finns ca 30
småbyar med 2-15 stomlägenheter per by. Ungefär 250 personer är
mantalsskrivna inom samarbetsområdet.
Största havsparken Skärgårdshavets nationalpark är den
största av Finlands fyra havsnationalparker. Till sin areal är den
tillsvidare dock bara en medelstor finländsk nationalpark, även om
den fortfarande litet i taget utvidgas och utvecklas.
Skärgårdshavets nationalpark har som främsta uppgift att bevara
en del av Skärgårdshavets natur för kommande generationer i
sådant skick som den varit i hundratals år före de senaste
decenniernas stora omvandlingar. Detta innebär ett stort ansvar,
eftersom Skärgårdshavet betraktas som den mest säregna och
värdefulla naturbildning som Finland har att erbjuda vid global
jämförelse. Ingen annanstans i världen finns någon motsvarighet
till denna enhetliga och samtidigt splittrade skärgård med över
41 000 öar, holmar och skär. Målet är att bevara dels den
ursprungliga, orörda naturen, framför allt de karga småskären i
havsbandet och naturskogarna på de skogbevuxna öarna, dels det
gamla kulturlandskapet som formats av människan. Dessutom finns det
åtskilliga mindre kända undervattensformationer och biotoper i
havet, t.ex. undervattensåsar, -rev och bandtångsängar, som
utgör viktiga skyddsobjekt inom Skärgårdshavets nationalpark.
Tack vare sitt sydvästliga maritima läge och sin omväxlande
terrängprofil har just denna nationalpark en exceptionellt stor
biologisk mångfald. Detta är såtillvida unikt att parken ändå
framförallt representerar utskärsnatur. Det stora antalet
sällsynta och utrotningshotade arter i Skärgårdshavets
nationalpark beskriver bäst denna mångfald. Av alla
naturskyddsområden i Finland har Skärgårdshavets nationalpark
veterligen för närvarande det största antalet sådana arter.
Avviker från andra nationalparker Skärgårdshavets nationalpark
avviker från de övriga nationalparkerna i Finland också i det
avseendet att det hör till parkens uppgifter att bevara
skärgårdens kultur och gamla sätt att utnyttja naturen samt att
bevara byarna levande. Med dagens samhällsutveckling är det ingen
lätt uppgift. Som redan nämnt omges Nationalparken av ett
samarbetsområde, vars befolkning befinner sig i särställning när
tillstånd och nyttjanderätter, som gäller parken, beviljas.
Parken utgör samtidigt en del av Skärgårdshavets biosfärområde
som främjar bärkraftig utveckling och forskning på ett vidare
område i skärgården. Skärgårdshavets nationalpark och dess
samarbetsområde utgör som resmål den mest attraktiva delen av
skärgården i landskapet Egentliga Finland. Tillsvidare har
turismen i området dock varit ganska obetydlig och främst utgjorts
av båtresenärer. Detta beror på att området är
svårtillgängligt och utbudet av basservice knapphändigt. Parkens
läge vid dagens "liberaliserade" Östersjöregion,
öppnar nya perspektiv för utveckling av turismen.
Skärgårdshavets nationalpark har mycket goda möjligheter att
tillsammans med lokala företagare och många andra samarbetspartner
utveckla en bärkraftig naturturism, redan innan det förväntade
uppsvinget inom naturturism äger rum.
Målsättning för skydd av natur och kultur Om grundandet av
nationalparker stadgas generellt i naturskyddslagen (10-11 §).
Insatser för att skydda ursprunglig natur samt bevara den
biologiska mångfalden har därför en central ställning i
nationalparkernas verksamhet. I lagen om Skärgårdshavets
nationalpark betonas dessutom behovet av att värna om
kulturtraditionerna och bevara en levande skärgård. Detta faller
sig naturligt redan därför att många av de viktigaste
naturskyddsobjekten utgörs av vårdbiotoper, dvs landskap som
uppkommit genom århundraden av mänsklig bosättning och som
formats av traditionella näringar. Dessa biotoper måste
kontinuerligt vårdas för att de skall bibehålla sin
naturskyddande och landskapsvårdande funktion, trots att
folkmängden och boskapsbeståndet i skärgården minskat.
Avfolkningen av skärgården har framkallat en trend som är skadlig
även med avseende på naturskyddet. Sambandet mellan skydd av natur
och kultur är här starkare än i våra övriga nationalparker. I
Skärgårdshavets nationalpark satsas därför mycket mera arbete
och medel på vårdbiotoper än i något annat naturskyddsområde i
Finland. För hela det vidsträckta Skärgårdshavet kan dessutom
noteras att lövängar, hagmarker, torrängar och strandbetesängar,
som var mycket allmänna så sent som på 1940-talet, numera
förekommer ytterst sparsamt utanför nationalparken. Detta ökar
nationalparkens ansvar även i traditionsbevarande syfte.
Skärgårdshavets nationalparks föregångarroll vid skötsel av
vårdbiotoper och inom naturvägledningen bibehålls. Det är
möjligt att skydda och värna om naturfenomen och naturtillgångar
samt växter och djur endast på de ställen där de förekommer.
Ovannämnda princip gäller också gamla byggnader och
vårdbiotoper, eftersom också sådana kan skyddas endast där de
finns.
