Standarder
för informationskompetens – gemensamt arbetsredskap för lärare och
bibliotekarier?
Sedan 1996 har amerikanska högskolebibliotek
arbetat för att utveckla gemensamma standarder, eller mål, för studenternas
informationskompetens. År 2000 godkändes Information Literacy
Competency Standards av ACRL, Association of College and Research
Libraries. Standarderna finns numera
även på svenska på vårt Intranet, se https://www.abo.fi/library/intern/documents/Infostandsv.rtf
NORDINFO arrangerade att seminarium kring
standardfrågan 6-8.2.2003 i Vasa. Seminariet samlade nästan 100 deltagare,
både bibliotekarier och lärare, från
hela Norden. Från ÅAB deltog May, Ann-Christine, Ringa, Charlotte och Cosi.
Enligt ACRL:s arbetsgrupp för informationskompetens skall
kompetensen mätas med fem kriterier:
1.
Kan studenten identifiera sitt informationsbehov
och informationens form och omfattning?
2.
Söker hon/han informationen tillräckligt effektivt?
3.
Kan hon/han kritiskt värdera informationen och
källorna och integrera dessa i sina grundkunskaper?
4.
Kan hon/han ensam eller i grupp använda dessa för
att uppnå ett särskilt mål?
5.
Förstå de ekonomiska, rättsliga och samhälleliga
frågor som anknyter till informationen, och använda den etiskt och juridiskt på
ett rätt sätt?
Standarderna ger lärarna och bibliotekarierna
ett gemensamt arbetsredskap att utgå från och möjligheter till samarbete. Redan
i ett tidigt skede av terminsplaneringen borde bibliotekarien kopplas in med
sin fackkunskap.
Rektor för Åbo Akademi
i Vasa Sven-Erik Hansén hälsar deltagarna välkomna
Uppfinn inte hjulet på nytt!
Två faktorer som särskilt påverkar behovet att
gemensamma riktlinjer är den ökande nätundervisningen och de ökade elektroniska
resurserna. De ökade elektroniska resurserna, t.ex. FinElib med över 8200
elektroniska tidskrifter och 120 referensdatabaser, ger studenterna stora
möjligheter – dessvärre också till missbruk och plagiering. Lärarna bör också
få fortbildning till att använda resurserna eller till att sedan handleda
studenterna. I det virtuella universitetet behöver man inte uppfinna hjulet på
nytt och utarbeta omfattande kompendier – man kan också stimulera studenterna
till informationssökning bland alla de utmärkta resurser som står tillbuds. Vad
gör man med en snäcka om man ej får visa den!
Behovet av användarutbildning och handledning på
bibliotekeken har ökat markant. Många bibliotek i Norden har en trestegsmodell
i användarutbildningen: 1. Biblioteksorientering, 2. sökning i de viktigaste
databaserna under slutet av första läsåret och 3. problembaserad sökning i
seminariestadiet. Stegvis lär sig studenterna att göra sökargument och att
hitta lämpliga källor. Senast i fas 3 bör lärarna kopplas in i
användarutbildningen för utvärdering av t.ex. elektroniska tidskriftsartiklar.
Simma, flyta eller drunkna?
Hur man gör upp en intressant
användarutbildning, på vilka premisser eller på vems villkor kan man långt
fundera på. I seminariet presenterade pol.dr Jannica Heinström sin
forskning om hur olika personlighetstyper söker information. Med tanke på
användarutbildning borde vi kunna lägga upp undervisningen så att alla
inlärningstyper och studenternas infosöktyper tas i beaktande. Väldigt
intressant var att ta del av det projekt Ålborgs universitetsbibliotek satsat
på, SWIM-projektet, – ett interaktivt
multimediaprogram, där olika personligheter söker information – alltså man
utgår inte från materialet i sig utan hur olika sökstrategier vi kan ha,
beroende på motivation, personlighet och ämne. En närmare beskrivning finns på http://www.swiminfo.dk/.
Gudrún Thórsteinsdóttir doktorand vid Högskolan
i Borås
Själva sökprocessen diskuterades av flera
föreläsare. Både Jannica Heinström, Thomas Hansen (Ålborg) och Gudrún
Thorsteinsdóttir nämnde Carol Kuhltaus Information search process
som en utgångspunkt för sina undersökningar: Sökprocessen innehåller både
känslor, tankar och handlingar, där man går från osäkerhet till lättnad,
tillfredsställelse (min mycket schematiska återgivning av modellen, se: Seeking
meaning, 1992). Gudrun Thorsteinsdóttir
har i sin forskning undersökt distansstuderandes informationssökning, och bl.a.
konstaterat av flera av hennes informanter led av ”library anxiety”, dvs en
olustig känsla när man närmade sig informationstjänsten i biblioteken! Hur
beter vi oss då vi skall hjälpa studenterna att hitta information, att
inleda en process som kan kännas väldigt osäker i början? En verklig
tankeställare för oss, när vi planerar användarutbildning eller när vi
handleder våra studenter, eller arbetar vid informations/lånesdiskar.
”Vi kan inte öka studenternas IQ men nog deras
IK” menade IKT-planeraren Ola Österbacka vid Åbo Akademi, skämtsamt i
slutet av seminariet. Det är givetvis ämneslärarna som avgör källornas kvalitet
och lär studenterna att värdera kvaliteten i källorna. Konsten att söka
systematiskt hör till biblioteksprofessionen, och här finns många möjligheter
att tillsammans med lärarna utveckla ett samarbete.
Att sålla agnarna från vetet, att plocka fram
det väsentliga, att inte drunkna i informationsmängden är alltså det centrala i
informationskompetensen.
ACRL:s standarder är mycket omfattande och
(onödigt) detaljerade och bör givetvis anpassas till lokala förhållanden.
NORDINFO arbetar vidare med att utveckla nordiska standarder. Med ACRL:s standarder som utgångspunkt kan
vi utveckla mål för våra olika typer av bibliotek. Åbo Akademis bibliotek och
Handelshögskolans i Helsingfors bibliotek har varit uppdragsgivare för den
svenska översättningen. I mina diskussioner med ACRL:s representanter har vi
kommit överens om att originalet och översättningen får användas fritt och
redigeras för de olika målgrupperna.
Vid ÅAB borde vi mer systematiskt än tidigare
samordna informationssökningskurserna, och förslagsvis införa den trestegsmodell
som tillämpas på andra bibliotek. Vi har nu också en nätkurs, men den ersätter
inte face-to-face – undervisningen, som är mer flexibel. Nätkursen är ett
komplement och en möjlighet för den som av någon anledning inte kan delta i
våra närkurser. Vilja och kunskap finns, förhoppningsvis också resurser och
tid...
Eva Costiander-Huldén