Det virtuella universitetet låter sig inte definieras på ett
entydigt sätt utan är ett dynamiskt koncept och ett verktyg med
vilket man skapar nya inlärningsmöjligheter i ett föränderligt
samhälle. Det virtuella universitetet utformas i och av sitt
sammanhang. Med det virtuella universitetet vid Åbo Akademi avses
en inlärningsmiljö som på ett flexibelt sätt stöder
studenternas inlärning. Den pedagogiska processen står i fokus
och stöds av och samverkar med olika informations- och
kommunikationsteknologiska lösningar samt de organisatoriska
villkor som uppställts.
Genom att IKT (informations- och kommunikationsteknologi) idag
erbjuder kraftfulla redskap även på utbildningens område har
tekniken fått en framträdande roll som katalysator för
nytänkande inom undervisningen.
Det virtuella universitetet byggs upp med utgångspunkt i det
existerande; genom att hålla fast vid de beprövade positiva
erfarenheterna och genom att tillföra nya möjligheter som ny pedagogik
och ny teknologi innebär.
Flexibiliteten tillåter de studerande att studera hur, när
och vad de anser som lämpligt. Många universitet i Europa
erbjuder redan sina studerande denna möjlighet.
- Flexibilitet beträffande plats: systematisk inlärning och
undervisning behöver inte vara bundet till plats, olika
alternativ står till buds
- Flexibilitet beträffande tid: av tidsbundna t ex
föreläsningar.
- Flexibilitet beträffande kurser: studerande har möjligheter att
välja de kurser hon/han önskar (givetvis med beaktande av
eventuella förkunskapskrav)
- Flexibilitet beträffande sätt att interagera med andra: de
studerande kan utgående från sina individuella behov samspela
med andra som har liknande behov
- Flexibilitet beträffande kommunikation: lärare och studerande
har många fler möjligheter till kommunikation än vad endast
föreläsningar ger möjlighet till.
- Flexibilitet beträffande studiematerial: de studerande har ett
större urval av källor att välja mellan. Det är sannolikt att
studiematerial framöver i allt högre grad kommer att produceras
och distribueras digitalt. Interaktivitet och snabb uppdatering
är kännetecknande för den här utvecklingen.
- Flerform är en beprövad metod framför allt inom den
universitetsbaserade vuxenutbildningen.
On-campus studier kan bli ännu ovanligare, studenter föredrar
att studera hemifrån (förutsätter att studenterna har egna
datorer)
Aktiviteter:
Virtual university class and campus virtual campus (kontakter
mellan olika aktörer på campus/mellan olika campus: nationellt
eller internationellt)
Communication network for flexible open and distance learning
(fortbildning, öppen universitetsundervisning, att studera
hemifrån, vid universitetet, lokala studiecenter)
Communications network for On-demand learning (direkt kontakt
mellan lärare på campus och studenter på arbete eller hemma)
Samarbete mellan universitet regionalt, nationellt och
internationellt
Europeiska planer och ambitioner
Åbo Akademis mission i informationssamhället
Åbo Akademis uppgift är att bedriva vetenskaplig forskning
och på den grundad akademisk utbildning. Samma uppgift gäller
inom det virtuella universitetet. Åbo Akademis särskilda uppgift
är att tillhandahålla svenskspråkig akademisk undervisning. Den
finlandssvenska befolkningen bor längs Finlands kust på ett ca
1000 km brett område. Det borde ligga i Åbo Akademis intresse
att göra studierna tillgängliga för alla intresserade
svenskspråkiga oberoende av boningsort, arbete, ålder eller
andra individuella faktorer.
Det virtuella universitetet är ett sätt att möta de
förändrade utbildningsbehoven. Om inte Åbo Akademi hänger med
i utvecklingen finns det sannolikt andra institutioner som kommer
att ta sig an uppgiften.
Det virtuella universitet - en strategi för framtiden
Det växande behovet av livslångt lärande tar sig
uttryck även i efterfrågan på universitetsbaserad kunskap.
Gruppen av universitetsstuderande är inte längre lika homogen
som tidigare; en stor del av de studerande arbetar deltid och
tillbringar stora delar av studietiden på andra ställen än
universitetsorten. Yrkesaktiva studerande och olika grupper av
vuxenstuderande har redan en längre tid utgjort en växande grupp
liksom personer som avlagt examina vid andra
utbildningsinstitutioner och som önskar fortsätta sina studier.
