Öppna universitetet · Fortbildning · Skärgårdsinstitutet

Sök · Start  

Nödvändiga kompetenser inom det virtuella universitetet

Organisationens kompetens

Organisationens kompetens består i:

  • en formulerad vision och mission
  • ett dokumenterat kvalitetssystem för det virtuella universitetet
  • en uttalad pedagogisk filosofi
  • ett tydligt ledarskap
  • en administrativt, tekniskt och pedagogiskt stödjande infrastruktur
  • kontinuerlig förändringsberedskap

Interaktiva färdigheter hos personalen x)

Personalen förutsätts:

  • ha förmåga att arbeta självstyrande; i team och individuellt
  • vara intresserad av att lära sig, vara förändringsinriktad och flexibel
  • inneha tillräcklig ledarskapsförmåga
  • vara engagerad (commitment)
  • ha förmåga/färdigheter att "sälja" (internt och externt; marknadsföring, PR, "visibility")
  • ha färdigheter i att använda IKT-verktyg för kommunikation

Färdigheter i informations- och kommunikationsteknologi hos personalen x)

Personalen förutsätts:

  • kunna använda specifika IT-verktyg för kursutveckling-/genomförande
  • ha basfärdigheter i PC-hantering (textbehandling, filhantering, kalkylprogram, ritprogram) inkl e-post och Internet
  • ha färdigheter att delta i vidareutveckling av IKT inom det virtuella universitetet
  • ha elementära insikter i ljud- och bildhantering och grafisk lay-out
  • ha elementära insikter i dramaturgi

Pedagogiska färdigheter hos personalen x)

Personalen förutsätts:

  • ha tillräcklig pedagogisk baskunskap
  • ha tillräcklig kunskap om inlärning i virtuella inlärningsmiljöer
  • ha en viss undervisningskompetens (undervisningsmetoder, feed-back-system, examination, utvärdering)
  • inneha en tillräcklig ämneskunskap/kunna samarbeta med ämneskunniga
  • kunna handleda studerande (individuellt och i grupp)
  • kunna ge tillräcklig studierådgivning
  • kunna framställa studiematerial/samarbeta i framställning av studiematerial
  • kunna underhålla och utveckla virtuella inlärningsmiljöer
  • ha förmåga att inspirera och handleda nya kolleger, lärare och andra samarbetsparter

X) definieras specifikt för olika personalgrupper som planerare, kursledare, lärare, sekreterare, studierådgivare etc

Studerandes kompetens

Studerande förutsätts:

  • ha tillgång till internetansluten dator
  • ha basfärdigheter i PC-hantering (filhantering, textbehandling, kalkyl- och ritprogram) samt e-post och Internet
  • inneha definierade förkunskaper
  • beredskap att arbeta självstyrande; i team lokalt och virtuellt
  • ta ansvar för sina egna studier
  • beredskap att processa sina studier i text virtuellt - kontinuerligt under studiernas gång
  • uppvisa diskussionsvilja och fördomsfrihet i förhållande till nya arbetssätt

Margita Vainio, våren 2000


Fortbildningscentralen vid Åbo Akademi  /  Centre for Continuing Education at Åbo Akademi University
Fabriksgatan 2 · 20500 ÅBO/TURKU, Finland +358 (0)2 215 4944 · fax (02) 215 4943 · fc-info@abo.fi