Utvärdering av nätkurserna inom Öppna
universitetet/Åbo vt 2006
Inom öppna universitetet har en sammanställning gjorts på basen av
utvärderingar i 15 nätkurser under våren 2006. I sammanställningen
ingår utvärderingar gjorda av totalt ca 300 personer.
Resultaten (dvs. de statistiska uppgifterna) är nästan identiska med år
2005 (och även 2004).
Av de svarande har 67 % (2005: 70 %) tidigare deltagit i nätkurser.
67 % (2005: 70 %) tycker att arbetsmängden är lagom och 30 %
(2005: 27 %) anser att kurserna varit för arbetskrävande, vilket tyder
på att nätkurserna inte anses särskilt arbetskrävande.
Av de svarande föredrog 81 % (2005: 82 %) att delta i kursen som
nätkurs framom att delta i kursen om den hade erbjudits som
närstudiekurs (tillgängligheten till kursen, dvs. möjligheten att kunna
delta pga. flexibiliteten i rum, är ju ofta avgörande för
ÖPU-studerande). Hälften (2005: 52 %) av de svarande tycker ändå att
närstudieträffarna i allmänhet fyller en viktig funktion också på
nätkurser.
Målsättningen med nätkurserna har ju i många fall varit att aktivera
deltagarna mer än på en traditionell kurs: 88 % (2005: 80 %) av de
svarande upplever att de varit tillräckligt aktiva på kursen.
Med handledningen är deltagarna nöjda: 81 % (2005: 85 %) ansåg att
handledningen (definierad som "instruktioner för att göra uppgifter
samt svar på frågor och råd under arbetets gång") varit utmärkt eller
ganska bra. Med feedbacken på övningsuppgifter var 79 % (2005: samma
siffra) nöjda eller mycket nöjda. 21 % (2005: 20 %) tyckte att
feedbacken var dålig eller inte så bra. 97 % (2005: 94 %) ansåg att de
fått tillräckligt tekniskt stöd.
Av deltagarna på Blackboard-kurser tycker 86 % (2005: 85 %) att den är
utmärkt eller ganska bra, och av deltagarna på kurser i Moodle ansåg 96
% att den fungerat utmärkt eller ganska bra - överlag fungerar alltså
båda miljöerna bra.
Kommentarer
i fritext:
Följande lärdomar kan vi dra av feedbacken i fritext:
- Det är viktigt att språket i kursen är korrekt.
Speciellt viktigt är det att gå igenom självrättande test och tenter så
att frågorna där inte är oklara, innehåller syftningsfel o.dyl.
- Om det finns kursmaterial i form av PowerPoints (utan
tillhörande föreläsning) är det viktigt att de står för sig själva,
dvs. är så utförliga att de tillför något.
- I teman/ämnen som studerande kan uppleva som svåra
efterfrågades föreläsningar – i de fall det inte går att ordna
närträffar så lönar det sig att erbjuda deltagarna inbandade
föreläsningar.
- Det är viktigt att formulera instruktionerna för
övningsuppgifterna väl.
- Lärarens närvaro på kursen är A och O i nätkurser –
läraren måste ge feedback i tid (dvs. hålla deadlines, och gärna också
före följande övningsuppgift) och måste synas i diskussionsforum och
finnas till hands för att svara på frågor. Många påpekade att det
påverkade motivationen negativt att läraren inte syntes till på kursen.
- I flera kurser önskade studerande även att de skulle
ha fått feedback på föregående fråga innan de går vidare till nästa.
- I flera kurser efterfrågades också en möjlighet att
fråga läraren, t.ex. i ett forum. (Sedan finns det förstås också kurser
där det erbjuds denna möjlighet men där det inte utnyttjats).
- Det som många deltagare kommenterar är ju kursen
tidtabell, för det mesta att den är för snabb – men vi vet också att
det är svårt att göra något åt den, man måste bara försöka förbereda
deltagarna i förväg att kursen kommer att ta tid och i början av kursen
gem dem tid att skaffa kursmaterial och bekanta sig med kursen och vad
de förväntas göra.
- En god idé i nätkurser är att ha någon slags
ordlista, t.ex. om det i kursen används mycket förkortningar eller om
kursboken är på engelska och övningsuppgifterna på svenska. (det här är
sådant som en lärare kanske ofta t.o.m. omedvetet förmedlar på en
föreläsning, genom att ge ord både på svenska och engelska eller ge
såväl förkortning som vad förkortningen står för.)
- Kursdeltagarna klagade inte väldigt mycket på att
kurserna blev långtråkiga fastän samma typs uppgifter upprepades varje
vecka/i varje modul (det kom några kommentarer om att det började bli
lite jobbigt mot slutet), men de uppskattade nog variation trots det,
bl.a. kom det positiva kommentarer om ett ”bankspel” (i
nationalekonomi), om rollspel, att de förväntades utnyttja aktuellt
material ur media, portfolio, om att omsätta kunskap i praktiken t.ex.
i litteratur- och filmanalyser, att planera en konferens.
- En utmaning i nätkurserna är nog att skapa fungerande
gruppaktiviteter – nu var det väldigt många som klagade på dem, främst
på att övriga deltagare inte höll tidtabeller
- Det kom också några, men inte speciellt många,
önskemål om möjlighet att få välja mellan övningsuppgifter eller
valfrihet i vilket material man använder.
Blackboard:
Konkreta klagomål var egentligen bara i ett fall, där det klagades på
att man ibland måste klicka sig rätt djupt för att hitta information
och material. (Dvs. det blir också mycket klickningar).
Någon tyckte också att diskussionsforumet hellre skulle vara i form av
anslagstavla som forum med trädstruktur där man öppnar de enskilda
dokumenten var för sig.
Moodle:
Egentligen inga kommentarer.
Övrigt tekniskt:
PowerPoints som deltagarna förväntas printa ut bör vara insatta på ett
sådant sätt att de lätt går att printa ut (t.ex. utan mörk bakgrund och
sådana färgval att de är tydliga).
Det här sammanfattade utvärderingen mycket bra i flera av de
utvärderade kurserna:
”Jag hade inte förväntat mig så mycket arbete, men just pga. detta så
lärde man sig massor”.
Till sist som trevlig avslutning:
”Jag hade inga speciella förväntningar på nätkursen, men jag var ganska
skeptisk till att det skulle vara ett bra sätt att lära sig på. Men jag
tycker att det funkar bättre och är mycket mer lärorikt än vanliga
föreläsningar”.
(Forslund, juni 2006)
|