Från distans till virtuell
Översikt av utvecklingen inom distansutbildningen vid
Fortbildningscentralen vid Åbo Akademi - om att skapa en flexibel
inlärningsmiljö
Fortbildningscentralen vid Åbo Akademi har sedan medlet av
1980-talet utvecklat distansundervisningen särskilt inom det
öppna universitetet. Öppen universitetsundervisning arrangerad
av Åbo Akademi omfattar områdena längs kustområdena, en
sträcka på ca 1000 km. Undervisning ordnas i samarbete med ett
trettiotal lokala vuxenutbildningsinstitutioner och deltagarna
uppgick 1999 till ca 2500 personer. Kursernas antal steg till
över 200 och antalet heldagsstudieplatser till 750. Antalet
studieveckor som avlades inom öppna universitetet 1999 var över
8500. Resultatet kan anses som mycket tillfredsställande och
motsvarar till alla delar nationella förväntningar (andel av
totala antalet studerande inom det öppna universitetet).
Inom den yrkesinriktade fortbildningen har utvecklingen varit
ännu snabbare och målsättningarna har med stor marginal
överskridits. Drygt 2000 personer deltog i närmare 200
fortbildningskurser av varierande längd.
Utvecklingen på 1980- och 1990-talet
Distansundervisningen har under årens lopp utvecklats från att i
början framförallt ha baserats på närundervisning som
förmedlats av universitetslärare som rest till de lokala
studieplatserna till att i allt högre grad förmedlas med hjälp
av olika slag av informationsteknologi. I slutet av 80-talet
påbörjades en mera systematisk användning av telefon i
kombination med bl a fax och också radio- och videoprogram
användes för att stöda den utlokaliserade undervisningen. I
medlet av 1990-talet kompletterades de tekniska hjälpmedlen med
videokonferenser, vilket gjorde det möjligt att sammankoppla
flera studieplatser samtidigt.
De distansöverbryggande tekniska lösningarna har på olika sätt
rationaliserat undervisningsarrangemangen och framförallt har
lärarnas resande märkbart minskat. Den lokala studieverksamheten
har dock utgjort kärnan i undervisningen och bestått av
föreläsningar face-to-face - om likväl i mindre skala -
tutorträffar, litteraturstudier och övningar i enlighet med
akademins kursfordringar. Ytterligare har särskilt studiematerial
utarbetats vid behov. Planeringen av distansundervisningens
pedagogiska uppläggning har skett vid Fortbildningscentralen vid
Åbo Akademi i samarbete med ämnesansvariga vid institutionerna.
Utmärkande för utvecklandet av vuxenutbildningen vid Åbo
Akademi är det nära samarbetet med institutionerna.
Integreringen av vuxenutbildningen med grundutbildningen har
uppställts som en allmän strategi av universitetet och
härigenom har det uppstått ömsesidiga fördelar.
Samarbetet med de lokala vuxenutbildningsinstitutionerna har
framförallt bestått i att dessa har handhaft de praktiska
arrangemangen samt i hög grad stått för finansieringen.
Datorbaserade lösningar
Sedan medlet av 1990-talet har den datorbaserade tekniken fått
ett allt större utrymme. Som första ämne
"virtualiserades" informationsbehandling (15sv), vilket
i praktiken innebar att kontakterna mellan studenter, lärare,
tutorer och ansvariga planerare gick via e-post och att
övningsuppgifter och lärarfeedback förmedlades digitalt.
Kurserna innehöll även närundervisning framför allt i början
och som avslutning. Motsvarande modell har sedan tillämpats på
andra ämnen men modifierats utgående från de olika ämnenas
behov. Nämnas kan som exempel att för konstvetenskapens del
digitaliserades en stor mängd bilder, vilket möjliggjorde att
konstvetenskapen kunde erbjudas i större omfattning och med
bättre kvalitet än tidigare. Särskild uppmärksamhet har den
kvinnovetenskapliga kursen "Ursäkta blodspåren"
erhållit. Denna kurs gjordes i samarbete med Rundradion och
kompletterades med lokala tutorträffar, övningsarbeten,
skräddarsytt studiematerial och gemensamma föreläsningar. Inom
fortbildning har den nya informationsteknologin använts bl a inom
lärarfortbildning, där största delen av undervisningen skett
via videokonferenser och datorkontakter.
