Studerande · Lärare · Samarbetspart

Planerare

Sök · FC  

 

Utvärdering av nätkurserna inom Öppna universitetet/Åbo vt 2005

(inom parentes jämförelse med utvärderingar för hela 2004)

Inom öppna universitetet har en sammanställning gjorts på basen av utvärderingar i 18 nätkurser under våren 2005. Totalt 195 personer har utvärderat.
Eftersom alla kurser inte har helt identiska utvärderingsfrågor varierar antalet svar per fråga (mellan ca 90 och 195 svarande).

Av de svarande har 69 % (2004: 67 %) tidigare deltagit i nätkurser.

Nätkurserna har inte längre upplevts så väldigt tidskrävande: 72 % (2004: 68%) tycker att arbetsmängden är lagom och 26 % (2004: 30 %) anser att kurserna varit för arbetskrävande.

Av de svarande föredrog 82 % att delta i kursen som nätkurs framom att delta i kursen om den hade erbjudits som närstudiekurs (tillgängligheten till kursen, dvs. möjligheten att kunna delta pga. flexibiliten i rum, är ju ofta avgörande för ÖPU-studerande).
Hälften av de svarande tycker ändå att närstudieträffarna fyller en viktig funktion också på nätkurser i allmänhet, och på de kurser där det också fanns närstudier så tyckte 86 % att fyllde en funktion, medan 16 % tyckte att de inte gjorde det.

Målsättningen med nätkurserna har ju i många fall varit att aktivera deltagarna mer än på en traditionell kurs: 80 % (2004: 82 %) av de svarande upplever att de varit tillräckligt aktiva på kursen.

Ungefär hälften av de svarande anser att grupparbete på nätet är en givande arbetsform i allmänhet. 11 % tycker att grupparbetet via epost eller inlärningsplattform på den egna kursen har fungerat dåligt, 13 % har träffats för att göra grupparbete, medan 28% tycker att grupparbetet över nätet fungerade utmärkt..

Med handledningen är deltagarna nöjda: 89 % ansåg att handledningen (definierad som "instruktioner för att göra uppgifter samt svar på frågor och råd under arbetets gång") varit utmärkt eller ganska bra. Med specifikt feedbacken på övningsuppgifter var 76 % nöjda eller mycket nöjda. 23 % tyckte att feedbacken var dålig eller inte så bra (dvs. deta är nog något att beakta). 94 % (2004: samma siffra) ansåg att de fått tillräckligt tekniskt stöd.

Av de svarande tycker 84 % (2004: 58 %) att Learning Space är en utmärkt eller ganska bra inlärningsmiljö; av deltagarna på Blackboard-kurser tycker 95 % (2004: 86 %) att den är utmärkt eller ganska bra - överlag fungerar alltså båda miljöerna helt tillfredsställande (LearningSpace, som nu också snart tas ur bruk, fick dock i text en hel del kritik för vissa funktioner).

 

 


Fortbildningscentralen vid Åbo Akademi  /  Centre for Continuing Education at Åbo Akademi University
Fabriksgatan 2 · 20500 ÅBO/TURKU, Finland +358 (0)2 215 4944 · fax (02) 215 4943 · fc-info@abo.fi