ProQ - Vad är det?
Åbo Akademi - kvalitetsenhet för vuxenutbildningen 1999-2001
I motiveringarna till Utvärderingsrådets framställning till
Undervisningsministeriet om att ÅA skall utses till
kvalitetsenhet inom vuxenutbildning betonas särskilt att Åbo
Akademi har en klar strategi som är anpassad till de
utbildningsbehov som finns bland svensk- och tvåspråkiga i
Finland. Ytterligare understryks internationaliseringens
framträdande roll. I det följande redogörs för de strategiska
åtgärder som vidtagits för att förbättra kvaliteten i
utbildningstjänsterna.
Kvaliteten i de utbildningstjänster som produceras vid
Fortbildningscentralen vid Åbo Akademi bygger på ett
helhetstänkande där olika element och processer (interna och
externa) stöder varandra. Visioner, samarbete, ledarskap,
personalutveckling och kompetens är viktiga ingredienser i det
kontinuerliga kvalitetsarbetet. Resultaten kan avläsas i växande
volymer och positiv feed-back från samarbetsparter, studerande
och personal. Det strategiska helhetsgreppet ter sig
särskilt motiverat med beaktande av att svenskspråkiga erbjuder
ett mycket begränsat underlag och de universitetsbaserade
vuxenutbildningstjänsterna måste vara klart anpassade till de
olika målgruppernas behov. De begränsade resurserna ställer
stora krav på att verksamheten är rationellt och
ändamålsenligt organiserad.
Fortbildningscentralens vid Åbo Akademi kvalitetsprojekt
– Pro Q
Vid Fortbildningscentralen pågår under åren 1999-2001 ett
kvalitetsprojekt med syftet att vidareutveckla kvaliteten i
akademins vuxenutbildningstjänster. Inom projektet utvecklas
konkreta modeller för hur vuxenutbildningen kan förbättras med
avseende på pedagogiska, administrativa och intressent- eller
kundorienterade processer.
- Inom ramen för det pedagogiska utvecklingsarbetet
läggs huvudvikten vid utvecklandet av flexibla
inlärningsmiljöer, vilket i första hand avser ”virtualisering”
av kurser inom fortbildning och öppen universitetsundervisning.
Inom delprojektet fördjupas kursledarnas och lärarnas kompetens
i pedagogiska och informationsteknologiska frågeställningar
(omfattande personalutbildning), utarbetas den pedagogiska och
informationstekniska designen för ett tjugotal olika akademiska
studiehelheter (team av ämnesexperter, pedagogisk och
IT-kompetens), utarbetas nödvändigt studiematerial och utvecklas
former för förbättrad studievägledning (nätbaserade
tillämpningar). Inom projektet utvecklas olika arbetssätt och
verktyg för kvalitetssäkring av flexibla inlärningsmiljöer,
vilka bl a dokumenteras i en manual för lärare och kursledare.
- Det administrativa utvecklingsarbetet innefattar en
granskning och en utvärdering av verksamhetens stödprocesser
(planering, beslutsgång, arbetets organisering,
personalutveckling, ekonomiska modeller, informationshantering,
marknadsföring etc) i syfte att utveckla en flexiblare och mer
rationell organisation. Inom delprojektet undersöks vilka
återkommande åtgärder och rutiner som helt eller delvis kan
automatiseras och/eller vilka stödfunktioner som bör utvecklas.
Den nya informationsteknologin erbjuder olika möjligheter till
detta. Som konkreta exempel på framgångsrika praktiker kan
nämnas bl a nätbaserade modeller för budgetering och
kursplanering, definierade kompetensprofiler för
kursledare/planerare, personalutbildningsprogram, verktyg för
ledarskap och utvecklingssamtal samt intern informationshantering
(intranät).
- Kvaliteten i de ”intressent”orienterande processerna
är av avgörande betydelse för vuxenutbildningens framgång
eftersom de ekonomiska ramarna bestäms av externa finansiärer
och uppdragsgivare. Hittills har huvuddelen av medlen erhållits
från den offentliga sektorn inklusive EU. Den växande
konkurrensen om finansiering inom vuxenutbildningen och de
sjunkande offentliga anslagen innebär dels att de befintliga ”marknadskontakterna”
bör utvecklas dels att nya kontakter (privata) bör skapas.
Samtidigt med att de externa intressenternas medverkan i
vuxenutbildningen tryggas bör samarbetet med universitetets
förvaltning, fakulteter, och lärare utvecklas. Inom projektet
vidtas olika åtgärder i syfte att kartlägga olika intressenters
behov och förväntningar på universitetets vuxenutbildning och
samtidigt utvecklas olika modeller för integrering av
vuxenutbildningen och grundutbildningen vid ÅA.
Åbo den 14 mars 2000
Margita Vainio
Projektledare
|