18.1 2006

Nytt nätverk för företagssamarbete

Fortbildningscentralen vid ÅA erbjuder tillsammans SINPRO OY ett helt nytt koncept för att hjälpa finländska företag att samarbete med såväl ryska som tyska företag. Nätverksprogrammet Ru-Fi-Ge engagerar i detta nu 10 finländska företag från Egentliga Finland.

Det gäller företag som producerar möbler, tvätt-tjänster, planering, robotlösningar för bryggerier mm. Företagen som kommer från bl.a. Åbo, Salo, Pargas, Kyrö, Pikis, Rimito och Masku får hjälp med marknadsundersökning i länderna och för att ta fram relevant marknadsföringsmaterial för de ryska och tyska marknaderna. Den finländska insatsen strävar också till att förmedla kontakter mellan Ryssland och Tyskland där de finländska företagen kunde få/ha en gate way funktion och fungera som dörröppnare i båda riktningarna.

Egentliga Finlands TE-central har beviljat anslag för projektet som sträcker sig över det här året. Analysen av företagens mål- och förutsättningar har redan inletts. Alla medverkande företag träffades för första gången den 18 januari 2006. Företagen deltar härnäst i en utbildningsdag och under våren och försommaren ordnas resor för att skapa företagskontakter på ort och ställe till såväl Ryssland som Tyskland.