Att förena arbete och familjeliv med studier blir allt vanligare.
Ytterligare finns ett generellt behov av ett närmare samarbete
mellan arbetsliv och universitet. Kontakterna till det omgivande
samhället blir allt viktigare också för universiteten.
En grupp som hittills på många sätt stått utanför
möjligheten att studera är personer med olika slag av
funktionella handikapp och också för dem kan en IT-baserad
utbildning ge nya studiemöjligheter.
Studier som är mindre beroende av tid och plats än hittills
kommer att efterfrågas av allt flera. I takt med att
IT-användningen ökar inom alla samhällssektorer utvecklas nu
också utbildningssektorn kraftigt med hjälp av modern
informationsteknologi. Utvecklingen berör också universiteten.
Det virtuella universitetet kräver ett strategiskt
ställningstagande eftersom konsekvenserna är stora såväl för
den pedagogiska, den ekonomiska som den administrativa
verksamheten.
Vid utvecklandet av det virtuella universitetet vid Åbo
Akademi bör utgångspunkten tas i de praktiska behoven och
förutsättningarna. Varje ämne och kurs ställer sina särskilda
krav på ämnets/kursens pedagogiska uppläggning. Av den här
anledningen bör många alternativa möjligheter stå till buds
och tiden kommer att utvisa vilka lösningar som ger det största
mervärdet jämfört med traditionella undervisningsformer.
En viktig del av virtualiseringen består i automatiseringen av
sådana administrativa och praktiska rutiner som sparar tid och
arbetskraft såsom anmälningar till kurser och tenter,
statistikföring, auditoriebokningar, kopiering av
övningsuppgifter, distribution och uppdatering av kursmaterial,
kursutvärderingar, feedback till de studerande mm.
Målsättningar för det virtuella universitetet
Att skapa ett öppet inlärningssystem där studerande och
lärare kan använda och dra nytta av tidigare arbetsverktyg
(e-post, webbläsare, nyhetsgrupper o likn) både i sina kurser
och för annan kommunikation.
-Anpassa studierna till de studerandes behov av flexibla
studiemöjligheter
Förutom att studierna i en flexibel inlärningsmiljö blir
mindre beroende av tid och rum finns det också större
förutsättningar för att ge studierna en mera individuell
prägel.
Redan nu är de digitala kontakterna till ÅAB välutvecklade men
kan ge ytterligare fördelar genom att integreras i ett mera
generellt digitalt studiesystem.
Vid sidan av de pedagogiska aktiviteterna ger det virtuella
universitetet möjlighet att lägga en stor del av de
administrativa rutinerna på nätet. Sådana är anmälningar,
registreringar, information, frågor etc.
IKT ger också möjligheter att upprätthålla kontakter med andra
studerande t ex genom nyhetsgrupper, diskussionsklubbar,
intresseföreningar o likn.
- Utvidga samarbetet mellan universitet regionalt, nationellt och
internationellt
- Integrera grundutbildning med öppen universitetsundervisning och
fortbildning
Kvalitetskriterier
Kvalitet i innehåll
Utgångspunkten för att kvaliteten i en kurs eller en utbildning
kan garanteras är lärarnas kompetens. Detta oberoende ifall det
är fråga om en kurs/utbildning i virtuell eller traditionell
miljö. En förutsättning för att flexiblare inlärningsmiljöer
kan utvecklas är att universitetslärarna ser de fördelar som
informationstekniken erbjuder och har möjlighet att engagera sig
i den pedagogiska förnyelsen.
Kvaliteten i undervisningen bestäms dels av innehållsmässiga
kvalifikationer dels av den pedagogiska formen. Den
innehållsmässiga kvaliteten på en kurs eller en utbildning
bestäms i sin tur inte endast av lärarens kompetens utan också
av t ex kursens eller utbildningens längd eller tillbudsstående
resurser. Då en kurs eller en utbildning omarbetas för att
distribueras inom den virtuella miljön aktualiseras frågor om
innehållets karaktär och kursens/utbildningens mål och enskilda
delar.