Nationalparkerna är allmänna natursevärdheter som till
största delen är öppna för allmänheten. En nationalpark
försöker dock styra besökarnas rörlighet och tillgång till
parken, så att de nackdelar besökarna innebär för naturskyddets
syften kan begränsas till ett minimum. Beträffande kanaliseringen
av frilufts- och båtliv är det viktigt att se till att det inte
uppstår konflikter mellan parkens användning för
rekreationsändamål å ena sidan och de fast bosatta invånarnas
rättigheter och sedvänjor å andra sidan. Parkbesökarna styrs
till lämpliga friluftsområden genom att man utvecklar en viss
servicenivå på dessa områden. I syfte att begränsa
påfrestningarna på parken guidas besökarna till servicepunkterna
längs markerade stigar. Dessutom har nationalparken
begränsningsområden med restriktioner för besökarnas rörlighet.
Målsättning för forskning, upplysning, undervisning och turism
Att främja miljöforskningen är en av nationalparkens centrala
uppgifter. I nationalparken och på samarbetsområdet för parken
utför Forststyrelsen själv eller ger i uppdrag att utföra
undersökningar och utredningar som ger ökad kunskap om områdets
natur, historia och kultur. Kunskapen utnyttjas för underhåll av
områdena, för skydd av utrotningshotade och sällsynta arter samt
för informationsverksamhet. Forskningsarbetet utförs i samråd med
högskolor, forskningsanstalter och olika myndigheter.
Forststyrelsen främjar också utomstående inrättningars forskning
inom nationalparken genom att bevilja tillstånd och hjälpa till
med transport och inkvartering. Användningen av nationalparken för
skolundervisning samt privata företagares guidningsverksamhet
uppmuntras och understöds. Skärgårdshavets nationalpark kommer
också under de närmaste åren att utveckla resemål för
naturintresserade och ekologiskt medvetna turister.
Målsättningar för utveckling av den lokala befolkningens
utkomstmöjligheter Forststyrelsen tar för sin del hänsyn till den
lokala befolkningens utkomst och betingelser för skärgårdsboende.
Till arbeten i parken anlitas i mån av möjlighet lokal arbetskraft
och lokala företagare. Behövliga transporttjänster och andra
tjänster köps i första hand från lokala företagare. En central
princip vid planeringen av arbetena är dock att de tillgängliga
resurserna används så effektivt som möjligt. Parkens land- och
vattenområden används så att ortsbefolkningen, framför allt de
som bor inom parkens samarbetsområde, ges företräde till fiske
och jakt samt vedtagning och användning av öarna som betesmark. Om
nationalparken kommer över fastigheter som lämpar sig för boende,
och som man inte har någon annan användning för, hyrs
fastigheterna ut i första hand till personer som vill bo året om i
skärgården. I mån av möjlighet uppmuntras och understöds
användningen av parkens land- och vattenområden för t.ex. turism
som står i samklang med målen för skötseln och användningen av
parken. Skärgårdshavets nationalpark kan också uppfattas som ett
instrument vid utvecklandet av hela skärgården. För att befrämja
detta mål gynnar Forststyrelsen i mån av möjlighet lokala
entreprenörer och lokal arbetskraft från samarbetsområdet.
Forststyrelsen befrämjar också för sin del frågor som t.ex
slutförandet av skärgårdens elektrifiering. Samtidigt försöker
Forststyrelsen bidra till att miljösynpunkter beaktas i arbetet.
Skärgårdens ungdom och särskilt de unga i samarbetsområdet intar
en central plats i parkens verksamhet. Ungdomar som är grannar med
parken bereds tillfälle att bekanta sig med parkens mål och
verksamhet.
Gott om utmaningar Just nu står nationalparken inför många
komplicerade utmaningar. Ett är förverkligandet av Natura 2000
programmet. Hittils har nationalparkens markanskaffningar gått
mycket smärtfritt tillväga och tvångsinlösen har aldrig kommit i
fråga. Samarbetet med skärgårdsborna har i det stora hela
fungerat mycket bra och parken är enligt en enkätundersökning
numera väl accepterad av skärgårdsborna. Men Natura 2000 som
fått så mycket blod i svallning är en helt annan sak. Hur skall
dessa områden på ett smidigt sätt kunna kopplas ihop med parken?
Med ett slutresultat som alla accepterar.
Den allra senaste nyheten är försvarsmaktens planer på att dra
ner på verksamheten på Utö (Korpo) och Örö (Dragsfjärd) och
överföra en del av mark- och vatteninnehavet till nationalparken.
Tidigare (1999) har försvarsmaktens marker på Jungfruskär
(Houtskär) införlivats med parken. Både Utö och Örö har varit
viktiga länkar i samarbetsområdets levande skärgård-koncept. Vad
händer nu? Vilken blir försvarsmaktens roll? - vilken
nationalparkens? Hur skall den tunga mantel med ansvar för
förlorade arbetsplatser och service bäras? Nationalparken
påtvingas ett ansvar som på kort sikt inte är alldeles lätt att
hantera. Alla indikationer pekar på att besöksnäringen
fortsättningsvis växer, trots tillfälliga andhämtningar
förorsakade av konjunkturer och politiska förvecklingar.
Internationellt sett är Skärgårdshavet ännu en oupptäckt
pärla, den enda riktigt unika område i hela Finland. Åbolands
skärgård är en turistdestination som många väntar på att
"utveckla på riktigt". Och där utgör nationalparken ett
centralt element. Frågan är hur man skall kunna äta av kakan -
men ändå ha den kvar?
Jouko Högmander är parkchef för Skärgårdshavets
nationalpark, Forststyrelsen, Södra Finlands naturtjänster,
Kompassen, 21660 NAGU. Tfn 0205 64466, e-post: jouko.hogmander@metsa.fi
www.metsa.fi
|