Öppna universitetet · Fortbildning · Skärgårdsinstitutet

Sök · Start  

ProQ - Vad är det?

Åbo Akademi - kvalitetsenhet för vuxenutbildningen 1999-2001

I motiveringarna till Utvärderingsrådets framställning till Undervisningsministeriet om att ÅA skall utses till kvalitetsenhet inom vuxenutbildning betonas särskilt att Åbo Akademi har en klar strategi som är anpassad till de utbildningsbehov som finns bland svensk- och tvåspråkiga i Finland. Ytterligare understryks internationaliseringens framträdande roll. I det följande redogörs för de strategiska åtgärder som vidtagits för att förbättra kvaliteten i utbildningstjänsterna.

Kvaliteten i de utbildningstjänster som produceras vid Fortbildningscentralen vid Åbo Akademi bygger på ett helhetstänkande där olika element och processer (interna och externa) stöder varandra. Visioner, samarbete, ledarskap, personalutveckling och kompetens är viktiga ingredienser i det kontinuerliga kvalitetsarbetet. Resultaten kan avläsas i växande volymer och positiv feed-back från samarbetsparter, studerande och personal. Det strategiska helhetsgreppet ter sig särskilt motiverat med beaktande av att svenskspråkiga erbjuder ett mycket begränsat underlag och de universitetsbaserade vuxenutbildningstjänsterna måste vara klart anpassade till de olika målgruppernas behov. De begränsade resurserna ställer stora krav på att verksamheten är rationellt och ändamålsenligt organiserad.

Fortbildningscentralens vid Åbo Akademi kvalitetsprojekt – Pro Q

Vid Fortbildningscentralen pågår under åren 1999-2001 ett kvalitetsprojekt med syftet att vidareutveckla kvaliteten i akademins vuxenutbildningstjänster. Inom projektet utvecklas konkreta modeller för hur vuxenutbildningen kan förbättras med avseende på pedagogiska, administrativa och intressent- eller kundorienterade processer.

  1. Inom ramen för det pedagogiska utvecklingsarbetet läggs huvudvikten vid utvecklandet av flexibla inlärningsmiljöer, vilket i första hand avser ”virtualisering” av kurser inom fortbildning och öppen universitetsundervisning. Inom delprojektet fördjupas kursledarnas och lärarnas kompetens i pedagogiska och informationsteknologiska frågeställningar (omfattande personalutbildning), utarbetas den pedagogiska och informationstekniska designen för ett tjugotal olika akademiska studiehelheter (team av ämnesexperter, pedagogisk och IT-kompetens), utarbetas nödvändigt studiematerial och utvecklas former för förbättrad studievägledning (nätbaserade tillämpningar). Inom projektet utvecklas olika arbetssätt och verktyg för kvalitetssäkring av flexibla inlärningsmiljöer, vilka bl a dokumenteras i en manual för lärare och kursledare.
  2. Det administrativa utvecklingsarbetet innefattar en granskning och en utvärdering av verksamhetens stödprocesser (planering, beslutsgång, arbetets organisering, personalutveckling, ekonomiska modeller, informationshantering, marknadsföring etc) i syfte att utveckla en flexiblare och mer rationell organisation. Inom delprojektet undersöks vilka återkommande åtgärder och rutiner som helt eller delvis kan automatiseras och/eller vilka stödfunktioner som bör utvecklas. Den nya informationsteknologin erbjuder olika möjligheter till detta. Som konkreta exempel på framgångsrika praktiker kan nämnas bl a nätbaserade modeller för budgetering och kursplanering, definierade kompetensprofiler för kursledare/planerare, personalutbildningsprogram, verktyg för ledarskap och utvecklingssamtal samt intern informationshantering (intranät).
  3. Kvaliteten i de ”intressent”orienterande processerna är av avgörande betydelse för vuxenutbildningens framgång eftersom de ekonomiska ramarna bestäms av externa finansiärer och uppdragsgivare. Hittills har huvuddelen av medlen erhållits från den offentliga sektorn inklusive EU. Den växande konkurrensen om finansiering inom vuxenutbildningen och de sjunkande offentliga anslagen innebär dels att de befintliga ”marknadskontakterna” bör utvecklas dels att nya kontakter (privata) bör skapas. Samtidigt med att de externa intressenternas medverkan i vuxenutbildningen tryggas bör samarbetet med universitetets förvaltning, fakulteter, och lärare utvecklas. Inom projektet vidtas olika åtgärder i syfte att kartlägga olika intressenters behov och förväntningar på universitetets vuxenutbildning och samtidigt utvecklas olika modeller för integrering av vuxenutbildningen och grundutbildningen vid ÅA.

Åbo den 14 mars 2000
Margita Vainio
Projektledare


Fortbildningscentralen vid Åbo Akademi  /  Centre for Continuing Education at Åbo Akademi University
Fabriksgatan 2 · 20500 ÅBO/TURKU, Finland +358 (0)2 215 4944 · fax (02) 215 4943 · fc-info@abo.fi