Studentorienterad pedagogik
Med studentorienterad pedagogik avses att den studerandes
inlärning står i centrum. Den pedagogiska referensramen för
detta synsätt faller tillbaka på en (social) konstruktivistisk
inlärnings- och kunskapssyn (Vygotsky, Engeström, Kaptelinin,
Kolb m fl) , där den studerandes ansvar och aktivitet är
centrala i inlärningsprocessen. Inlärningsprocessen sker på
två nivåer; dels på en interpersonell nivå (lärandet sker
genom en "inre" dialog) och interpersonell (lärandet
sker i samspel med andra; studerande, lärare, tutorer och andra
personella och materiella resurser - inkl teknologi - som
erbjuds). Målet för den har typen av inlärningssyn är
studerande som har utvecklat ett självständigt och kritiskt
tänkande på en hög kognitiv nivå, som aktivt kan delta i
problemlösningsprocesserna och som har goda kommunikativa
färdigheter. Denna inlärningssyn ligger även ofta som bas inom
traditionell undervisning och kan med fördel utgöra
utgångspunkten också i en IT-baserad inlärningsmiljö. Å andra
sidan bör det också framhållas att studierna på grund av den
tillbudsstående tekniken blir om möjligt ännu mer textbaserade
och att sättet att arbeta med texterna förändras. Kravet på
att studerande skall förstå och kunna arbeta med dynamiska
texter växer, vilket i sin tur betyder att kursuppläggningen och
handledaren har en större betydelse än i traditionell
undervisning. I övrigt har det utförts rätt litet forskning om
vilken betydelse tekniken har på existerande pedagogiska metoder.
I den modell för det virtuella universitetet som föreslås för
Åbo Akademi kan IKT användas i varierande grad. Teknologin
används inte med avsikt att ersätta den goda läraren eller en
god mänsklig kontakt utan för att göra kommunikationen möjlig
då studerandegrupperna och studiemetoderna blir allt mer
heterogena. Lärarens och inlärningsmiljöns roll är att stöda
de studerandes individuella inlärningsprocesser dvs. skapa
förutsättning för inlärning. Närundervisningen har
fortsättningsvis en viktig roll men lärarens roll blir mera
handledarens än kunskapsförmedlarens. Denna roll är minst lika
krävande som den förra. Lärarens uppgift är att skapa
förutsättning för inlärning genom att:
- ge information om kunskapskällor
- befästa det inlärda
- korrigera missförstånd
- utmana till mera sofistikerat tänkande
- uppmuntra då lärandet är svårt eller blockerat
- skapa ny kunskap genom forskning och praktiska erfarenheter
- studievägledningen blir ytterst viktigt
- använda nya examinationsformer
Ekonomisk hållbarhet
- kostnadseffektiva lösningar och samarbete
- samarbete med IKT-branschen
Tekniska lösningar och tekniskt stöd
Det virtuella universitetet vid ÅA blir Internetbaserat med olika
tillämpningar och serviceformer integrerade. Mjukvaran byggs upp
så att den motsvarar användarnas behov och är möjligast lätt
att använda.
Tillgång till en standard-PC med Windowsprogram och tillgång
till Internet krävs.
Tekniken i sig förbättrar inte inlärningen och gammal pedagogik
i en ny tekniskt omgivning innebär inte förbättrad inlärning.
Det finns inte en enskild teknisk lösning som motsvarar behoven
inom olika slag av undervisning eller inom olika ämnen. För
lärarna bör de tekniska lösningarna vara lätthanterliga och
det tekniska stödet tillgängligt. Den nya inlärningsmiljön
byggs upp av team bestående av lärare, tekniker, pedagogiskt
inriktade experter och vid behov av andra expertgrupper.
Kompetensutveckling
Det virtuella universitetet aktualiserar behovet av såväl
pedagogisk som teknisk kompetensutveckling bland olika
personalgrupper. Användningen av ny teknologi kan kännas
främmande i den traditionella lärarrollen och de pedagogiska
kunskaperna kan kännas bristfälliga. Lärarna måste ges
utbildning och stöd i den nya lärarroll som den flexibla
inlärningsmiljön förutsätter. Kraven på lärarnas tekniska
färdighet är i första hand baskunskaper i allmän
IT-kommunikation. Förutom fortbildning av lärare måste också
studievägledare, tutorer, bibliotekarier och administrativ
personal fortbildas. Det är också viktigt att fortbildningen
inte enbart inriktas på enskilda personer utan att den också
erbjuds till arbetsgrupper och team som tillsammans skall utveckla
inlärningsmiljöerna.
Forskning
Även forskningens roll i utvecklandet av det virtuella
universitetet är betydelsefull.
Margita Vainio, 2000