Internationellt samarbete
Nämnas kan också Fortbildningscentralens aktiva medverkan i
internationella projekt såsom Baltic University Programme,
EU-programmen Humanities och Virtue och Alpha-programmet
Patagonia. Ytterligare har Fortbildningscentralen medverkat i ett
antal mindre program. De internationella programmen har varit
mycket lärorika och Fortbildningscentralens kunnande har även
via dem utvecklats kontinuerligt. Ett aktuellt projekt som
Fortbildningscentralen medverkar i är BENVIC - Benchmarking
Virtual Campuses, ett EU-finansierat projekt som leds av det
virtuella universitetet i Barcelona och med övriga medverkare
från universitet i London, Bryssel, och Erlangen-Nurnberg.
Utvärderare är Scienter, Tavistock och CRE.
Hela 90-talet kan sägas utmärkas av experiment- och
försöksverksamheten såväl beträffande pedagogisk uppläggning
som informationsteknologiska tillämpningar. Ambitionerna har
resulterat i mycket positiv respons. Att Åbo Akademi utsågs till
kvalitetsenhet inom vuxenutbildningen för åren 1999-2001 kan
åtminstone delvis tillskrivas dessa aktiviteter.
2000-talets flexibla inlärningsmiljöer
Mångfalden av studeranden
Betonandet av det livslånga lärandet och förändrade
studievillkor har inneburit att gruppen av studerande håller på
att märkbart förändras. Universitetsstuderande utgör inte
längre en homogen grupp utan består till stor del av människor
i olika åldrar och av personer som vid sidan av sina studier
yrkesarbetar och har familj. De vuxenstuderandes antal ökar hela
tiden. I det "gränslösa" Europa skall inte heller
intresset bland utländska studerande underskattas. En grupp vars
studiemöjligheter hittills varit kringskurna är handikappade
för vilka den nya teknologin kan ha betydelse. För att
tillgodose behoven bland mångfalden av studerande bör
studievillkoren vara flexibelt anpassningsbara. Flexibiliteten
gäller framförallt tid och plats men också studieplaner och
praktiska arrangemang.
Studentorienterad pedagogik
Utgångspunkten i den pedagogiska verksamheten tas i
studenternas inlärning. Den studentorienterade pedagogiken utgår
ifrån att lärande är en process som sker dels interpersonellt
dels intrapersonellt. Den studerande är själv ansvarig för sitt
lärande men har tillgång till en miljö som på ett flexibelt
sätt erbjuder stöd och resurser i enlighet med hans eller hennes
behov. Undervisning i traditionell bemärkelse minskar och
lärarna får mera rollen av handledare och vägledare.
Studievägledningens betydelse ökar märkbart i den nya
inlärningsmiljön.
Webbaserade nätverk
Utvecklandet av distansundervisningen har nu gått in i ett
nytt skede. Informationsteknologin erbjuder idag så kraftfulla
instrument att frågan inte längre gäller enbart en
komplettering av tidigare teknik utan innebär att hela
inlärningsmiljön bör revideras. Informationsteknologin och i
synnerhet den webbaserade nätverkstekniken har tagit rollen som
en katalysator för nytänkande inom utbildning och undervisning.
