Studerande · Lärare · Samarbetspart

Planerare

Sök · FC  

 

Utvärdering av nätkurserna inom Öppna universitetet/Åbo vt 2006


Inom öppna universitetet har en sammanställning gjorts på basen av utvärderingar i 15 nätkurser under våren 2006. I sammanställningen ingår utvärderingar gjorda av totalt ca 300 personer.

Resultaten (dvs. de statistiska uppgifterna) är nästan identiska med år 2005 (och även 2004).


Av de svarande har 67 % (2005: 70 %) tidigare deltagit i nätkurser.

67 % (2005: 70 %) tycker att arbetsmängden är lagom och 30  % (2005: 27 %) anser att kurserna varit för arbetskrävande, vilket tyder på att nätkurserna inte anses särskilt arbetskrävande.

Av de svarande föredrog 81 % (2005: 82 %) att delta i kursen som nätkurs framom att delta i kursen om den hade erbjudits som närstudiekurs (tillgängligheten till kursen, dvs. möjligheten att kunna delta pga. flexibiliteten i rum, är ju ofta avgörande för ÖPU-studerande). Hälften (2005: 52 %) av de svarande tycker ändå att närstudieträffarna i allmänhet fyller en viktig funktion också på nätkurser.

Målsättningen med nätkurserna har ju i många fall varit att aktivera deltagarna mer än på en traditionell kurs: 88 % (2005: 80 %) av de svarande upplever att de varit tillräckligt aktiva på kursen.

Med handledningen är deltagarna nöjda: 81 % (2005: 85 %) ansåg att handledningen (definierad som "instruktioner för att göra uppgifter samt svar på frågor och råd under arbetets gång") varit utmärkt eller ganska bra. Med feedbacken på övningsuppgifter var 79 % (2005: samma siffra) nöjda eller mycket nöjda. 21 % (2005: 20 %) tyckte att feedbacken var dålig eller inte så bra. 97 % (2005: 94 %) ansåg att de fått tillräckligt tekniskt stöd.

Av deltagarna på Blackboard-kurser tycker 86 % (2005: 85 %) att den är utmärkt eller ganska bra, och av deltagarna på kurser i Moodle ansåg 96 % att den fungerat utmärkt eller ganska bra - överlag fungerar alltså båda miljöerna bra.


Kommentarer i fritext:
Följande lärdomar kan vi dra av feedbacken i fritext:

  • Det är viktigt att språket i kursen är korrekt. Speciellt viktigt är det att gå igenom självrättande test och tenter så att frågorna där inte är oklara, innehåller syftningsfel o.dyl.
  • Om det finns kursmaterial i form av PowerPoints (utan tillhörande föreläsning) är det viktigt att de står för sig själva, dvs. är så utförliga att de tillför något.
  • I teman/ämnen som studerande kan uppleva som svåra efterfrågades föreläsningar – i de fall det inte går att ordna närträffar så lönar det sig att erbjuda deltagarna inbandade föreläsningar.
  • Det är viktigt att formulera instruktionerna för övningsuppgifterna väl. 
  • Lärarens närvaro på kursen är A och O i nätkurser – läraren måste ge feedback i tid (dvs. hålla deadlines, och gärna också före följande övningsuppgift) och måste synas i diskussionsforum och finnas till hands för att svara på frågor. Många påpekade att det påverkade motivationen negativt att läraren inte syntes till på kursen.
  • I flera kurser önskade studerande även att de skulle ha fått feedback på föregående fråga innan de går vidare till nästa.
  • I flera kurser efterfrågades också en möjlighet att fråga läraren, t.ex. i ett forum. (Sedan finns det förstås också kurser där det erbjuds denna möjlighet men där det inte utnyttjats).
  • Det som många deltagare kommenterar är ju kursen tidtabell, för det mesta att den är för snabb – men vi vet också att det är svårt att göra något åt den, man måste bara försöka förbereda deltagarna i förväg att kursen kommer att ta tid och i början av kursen gem dem tid att skaffa kursmaterial och bekanta sig med kursen och vad de förväntas göra.
  • En god idé i nätkurser är att ha någon slags ordlista, t.ex. om det i kursen används mycket förkortningar eller om kursboken är på engelska och övningsuppgifterna på svenska. (det här är sådant som en lärare kanske ofta t.o.m. omedvetet förmedlar på en föreläsning, genom att ge ord både på svenska och engelska eller ge såväl förkortning som vad förkortningen står för.)
  • Kursdeltagarna klagade inte väldigt mycket på att kurserna blev långtråkiga fastän samma typs uppgifter upprepades varje vecka/i varje modul (det kom några kommentarer om att det började bli lite jobbigt mot slutet), men de uppskattade nog variation trots det, bl.a. kom det positiva kommentarer om ett ”bankspel” (i nationalekonomi), om rollspel, att de förväntades utnyttja aktuellt material ur media, portfolio, om att omsätta kunskap i praktiken t.ex. i litteratur- och filmanalyser, att planera en konferens.
  • En utmaning i nätkurserna är nog att skapa fungerande gruppaktiviteter – nu var det väldigt många som klagade på dem, främst på att övriga deltagare inte höll tidtabeller
  • Det kom också några, men inte speciellt många, önskemål om möjlighet att få välja mellan övningsuppgifter eller valfrihet i vilket material man använder.

Blackboard:
Konkreta klagomål var egentligen bara i ett fall, där det klagades på att man ibland måste klicka sig rätt djupt för att hitta information och material. (Dvs. det blir också mycket klickningar).
Någon tyckte också att diskussionsforumet hellre skulle vara i form av anslagstavla som forum med trädstruktur där man öppnar de enskilda dokumenten var för sig.


Moodle:
Egentligen inga kommentarer.

Övrigt tekniskt:
PowerPoints som deltagarna förväntas printa ut bör vara insatta på ett sådant sätt att de lätt går att printa ut (t.ex. utan mörk bakgrund och sådana färgval att de är tydliga).


Det här sammanfattade utvärderingen mycket bra i flera av de utvärderade kurserna:
”Jag hade inte förväntat mig så mycket arbete, men just pga. detta så lärde man sig massor”.

Till sist som trevlig avslutning:
”Jag hade inga speciella förväntningar på nätkursen, men jag var ganska skeptisk till att det skulle vara ett bra sätt att lära sig på. Men jag tycker att det funkar bättre och är mycket mer lärorikt än vanliga föreläsningar”.

(Forslund, juni 2006)

 


Fortbildningscentralen vid Åbo Akademi  /  Centre for Continuing Education at Åbo Akademi University
Fabriksgatan 2 · 20500 ÅBO/TURKU, Finland +358 (0)2 215 4944 · fax (02) 215 4943 · fc-info@abo.fi