Nödvändiga kompetenser inom det virtuella
universitetet
Organisationens kompetens
Organisationens kompetens består i:
- en formulerad vision och mission
- ett dokumenterat kvalitetssystem för det virtuella universitetet
- en uttalad pedagogisk filosofi
- ett tydligt ledarskap
- en administrativt, tekniskt och pedagogiskt stödjande
infrastruktur
- kontinuerlig förändringsberedskap
Interaktiva färdigheter hos personalen x)
Personalen förutsätts:
- ha förmåga att arbeta självstyrande; i team och individuellt
- vara intresserad av att lära sig, vara förändringsinriktad och
flexibel
- inneha tillräcklig ledarskapsförmåga
- vara engagerad (commitment)
- ha förmåga/färdigheter att "sälja" (internt och
externt; marknadsföring, PR, "visibility")
- ha färdigheter i att använda IKT-verktyg för kommunikation
Färdigheter i informations- och kommunikationsteknologi hos
personalen x)
Personalen förutsätts:
- kunna använda specifika IT-verktyg för
kursutveckling-/genomförande
- ha basfärdigheter i PC-hantering (textbehandling, filhantering,
kalkylprogram, ritprogram) inkl e-post och Internet
- ha färdigheter att delta i vidareutveckling av IKT inom det
virtuella universitetet
- ha elementära insikter i ljud- och bildhantering och grafisk
lay-out
- ha elementära insikter i dramaturgi
Pedagogiska färdigheter hos personalen x)
Personalen förutsätts:
- ha tillräcklig pedagogisk baskunskap
- ha tillräcklig kunskap om inlärning i virtuella
inlärningsmiljöer
- ha en viss undervisningskompetens (undervisningsmetoder,
feed-back-system, examination, utvärdering)
- inneha en tillräcklig ämneskunskap/kunna samarbeta med
ämneskunniga
- kunna handleda studerande (individuellt och i grupp)
- kunna ge tillräcklig studierådgivning
- kunna framställa studiematerial/samarbeta i framställning av
studiematerial
- kunna underhålla och utveckla virtuella inlärningsmiljöer
- ha förmåga att inspirera och handleda nya kolleger, lärare och
andra samarbetsparter
X) definieras specifikt för olika personalgrupper som
planerare, kursledare, lärare, sekreterare, studierådgivare etc
Studerandes kompetens
Studerande förutsätts:
- ha tillgång till internetansluten dator
- ha basfärdigheter i PC-hantering (filhantering, textbehandling,
kalkyl- och ritprogram) samt e-post och Internet
- inneha definierade förkunskaper
- beredskap att arbeta självstyrande; i team lokalt och virtuellt
- ta ansvar för sina egna studier
- beredskap att processa sina studier i text virtuellt -
kontinuerligt under studiernas gång
- uppvisa diskussionsvilja och fördomsfrihet i förhållande till
nya arbetssätt
Margita Vainio, våren 2000
|