-kreativitet och inspiration för kvinnliga företagare

***

Pia Holm, textildesigner, illustratör mm. berättar om sitt arbete i företaget Happy Design och om hur det var att bli företagare och hur hon får inspiration till det hon skapar. Se www.happydesign.fi !

***

 Teknoklinik

Eftersom vi är omgivna av teknik som hela tiden förändras är det svårt att alltid hänga med. Som företagare behöver man kunna allt möjligt i fråga om sladdar och kablar, allehanda grunkor, webbsidor, fotografering, dvs. allt möjligt som hör ihop med det digitala. Då fotografier och bilder fått en så framträdande roll måste alla företagare förhålla sig seriöst till denna utveckling. Vi diskuterar hur man på bästa sätt kunde använda sitt intresse för bilder, sitt smak- och färgsinne och hur man handskas med brister i sin kunskap och hur man kan få hjälp med det man inte är lika bra på.

Fråga sådant du inte vågat eller kunnat fråga i andra sammanhang, om t.ex.  fotografering, överföring av bilder, bildhantering, rättigheter, trendiga förkortningar och begrepp.

                             ***

EM Minna Valtari, konsult och tränare inom sociala medier, VD och grundare av företaget Someco Ab:

                             ”Hur kan man använda sociala medier för att skapa synlighet för företagsverksamheten? Hur kan man profilera sig som en expert/sakkunnig med hjälp av sociala medier?”

                             ”Vilka verktyg borde man välja? T.ex. bloggar, facebook, Twitter, Youtube, LinkedIn, Slideshare”

***

Exemplet ”Lifestyleblogg www.lillakamomilla.blogspot.com

Camilla Hynynen, fotograf, skribent mm. för företaget Creatella.

Camilla kunde för en tid sedan fira att hon haft 1 miljon besök på sin blogg, en fantastisk prestation på en rätt kort tid! Förutom hennes helt personliga berättelse om hur det alls blev så här tar hon upp bl.a. följande utgående från sin erfarenhet:

-          i vilka fall kan det som företagare vara bra med en blogg , i vilka fall inte?

-          när räcker det med en blogg och när borde man ha både webbsida och blogg?

-          hur mycket kan en blogg ersätta annan sk. vanlig marknadsföring?

-          hur bygger man upp en viss stämning i en blogg, vad lockar läsarna? Hur mycket involvera sig privat?

-          användningen av bilder!

-          kostnader: vad lönar det sig att satsa på från början, vilka kostnader ska man undvika?

-          hur mycket tid tar det att sköta en bra blogg?