Öppna universitetet · Fortbildning · Skärgårdsinstitutet

Sök · Start  

Oulun Teknologiatori, 7- 8.10.1999

1. UVM.s strategiplan för åren 2000-2004 presenterades av Janne Sariola

I planen utgår man från att läroinrättningarna också i fortsättningen kommer att vara de viktigaste komponenterna i inlärningsmiljöerna men att de kommer att kompletteras med olika slag av virtuella miljöer.

En vision är att studerande kommer att vandra runt med en "ett bärbart multimedia-arbetsredskap" på snart sagt alla stadier i informationssamhället. Planen strävar också till att säkra jämställdhet på alla plan och ge möjligheter tillkommunikation och dialog i alla uppsättningar av undervisning och inlärning.

Det viktigaste då blir att garantera tillgänglighet, motivation och kunskap att tillgodogöra sig de möjligheter som IT-samhället kombinerat med en dialogpedagogik innebär.

Enligt Sariola (och arbetsgruppen) ger detta tre speciellt viktiga utvecklingsområden:

a) hur utveckla handledningen av studenterna och utvärderingen av de nya arbetssätten
b) hur garantera det tekniska och pedagogiska stödet för både lärare och studerande
c) hur få universiteten och utbildningsinstitutionerna att bygga upp strategier för utvecklingen av arbetet.

Enligt Sariola saknas i detta nu ca 500 människor i skolvärlden som skulle behövas för det "tekniska stödet" och inte ens hälften av universiteten och högskolorna har en uttalad för att inte tala om en detaljerad strategisk plan för hur det virtuella universitet med allt det innebär ska utvecklas.

Vidare noterade han att satsningen på IT-informationssamhället har lyckats när det gäller infrastrukturen, men att lärarfortbildningen är ett stort misslyckande. Inom den senaste planen borde vi tillsammans med andra läroinrättningar ha fortbildat ca 20 000 av landets 100 000 lärare men det ser ut som om det kommer att stanna vid ca 8000 (av dem de flesta redan "frälsta") - för nästa period är målsättningen 50000 lärare!!!! dvs. per sista december 2004 ska hälften av all personal vid skolor och utbildningsenheter ha genomgått den typen av fortbildning och samtliga skolor, högskolor och universitet bör ha en strategisk plan för hur man jobbar, handleder, utvärderar och samarbetar med andra enheter.

Det är med andra ord rätt höga önskemål och krav, dock inte oskäliga (min kommentar). Under den nya planeperioden kommer Uvm att ha ungefär samma summa som hittills för verksamheten eller ca. 300 miljoner årligen av vilket ca. 45 miljoner just är riktat till lärarfortbildning.

Vidare kräver och understryker ministeriet samarbete mellan olika enheter i högskolevärlden både för att effektivera resursanvändning och garantera också små vetenskapsgrenars framtid liksom också att kunna erbjuda kvalitativt högtstående kurser och utbildningar för de studerande.

2. Timo Heinola, rektor för Työväen Akatemia, Humanistinen ammattikorkeakoulu

Samlade en massa intressanta erfarenheter som vårt kvalitetsprojekt kunde dra nytta av. Det mest centrala var att han visade på hur målmedvetet deras förändringsarbete hade skötts och hur stor vikt som hade lagts vid möten, tidtabeller, fester och interna diskussioner (som hela tiden måste gå framåt). Han hävdade att ett utvecklingsarbete i det virtuella sammanhanget inte kan fungera om in folk verkligen känner varandra och att alla vet vad man pratar om.

Det måste finnas ett gemensamt språk, idé som i förlängningen omformas till en strategi som så småningom kan ge kvalitet och lust till fortsatt utvecklingsarbete.
Den virtuella utvecklingen har ingen realistisk utvecklingspotential om den fysiska miljön inte är samkörd och enhetlig

Nätverken måste också bli en relevant del av den dagliga informationsspridningen inom den egna organisationen - får inte pruta på det

Efter den första utvecklingsfasen har människors rädslor försvunnit och viljan att ta sig an nya utvecklingsprojekt har ökat avsevärt. Undertecknad tycker han skulle vara en ypperlig person som inspiratör för vårt kvalitetsprojekt.

3. Timo Vattulainen, grundskollärare i Lieksa, 3-6 klassen

Berättade om nätverk i lågstadiet - i ett så kallat KoNo-projekt, där man har använt sig flitigt av videokonferenser och annan telematik också bland de allra yngsta barnen. Projekt där flera skolor har samarbetat är tex: "Europas historia" och "plast" i alla dess former. Ett bra tips för olika utvecklingsprojekt när det gäller grundskolans lågstadium. Har också gjorts en gradu på det hela - den är skriven av Heikki Pulkkinen, vid Joensuu universitet.

4. Seija Jouttinmäki, projektledare, HeVi, HU:s aikuiskoulutuskeskus

Presenterade Helsingfors universitets HeVi-projekt. De satte direkt som målsättning det att:

  • all administration ska kunna vara tillgänglig på nätet. Alla måste tänka på vilka alla saker som måste beaktas för att man skulle ge samma betjäning som över disk eller i telefon.
  • det också ska gälla kurser och kommunikation mellan lärare, studerande och administration
  • det hela ska integreras i all verksamhet
  • att det under perioden 1997-2000 ska bli allas miljö - inte bara studerande utan också lärarnas, planerarnas och administratörernas redskap
  • det fungerar på tre nivåer - en nivå som är öppen för alla, en där man kommer in men där man måste registrera sig och en som är "stängda" kurser
  • verksamheten knyts omgående till utvärdering och forskning för att kunna ha en kontinuitet i utvecklingsarbetet

Hon poängterade behovet av att prata om saker på ett enkelt vardagligt sätt så att alla ser nyttan, annars föder det rädslor och onödigt motstånd. Att acceptera att det krävs ett samspel mellan många olika aktörer:

  • Studenten
  • Läraren/handledaren/tutorn
  • Manuskriptförfattare
  • Planerare
  • Studierådgivare
  • Byråsekreterare
  • Kurssekreterare

Alla bidra och alla ska uppdatera och jobba mot samma mål!

Eller sett på ett annat sätt:

  • Innehållsproducenter
  • WWW-redaktörer
  • Forskare (ska också sitta med i team och möten)
  • Programmerare
  • Grafiker (de har anställt en heltidsanställd grafiker + köper mycket av grafiska byråer vid behov)
  • Tekniska stödfunktioner (med server och programvara tex.)

Hon betonade också att alla måste veta allt och prata samma språk - gränser måste sätta och tidtabeller hållas av alla - kanske en typ av kontrakt kan vara en lösning på det hela. Projektledningens ansvar är att se till att alla mår bra och att tidtabeller hålls etc.

Hevi har till dags dato åstadkommit 15 virtuella kurser och uppdaterat 9 kurser / nätkursister har de ca. 1000 st - registrerade användare har de 7000 och systemet besöks av ca 1000 personer per dag.

De ska nu göra en ny version baserad på de gamla erfarenheterna, men systemet/miljön är inte till salu - åtminstone inte ännu - uppfattas som så skräddarsytt för HU:s behov.

Uffe Wikström


Fortbildningscentralen vid Åbo Akademi  /  Centre for Continuing Education at Åbo Akademi University
Fabriksgatan 2 · 20500 ÅBO/TURKU, Finland +358 (0)2 215 4944 · fax (02) 215 4943 · fc-info@abo.fi