Gemensam marknadsföring / gruppdiskussioner

GRUPP 1

Hej!

Detta diskuterades i den grupp (Kata H (ordf.), Pernilla, Kurt, Kerstin K) som jag var sekreterare för:

- Var och en som jobbar inom öpu, såväl planerare som sekreterare, har ett eget ansvar för marknadsföring av verksamheten. Kundrealtionerna är alltid viktiga och borde följas upp kontinuerligt.
- Marknadsföringskanaler: lokal-tv, radio, mailinglistor och artiklar i tidningar.
- Korta mail med marknadsföringsinfo och med länkar till ämnesssidor eller andra infosidor, t.ex. om studiehelheter.
- reklam på finlandssvenska chat- och bloggsidor för att nå nya målgrupper, ungdomar etc.
- studentbladet

Idéer om vilken text vi kunde trycka på öpu-tskjortor:

Öpu original
Öpu on rautaa
Går du ofta här?
Saknar du sällskap?

På de två sista skulle texten vara tryckt på framsidan och på baksidan skulle det stå "öpu" eller "Öppna universitetet"

h, Majlen

***************************************

GRUPP 2

KUNDER

- lärare
- samarbetsparter
- senioruniv. deltagare

företag och arbetsplatser (engelska kurser för intern. företag)
Hur få foten in så de tänker på oss som första alternativet?
Info i Potkuri - delas ut till företagsrådgivare (sm-företag)
personalchefer (gå på kurs på "arbetstid")
studievägledare

BRA SERVICE

- mota Olle i grind, förutse problemen (Nancy)
- också ibland behov av psykologiskt stöd både till studerande och lärare
- bra med gott anseende hos nyckepersoner

UTSKICK

- Trevligt att ni deltog. Välkommen igen! Glöm inte att kolla årest kursutbud
- i Vasa via KAV / Åbo kollar med Kåren (info på Kårens hemsidor, öpuruta?)
Kom ihåg att länka från ämnenas webbsidor!

AFTER SALES

Bokmärke- grattiskort
Visste du om att kunskap... (Anne)
alla som fyller år?
"Du var vår gäst en stund. Välkommen tillbaka!"
Vid avslutning av helhet: tårta, ut och äta, besök på ÅA (TF)

MÄSSOR/JIPPON

Know How i Vasa i nov.
Bok- och vetenskapsmässan i Åbo 3-5.10
Konstens natt i Åbo 14.8

MEDIA

öpujuttu i höst, Tina i åtm. ÅU + Hbl + Radio Vega Åboland
öpuledssolskenshistorier
Bestäm: vem gör, vem intervjuar, vem skriver?
Fortsatt grupp: åtm. Anne, Tina S och Pigge / fundera på företagskontakter
t.ex. Wärtsilä - vad kan vi skapa tillsammans

*****************************

GRUPP 3

Sammanfattning från gruppdiskussion/Pians grupp 16.5

-Kolla upp guldkorn från föreläsningen om Relationsmarknadsföring som Malin höll på vårt öpu-möte i Vasa (utgående från Philip Kotlers Marketing Professional Services), kopia togs av Tesses exemplar, kunde scannas in och sättas i Planeringskompassen?
-en grundtanke utgående från Kotler: då vi har en relation, fortsätt satsa på den och dess nätverk, bättre än att försöka få en ny kundrelation
-satsa på de som utexamineras från ÅA, alumni, fortsätta ÅA:s relation i samarbete med forbildningssektorn
-i Vasa har man använt sig av praktikanter (ex Malin och relationsmarknadsföring) för att undersöka/förbättra marknadsföringen. Nu skall en praktikant sända en utvärdering till all vuxenstuderande (de som inte har abo.fi adress), för att locka tillsvar utlottas ett pris. Vasa annonserar också om "sista platser" till kurser i Måndagsbrevet (=vår Kårbulletin)
-"Ge bort på nätet", te x mobilbakgrunder, Power Point mallar, se till att det blir många besök, adressen hamnar överst (jfr Åland tar "Swedish for foreigners" från H;fors universitet, orsak: första träffen när de googlade! Även utöka inspelade föreläsningar o dyl, "ge bort kunskap".
-Till relationsmarknadsföring hör även våra interna relationer, hur vi "serverar" internt.
-Samarbete med nyckelpersoner; ex i Vasa bjudit in representanter för sjukvårdsdistriktet, Folkhälsan, presenterat verksamheten och brainstormat kring samarbete. Jfr planeringen av Kompetens där vi några år bjöd olika aktörer på lunch för brainstorming kring teman och experter.
-Inrätta ett "gradustipendium", få någon studerande att undersöka/skriva om vår marknadsföring

Konkreta PR-prylar:

-platsfickor av stadigare typen med äpple på
-riktigt brevpapper, papparet vikt som en spännande inbjudan
- Olika sätt att premiera både bästa öpulärare och bästa öpustuderande (dela ut pris) genom att tex uppvakta lärare och skriva och fotografera för Meddelanden och Lärlust. På våren kunde vi dela ut ett stipendiepris till bästa öpulärare med bidrag för deltagande i en konferens.

- Marknadsföring på webben/internet:

· Göra en öpufilm på Youtube som studentarbete via Mediacity. De facto finns en videosnutt redan färdigt inspelad (eller till hälften gjord) i Vasa.
· Videoklipp på vår webb kunde utnyttjas flitigare
· Att jobba med att få mera synlighet via sökmotorer, d.v.s. att vi lyfter fram våra kurser på webben och inte vår organisationsmodell.
· Att använda s.k. halvintelligent reklam på Google

- Vi skulle gärna kunna plocka fram och visa på ’success stories’. Tesse redogjorde kort för hur de tre personer som kommit in via öpuleden publicerades med foto i bl.a. Vasa stads infotidning. Något att utveckla och jobba vidare med?
- Ett till exempel var tvillingpojkarna från Petalax som läst infobehandling under sin gymnasietid. En juttu (videosnutt o.s.v.) med dem kunde t.ex. sättas in på gymnasiernas hemsidor. I det här fallet är skolornas studiehandledare i nyckelposition. Själva jobbet kunde en praktikant göra.
- Vi diskuterade också kort olika slogans varav en som tecknades ned var "Öppet på svenska"
- Tills sist en fråga vi alla vara eniga om, nämligen att vi vill ha elektronisk anmälan + (elektronisk) faktura hem till deltagarna.

- Den viktiga after sales servicen han vi tyvärr inte diskutera närmare.