Inom ramen för det kvalitetsprojekt (Pro Q) som
Fortbildningscentralen satte igång 1998 har som ett kvantitativt
mål uppställts att 70 procent av Fortbildningscentralens kurser
skall "virtualiseras" före utgången av år 2001. I
praktiken innebär detta att största delen av
Fortbildningscentralens kurser innehåller klara element av
www-baserad teknik. Kvalitetsprojektets övergripande mål är att
utveckla verksamheten med beaktande av förändringarna i
efterfrågan på vuxenutbildning och att vidareutveckla de
pedagogiska och administrativa processerna inom
Fortbildningscentralen. I projektet deltar ett tjugotal anställda
på Fortbildningscentralen plus lärare, tutorer och
ämnesansvariga.
Inom ramen för projektet bygger Fortbildningscentralen vid Åbo
Akademi nya, flexibla, webbaserade inlärningsmiljöer för ett
stort antal akademiska ämnen. Intresset bland
ämnesinstitutionerna är stort. Följande ämnen är aktuella
under de närmaste två åren:
- Allmän teologi
- Redovisning
- Miljökunskap
- Psykologi
- Konstvetenskap
- Informationsförvaltning
- Ekonomisk geografi
- Informationsbehandling
- Rättsvetenskap
- Kvinnovetenskap
- Sociologi
Kurserna utvecklas i team där Fortbildningscentralen erbjuder
pedagogisk och teknisk expertis och ämnesinstitutionerna står
för den innehållsmässiga kvaliteten och utformningen.
Arbetet inom kvalitetsprojektet är uppdelat i tre projektgrupper:
KvIT utvecklar tekniska modeller och konkreta lösningar för
vid Fortbildningscentralen lämpliga virtuella
inlärningsmiljöer. Vid sidan av detta kartläggs personalens
IT-kunnande och på basen av det gör gruppen en plan för att
höja samtliga arbetstagares kompetens när det gäller
användning av utrustning och programvara för kursverksamhet och
andra rutiner.
PedaQ fördjupar FC:s kunskap om pedagogiska processer och
utvecklar lösningar och stödsystem för lärande i virtuell och
reell miljö. Gruppen arbetar i första hand med
kompetensbeskrivningar för kursledare och lärare och utarbetar
stödjande material samt uppgör program för kursledares och
lärares pedagogiska kompetensutveckling. Gruppen handhar i
samarbete med KvIT arbetet med pedagogiska och tekniska
tillämpningar inom olika kurser och ämnen.
ProcQ granskar de administrativa processerna (planering,
kursadministration, ekonomi, marknadsföring etc) och utvecklar
dessa så att de stöder den pedagogiska verksamheten.
Arbetet i delprojekten har varit livligt och konkret och hittills
inneburit bland annat en omfattande personalutbildning såväl
beträffande pedagogik som teknik samt innehållsmässig planering
och omarbetning av aktuella akademiska ämnen. Förebilder finns
vid flera universitet i Finland och i Europa men arbetet bygger
framför allt på de erfarenheter som utvecklandet av
distansundervisningen under tidigare skeden gett och som i Finland
allmänt kallats flerform.
Som teknisk plattform för förverkligandet av den webbaserade
inlärningsmiljön har Fortbildningscentralen valt LotusLearningSpace. Plattformen har valts för att den erbjuder
ett beprövat och lätthanterligt verktyg för virtuell
kommunikation. Fortbildningscentralen samarbetar kring plattformen
med Institutionen för informationsbehandling och Institutet för
avancerad beslutsplanering. LotusLearningSpace stöds av andra
delar av "Lotusfamiljen". Fortbildningscentralen hoppas
på ett närmare samarbete med IT-företaget på området i syfte
att uppnå ekonomiska och tekniska fördelar.
Arbetet finansieras tills vidare med medel som erhållits tack
vare kvalitetsutmärkelsen och med medel för öppen
universitetsundervisning.
Fortbildningscentralen vid Åbo Akademi strävar efter att genom
praktisk verksamhet utveckla sådana modeller som på ett
lätthanterligt sätt kan användas även inom andra sektorer inom
universitetet.
Margita Vainio
15.2.2000
|