Oulun Teknologiatori, 7- 8.10.1999
1. UVM.s strategiplan för åren 2000-2004
presenterades av Janne Sariola
I planen utgår man från att läroinrättningarna
också i fortsättningen kommer att vara de viktigaste
komponenterna i inlärningsmiljöerna men att de kommer
att kompletteras med olika slag av virtuella miljöer.
En vision är att studerande kommer att vandra runt med en
"ett bärbart multimedia-arbetsredskap" på
snart sagt alla stadier i informationssamhället. Planen strävar
också till att säkra jämställdhet på
alla plan och ge möjligheter tillkommunikation och dialog
i alla uppsättningar av undervisning och inlärning.
Det viktigaste då blir att garantera tillgänglighet,
motivation och kunskap att tillgodogöra sig de möjligheter
som IT-samhället kombinerat med en dialogpedagogik innebär.
Enligt Sariola (och arbetsgruppen) ger detta tre speciellt viktiga
utvecklingsområden:
a) hur utveckla handledningen av studenterna och utvärderingen
av de nya arbetssätten
b) hur garantera det tekniska och pedagogiska stödet för
både lärare och studerande
c) hur få universiteten och utbildningsinstitutionerna att
bygga upp strategier för utvecklingen av arbetet.
Enligt Sariola saknas i detta nu ca 500 människor i skolvärlden
som skulle behövas för det "tekniska stödet"
och inte ens hälften av universiteten och högskolorna
har en uttalad för att inte tala om en detaljerad strategisk
plan för hur det virtuella universitet med allt det innebär
ska utvecklas.
Vidare noterade han att satsningen på IT-informationssamhället
har lyckats när det gäller infrastrukturen, men att
lärarfortbildningen är ett stort misslyckande. Inom
den senaste planen borde vi tillsammans med andra läroinrättningar
ha fortbildat ca 20 000 av landets 100 000 lärare men det
ser ut som om det kommer att stanna vid ca 8000 (av dem de flesta
redan "frälsta") - för nästa period är
målsättningen 50000 lärare!!!! dvs. per sista
december 2004 ska hälften av all personal vid skolor och
utbildningsenheter ha genomgått den typen av fortbildning
och samtliga skolor, högskolor och universitet bör ha
en strategisk plan för hur man jobbar, handleder, utvärderar
och samarbetar med andra enheter.
Det är med andra ord rätt höga önskemål
och krav, dock inte oskäliga (min kommentar). Under den nya
planeperioden kommer Uvm att ha ungefär samma summa som hittills
för verksamheten eller ca. 300 miljoner årligen av
vilket ca. 45 miljoner just är riktat till lärarfortbildning.
Vidare kräver och understryker ministeriet samarbete mellan
olika enheter i högskolevärlden både för
att effektivera resursanvändning och garantera också
små vetenskapsgrenars framtid liksom också att kunna
erbjuda kvalitativt högtstående kurser och utbildningar
för de studerande.
2. Timo Heinola, rektor för Työväen
Akatemia, Humanistinen
ammattikorkeakoulu
Samlade en massa intressanta erfarenheter som vårt kvalitetsprojekt
kunde dra nytta av. Det mest centrala var att han visade på
hur målmedvetet deras förändringsarbete hade skötts
och hur stor vikt som hade lagts vid möten, tidtabeller,
fester och interna diskussioner (som hela tiden måste gå
framåt). Han hävdade att ett utvecklingsarbete i det
virtuella sammanhanget inte kan fungera om in folk verkligen känner
varandra och att alla vet vad man pratar om.
Det måste finnas ett gemensamt språk, idé
som i förlängningen omformas till en strategi som så
småningom kan ge kvalitet och lust till fortsatt utvecklingsarbete.
Den virtuella utvecklingen har ingen realistisk utvecklingspotential
om den fysiska miljön inte är samkörd och enhetlig
Nätverken måste också bli en relevant del av
den dagliga informationsspridningen inom den egna organisationen
- får inte pruta på det
Efter den första utvecklingsfasen har människors rädslor
försvunnit och viljan att ta sig an nya utvecklingsprojekt
har ökat avsevärt. Undertecknad tycker han skulle vara
en ypperlig person som inspiratör för vårt kvalitetsprojekt.
3. Timo Vattulainen,
grundskollärare i Lieksa,
3-6 klassen
Berättade om nätverk i lågstadiet - i ett så
kallat KoNo-projekt, där man har använt sig flitigt
av videokonferenser och annan telematik också bland de allra
yngsta barnen. Projekt där flera skolor har samarbetat är
tex: "Europas historia" och "plast" i alla
dess former. Ett bra tips för olika utvecklingsprojekt när
det gäller grundskolans lågstadium. Har också
gjorts en gradu på det hela - den är skriven av Heikki
Pulkkinen, vid Joensuu universitet.
4. Seija Jouttinmäki,
projektledare, HeVi, HU:s
aikuiskoulutuskeskus
Presenterade Helsingfors universitets HeVi-projekt. De satte
direkt som målsättning det att:
- all administration ska kunna vara tillgänglig på
nätet. Alla måste tänka på vilka alla saker
som måste beaktas för att man skulle ge samma betjäning
som över disk eller i telefon.
- det också ska gälla kurser och kommunikation mellan
lärare, studerande och administration
- det hela ska integreras i all verksamhet
- att det under perioden 1997-2000 ska bli allas miljö - inte
bara studerande utan också lärarnas, planerarnas och
administratörernas redskap
- det fungerar på tre nivåer - en nivå som är
öppen för alla, en där man kommer in men där
man måste registrera sig och en som är "stängda"
kurser
- verksamheten knyts omgående till utvärdering och forskning
för att kunna ha en kontinuitet i utvecklingsarbetet
Hon poängterade behovet av att prata om saker på ett
enkelt vardagligt sätt så att alla ser nyttan, annars
föder det rädslor och onödigt motstånd. Att
acceptera att det krävs ett samspel mellan många olika
aktörer:
- Studenten
- Läraren/handledaren/tutorn
- Manuskriptförfattare
- Planerare
- Studierådgivare
- Byråsekreterare
- Kurssekreterare
Alla bidra och alla ska uppdatera och jobba mot samma mål!
Eller sett på ett annat sätt:
- Innehållsproducenter
- WWW-redaktörer
- Forskare (ska också sitta med i team och möten)
- Programmerare
- Grafiker (de har anställt en heltidsanställd grafiker
+ köper mycket av grafiska byråer vid behov)
- Tekniska stödfunktioner (med server och programvara tex.)
Hon betonade också att alla måste veta allt och prata
samma språk - gränser måste sätta och tidtabeller
hållas av alla - kanske en typ av kontrakt kan vara en lösning
på det hela. Projektledningens ansvar är att se till
att alla mår bra och att tidtabeller hålls etc.
Hevi har till dags dato åstadkommit 15 virtuella kurser
och uppdaterat 9 kurser / nätkursister har de ca. 1000 st
- registrerade användare har de 7000 och systemet besöks
av ca 1000 personer per dag.
De ska nu göra en ny version baserad på de gamla erfarenheterna,
men systemet/miljön är inte till salu - åtminstone
inte ännu - uppfattas som så skräddarsytt för
HU:s behov.
Uffe Wikström
|