Utvärdering av nätkurserna inom Öppna universitetet/Åbo
vt 2005
(inom parentes jämförelse med utvärderingar för hela
2004)
Inom öppna universitetet har en sammanställning gjorts på basen av
utvärderingar i 18 nätkurser under våren 2005. Totalt 195 personer har
utvärderat.
Eftersom alla kurser inte har helt identiska utvärderingsfrågor varierar
antalet svar per fråga (mellan ca 90 och 195 svarande).
Av de svarande har 69 % (2004: 67 %) tidigare deltagit i nätkurser.
Nätkurserna har inte längre upplevts så väldigt tidskrävande: 72 %
(2004: 68%) tycker att arbetsmängden är lagom och 26 % (2004: 30 %)
anser att kurserna varit för arbetskrävande.
Av de svarande föredrog 82 % att delta i kursen som nätkurs framom
att delta i kursen om den hade erbjudits som närstudiekurs
(tillgängligheten till kursen, dvs. möjligheten att kunna delta pga.
flexibiliten i rum, är ju ofta avgörande för ÖPU-studerande).
Hälften av de svarande tycker ändå att närstudieträffarna fyller en
viktig funktion också på nätkurser i allmänhet, och på de kurser där
det också fanns närstudier så tyckte 86 % att fyllde en funktion, medan
16 % tyckte att de inte gjorde det.
Målsättningen med nätkurserna har ju i många fall varit att
aktivera deltagarna mer än på en traditionell kurs: 80 % (2004: 82 %) av
de svarande upplever att de varit tillräckligt aktiva på kursen.
Ungefär hälften av de svarande anser att grupparbete på nätet är
en givande arbetsform i allmänhet. 11 % tycker att grupparbetet via epost
eller inlärningsplattform på den egna kursen har fungerat dåligt, 13 %
har träffats för att göra grupparbete, medan 28% tycker att
grupparbetet över nätet fungerade utmärkt..
Med handledningen är deltagarna nöjda: 89 % ansåg att handledningen
(definierad som "instruktioner för att göra uppgifter samt svar på
frågor och råd under arbetets gång") varit utmärkt eller ganska
bra. Med specifikt feedbacken på övningsuppgifter var 76 % nöjda eller
mycket nöjda. 23 % tyckte att feedbacken var dålig eller inte så bra
(dvs. deta är nog något att beakta). 94 % (2004: samma siffra) ansåg
att de fått tillräckligt tekniskt stöd.
Av de svarande tycker 84 % (2004: 58 %) att Learning Space är en
utmärkt eller ganska bra inlärningsmiljö; av deltagarna på
Blackboard-kurser tycker 95 % (2004: 86 %) att den är utmärkt eller
ganska bra - överlag fungerar alltså båda miljöerna helt
tillfredsställande (LearningSpace, som nu också snart tas ur bruk, fick
dock i text en hel del kritik för vissa funktioner).
|