Gemensam marknadsföring / gruppdiskussioner
GRUPP 1
Kata H
Majlen
Pernilla
Kurt
Sinikka
Hej!
Detta diskuterades i den grupp (Kata H (ordf.), Pernilla, Kurt, Kerstin K) som jag var sekreterare för:
- Var och en som jobbar inom öpu, såväl planerare som sekreterare,
har ett eget ansvar för marknadsföring av verksamheten. Kundrealtionerna är
alltid viktiga och borde följas upp kontinuerligt.
- Marknadsföringskanaler: lokal-tv, radio, mailinglistor och artiklar i
tidningar.
- Korta mail med marknadsföringsinfo och med länkar till ämnesssidor eller andra
infosidor, t.ex. om studiehelheter.
- reklam på finlandssvenska chat- och bloggsidor för att nå nya målgrupper,
ungdomar etc.
- studentbladet
Idéer om vilken text vi kunde trycka på öpu-tskjortor:
Öpu original
Öpu on rautaa
Går du ofta här?
Saknar du sällskap?
På de två sista skulle texten vara tryckt på framsidan och på baksidan skulle det stå "öpu" eller "Öppna universitetet"
h, Majlen
***************************************
GRUPP 2
Anne
Pigge
Tina S
Kim
Nancy
Tina E.
KUNDER
- lärare
- samarbetsparter
- senioruniv. deltagare
företag och arbetsplatser (engelska kurser för intern. företag)
Hur få foten in så de tänker på oss som första alternativet?
Info i Potkuri - delas ut till företagsrådgivare (sm-företag)
personalchefer (gå på kurs på "arbetstid")
studievägledare
BRA SERVICE
- mota Olle i grind, förutse problemen (Nancy)
- också ibland behov av psykologiskt stöd både till studerande och lärare
- bra med gott anseende hos nyckepersoner
UTSKICK
- Trevligt att ni deltog. Välkommen igen! Glöm inte att kolla årest
kursutbud
- i Vasa via KAV / Åbo kollar med Kåren (info på Kårens hemsidor, öpuruta?)
Kom ihåg att länka från ämnenas webbsidor!
AFTER SALES
Bokmärke- grattiskort
Visste du om att kunskap... (Anne)
alla som fyller år?
"Du var vår gäst en stund. Välkommen tillbaka!"
Vid avslutning av helhet: tårta, ut och äta, besök på ÅA (TF)
MÄSSOR/JIPPON
Know How i Vasa i nov.
Bok- och vetenskapsmässan i Åbo 3-5.10
Konstens natt i Åbo 14.8
MEDIA
öpujuttu i höst, Tina i åtm. ÅU + Hbl + Radio Vega Åboland
öpuledssolskenshistorier
Bestäm: vem gör, vem intervjuar, vem skriver?
Fortsatt grupp: åtm. Anne, Tina S och Pigge / fundera på företagskontakter
t.ex. Wärtsilä - vad kan vi skapa tillsammans
*****************************
GRUPP 3
Christian
Pian
Tesse
Carina
Sammanfattning från gruppdiskussion/Pians grupp 16.5
-Kolla upp guldkorn från föreläsningen om Relationsmarknadsföring
som Malin höll på vårt öpu-möte i Vasa (utgående från Philip Kotlers Marketing
Professional Services), kopia togs av Tesses exemplar, kunde scannas in och
sättas i Planeringskompassen?
-en grundtanke utgående från Kotler: då vi har en relation, fortsätt satsa på
den och dess nätverk, bättre än att försöka få en ny kundrelation
-satsa på de som utexamineras från ÅA, alumni, fortsätta ÅA:s relation i
samarbete med forbildningssektorn
-i Vasa har man använt sig av praktikanter (ex Malin och
relationsmarknadsföring) för att undersöka/förbättra marknadsföringen. Nu skall
en praktikant sända en utvärdering till all vuxenstuderande (de som inte har
abo.fi adress), för att locka tillsvar utlottas ett pris. Vasa annonserar också
om "sista platser" till kurser i Måndagsbrevet (=vår Kårbulletin)
-"Ge bort på nätet", te x mobilbakgrunder, Power Point mallar, se till att det
blir många besök, adressen hamnar överst (jfr Åland tar "Swedish for foreigners"
från H;fors universitet, orsak: första träffen när de googlade! Även utöka
inspelade föreläsningar o dyl, "ge bort kunskap".
-Till relationsmarknadsföring hör även våra interna relationer, hur vi
"serverar" internt.
-Samarbete med nyckelpersoner; ex i Vasa bjudit in representanter för
sjukvårdsdistriktet, Folkhälsan, presenterat verksamheten och brainstormat kring
samarbete. Jfr planeringen av Kompetens där vi några år bjöd olika aktörer på
lunch för brainstorming kring teman och experter.
-Inrätta ett "gradustipendium", få någon studerande att undersöka/skriva om vår
marknadsföring
Konkreta PR-prylar:
-platsfickor av stadigare typen med äpple på
-riktigt brevpapper, papparet vikt som en spännande inbjudan
- Olika sätt att premiera både bästa öpulärare och bästa öpustuderande (dela ut
pris) genom att tex uppvakta lärare och skriva och fotografera för Meddelanden
och Lärlust. På våren kunde vi dela ut ett stipendiepris till bästa öpulärare
med bidrag för deltagande i en konferens.
- Marknadsföring på webben/internet:
·
Göra en öpufilm på Youtube som studentarbete via Mediacity. De facto finns en videosnutt redan färdigt inspelad (eller till hälften gjord) i Vasa.- Vi skulle gärna kunna plocka fram och visa på ’success stories’.
Tesse redogjorde kort för hur de tre personer som kommit in via öpuleden
publicerades med foto i bl.a. Vasa stads infotidning. Något att utveckla och
jobba vidare med?
- Ett till exempel var tvillingpojkarna från Petalax som läst infobehandling
under sin gymnasietid. En juttu (videosnutt o.s.v.) med dem kunde t.ex. sättas
in på gymnasiernas hemsidor. I det här fallet är skolornas studiehandledare i
nyckelposition. Själva jobbet kunde en praktikant göra.
- Vi diskuterade också kort olika slogans varav en som tecknades ned var "Öppet
på svenska"
- Tills sist en fråga vi alla vara eniga om, nämligen att vi vill ha elektronisk
anmälan + (elektronisk) faktura hem till deltagarna.
- Den viktiga after sales servicen han vi tyvärr inte diskutera närmare.